PDA

View Full Version : Retur til Atlanta .. 21-22/november

LN-MOW
22-11-2008, 00:05
Det var en skarp og fin ettermiddag da jeg påbegynte min reise hjem igjen. En snilll kollega kjørte meg opp til MJF hvor Egil smilende tok i mot min koffert og sjekket meg gjennom til OSL. På SAS fikk jeg 1A, og siden maskinen var halvtom regnet jeg med at det var gode sjanser til å få treraderen for meg selv.

Nesten helt fullt maskin og avgang på rute fra Mosjøen. Kort flytid gjorde at vi landet tidlig på TRD hvor det var mye nysnø på bakken. Det var imidlertid klarvær da jeg landet.

Vel fremme på TRD var det å sjekke status på neste fly, og her var det meldt en time delay pga crewrotasjon. Så jeg kjøpte meg en rekebaguett og litt snop og fant meg et rolig hjørne. Farmer skulle egentlig vært på TRD samtidig, men han var blitt litt forsinket fra LHR, så han dukket opp akkurat da jeg skulle gå ombord i LN-RRG.

Setene i RRG var en overraskelse. De var veldig smale og puten virket kort. Så det var ikke så veldig komfortabelt å sitte der jeg satt. Kun halvfull maskin, så jeg fikk treraderene for meg selv, så jeg kunne ihvertfall strekke meg litt ut. Jeg kan ikke huske å ha sittet så ukomfortabelt i en 737 før.

Vel nede tok det kun 10 minutter fra vi blokket inn på gate 15 til den første bagasjen lå på båndet. Det var neppe mer enn 10-15 mennesker rundt båndet, så det var ikke mye lokalbag. Selvfølgelig var min blant de siste til tross for pri-taggen Egil satte på ... godt det ikke var mye lokalbagg ...

Så var det over til SAS-hotellet hvor jeg nå er rede til å slumre noen timer før neste etappe.

Blubird
22-11-2008, 00:43
Er det ikke Air Europa-seter i RRG?

LN-MOW
22-11-2008, 07:53
Stemmer det ...

Da var vi igang med neste etappe .. sto tidlig opp og slepte kofferten over for å bli ferdig med sjekkin .. mye folk, men ingen kø på Business. Fikk boardingkort til ORD og bagasjen tagget til ATL, så slipper jeg vel ihvertfall å slepe den over til Terminal 3 etter tollkontrollen.

Tilbake til hotellet og fikk meg en sedvanlig utmerket frokost. Deretter var det over til flyplassen igjen hvor det nå var forbausende lite folk. Nesten ingen kø i security heller, så det hele gikk adskillig raskere en planlagt. Så nå sitter jeg med en latte og venter på boarding.

EB
24-11-2008, 19:28
Hallo! Kom du deg hjem???

Tommy777
24-11-2008, 19:39
Hallo! Kom du deg hjem???

Tenkte akkurat det samme!!:p

LN-MOW
24-11-2008, 20:13
jada .. må bare få hodet over vannet først. Men kan røpe såpass at jeg hadde en adskillig bedre lpnghaulopplevelse enn Alex .. ;)

Bizflyer
24-11-2008, 20:25
og..........??

BF?

LN-MOW
24-11-2008, 22:06
Klokken viser 1327 ... vi har vært på vei i nesten tre timer, og jeg er svært
fornøyd her jeg sitter. Så langt har jeg hatt en aldeles fenomenal tur i SAS
Business Class, og når man ser hvilket potensiale som ligger i produktet
er det fælt å lese beretninger om dårlige opplevelser.

Vel .. dagen startet med avgang på rute fra OSL. SK850, en 737-700, tok
meg mot ARN. Pent vær da vi lettet og noen dansende snefnugg da vi landet, men det var lett å se at det hadde snedd litt over natten. Det sto mange nedsnedde fly rundt omkring.
Turen gikk greit .. fikk en helt grei 'standard' kontinental frokost som hadde
smakt enda bedre hvis brødet var noenlunde ferskt .. ellers var det OK.

http://www.enfb.net/Flybilder/081108_ATL/home03.jpg

http://www.enfb.net/Flybilder/081108_ATL/home02.jpg

Vi var vel en rundt 20 på de første 8 radene - bak satt de litt trangere, men
det var god plass. De strøk imidlertid sørgelig på knyttenevetesten.

http://www.enfb.net/Flybilder/081108_ATL/home01.jpg

Hadde en kort times connection, så jeg ruslet rolig over til F62 og fikk meg en liten espresso før det var tid for boarding.

Nesten helt full Business-kabin og det så ut som det var godt belegg på Y-Ex også. Tante tok jakken min med en gang og jeg fikk kjapt tilbud om 'champagne, juice eller vodka', levert med et stort, godt skandinavisk smil. Jentene (og gutten) travet rundt i kabinen og passet på at alle fant seg til rette.
Pushback ble noen små minutter sen pga litt deicing, men det var ingen kø for takeoff, så vi kom radig avgårde. Da vi kom opp i cruise var det utdeling av kits, noe jeg egentlig aldri har skjønt hvorfor ikke kan foregå på bakken. Men det gikk fort, og så kom drinketralla tett etter. Man kan jo kke si nei takk når en GT roper etter en, og den ble levert med nok et stort smil, og trivelige kommentarer og en god latter da vi oppdaget at vi begge hadde en identisk Raddison SAS-penn i skjortelomma .. Det snacks-greiene de serverte til drinken var mest for spesielt interesserte, men krutong-bitene i 'peanøttposen' var riktig gode.
Synkronserveringen fortsatte vel koordinert, og brettet ble levert med en riktig så god røkelaks med pepperrotskrem. Deretter kom hovedretten som var valg mellom hellefisk, thai-gris og noe kalvegrytegreier .. Valgte thai-grisen med nudler, og det var skikkelig digg. Mulig at det var krydderet som ga den en ekstra smakspiff i 34.000 fot, men det var skikkelig godt.
Etter middagen var det sjokoladekake og kaffe/konjakk servert av en veldig søt sjokoladejente (no pun intended) og dermed var jeg mett og fornøyd nok til å skeie ut og kjøpe inn et par julegaver da salgstralla kom seilende. Noen bør imidlertid se litt nærmere på dollarkursen i brosjyren ...
Tok forøvrig ikke noen bilder ombord i bussen .. liker ikke å dra fram kameraet med fremmede ved siden av meg ..
Deretter ble det litt slumring før jeg satte meg til å spille Football Manager 2009. God tidtrøyte og til dette fikk jeg også en espresso i 'sølvkopp'. En veldig god liten piff.
Før landing var det smørbrødservering, og jeg valgte gravlaks med sennepssaus - igjen et godt valg. Drikke var hele tiden tilgjengelig, men siden jeg hadde bilen stående på Hartsfield holdt jeg meg til det alkoholfrie.

Som en konklusjon er det imidlertid ikke annet å si enn at dette var en førsteklasses tur.

Landing på rute og jeg var en av de første ut. Ingen kø i passkontrollen heller, så jeg var raskt nede ved båndet. Syv bagger kom først - samtlige med standbytagger, noe som ble fleipete kommentert av tre amerikanere som sto ved siden av meg. Noen minutter senere begynte det å komme 'ordentlig' bag, og denne gangen kom pri-baggen først.

Gjennom tollen, og så var det å finne bag-droppen .. Ingen å se ved sperringene, men en hyggelig dame fra UA tok kofferten min og et par CO-bags og lovet å få dem riktig vei. Det virket over all forventning,
for da jeg var kommet over til T3 og Delta, så var kofferten min allerede registrert i DL's system.

Gjennom security på nytt .. igjen uten problemer .. det er kun i Mosjøen at sekken min må endevendes. Hver gang. Jeg er sikker på at Securitas i MJF hater både Farmer og meg - sekken hans er iflg pålitelige kilder like full av elektronikk og moro som min ...

Men nok om det. Bak security lå det en Starbucks, og koffeinsuget raste i kroppen, så en grande latte med 'extra shot' ble umiddelbart bestilt.

Etter å ha slappet av litt, var det boarding på Maddog'en spm skulle ta meg på siste etappe.

http://www.enfb.net/Flybilder/081108_ATL/home04.jpg

Oppgradering var forskriftsmessg bekreftet 72 timer før avgang. Det er egentlig ikke så mye å si om den turen .. fikk meg en cola i et stort rundt glass og takket nei til Sunchips'en som de har plaget oss med nå i flere år. Flytiden var heller ikke på mer enn 1.21 så det er begrenset hva tre ca'er kan gjøre på en smekkers maskin.

Hjemme på rute, og noterte meg at LH, som var mitt alternativ, ennå ikke var ankommet fra snøhelvetet i FRA, så det er ingen tvil om at man for en gangs skyld valgte riktig flight.

Discus
24-11-2008, 22:16
Takk for lesing. Godt å se at SAS kan få det til når de vil. Som du, og mange, sier så har de ingrediensene. Det må bare settes i system, og visp blir det meget bra. Men det må jo gjøres hver gang, da.

LN-KOG
24-11-2008, 22:18
Gjennom security på nytt .. igjen uten problemer .. det er kun i Mosjøen at sekken min må endevendes. Hver gang. Jeg er sikker på at Securitas i MJF hater både Farmer og meg - sekken hans er iflg pålitelige kilder like full av elektronikk og moro som min ...

Securitasser liker ikke folk fra forumet. På samtlige av mine turer fra Bergen i år - og dem har det vært altfor mange av - har jeg blitt tatt ut til spesialbehandling av disse tasseladdene. Pussig nok har det ikke vært noe problem på veg til Bergen og den eneste forskjellen har vært at jeg har pustet bæææægensk luft :wow:

Morsom lesning.

Et lite bilde fra min siste tur til ATL. Vi fant fram selv om belgieren leter fælt her :drunk:

http://www.scanavphoto.no/_img/full_size/cockpit/00953.jpg

LN-MOW
24-11-2008, 23:04
Var det ikke denne du kom med?

http://www.enfb.net/Flybilder/ATLold/sabena2.jpg

http://www.enfb.net/Flybilder/ATLold/sabena1.jpg

LN-KGL
24-11-2008, 23:48
Ser ut som det var OO-SFP du har bilder av MOW, og med det har skutt riktig - bare ta en titt her ;)

http://www.scanavphoto.no/_img/full_size/cockpit/00936.jpg

Bizflyer
24-11-2008, 23:52
Se det ja!
Godt å høre at SAS IC har noen fornøyde kunder iallefall! :)

Takk for fin rapport!

BF:cool2

EB
25-11-2008, 05:56
Bra rapport... Ikke noen bilder fra innsiden av MD`n?

LN-KOG
25-11-2008, 10:09
Jo, det var nok det LN-MOW - og en Delta 767-300 tror jeg det var på veg hjem. God plassering, courtesy of din gode indiske venn. :)

LN-MOW
25-11-2008, 12:29
Jo, det var nok det LN-MOW - og en Delta 767-300 tror jeg det var på veg hjem. God plassering, courtesy of din gode indiske venn. :)

Haha .. ja, Seemal 'Mr. Bean', ja ... han er foroevrig ferdig lege naa ...

Tommy777
25-11-2008, 17:07
Hoertes ut til at du hadde en skikkelig hyggelig tur! Takker for titten

FlightDeck
25-11-2008, 17:34
Flott at du fikk en god opplevelse til slutt - etter en del forsøk...! Da vet du hva du skal velge neste gang. Takk for rapporten.

MountainDew
26-11-2008, 00:40
Flott at det ble en positiv opplevelse. Skal du reise mye på id er det vel tryggest å velge SAS.
LH er vanskelig å få business på selv om du er listet der hører jeg.