View Full Version : Togtrafikk i Frankrike
Heisann,
planlegger en tur til Frankrike; Paris og Rouen. Flyr med AF inn til CDG, og skal derfra komme oss til Rouen. Hvordan fungerer tog i Frankrike? Er dette en strekning der plass må forhåndkjøpes? Må man ha diverse separate billetter for plass etc (mener å huske at jeg tok tog ganske langt i Tyskland en gang, og sikkert hadde fire eller fem ulike billetter totalt sett for å komme meg fra Leipzig eller Dresden til Berlin SXF.
Så, any takers?
Sjekket her? http://www.tgv-europe.com/en/home/
Sist gang jeg reiste i med tog der nede måtte man ha plassbillett på TGV, men ikke nødvendig vis på andre tog. Er vel noe intercity-lignende mellom Paris og Rouen kanskje?
Den siten sender meg jo bare dypt inn på franske jaktmarker etter at jeg har lagt inn mine søke-behov..
Og nå tror jeg også jeg forstod at 14h20 ikke betyr at det skulle ta 14 timer å komme seg dit... Får prøve litt til!
Her har du svar fra en kamerat som er lokalkjent:
Til Rouen??!!!!!
Jo, duverden, den strekninga er jeg kjent på!
Ta RER B fra CDG til Gare du Nord (direktetog hvert kvarter; lokaltog også som går tre minutter etter direkte'n).
Bytt så til RER E fra Magenta/Gare du Nord til Haussmann-Saint Lazare.
RER - billetten koster vel 9 euro tror jeg (jeg har rabatter i og med at jeg jobber i JBV)
Så er det å karre seg på toget til Rouen. Det går fra St. Lazare, og tar alt fra 1t07 til 1t30, avhengig av om det er direktetog eller ikke. Togene som går direkte har som regel Le Havre som endestasjon.
Billett må kjøpes på stasjonen og stemples. Det kan være litt vrient å finne stemplingsautomatene og hvordan man skal gjøre det. De finnes ved inngangen til plattformene. Billetten koster 19,50 € såvidt jeg husker. Ingen plassreservering; det er førstemann til mølla.
Franskmenna har ikke hørt om stive ruter på mellomdistansetog. De går gjerne i klumper, og det er opptil tre timer mellom klumpene...
Eventuelt kan man ta Roissybus direkte til Opéra, gangavstand til St Lazare (10 min). Da slipper man bytte på RER'en. Plassreservasjon finnes på endel av avgangene, er derfor smart å sjekke om setet er reservert før man setter seg. Hverdager går det tog så og si hver time frem til 23. Som skrevet er som oftest direktetogene de som går til Le Havre, mens lokaltogene kun går til Rouen.
Det er etter hva jeg husker ingen TGV tog fra St. Lazare - stasjonen som har avganger til stort sett Normandie. Det er ikke de helt store avstandene dit, så det er ikke nødvendig med de raskeste togene. Det er derfor ikke nødvendig med forhåndsreservasjoner, men det er mulig å kjøpe billetter på internett på forhånd. Om du har tid er flybussen til Opéra absolutt en grei måte å komme seg dit på, den stopper ikke langt unna St. Lazara og du slipper bytter og endel gåing under jorden i RER systemet. Men den kan kjøre seg fast i trafikken, selv om det er egne bussfiler mange steder. Bon voyage.
Eventuelt kan man ta Roissybus direkte til Opéra, gangavstand til St Lazare (10 min). Da slipper man bytte på RER'en. Plassreservasjon finnes på endel av avgangene, er derfor smart å sjekke om setet er reservert før man setter seg. Hverdager går det tog så og si hver time frem til 23. Som skrevet er som oftest direktetogene de som går til Le Havre, mens lokaltogene kun går til Rouen.
Kan vel virke som den enkleste metoden. Dersom vi kan spare oss et togbytte, tror jeg nok vi gjør det! Det ser ut som om vi kommer med AF klokken 12, så da burde det vel ikke være trafikkproblemer i forhold til buss heller. Får se litt på kartet. Jeg får opp St. Lazare som avgangsstasjon på den franske siten, ihvertfall.
DCHalvorsen
20-11-2008, 22:40
Når det gjelder togtider i hele Europa så er denne siden uovertruffen:
http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/en?ld=212.207&rt=1&newrequest=yes&