PDA

View Full Version : SK/NZ til LAX

Southwind
20-11-2008, 19:27
Ser det er en rapport fra foran gardinen, her kommer en for oss som reiser Reidar-klass og er helt fornøyd med det :) Farlig å begynne å sette seg foran, da blir det ennå vanskeligere å komme seg tilbake i Økonomi igjen.

OSL-LHR SK803 LN-RCY

Lenge siden jeg hadde flydd SAS, så var spennende å se hvordan det er ombord der nå. Fikk tak i billetter til 3400 kr til LAX. Kostet drøyt 2000 kr mellom LHR-LAX så her ble det vel 1400 kr til SAS mellom LON-LHR. Jeg sjekket inn på nett 22 timer før, og sikret meg nødutgang. Kom til OSL rundt kl 7, og fikk tag'et bagen min helt til LAX. FIkk beskjed om at jeg måtte få den videre billetten min på LHR. Flyet til London pushet på tid, og var 70% fullt. Ingen servering, men fikk da aviser. Satt at med Aksel Lund Svindal og alpinlandslaget som skulle til Calgary (Lake Louise) Håper det har snødd til der nå, for var visst lite snø. Sirklet over London i 15 minutter, og touchet ned på 27L litt før tiden. Måtte vente litt på parkering siden Air India sto med teknisk på var, så da fikk vi en annen gate.

Vanligvis når jeg drar til London, så flyr jeg Ryanair. Forskjellen da er at jeg betaler 1000 kr mindre. Ser ikke helt hvorfor folk vil bruke SAS til LHR, til den prisen. BA gir deg iallefall noe å bite i, til den samme prisen. Og terminalen de bruker er mye bedre. Terminal 3 er jo bare kaos. Ankom London, så måtte jeg flytte meg til T1 som ANZ og United bruker. Tok bussen, og det var jo en veldig fin busstur for en flyspotter.

LHR-LAX NZ001 -KB

Startet med at jeg måtte vente i innsjekkingsområdet til de åpnet for å kunne få boarding-passet. Spurte om mannen i Ticket-desken kunne skrive ut billetten min, men han kunne ikke hjelpe meg særlig mye. Tror ikke han skjønte at jeg egentlig hadde sjekket inn, men manglet billetten. Trodde siden SAS/ANZ er i samme allianse at det bare er å printe ut boarding-kortet, men det var visst ganske vanskelig. Så dette STAR-samarbeidet kan muligens forbedres litt.

Fikk billetten etterhvert, og fikk tidlig til gaten. Ble tatt ut til en ekstra sikkerhetssjekk med intervju og sånn, og bonusen var at vi fikk gå rett i flyet etterpå. Flyet var ikke særlig fullt, fikk en 3-seter for meg selv rett over vingen. Veldig bra AVOD-system, men det var litt tregt og lag'et litt. Fikk noe kyllling-greier til middag, og noe sandwich/frukt like før landing, så det var kjempegodt. Sov godt i 3-seteren, men trengte ikke å sove så mye, siden jeg kom frem sendt på kvelden likevel. Kom med vann hver halvtime, så det var også bra. Var London-basert crewet som utførte denne turen. Kapteinen tok turen rundt 2 ganger, så det var jo hyggelig. Turen tok 11 timer 45 minutter grunnet sterk motvind rundt Island/Grønland. Glad jeg ikke skulle videre, for det er nok en laaaang tur. Landet litt etter tiden, og måtte push'es til gaten, så det tok litt tid. Taxet forbi Qantas A380 etter landing, og etter å ha sett SQ A380 på LHR tidligere på dagen var jeg fornøyd å sett 2 forskjellige A380'er den dagen. Små gleder, men likevel noe å skryte av i flyspottermiljøet ;)

Baggasjen tok ikke veldig land tid, og jeg ble selvfølgelig stoppet i customs og sjekket grundig. Der fant de bare ut at jeg en uskyldig snill gutt. Tok buss til Union-station, og subway til Hollywood. Var nesten litt småredd der, mye rart som er der sent på kvelden.

Så jeg er fornøyd med valuta for pengene, men SAS må finne på noe nytt. Å tilby en kaffe-kopp eller en liten matbit bør de ta seg råd til med disse prisene.

Blir rapport tilbake å, men blir vel ikke så mye nytt å si. Men kanskje noen bilder, siden det er litt lysere da!

Så jeg kan abselutt anbefale ANZ siden Reidar-klasse, så her kan du bare booke deg tur til Auckland SQ777! Ser det finnes gode priser på LHR-LAX-Auckland-HKG-LHR ;)

Someone
20-11-2008, 20:05
Startet med at jeg måtte vente i innsjekkingsområdet til de åpnet for å kunne få boarding-passet. Spurte om mannen i Ticket-desken kunne skrive ut billetten min, men han kunne ikke hjelpe meg særlig mye. Tror ikke han skjønte at jeg egentlig hadde sjekket inn, men manglet billetten. Trodde siden SAS/ANZ er i samme allianse at det bare er å printe ut boarding-kortet, men det var visst ganske vanskelig. Så dette STAR-samarbeidet kan muligens forbedres litt.

Hvorfor gikk du ikke bare til transfer-desken i T1, istedet for å gå helt ut til innsjekkingsområdet?

jcnorway
20-11-2008, 20:32
Hvilken flytype opererte NZ ruten LHR-LAX med?

Du skulle nok ha gått direkte til transfer-desken i T1 så hadde det nok ordnet seg. Jeg skal også ha kombinasjonen SK + NZ i februar men da LHR-HKG, så jeg må nok også innom transfer-desken når den tid kommer.

Farmer
20-11-2008, 21:05
Hyggelig å lese at produktet bak i NZ sin B777-200 ( Jcnorway) også er bra.
Ikke uventet egentlig , med tanke på det gode produktet de har lenger fram i flyet. Godt servicekonsept er gjerne smittsomt for hele opplegget i et flyselskap. Har noe med kultur å gjøre , tror jeg !

Southwind
20-11-2008, 21:11
Mente den ikke var bemannet så tidlig, var bare folk fra United, men kanskje jeg ikke så den da. Skulle gjerne tatt den SAS-maskinen kl 10.40, hadde passet ypperlig. Men gikk jo greit, var jo muligheter å spise ute og sånn.

Eriksan
20-11-2008, 21:26
Fikk tak i billetter til 3400 kr til LAX. Kostet drøyt 2000 kr mellom LHR-LAX så her ble det vel 1400 kr til SAS mellom LON-LHR.

Så jeg er fornøyd med valuta for pengene, men SAS må finne på noe nytt. Å tilby en kaffe-kopp eller en liten matbit bør de ta seg råd til med disse prisene.

Aller først, hyggelig å lese at NZ var bra også bak gardinen. Har egentlig aldri tenkt på at de hadde såpass bra produkt både foran og bak.

At du klager på en pris på 3400 kr til LAX kan jeg ikke fatte, det er rett og slett et kupp! Og det fungerer ikke slik du insinuerer øverst i quoten. Du har fløyet til en NZ pris, og de har priset origin OSL snaut 1400 kr lavere enn origin LON (ekstra tax gjør at det blir 1400). Jeg tipper SAS ikke sitter igjen med mye mer enn noen hundrelapper, det kommer helt an på interline-avtalen mellom SK/NZ.

Hickok
20-11-2008, 21:35
Jeg forsto det vel egentlig slik at denne turen var kjøpt som to separate billetter. I så fall må det være lov til å stille spørsmål ved om det er riktig at OSL-LHR T/R skal koste nesten det samme som LHR-LAX T/R, selv om den siste reisen er sinnsykt billig!

sail4fun
20-11-2008, 21:44
Men Taxi Oslo sentrum til OSL for 625,- er OK ?
Vel LON-LAX t/r for 3400,- ER billig

Discus
20-11-2008, 21:56
Kritikken gikk vel på (det vanlige) at man hverken får vått eller tørt dersom man flyr med SAS, når slike som BA greier å både mat og vanne deg til samme pris.

EDIT: Forøvrig - takk for rapport fra NZ, alltid kjekt med rapporter fra litt mer "eksotiske" selskaper!

Martin
20-11-2008, 21:58
En kan jo spørre seg, ja, hvordan BA klarer å dele ut mat, drikke, ja tom. alkohol gratis bak i bussen, når SAS ikke kan...

Blubird
20-11-2008, 22:44
Nå hadde jeg faktisk gledet meg til noen bilder her, blondie ;) Menmen, regner med at du fikser det på returen. God tur tilbake!

jcnorway
20-11-2008, 22:46
NZ kjører jo også bra priser OSL-HKG via LHR (også her SK på OSL-LHR og NZ LHR-HKG). En pris på ca 4700 kr tur/retur er jo knallbra. Går ikke an å klage på det synes jeg :)

Men når man ser på reisen på f.eks. checkmytrip.com så må man humre litt for seg selv... "Dinner, Breakfast" på flightene til NZ, mens på SK får du "Food and beverages for purchase" slengt i trynet :lol: Alle andre leg's på turen i februar er enten "Meal (non specific)" hos Emirates eller "Snack or Brunch" med Bangkok Airways/Thai. Så det at SK kjører en litt "gjerrig" linje trekker ned inntrykket når man ser hvordan det er ellers.

jcnorway
20-11-2008, 22:48
Hyggelig å lese at produktet bak i NZ sin B777-200 ( Jcnorway) også er bra.
Ikke uventet egentlig , med tanke på det gode produktet de har lenger fram i flyet. Godt servicekonsept er gjerne smittsomt for hele opplegget i et flyselskap. Har noe med kultur å gjøre , tror jeg !

LHR-HKG med NZ blir med en 744, men jeg tipper NZ holder jevnt god standard bak gardinen uansett maskin :)

Southwind
21-11-2008, 03:55
Aller først, hyggelig å lese at NZ var bra også bak gardinen. Har egentlig aldri tenkt på at de hadde såpass bra produkt både foran og bak.

At du klager på en pris på 3400 kr til LAX kan jeg ikke fatte, det er rett og slett et kupp! Og det fungerer ikke slik du insinuerer øverst i quoten. Du har fløyet til en NZ pris, og de har priset origin OSL snaut 1400 kr lavere enn origin LON (ekstra tax gjør at det blir 1400). Jeg tipper SAS ikke sitter igjen med mye mer enn noen hundrelapper, det kommer helt an på interline-avtalen mellom SK/NZ.

Hehe, ...klager neppe på den prisen. Så da får jeg bare unnskylde misforståelsen. Bare klager på SAS sitt servicetilbud. Her er det muligheter, men satsing koster. Installere entertainment system i noen -700/-800'er som de bruker til LPA og andre destinasjoner over 2 timer. Klart det koster litt, men se på Virgin America. De har vel fått gode kritikker her. Når jeg vil fly hjem, så vil jeg glede meg til å gå ombord på et SK-fly, for da er jeg liksom hjemme når jeg går på flyet i London. Men nok tørrprat fra meg ;)

Er det en interline-avtale? Trodde det innebar codeshare og sånt, men hva vet jeg? ;) Fant ikke denne flighten på SAS sine sider, bare United sin LAX-avgang som går før på dagen? Synd at de ikke tilbyr denne flighten, det burde de ha gjort.

Bilder skal bli (må beklage blåfugl :p Skjerpings ), skal se om jeg får spotta på det ene og andre når jeg først er ute. Er vel muligheter på beachen, er det ikke?

OSL-LAX var 3361 ,- kr
LHR-LAX var ca 2000 ,- kr

Tror det finnes priser fra rundt 4500 hele vinteren. Er vel sikkert bare 25% poeng, men har ikke begynt å telle de ennå :)

Someone
21-11-2008, 07:12
OSL-LAX var 3361 ,- kr
LHR-LAX var ca 2000 ,- kr

Som en annen var inne på; Det betyr ikke nødvendigvis at SAS tok 1361 for OSL-LHR;)

Uansett flott rapport og ser frem til returen:)

jcnorway
21-11-2008, 08:32
Tror det finnes priser fra rundt 4500 hele vinteren. Er vel sikkert bare 25% poeng, men har ikke begynt å telle de ennå :)

Det blir ikke mange poeng på min OSL-LHR-HKG med SK/NZ. OSL-LHR med SK er i bookingklasse U som gir 25% poeng. LHR-HKG med NZ er i bookingklasse K og L, og disse er ikke listet opp som poenggivende bookingklasser så det blir nok dårlig med poeng (http://www.sas.no/no/EuroBonus/EuroBonus-partnere/Flyselskap/Alle-flyselskap/Air-New-Zealand/). 600 poeng tur/retur pr pers gir 1200 poeng totalt for ca 9500 kr. Får faktisk mer poeng fra EB Mastercard (950 poeng x 2 pga dobbelpoeng-kampanjen i november = 1900 poeng for bruk av EB Mastercard) :drunk: Disse mikropoengene til SK klarer man seg som regel fint uten.

Blubird
21-11-2008, 09:11
Bilder skal bli (må beklage blåfugl :p Skjerpings ), skal se om jeg får spotta på det ene og andre når jeg først er ute. Er vel muligheter på beachen, er det ikke?

For all del, tar gjerne en trip-report fra stranden også. ;) Spot on!

LN-MOW
21-11-2008, 09:28
Du kan jo låne autozoomen til Speedbird?

http://i107.photobucket.com/albums/m318/lundefredrik/Florida/DSC01415.jpg

jcnorway
21-11-2008, 09:34
Discus har kjøpt samme autozoom som Speedbird tror jeg ^_^

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/porter/DSC_5447%20(2).JPG

SQ 777
21-11-2008, 15:18
Takk for flott rapport, Southwind. Du oppforderer meg til å fly til AKL med NZ i R-klasse... Joda, det har jeg gjort tre ganger og anbefaler det på det sterkeste.

NZ har alltid gitt meg topp service. Første gang i 1987. I 1994 bestilte jeg ATW hos SK , den gangen vi gikk på SK's kontor og kjøpte papirbill :rolleyes:.

Selv om jeg booket minst et halv år i forveien var vi waitlisted med NZ HNL-LAX hele tiden ( måtte vel være en stor gruppe ombord ?). Nest siste leg var det også ( Siste var SK LAX-CPH-OSL ). Vi sjekket hele tiden situasjonen underveis. Fortsatt WL også da vi kom til HNL fra RAR.

Da vi møtte på flyplassen for å fly HNL-LAX var vi fortsatt WL, men de sa det ordner seg, hvis ikke ville de sende oss med Hawaiian ! I tillegg puttet de oss i First Class lounge på HNL. Det ordnet seg iste øyeblikk. Absolutt topp service...

MountainDew
21-11-2008, 23:01
Ble litt overrasket over at autofokus bildene dukket opp i denne rapporten :D

Hvordan var belegget på flygningen LHR-LAX?

Southwind
21-11-2008, 23:10
Etter min lille befaring var det tynt bak gardinen. De aller fleste hadde noen seter å sove på, for å si det sånn. Var kanskje fyllt opp i 40-50% av setene. Var bra foran, både i premium og first etter hva jeg så...

Idag er det Lakers-kamp :)