PDA

View Full Version : Tokyo

Someone
24-11-2008, 15:53
Hva gjør man i Tokyo når man har 48t til rådighet?

Og er det noen som har noen hotellanbefalinger, eventuelt hvilke områder av byen det er mest praktisk å bo i?

Tommy777
24-11-2008, 17:37
Hva gjør man i Tokyo når man har 48t til rådighet?

Og er det noen som har noen hotellanbefalinger, eventuelt hvilke områder av byen det er mest praktisk å bo i?

Hmmm.. Tror det blir minst 3 strafferunder paa deg paa grunn av total mangel av kunnskap om hvordan man prioriterer..

Det spoers hva du er ute etter og hvilken hotellklasse du oensker. Shirokanedai er ett bra omraade, disse 3 hotellene er meget sentralt plassert:

Beste hotell i byen er Park Hyatt, min corporate rate der er 41.000 Yen for den natten du skal bo der, Grand Hyatt er ogsaa veldig bra, 29.900 der pr. natt. Hyatt Regency er 19.900 pr. natt. Ingen av ratene er pre-pay paa Hyatt.

Tommy777
24-11-2008, 17:39
PS! Tegna i traadlogoen er mandarin, ikke japansk :P

Someone
24-11-2008, 17:57
Hmmm.. Tror det blir minst 3 strafferunder paa deg paa grunn av total mangel av kunnskap om hvordan man prioriterer..

Det spoers hva du er ute etter og hvilken hotellklasse du oensker. Shirokanedai er ett bra omraade, disse 3 hotellene er meget sentralt plassert:

Beste hotell i byen er Park Hyatt, min corporate rate der er 41.000 Yen for den natten du skal bo der, Grand Hyatt er ogsaa veldig bra, 29.900 der pr. natt. Hyatt Regency er 19.900 pr. natt. Ingen av ratene er pre-pay paa Hyatt.

Er snakk om 2 netter. 1 hadde jeg ikke giddet ;) Hva er den vesentlige forskjellen på de 3 Hyattene du lister opp der?

Tydeligvis at både japansk og kinesisk/mandarin utdanningen min er mangelfull:p

Dessuten mangler forumet et nøytral asiatisk eller japansk symbol

Tommy777
24-11-2008, 17:59
Er snakk om 2 netter. 1 hadde jeg ikke giddet ;) Hva er den vesentlige forskjellen på de 3 Hyattene du lister opp der?

Skal sjekke 2 netter i kveld og sende PM. Tenkte paa at dette er samme helga som Seattle, kamerat :drunk:

Someone
24-11-2008, 18:09
Tenkte paa at dette er samme helga som Seattle, kamerat :drunk:

Men skulle jeg hatt dratt til SEA så hadde en så kort tur vært uaktuelt. Å sitte med tenna i bordflaten før klokka 10 Pacific Time droppet jeg.:drunk: Hadde jeg derimot hatt anledning til å reise 2 dager tidligere så hadde jeg derimot valgt SEA

Østkysten klarer jeg (sånn nogenlunde) å holde ut hele kvelden uten aklimatisering....jeg holdt jo ut til kl 04.00 lokaltid, første kvelden i fjor:p Men når man plusser på ytterligere 3 timer tidsforskjell blir det straks verre. Noe ryktene skal ha det til at endel forum deltakere oppdagen ifjor:o

FBU 4EVER
24-11-2008, 18:59

Nei! Tegnene er kinesiske og brukes av alle de titalls språkene som brukes i kinesisktalende områder, ikke bare mandarin. Mange av de kinesiske tegnene brukes også i japansk. Det tegnspråket heter da Kanji. Fra Kanji har japanerne utviklet et enklere skriftspråk med drøyt 100 tegn. Det heter Kana og er inndelt i hiragana og katakana. Wakarimasu-ka?

På siste tur til NRT, hadde vi med en dispatcher fra flight planning-avdelingen vår. Han bodde for seg selv i en sidegate til Ginza. Helt greit hotell, kanskje litt små rom, stille og fredelig i flg. ham selv. Hotel Monterey Ginza. €130/natt uten frokost. Se http://euro.wwte7.com

jcnorway
24-11-2008, 19:03
Nå ser jeg ikke disse kinesiske tegnene vi Opera Mini, men mener å huske at det står fly så kinesisk. Skal ta en nærmere titt når jeg kommer hjem. Har mine gener fra Østen så litt har man fått med seg:)

Bizflyer
24-11-2008, 19:36
Kan vi tippe på at Someone har flesket til og blitt kvitt 20 000 EB poeng?

BF:cool2

Tommy777
24-11-2008, 21:46
Nei! Tegnene er kinesiske og brukes av alle de titalls språkene som brukes i kinesisktalende områder, ikke bare mandarin. Mange av de kinesiske tegnene brukes også i japansk. Det tegnspråket heter da Kanji. Fra Kanji har japanerne utviklet et enklere skriftspråk med drøyt 100 tegn. Det heter Kana og er inndelt i hiragana og katakana. Wakarimasu-ka?

Mandarin er som du sier et av flere kinesisk spraak, tegnene er uansett kinesisk og ikke japansk. Alle asiaterne her i huset (som alle snakker mandarin) skjoenner ekstremt lite av japanske tegn.

jcnorway
24-11-2008, 22:00
Kinesiske og japanske tegn er IKKE like... blir som å sammenligne tegnsettet i norsk med tegnsettet man bruker i Russland... Tråd-ikonet betyr "FLY" på kinesisk. Er nok ikke tilfeldig at dette er valgt ^_^

Discus
24-11-2008, 22:06
Kan vi tippe på at Someone har flesket til og blitt kvitt 20 000 EB poeng?

Kanskje han skal på en visningsrunde :lol:

Scandinavian
25-11-2008, 01:02
Japanske kanji og tradisjonelle kinesiske tegn er like, men har ikke alltid helt lik betydning, er i hvert fall det jeg har lærte i japansk klassen. De japanske tegnene trenger også ofte støttetegn fra de andre japanske alfabetene for å ha en skikkelig mening.

Kan ikke nevne noen hoteller, men Ginza er en flott del av Tokyo, så verdt å sjekke ut der. Bodde selv der i en uke, men det var på en Ryoakan.
Og hva man kan gjøre, en dag på HND er vel obligatorisk, og dag to kan lett brukes i Akihabrara, eller å farte rundt med Yamanote line og hoppe av på forskjellige stopp og utforske. :)

BSSW
25-11-2008, 09:46
Kanskje dette er noe å prøve i Tokyo :D
http://www.youtube.com/watch?v=eQdS5HY_O6k

O_K_
26-11-2008, 12:45
Jeg vil annbefale hotell Villa Fontaine SHIODOME. Det er et hotell som i hovedsak er rettet mot japanske foretningsfolk. Jeg vil si standarden holdt omtrent 3-stjerner, litt for "japansk" forkost etter min mening. Var overraskende billig, tror jeg betalte ca 6-700norske per natt for et enkeltrom, og det er sentralt plassert. Jeg havnet der fordi gruppen jeg reiste med hadde fått det ordnet av noen "innfødte":-)

FBU 4EVER
26-11-2008, 15:32
Kinesiske og japanske tegn er IKKE like... blir som å sammenligne tegnsettet i norsk med tegnsettet man bruker i Russland... Tråd-ikonet betyr "FLY" på kinesisk. Er nok ikke tilfeldig at dette er valgt ^_^

Det står faktisk fly på japansk også, hikoki, jeg har to japanske ordbøker, og i den ene står disse to tegnene, i den andre har man plassert et kanjitegn, som betyr bevegelse, imellom. Japanerne bruker til daglig ca. 2000 kinesiske tegn, som de kaller kanji, og man må kunne mellom 900 og 1200 for å kunne lese en avis. Langt de fleste kanji har to uttalemåter: en avledet av kinesisk uttale og en japansk. Noen kanji kan faktisk ha både tre og fire uttaler. Det er riktig som det ble nevnt tidligere i denne tråden at tegnene ikke alltid har samme betydning som på kinesiske språk, men langt de fleste har samme betydning. Et godt eksempel er tegnet for fjell. Uttales shan på mandarin, kinesiskavledet san på japansk og det opprinnelige japanske navnet på fjell, yama. Det er derfor riktig å si både Fujisan og Fujiyama. Andre tegn som brukes og har identisk betydning på mandarin/kinesisk og japansk er tegn for dag, natt, måned, år, geografiske retninger, mennesker og kjønn. Alle talltegn er identiske. Osv., osv.
Det er nok kanategnene, hiragana og katakana som kineserne ikke forstår. Hiragana har en lang rekke gramatikalske funksjoner, som uthevelse av objekt, subjekt, eiendomspronomen og verbendelser i forbindelse med bøyning. Dette finnes ikke på kinesiske språk. Der må man derfor bruke mange kanjitegn for å få frem en mening med setningen. Katakana brukes til å skrive fremmedord som ikke er oversatt til japansk, f.eks propell, antenne, radar. Katakana brukes f.eks.også på ord som voff, mjau, grynt osv. i tegneserier.

jcnorway
26-11-2008, 15:38
Der lærte jeg nok nytt :) Takk for opplysningen!

FBU 4EVER
27-11-2008, 14:15
Der lærte jeg nok nytt :) Takk for opplysningen!

Ja, hva lærer man ikke her på foraene!;)

Kan anbefale boken " A New Dictionary of Kanji Usage" fra forlaget Gakken. Jeg kjøpte mitt eksemplar på Universitetets Bokhandel på Blindern for noen år siden.

jb1
27-11-2008, 20:25
Har noen noen flere anbefalinger til en som blir lenger. Gjerne noe utenfor Tokyo, det frister å prøve japanske tog. Jeg vet ikke ennå om jeg har mulighet til å dra dit, men jeg har bestilt en tur til 20 000 poeng. Jeg håper å kunne ta en uke fri, 17.-25. januar.

Scandinavian
27-11-2008, 20:45
Kjøp deg railpass så kan du reise fritt med de fleste togene.
http://www.japanrailpass.net/eng/en001.html

Dagstur til Himeji slottet, og til Fuji fjellet
http://en.wikipedia.org/wiki/Himeji_Castle http://en.wikipedia.org/wiki/Fujiyama

Jeg anbefaller også å ta seg en dag eller to i Hiroshima og besøke monumentet og museet for atombombingen der, og er man en tur til Hiroshima må man nesten ta en liten detour til Miajima.http://en.wikipedia.org/wiki/Itsukushima

LN-GAB
29-11-2008, 13:41
Jeg vil anbefale Tokyo Tower! Utrolig fin utsikt :)

gardkarlsen
30-11-2008, 09:23
Hei

Jeg var i Tokyo for noen år siden. Her er mitt reisebrev med bilder, linker og kart http://gardkarlsen.com/japan_tokyo.htm . Kanskje du kan finne noe nyttig info der :-)

Someone
09-12-2008, 18:22
Da falt valget på Hyatt Regency som hotell

Someone
09-12-2008, 23:27
Forresten, hvordan fungerer det med betaling i Japan? Har de funnet ut av at det er plastikk som er tingen, eller må man drasse med seg masse cash?

Molinari
10-12-2008, 11:41
I loungen i CPH lå det en bok fra SAS som heter OurWorld - en av byene som omtales er TYO. Restauranter, shopping, hvor de lokale går og crew tips.
Har du anledning til å plukke opp en slik, eller vil du ha et "executive summary"?

Someone
10-12-2008, 12:24
Jeg skal innom Business Loungen på CPH om noen uker, men et raskt sammendrag hadde jeg uansett satt pris på

Scandinavian
10-12-2008, 17:02
Har de funnet ut av at det er plastikk som er tingen, eller må man drasse med seg masse cash?

De har skjønt plastikk, men sin egen plastikk, så for oss fra utlandet må beregne å bruke en del cash, som forøvrig ikke alltid er like lett å få tak i siden det ikke er så mange minibanker som tar vestlige kort, men det finnes en i Roppingi Hills i hvert fall. Så jeg ville tatt med meg litt valuta med før du drar så du har deg dekket litt før du kan få tatt ut der borte.

Molinari
10-12-2008, 17:51
Restauranter
Beste Sushi: Rainbow Roll - Station: Azabu-Juban
Beste Tonkatsu: Maisen - Staion: Omote-Sando
Local`s choice: Fujimamas - Station Harajuku
Romantisk: Dazzel - Station: Ginza
Power Lunch: T.Y. Harbor - Station: Shinagava
Hot right now: Ahill: Ginza - Station Ginza

Must see (Neighborhoods not to be misses)
Daikanyama - Station: Daikanyama
Shitamachi - Station: Nezy/Nippori
Jiyugaoka - Station: Jiyugaoka

Great sights
Tsukiji Fish Market - Station: Tsukiji
Senso-ji Temple - Station: Asakusa
Akihabara - Station: Akihabara
Tokyo City Hall - Station: Shinjuku
Odaiba - Train:Yurikamome Line

Tips:
Ta enten Airport limosine bus eller The Narita Express fra flyplassen. Koster ca JPY3000. Taxi koster JPY 30.000

Ta gjerne taxi "downtown. Forsøk å ha adressen klar, gjerne på japansk. Subwayen er kanskje det beste alternativ. Husk togene slutter å gå midnatt..... hele subwaynettet er tydligvis "wireless zone"

Håper dette hjelper.

Discus
29-12-2008, 10:12
Januartilbud hos Hilton, fra 14.200 JPY inkl. frokost i Tokyo

http://www.hilton.com/en/hi/promotions/hi_januarysale/index.jhtml?cid=EM,HH,Weeklyspecials,I1_1228&WT.mc_id=CMEM__BJWBoMB7bVbwMm

Eirik
29-12-2008, 10:56
Fiskemarkedet 05.00 om morgenen var en opplevelse !
Dyreparken vel verd et besøk.
Et par timers spotting fra takterrassen på Hanada anbefales også :-)

view
29-12-2008, 12:51
Januartilbud hos Hilton, fra 14.200 JPY inkl. frokost i Tokyo

http://www.hilton.com/en/hi/promotions/hi_januarysale/index.jhtml?cid=EM,HH,Weeklyspecials,I1_1228&WT.mc_id=CMEM__BJWBoMB7bVbwMm

Steike bra tilbud for Tokyo!

Jeg sjekket om de hadde det samme da jeg skal i april, men den lå på JPY 27.000. Jeg ser for meg at det kan komme flere gode tilbud fremover med dagens marked.

Someone
29-12-2008, 12:52
Hmmm, ser ut som om jeg var for rask med å bestille hotell. Ja ja, shit happens

Tommy777
30-12-2008, 23:23
Hmmm, ser ut som om jeg var for rask med å bestille hotell. Ja ja, shit happens

Hyatt Regency Tokyo er verdt minst 3K mer enn Hilton.. Dette trenger du ikke angre paa