PDA

View Full Version : Hvornår er man for gammel til charterrejse?


Jan
21-11-2008, 10:04
80,85,95 ??

NOPE :)

http://www.jv.dk/artikel/552659

Frisk gået spørger du mig !

Molinari
21-11-2008, 10:58
Spør du meg er man for gammel for charter fra det øyeblikk man selv kan bestemme over sine handlinger og ikke henge med mor og far.
Kan bare snakke for meg selv, men charter - det har jeg sluttet med!

Stian
21-11-2008, 10:59
Spør du meg er man for gammel for charter fra det øyeblikk man selv kan bestemme over sine handlinger og ikke henge med mor og far.
Kan bare snakke for meg selv, men charter - det har jeg sluttet med!

Hva er galt med charter da?

For øvrig synes jeg denne 100-åringen er en tøff dame.
Selv om man er gammel er ikke livet over.
Er man klar i toppen og frisk nok, så hvorfor ikke?

FlyHi
21-11-2008, 11:10
Jeg er ihvertfald for gammel til charter - og har været det i mange år ;-)

Molinari
21-11-2008, 11:17
Hva er galt med charter da?



Charter er som vanlig ferie - bare dritharry!

Someone
21-11-2008, 11:17
Jeg er ihvertfald for gammel til charter - og har været det i mange år ;-)

Bare vent....om noen år så snur det:p

Stian
21-11-2008, 11:19
Charter er som vanlig ferie - bare dritharry!

Dritharry eller ikke, jeg hadde iallefall valgt å reise på charter-ferie framfor å sitte hjemme i gyngestolen.

Øivind
21-11-2008, 11:25
Man er aldri for gammel. Alder er bare et tall. Hovedsaken er hvordan man føler seg.
Håper jeg selv er istand til fortsatt å reise og oppleve nye ting når og hvis jeg blir hundre.

LN-KOG
21-11-2008, 11:25
Charter er som vanlig ferie - bare dritharry!

Dette synes jeg du skal utdype litt mer.

Herlov
21-11-2008, 11:27
Jeg synes charterreiser har fått et ufortjent dårlig rykte. Det er et veldig hensiktsmesig alternativ for de som ønsker å organisere og planlegge minst mulig av reisen sin selv.

Øivind
21-11-2008, 11:30
Jeg ser ikke hvorfor det skal være mer "harry" å reise med f.eks Ving til Tenerife, enn å booke reise og hotell på egen hånd.
En utdyping på hvorfor det ene er harry og det andre ikke hadde vært interessant.

Molinari
21-11-2008, 11:36
Ingen utdyping av Harry fra min side - jeg har intet behov for å utdype det videre.

Stian
21-11-2008, 11:40
Ok, så du er bare snobbete altså... :p

jcnorway
21-11-2008, 11:43
Jeg mener at charter i seg selv ikke nødvendig er noe mer harry enn å pakke på egen hånd.

Det jeg selv personlig synes er skikkelig harry er Ola Dunk som benytter enhver anlendning i ferien til å drikke mest mulig alkoholholdig væske :lol: Man begynner kanskje før man reiser til flyplassen, fortsetter på flyplassen, litt mer ombord på flyet, åpner en øl som første aktivitet når man kommer på hotellet osv. I tillegg klager man over lokalbefolkningen, maten, "hjemme gjør vi det sånn"-tankegang, går kun på norske (eller i beste fall nordiske) restauranter/utesteder og krever kjøttboller til middag. Alt dette kombinert med permanent promille gjennom hele ferien = HARRY!!! :lol:

Så harry-faktoren kommer ikke an på om man reiser charter eller pakker selv, men heller hvordan man oppfører seg :)

Molinari
21-11-2008, 11:46
Ok, så du er bare snobbete altså... :p

Det kan så være.......

Øivind
21-11-2008, 11:48
Jeg mener at charter i seg selv ikke nødvendig er noe mer harry enn å pakke på egen hånd.

Det jeg selv personlig synes er skikkelig harry er Ola Dunk som benytter enhver anlendning i ferien til å drikke mest mulig alkoholholdig væske :lol: Man begynner kanskje før man reiser til flyplassen, fortsetter på flyplassen, litt mer ombord på flyet, åpner en øl som første aktivitet når man kommer på hotellet osv. I tillegg klager man over lokalbefolkningen, maten, "hjemme gjør vi det sånn"-tankegang, går kun på norske (eller i beste fall nordiske) restauranter/utesteder og krever kjøttboller til middag. Alt dette kombinert med permanent promille gjennom hele ferien = HARRY!!! :lol:

Så harry-faktoren kommer ikke an på om man reiser charter eller pakker selv, men heller hvordan man oppfører seg :)

Ja, det er jo det som er harry. Oppførselen. Og det har vel lite med reisemåte å gjøre.

Stian
21-11-2008, 11:50
Det kan så være.......
Ja, hvis du tror at noen virkelig bryr seg om hvorvidt du har kommet til feriedestinasjonen med charter eller rutefly...:cool:

jcnorway
21-11-2008, 11:51
Reisemål og transportmiddel har lite å si når det gjelder harry-faktor. Det er oppførselen og holdningene som avgjør om man havner i harry-kategorien eller ikke.

DonRuud
21-11-2008, 11:56
Selve prinsippet rundt Charterferie som "pakkereise" med fly, guide og hotell innbakt i et tilbud er slett ikke så dumt, Det er når 200 andre gjør det samme, gjerne 200 sånne som jcnorway beskriver, det er da charterferien tar steget over i det harry.

Jan
21-11-2008, 11:57
Jeg mener at charter i seg selv ikke nødvendig er noe mer harry enn å pakke på egen hånd.

Det jeg selv personlig synes er skikkelig harry er Ola Dunk som benytter enhver anlendning i ferien til å drikke mest mulig alkoholholdig væske :lol: Man begynner kanskje før man reiser til flyplassen, fortsetter på flyplassen, litt mer ombord på flyet, åpner en øl som første aktivitet når man kommer på hotellet osv. I tillegg klager man over lokalbefolkningen, maten, "hjemme gjør vi det sånn"-tankegang, går kun på norske (eller i beste fall nordiske) restauranter/utesteder og krever kjøttboller til middag. Alt dette kombinert med permanent promille gjennom hele ferien = HARRY!!! :lol:

Så harry-faktoren kommer ikke an på om man reiser charter eller pakker selv, men heller hvordan man oppfører seg :)

Må sige mig ganske enig i dette synspunkt !
Synes i øvrigt at ovenstående efterhånden er mindre udbredt !

AirbusTrond
21-11-2008, 11:59
Jeg reiser gjerne på charter når det er billigst og best. Men ord som "dritharry" holder jeg meg for god til å bruke, selv om man kan møte enkelte personer som man ikke til daglig møter. Så lenge de ikke opptrer plagsomt, synes jeg det kan være interessant.

Stian
21-11-2008, 12:04
Greit nok, men man må jo ikke ha noe med disse personene å gjøre.
Ar andre er harry får bli deres problem. Det er uansett lite man kan få gjort med det.
Jeg tror heller det har med masseturisme å gjøre. Når det er noe mange mennesker gjør, og det til og med folk fra alle samfunnslag, blir det automatisk harry i manges øyne.
For 30-40 år siden var jo faktisk charter hipt og kult. Nå når dette er allemannseie, er det plutsielig harry.
Man ser det samme med reisemål. Tidligere ble jo Thailand regnet for å ikke være harry, da det fortsatt var et sted ikke alle reiste til. Nå er jo det like harry som Kanariøyene.
Personlig orker jeg ikke bry meg. Jeg reiser dit jeg vil med hvem jeg vil, så får folk bare mene det er harry.

litt-amatør
21-11-2008, 12:58
Spør du meg er man for gammel for charter fra det øyeblikk man selv kan bestemme over sine handlinger og ikke henge med mor og far.
Kan bare snakke for meg selv, men charter - det har jeg sluttet med!

Jeg synes egentlig et slikt utsagn trenger en skikkelig utdypning. For å være ærlig synes jeg et slikt utsagn er 100 ganger mer "dritharry" enn de som reiser på chartertur. ;) Man vil ofte oppleve langt høyere "harry-faktor" til LPA for eksempel ombord på SK/DY enn på NVR/DK. :exclaimation

Charter har jo mnage fordeler, blant annet at man slipper å tenke på all mulig planlegging. Er ikke alle det passer for, og må selv innrømme at det er ganske deilig å bare kunne gå rett ut i en buss med norsk guide når man ankommer et feriested, og vite at man blir kjørt rett til hotellet. Mulig det er harry, men det tror jeg charter-folket lever godt med.

MD11
21-11-2008, 13:30
Å kalle charter for harry blir å stigmatisere bortimot en million reisende som i år velger å fly charter til sine reisemål. Charter har utviklet seg som så mange andre områder i samfunnet og er fortsatt en svært populær reiseform, tiltross for at mange har spådd dens død i mange år....noe å tenke på:D

LN-KOG
21-11-2008, 15:14
Ingen utdyping av Harry fra min side - jeg har intet behov for å utdype det videre.

Det blir virkelig harry:colgate:

Molinari
21-11-2008, 15:40
Det blir virkelig harry:colgate:

Ikke ulikt din kommentar!

Ser deg i morra!

Molinari
21-11-2008, 15:43
Men ord som "dritharry" holder jeg meg for god til å bruke

Ah - you just did

Blackhawk
21-11-2008, 15:58
Spør du meg er man for gammel for charter fra det øyeblikk man selv kan bestemme over sine handlinger og ikke henge med mor og far.
Kan bare snakke for meg selv, men charter - det har jeg sluttet med!

Slike utsagt faller på sin egen urimelighet, det blir rett og slett
for dumt. Har sett langt flere "harry" folk ombord på lavprisfly,
enn når jeg jobbet i et charterflyselskap. Er tydelig at noen fortsatt
går med skylapper foran øynene, og tror charter fortsatt er
synonymt med kun stappfulle og trange eldre fly - med spy og
"hollagong" hele veien fra Oslo til Las Palmas; inkl. grisefest
på destinasjonen.

Ikke lang tid etter lavprisselskapenes inntreden, ble jo charterreisene
spådd en rask død. Hva skjedde? akkurat det stikk motsatte, og
charterreisen har vel aldri vært såpass enkel å tilpasse den enkelte -
enten man ønsker kun å bestille hotell og fikse fly selv; eller å
oppgradere seg selv og sitt reisefølge - sitte adskillt med bedre
benplass osv osv.

Kjenner mange som slo seg på brøstet, og sa at nå skulle de ikke
reise på charter mer - nå ordnet de hotell og fly selv. Men jommen
var kanskje charter ikke så "ille" allikevel, når man ser hvor mye
man som regel får for pengene - i tillegg til tryggheten og garantien
man får på kjøpet. På flere charterfly i dag, kan man i tillegg sitte
romsligere enn hos mange andre lavpris- eller nettverksselskaper.
Men for all del, man kan selv fritt velge hva som passer en best -
men generelle nedsettende kommentarer om charterproduktet
anno 2008; er bare usmakelig.

3tflyer
21-11-2008, 16:05
Jeg ser ikke hvorfor det skal være mer "harry" å reise med f.eks Ving til Tenerife, enn å booke reise og hotell på egen hånd.
En utdyping på hvorfor det ene er harry og det andre ikke hadde vært interessant.

Følte meg truffet der. I stedet for å reise med Ving 28.12-4.1.09 fra TRD så tar vi rutefly TRD-OSLO- Tenerife på samme datoer! Hvorfor??? Tja, ..
Noen grunner:
1. Et jævla styr ved innsjekking, venting, boarding på TRD med charter.
2. Trange seter (innbiller meg ihvertfall det!)
3. Det samme styret ved retur.
4. Er EBG og får EuroBonuspoeng og forhåpentligvis bedre service ved evt. forsinkelser etc.
5. Valg av sete ved nødutgang på SAS med ASR
6. Klapper IKKE ved landing med SAS rutefly! (Håper nå ihvertfall ikke det!):cool:
7. Muligheter for evt. oppgardering til Y+

Kan noen komme på flere grunner???

litt-amatør
21-11-2008, 16:21
Følte meg truffet der. I stedet for å reise med Ving 28.12-4.1.09 fra TRD så tar vi rutefly TRD-OSLO- Tenerife på samme datoer! Hvorfor??? Tja, ..
Noen grunner:
1. Et jævla styr ved innsjekking, venting, boarding på TRD med charter.
2. Trange seter (innbiller meg ihvertfall det!)
3. Det samme styret ved retur.
4. Er EBG og får EuroBonuspoeng og forhåpentligvis bedre service ved evt. forsinkelser etc.
5. Valg av sete ved nødutgang på SAS med ASR
6. Klapper IKKE ved landing med SAS rutefly! (Håper nå ihvertfall ikke det!):cool:
7. Muligheter for evt. oppgardering til Y+

Kan noen komme på flere grunner???

Jeg ville definitivt ikke valgt som deg, men forskjellig smak osv.
La meg bare kommentere litt:

1. Mulig det er spesielle forhold i TRD, men evt. trøbbel må vel veies godt av spart tid og styr med flybytte i Oslo?
2. Min erfaring er at det ikke generelt er trangere på charter, varierer sikkert, men da DY brukte XL var argumentet stendødt.:rolleyes: Enkelt å kjøpe sitt favorittsete på charter til en billig penge.
3. På returen må du jo uansett stå i innsjekkingskø både hos SAS og charterselskap. her må vel i alle fall direkte med charter være å foretrekke??
4. Masse EB- poeng? Tja, hvis du ikke har truffet med klasse V- billett får du vel 650 poeng pluss EBG- bonus per vei.
5. Kan være fordel for deg, kan være dyrt å velge dette på charter?
6. Glem det, slutt for lenge siden!
7. Neppe, mulig jeg tar munnen for full her, men jeg har mine tvil på at du lykkes med oppgradering.

Paxen ombord vil jo være identisk, særlig i denne perioden hvor det er stappfullt sikkert begge steder og ingen forskjeller i hvem som velger hva.

Kan nevne to ting til:
Charter har bedre mat, mens rutefly ofte har litt mer levelige avgangstider, men skal du komme fra TRD er vel ikke det så relevant.

Jan
21-11-2008, 16:26
Følte meg truffet der. I stedet for å reise med Ving 28.12-4.1.09 fra TRD så tar vi rutefly TRD-OSLO- Tenerife på samme datoer! Hvorfor??? Tja, ..
Noen grunner:
1. Et jævla styr ved innsjekking, venting, boarding på TRD med charter.
2. Trange seter (innbiller meg ihvertfall det!)
3. Det samme styret ved retur.
4. Er EBG og får EuroBonuspoeng og forhåpentligvis bedre service ved evt. forsinkelser etc.
5. Valg av sete ved nødutgang på SAS med ASR
6. Klapper IKKE ved landing med SAS rutefly! (Håper nå ihvertfall ikke det!):cool:
7. Muligheter for evt. oppgardering til Y+

Kan noen komme på flere grunner???

Nej, men kan komme på nogle fordele
1/ Skal ikke selv sørge for transport mellem flyplads og hotel
2/ Flyet bliver ikke canselled, med problemer til følge !
3/ Krakker rejseselskabet er man dækket af garantifond.
4/ Er der problemer på hotel, er det bare at kontakte rejseoperatør
5/ Prisen, jeg har selv undersøgt det mange gange, pakkerejse var ofte billigst
6/ Veldig enkel booking

Men som også nævnt flere steder, fordele og ulemper ved begge metoder :)

FlyHi
21-11-2008, 16:26
Bare vent....om noen år så snur det

Ja, det troede jeg i virkeligheden også, at det ville ændre sig når vi fik børn. Det ser dog ikke ud til det endnu.

Tror aldrig rigtig charter bliver mig - ligesom jeg også helst undgår de værste lavprisselskaber. Jeg orker ikke alt besværet omkring det og jeg orker ikke skulle holde ferie med "charter-typerne" og begrænse mit hoteludvalgt til det charterselskaberne vil udbyde. Benpladsen på de fleste charterfly er nærmest pinefuld - eller også så forsøger de at bilde en ind at de har ok benplads, men glemmer at fortælle, at de så til gengæld har meget smallere sæder end andre selskaber. Jeg ved ikke hvad der er værst, men ingen af delene tiltaler mig særligt.

Derudover vil jeg også gerne selv bestemme om jeg vil rejse i 5, 7, 9, 12, 16 eller 20 dage - det kan jeg ikke med charter, som oftest er fastlagt til 1 el 2 uger.

Jeg kan sagtens forstå, at nogle mennesker synes det er enkelt og let og derfor vælger charter. jeg vil til gengæld hellere selv bestemme over min ferie og selv have frit valg på alle hylder når det gælder hoteller og flyselskaber - den frihed tiltaler mig meget mere.

AirbusTrond
21-11-2008, 16:50
6. Klapper IKKE ved landing med SAS rutefly! (Håper nå ihvertfall ikke det!):cool:


Nei, det hadde vel vært fælt om det var litt klapping. Bare undermennesker klapper, selvsagt. :rolleyes:

For øvrig har jeg ikke opplevd klapping på de siste turene jeg har flydd, verken med SAS Charter eller SAS rutefly. Med SAS charter har jeg derimot fått varm mat, gratis dikke så mye jeg vil og sete helt foran uten å betale mer enn et par hundrelapper ekstra.:)

Rart hvordan alkokholkonsum blir harry når det skjer på chartertur, men det høyeste tegn på dannelse når det skjer på business class... :D

Stian
21-11-2008, 16:54
Rart hvordan alkokholkonsum blir harry når det skjer på chartertur, men det høyeste tegn på dannelse når det skjer på business class... :D
:up: Godt poeng.
Og ja, SAS flyr faktisk charter, med nøyaktig samme fly og seteavstand som ved ruteflygninger.

litt-amatør
21-11-2008, 17:14
Rart hvordan alkokholkonsum blir harry når det skjer på chartertur, men det høyeste tegn på dannelse når det skjer på business class... :D

Må også si at den kommentaren treffer godt.:D

OEH
21-11-2008, 18:17
Jøss, en 100-åring reiser charter uten å klage, og her sitter folk i sin beste alder og sutrer over dårlig plass og service.
Jaja, stakkars folk som ikke klarer å sitte i en charter-maskin, sier jeg bare.

Tommy777
21-11-2008, 21:23
Naar er man for gammel for charter? Naar man kan betale selv :p:D

Bengt
21-11-2008, 22:52
Vad är charter?
Plats på flyg och boende i ett paket till samma pris. Så finns det mellanting, som flygstolar på charterflygningar utan boende....
Jag har själv inte åkt på charter sedan 2001, men det beror bara på att jag har kunnat få ihop bättre resor på egen hand. Att det ena skulle vara mer Harry än det andra är i mitt tycke rent struntprat (tull?)...
Med lågprisflyg inom Europa och stort utbud av lägenheter runt Medelhavet så har charterresorna tappat sin stora prisfördel. Åker du under skolferier så är det ofta betydligt billigare att plocka ihop din egen semesterl