PDA

View Full Version : Vi gratulerer SAS med new lounge for crew og non-rev ombord...

Utflyttet
18-11-2008, 20:01
...eller noe. Skal fylle ut mer i morgen, men dette er min siste billett på SAS-IC før selskapet enten virkelig får en aha-opplevelse eller blir kjøpt opp og ryddet i.

-A

BSSW
18-11-2008, 20:03
...eller noe. Skal fylle ut mer i morgen, men dette er min siste billett på SAS-IC før selskapet enten virkelig får en aha-opplevelse eller blir kjøpt opp og ryddet i.

-A
Virker som om turen til ARN ikke var så hyggelig....

Bizflyer
18-11-2008, 20:07
Høres ut som at alle ledige plasser i biz har blitt fyllt opp av ansatte på ID billett. Det er vel i seg selv ingen overraskelse. BKK er en populær destinasjon, og er jo kjent som den destinasjonen det kan være vanskelig for ansatte å komme til å fra pga de fleste fly er fulle. Om det er populært for enkelte betalende passasjerer er jo et annet spørsmål, eller hva Alex?

Jeg er mer spendt på hvordan servicen og serveringen var!

Skal bli spennende å høre! Tommy: Følg med!! ;)

BF:cool2

jcnorway
18-11-2008, 20:14
Sterk kost fra ph-ndr! Nå ble vi nysgjerrige. Ser fram til rapport :)

litt-amatør
18-11-2008, 20:21
Litt spennende med slike antydende begynnende rapporter hvor man vet litt om det som kommer men ikke kjenner detaljene. Vi venter i spenning.;)

Hickok
18-11-2008, 20:30
Noe sier meg at problemet denne gangen ikke var at champisglasset bare var halvfullt eller at maten ble servert med plastbestikk.....

MD11
18-11-2008, 21:39
Kanskje ostevogna manglet også, hvem vet.....:)

LN-MOW
18-11-2008, 21:54
Ålreit .. nok spydigheter. Jeg stenger denne midlertidig, så kan Alex selv åpne den når han er klar med resten av historien.

Utflyttet
20-11-2008, 06:22
Morn.

Det var tydelig at dette tiltrakk seg noe mer oppmerksomhet enn jeg regnet med, til og med en ex-moderator som har klaget mge inn for de andre moderatorene. Det var ikke meningen å tråkke på noen sine tær, men ja, jeg har noen skarpe meninger etter denne turen. Og ja, jeg har vært passe grinete i det siste på grunn av nok søvn, nok fritid og en tur som har vært 100% jobb fra A til Å. Så da vet man hvor ting startet. For de som savner mer detaljerte ting så kan jeg ta turen på nytt utpå vinteren og ta bilder. ;)

Men, til saken. SAS IC har ikke noe stor stjerne hos meg. Det eneste de scorer på er pris.

Etter en del vingling rundtom i Asia og Australia var det på tide å begi seg hjem, og i stedet for å fullføre en RTW-billett jeg har iggende havlbrukt så valgte jeg å ordne meg en SAS-billett BKK-CPH-BGO og tilbake. Så kom jeg på at det er jo en dag-fliht som går BKK-ARN noen dager i uken og denne klaffet fint med en lang dagtur og så rett hjem i rett døgnrytme og i seng. BKK-ARN går litt over klokken to om ettermiddagen fra Kobrasumpen, kommer til Arlanda ca 19-20 om kvelden og da var det mulig å fly ARN-CPH-BGO og komme hjem rett ved midnatt. Praktisk og greitt, og ikke minst, en mulighet å se om SAS IC sitt produkt på en dagflight gjorde mer sukksess enn min forrige opplevelse på nattestid.

Helt på tampen oppdaget jeg også at SAS har en pris som går SIN-Norge som gir bruk av SQ som tilslutning på SIN-BKK, i biz, for bare 500 kroner mer (snodig nok ikke noe forskjell i avgifter?), og at SAS var mer enn lykkelig med å booke meg i Z-klasse (billigere, ikke mulig å endre, men fortsatt biz) til Skandinavia og J-klasse for returen. Alti alt, noen tusen spart, jeg får to SQ-segmenter i biz og jeg fikk brent av mine siste utestående SQ-poeng på BKK-SIN i F-klasse for å starte turen.

Nå som jeg har forklart litt om hvor og hvorfor og slikt så kan vi begynne på selve turen. SK976, ARN-BKK, 18NOV08. Sete 7E. Eller ikke.

De gangene jeg har flydd SAS IC forran så har jeg alltid greidd å kapre et sete i den lille mini-kabinen bak galley. Her er det nå to rader med 2-2-2-seating, og selv når det er fullt er det mer rolig enn i kabinen forran galley. I tillegg så er D- og E-setene veldig grei fordi begge har tilgang til midtgangen og ingen må kravle overnoen eller bli kravlet over for å strekke på beina eller andre kroppsdeler. Siden flighten så ut til å være veldig tom i biz så det ut til at det skulle bli meg og en passasjer til i minikabinen.

Tydelig var dette ikke ment. Ved insjekk fikk jeg utlevert sete 7E, og ved gaten fikk maskinen hikke, spyttet ut boardingpass og jeg fikk et nytt levert med sete 4E. Midt i kabinen fremme. Lite lykkelig over det spurtejeg om det var mulig å få tilbake 7E, men det ble opplyst at den delen av kabinen var stengt og at jeg var blitt flyttet. Jeg hadde sett frem til 10 timer i totalt fred og ro, men mer om det seinere.

Selve boardingen gikk veldig fort i dag, da det i følge papirene var knapt over 100 bak, og så langt jeg kunne skjelne kansje 20 forran (og på langt vei de fleste non-rev, venner og familie av crewet). Det viste seg at det var en ledig 2-seter med vinduet og så snart jeg hørte ordene "boarding complete" snek jeg meg bak til rad 6GH og tok plass der.

Et glass vann seinere og enkjapp tur ut til rullebanen så ble det for en A340 å være en hurtig takeoff, og relativt frisk klatring. I og med at kabinen var ganske tom regnet jeg med at serveringen burde gå passe kjapt og greitt og at jeg kunne synke tilbake til litt avslappende lyd, og kose meg videre med boken. Tydelig var dette ikke slik det fungerte. Vi var kommet vel opp på cruise og omtrent passert Bangladesh og var 90 minutter inni turen før ting begynte å skje.

Og nå kommer en ting jeg synes er et sted mellom lett humor og fullstendig usaklig. Hvorfor er det slik at når man skal dekke opp bordet, servere matten, og drikkekrunden etter maten at de to som skal gjøre det må begynne samtidig, gå i samme tempo frem til rad 1, gjøre en synkron helomvending og så begynne? Det er omtrent ikke en eneste annen aktivitet i kabinen som er koordinert, og da virker dette rimelig mye show og sirkus.

Uansett, etter hvert kom trallen med mat etter at bordet var dekket på. I dag var det en liten forret av røkt laks. Etterfulgt av en passe vissen salat, og så var det valgt av hovedretter:

- nederst var en passe anonym vegetar-pasta med hauger av tomat-saus.
- så kom en fiskesak med et snev av pesto.
- det vanlige valget med noe storefe i brun saus.

Jeg bestemte meg for at siden alle selskap serverer storfe i noe form for saus og poteter at jeg i dag skulle hoppe over det, og se om ikke fisken var noe. Det var den ikke. Jeg husker hverken rasen eller stamtavlen som var nevnt i menyen, men jeg har en mygende anelde om at det var en Nike Sole fra Golfballstedet. Og den var overøst av pesto som ikke smakte mye pesto, og svømte i olje.

Smågretten fra før med en dårlig uke, en dårlig start på dagen, og å ha blitt kastet ut av setet og nå omgitt med en haug med folk som sto alle veier og skavlet høylytt så mistet jeg helt lysten på mat. Det ble med et bitt av fullstendig overkokt fisk, og en etter hvert påsigende migrene fra en i crewet som var til de grader overdynket med parfyme av et eller annet slag jeg ikke tåler. Bedre ble det ikke av at hun ustanselig stoppet ved sin andre halvdel i sete forran meg og skulle prate hele tiden. Jeg håper hun får kjøpt den 22-foteren hun ville så mye ha til våren, prosessen med å påvirke var i hvertfall godt i gang.

Litt snodig var det og da desserten kom, at når min tallerken bare sto der med gaffelen rett opp og ned i fisken, så godt som urørt, at denne bare ble sanket inn, uten at noen lurte på om jeg kansje ikke var helt begeistret over maten, men istedet kom en frisk vri på saken. De tolket dette som at jeg tydelig ikke var sulten, så da valgte de å hoppe over meg på desserten, og måtte bak i galley for å spørre om å få noe frukt.

Utover dette gjorde jeg lite med resten av turen, utenom å få tak i en kopp te i ny og ne og drikke litt mer vann. Det er snodig hvor lite koordinert de er i kabinen. Jeg har skjønt såpass at det er tydelig en tralle for hver midtgang, og all bruk av denne skal fremføren som en synkron-ballet hvor man med stor presisjon skal kjøre denne frem på begge sider samtidig, men hvordan kan det da ha seg at tre personer virrer rundt og spør meg det samme spørsmålet om hva jeg vil ha å drikke, mens ingen av de husker svaret eller innser at det er en annen person som kjører drikkerunden? En ting er å ønske å hjelpe, men det er snodig å bli spurt om alt i triplikat.

Men tilbake til saken. På denne flighten var vi omtrent midt i India før man hadde greidd å få ut mat til en halvfull kabin. Og for de som teller, ja, dette var med å la pax ta av plasten på alle rettene. Snodig nok greier SQ å få til full middag for 49 passasjerer i business på SIN-BKK, og det er med god tid til å nyte avisen etter maten, og dette er på en flight medflytid ofte under to timer.

Så kom turen sitt absolutte lavpunkt. Jeg tenkte at jeg skulle spassere noe rader bakover og få bekreftet det jeg mistenkte. Jeg fikk såvidt gløttet bak gardinen til rad 7 og 8, hvor det tydelig var blitt crew lounge, før jeg fikk gardinen dradd igjenn med beskjed om å ikke forstyrre. Heldigvis er det litt ledig rom å strekke beina på ved andre siden av galley hvor "snackbaren" er, men dette var også ikke planen, og to av crewet virket som jeg hadde forstyrret de i ganske private samtaler mens jeg sto der og myste litt på blader og forsøkte å strekke på beina. Skulle jeg ha noe så var det bare å si i fra så skulle de komme til setet med det var beskjeden.

Og, før noen klager på hva jeg har skrevet, ja, jeg var ikke i sprudelende humør selv, alt jeg ville var å ha fred og ro, uten at jeg lot det ikke gå ut over andre. Jeg fikk setet jeg betalte for, men når dagen begynner med å bli kastet ut av det som er de beste setene på flyet, galley fremme allerede er skiltet no-go-zone for pax, og man finner setet sitt omgjort til et sted for crew og de som var ombord av venner og familie til å henge på toppen av mye mas fremme i kabinen, og på toppen av det virket som jeg sto i veien når jeg forsøkte å finne meg noe mat... da lurer jeg på: hvem er det dette selskapet eksisterer for?

Litt før landing ble det en runde mat, og her kommer nok en ting jeg ikke skjønner med SAS sin kabin-service. På forrige nattflight var "hovedmåltidet" en sånn ferdigpakket affære og mye stil, fanfare og tre timer til ende med servering. Mens før landing ble det hva menyen beskrev som "et lite måltid". Enten er menyen trykt baklengs eller så har noen ikke helt fulgt med. Dette lille måltidet serveres fra en vogn med store serveringsfat og mankan peke på hva man vil ha, si hvor mye man vil ha, og plutselig har man a la carte middag. Maten var god (noe mer laks jeg hoppet over, svinefillet i gul curry) og ris, grønt og mye annen nam til. Dette måltidet greidde de å få servert, med drikke, og ryddet på 40 minutter, og maten var faktisk veldig god, og porsjonen av naturlige årsaker i rett størrelse.

Hvorfor i svarte kan man ikke gjøre det samme to ganger? Det må jo være opplagt billigere, det virket jo langt kjappere å servere, og siden alle kan velge så virker det jo langt enklere å gjøre alle tilfreds, og niks med oppskrytt nips eller grøntfór i en liten skål som skal være "forrett" eller "salat". Kort og godt et skikkelig måltid.

Men hva vet jeg. Jeg er i hvertfall ferdig med SAS IC inntil noe endres drastisk. Jeg har returen til SIN igjen, men dukket det opp noe spennende tilbud er jeg mer troende til å refundere den og si takk for meg.

-A

</RANT>

AirbusTrond
20-11-2008, 08:01
Knapt noe er mer irriterende når personer i serviceyrker er mer opptatt av famile og venner, det være seg på en kafe eller i en frisørsalong, eller helt andre steder. Når man betaler flerfoldige tusenlapper av et anerkjent flyselskap, forventer man i alle fall å bli spart for denslags.... Man behøver ikke å være i spesielt dårlig humør før en slik oppelvelse setter en stopper for videre bruk av tjenesten. Selv om det er en enkelthendelse, kan man jo lure på hva slags kultur som ligger til grunn når man blir vitne til denslags.

Fredrik Propell
20-11-2008, 09:22
Tragisk, rett og slett! Send en mail til SAS og klag, hvis du gidder.. Har aldri opplevd noe lignende på noen IC biz flighter noen gang. Men hvilken nasjonalitet hadde crewet? Dansk og svensk tenker jeg:rolleyes: Ang. "synkron-serveringa" så syns jeg det faktisk fungerer bra, ser ganske porfft ut, når det fungerer da vel og merke ^_^

sail4fun
20-11-2008, 09:27
Enig Alex (og det var jeg som rapporterte headlinen) , dette var ikke bra, og Pursern' som er arbeidsleder burde fått denne rapporten pr. email....

ILS2
20-11-2008, 10:08
At SAS verdsetter familie/venner/ansatte fremfor betalende kunder - gjerne med EB-status - er jo dessverre bare et problem som er blitt mer og mer vanlig. Jeg har opplevd det en rekke ganger, både innad i Europa og på IC-reiser. Det som er mest provoserende for meg, er at de ofte venter med å oppgradere familie/venner/ansatte til etter at boarding er complete. Er blitt en regel snarere enn et unntak at purseren vandrer rundt i flyet og hvisker nye setenummer helt fremme i flyet til sine lykkelig utvalgte venner/kollegaer. Ikke akkurat en god strategi dersom de vil la statuskundene sine føle seg verdsatt.

Hvis de først skal oppgradere bekjente fremfor statuskunder, kan de i det minste gjøre det FØR boarding. At de i det hele tatt oppgraderer ansatte på id-billett, er helt sinnsykt. De betaler nesten ingenting for sine billetter, og hvis de vil fly i Y eller C, kan de f*** meg betale den ekstra tusenlappen eller to som det koster.

Utflyttet
20-11-2008, 10:19
Hvis de først skal oppgradere bekjente fremfor statuskunder, kan de i det minste gjøre det FØR boarding. At de i det hele tatt oppgraderer ansatte på id-billett, er helt sinnsykt. De betaler nesten ingenting for sine billetter, og hvis de vil fly i Y eller C, kan de f*** meg betale den ekstra tusenlappen eller to som det koster.

Jeg vet ikke om de som var der som venner/kolleger var som non-rev eller fullt betalende, og jeg vet ikke om de var oppgradert eller ikke, men jeg antar, og lar meg gjerne korrigere at de var non-rev. Så langt jeg fikk med meg så var det ikke noe tilvekst forran galley før eller etter avang, men hva som skjedde på rad 7 eller 8 vet jeg ikke så mye om utenom mitt korte glimt.

Og, om kabin-sjefen vil oppgradere venner og kolleger gjør meg heller ikke så mye. Ut i fra hva jeg så på seatmap før avgang og med litt uformell telling i kabinen så vil jeg tippe at man faktisk kunne seatet samtlige passasjerer som ikke tilhørte venne/kollega-kretsen på rad 7 og 8 i minikabinen og fortsatt skulle man hatt en 2-seter til alle. Da kunne hele kabinen fremme vært fullsatt for alt jeg bryr meg.

-A

Utflyttet
20-11-2008, 10:26
Tragisk, rett og slett! Send en mail til SAS og klag, hvis du gidder.. Har aldri opplevd noe lignende på noen IC biz flighter noen gang. Men hvilken nasjonalitet hadde crewet? Dansk og svensk tenker jeg:rolleyes: Ang. "synkron-serveringa" så syns jeg det faktisk fungerer bra, ser ganske porfft ut, når det fungerer da vel og merke ^_^

Crew jeg hadde omgang med eller registrerte var bare dansk/svensk.

Det der med "synkronsvømmingen" er mest humor og en snodig ting. Skandinavia er et veldig uformellt sted, og SAS er ikke SQ hvor den misnte detalj antakelig har en egen skriftlig prosedyre som må øves og drilles, og jeg har i og for seg ike noe problem med at servicen hos SAS er noe uformell. Det er bare to ting jeg lgger merke til på grunn av dette, og dette er den ene tingen og den er som sagt mer moro enn noe annet.

Den andre tingen er en smule mer iriterende og bare tilstde på IC, på grunn av at det er flere i kabinen. Slik jeg har skjønt det når dset er servering så er man en person forran og bak trallen og så får man støtte fra en person i galley for ting som må ordnes løpende. I en full kabin fungerer dette fordi alle har noe å gjøre og man passer lett på at en passasjer hele tiden får oppmerksomheten via èn person. I en halvtom kabin fungerer dette helt mot sin hensikt, da får man en person som bryr seg om trallen, en som går bak og er halvt oppmerksom på hva som skjer og innimellom har personen som støtter med ting fra galley et øyeblikk ledig og skal hjelpe, og vips blir man spurt om den samme tingen tre ganger av tre personer som i utgangspunktet burde vært helt koordinert.

Verden går ikke under av dette, og det er nok alt gjort i beste mening om å hjelpe, men å se dette fra passasjeren sin side, som sitter der og opplever flere ting i triplikat, det kan gi inntykk av at det hele er noe ukoordinert.

-A

DonRuud
20-11-2008, 11:58
Mye av dette er etter min mening helt uakseptabelt. Dette gjelder ting som jeg vil tro også non-frequent-flyers legger merke til og berøres av. Så det er ikke bra for SAS IC sitt rykte. Og dette er ikke "relansert service"..

TG923
20-11-2008, 12:08
At du er sur og grinete gjør selvsagt ikke opplevelsen bedre, men ut fra det du forteller virker ikke settingen god.

Jeg hadde en helt annen opplevelse på samme flight 11. november, også da men god plass og mange ledige seter.
Første servering kom langt tidligere da jeg reiste og var vel tilnærmet ferdig før du fikk din "mat".

Jeg oppfattet så vidt at det var 2 bekjente av crewet på et dobbeltsete som det ble (lavmælt) skravlet litt med, men ikke på bekostning av passasjerservicen forøvrig.

På mine flighter til/fra ARN virket det som det bare var svensk besetning (bortsett fra en norsk i cockpit på hjemturen).

Synd at det er så avhengig av purser/crew på disse turene.

Jarlabanke Vking
20-11-2008, 13:38
høres ut som en blanding av dårlig service og LITT negativ innstilling.

men når sant skal sies unngår jeg gjerne å fly via ARN med SK da jeg synes det er bedre og hyggeligere som regel via CPH

SQ 777
20-11-2008, 15:15
Jeg har forstått at SK-ansatte kjøper ID bill. ( noe dyrere enn R-klasse ID ) på C-klasse for en meget lav pris, stand-by.

En venn reiser ofte til BKK for å handle, gå til tannlegen etc og har omtrent alltid C-klasse. Kommer man ikke med SK får man C på LH vanligvis uten problem. Noen ganger med familiemedlemmer.

sail4fun
20-11-2008, 15:20
Standby er Standby......

jcnorway
20-11-2008, 15:24
Hvordan fungerer dette ID-billett systemet? Skatter den ansatte av denne fordelen? Det er jo ganske så strengt ellers i samfunnet på diverse frynsegoder.

Utflyttet
20-11-2008, 15:29
At du er sur og grinete gjør selvsagt ikke opplevelsen bedre, men ut fra det du forteller virker ikke settingen god.

For ordens skyld, at jeg ahr en dårlig dag betyr ikke at jeg sitter og lar det gå utover folk rnudt meg, det betyr i praksis at jeg vil ha fred, sitte med nesen i boksen og at folk ikke bør kaste bort tiden min, men jeg svarer da alltid høfflig. Noe annet skulle bare mangle. :)

-A

litt-amatør
20-11-2008, 15:34
høres ut som en blanding av dårlig service og LITT negativ innstilling.

Vil en god innstilling innebære at man skal være takknemlig for at man får lov til å fly med dem?:D Noe av poenget med å fly C-klasse er vel at presumsjonen er at passasjeren er i dårlig humør/sliten etter å ha jobbet og at selskapet skal gjøre alt de kan for å gjøre dette bedre. Dette var rett og slett ikke bra.:exclaimation

Stian
20-11-2008, 17:00
Nettopp. Man skal ikke behøve å ha "god innstilling" etter å ha betalt ex antall høvdinger for en c-klasse billett. Da må man kunne forvente service.

Discus
20-11-2008, 17:16
I C-klasse på langrute bør man forvente å kunen slappe av og få ristet av seg evt. en stresset dag (eller uke). Det er vel derfor man har "forretningsklasse".

En annen ting du nevner, det med trippel-spørsmål etc. Har opplevd det samme på SAS IC, veldig synkron på matutdelingen, deretter plutselig tre stykker som skal servere påfyll av vin. Men så glemmer de påfyll av kaffen f.eks., da var alle opptatt med å løpe i beina på hverandre i den andre midtgangen..... Litt for ukoordinert opptreden. De gangene purseren har tatt kommando og dedikert en person pr. midtgang har det funket fint. De husker hvilken vin du skal ha, og om du driker kaffe eller te og man behøver ikke være på hugget for å få servert.

Tommy777
20-11-2008, 17:32
Merker at det er ganske saa stille fra SAS ansatte i denne traaden.

Det er ingenting som er gaernt i aa gi ID billetter til ansatte/familie/venner. Men da skal man jaggumeg oppfoere seg deretter.

Da jeg fikk min eneste ID billett fra Dag for aa reise til Florida, kan jeg love deg at jeg sto med hatten i handa og hadde en overydmyk approach.

Paa langruter i business skal man dresse seg opp og ikke forstyrre passasjerene som betaler som paa denne maaten.

Naar det gjelder minikabinen, har jeg lagt merke til at de stenger denne noen ganger naar det er lite belegg i C. Det er forsaavidt greit dersom nabosetet er tomt i den fremste kabinen (jeg liker ikke minikabinen uansett).

Men det aa flytte C pax paa grunn av at man skal ha et partyomraade for crew, familie og venner er ikke akseptabelt.

Det er ogsaa greit at Alex var i daarlig humoer, det har han uansett lov til aa vaere, crewet skal vaere saapass profesjonell at de haandterer det. Det aa ikke sjekke hvorfor han ikke har spist opp maten er amatoermessig, det har jeg aldri opplevd i internasjonal C foer.

Med forbehold om forbanna Alex overdrivelser, vil jeg gaa saapass langt at jeg vil si at denne opplevelsen er saa elendig at jeg vil ha penga tilbake for denne leg'en.

Terningkast 1, SAS

Discus
20-11-2008, 17:37
SAS har jo ganske strenge regler for ID-pax. Fikk dem utdelt en gang jeg var med på vennebillett, husker ikke detaljene.

Farmer
20-11-2008, 17:42
Slik jeg leser Alex epistel her, er det ikke eventuelle ID-reisende som er problemet.

Problemet er at crewet ikke har rett fokus på passasjerene i Biz på denne turen.
Akkurat dette er fryktelig trist, og nå vet jeg at denne tråden leses av SAS , og jeg tror også at en skriftlig og formell henvendelse fra Alex vil være på sin plass i akkurat dette tilfellet.

LN-MOW
20-11-2008, 17:44
Dette er 'forbannelsen' med lavt belegg. Er maskinen full, er det mye lettere å holde programmet. Er det lite pax, går man i veien for hverandre i perioder og så blir det også mer ukoordinert fordi man tar over andres oppgaver. Eller tror at andre har gjort det en selv skal gjøre. Dermed blir det bare rot.

En god purser bør derfor sette folk i arbeid i skift for å gi en mer naturlig flyt i serveringen. Så får heller de andre sitte å kope i perioder.

Utflyttet
20-11-2008, 17:53
Slik jeg leser Alex epistel her, er det ikke eventuelle ID-reisende som er problemet.

Problemet er at crewet ikke har rett fokus på passasjerene i Biz på denne turen.
Akkurat dette er fryktelig trist, og nå vet jeg at denne tråden leses av SAS , og jeg tror også at en skriftlig og formell henvendelse fra Alex vil være på sin plass i akkurat dette tilfellet.

De ID-reisende var helt OK, det var plass nok til de, men det kunne vært "sortert" mye greiere med tanke på at andelen ID-pax var så høyt som dette. Skulle man først flytte på ting så skille betalende (minikabin) og ID pax (fremme), eller plasser de langs hver sin midtgang eller noe, så hadde det ikke vært noen som hadde gått i beina på noen.

Hvis noen i SAS leser dette så skal det lite til å finne ut hvem jeg er, og skulle noen ha interesse så er det ikke vanskelig å finne meg, og skulle noen gjøre det skal skal jeg gladelig koke ned dette til essensen og forklare meg kort og greitt.

Crewet skulle ha vært på besøk i MD'en fra ARN til CPH. Vi var ikke mer enn en håndfull forran gardinen, og etter takeoff (MD-style) var belte-lyset av på 2-3 mins, drikkevarer og utlevering av mat-boksen over på noen få minutter etter dette og alle snorket innen 20 mins.

-A

TOS
20-11-2008, 17:54
Dette er 'forbannelsen' med lavt belegg. Er maskinen full, er det mye lettere å holde programmet. Er det lite pax, går man i veien for hverandre i perioder og så blir det også mer ukoordinert fordi man tar over andres oppgaver. Eller tror at andre har gjort det en selv skal gjøre. Dermed blir det bare rot.

En god purser bør derfor sette folk i arbeid i skift for å gi en mer naturlig flyt i serveringen. Så får heller de andre sitte å kope i perioder.

Jeg har litt problemer med å forstå at lavt belegg kan gi dårligere service. Velkomstdrinker skal serveres, rester skal samles inn, mat skal serveres, rester skal samles inn osv., og jeg vil anta at man har rutiner for når i flighten dette skal skje (+/-). Man skulle tro at dette ga muligheten til å gi eksepsjonelt god service. Årsaken er kanskje som -MOW sier at man går i veien for hverandre, men jeg vil vel anta at man har noen slags pre-flight briefing hvor man nettopp planlegger hvordan opplegget skal gjennomføres, f.eks om man har veldig lite pax, eller hur?

JoeW
20-11-2008, 17:56
Nå må vel også handlingagenten ta noe av skylden for seating.

Utflyttet
20-11-2008, 18:06
Jeg har litt problemer med å forstå at lavt belegg kan gi dårligere service. Velkomstdrinker skal serveres, rester skal samles inn, mat skal serveres, rester skal samles inn osv., og jeg vil anta at man har rutiner for når i flighten dette skal skje (+/-). Man skulle tro at dette ga muligheten til å gi eksepsjonelt god service. Årsaken er kanskje som -MOW sier at man går i veien for hverandre, men jeg vil vel anta at man har noen slags pre-flight briefing hvor man nettopp planlegger hvordan opplegget skal gjennomføres, f.eks om man har veldig lite pax, eller hur?

Det so er forbannelsen, som er det som skjedde denne gangen er det jeg beskrev over: man har to midganger, en tralle pr midgang, og hver tralle bemannes med en person forran og en bak (så kan man betjene to rader samtidig), en siste person løper som anker til/fra galley for å ta odde henvendelser, fylle på tomme flasker og annet forefallende. Denne teknikken funker som en kule når kabinen er full og alt skjer så hurtig som det kan, og alle tre har klart definerte oppgaver og vips, ingen surring.

Når kabinen blir tomemre så blir det plutsleig at noen ikke har noe å gjøre på, og så begynner de på eget intiativ å "hjelpe" med å gjøre det en av de andre skulle gjøre, og når dette skjer uten at den som skulle ha gjort det er fortalt, etc så begynner misforståelsene. Det er her du da får folk som blir spurt 2-3 ganger om det samme, eller noen begynner å tro noen andre ahar jgort noe og vips glemmes ting.

Det er ikke farlig om man blir spurt noe 2-3 ganger, og det er ingen krise om man må be om noe om man har blitt hoppet over. Problemet er at det hele fremstår som forferdelig rotete, og har man en skikkelig muggen dag som jeg hadde, så sitter folk igjen med inntrykket av at dette kan da ikke være så veldig vanskelig å koordinere.

Jeg kunne helt fint at spurt om et annet måltid, og jeg overlever selv om jeg måte forklare noen ganger at det var det ene eller andre jeg ville, og om maten min kom 15 minutter etter avgang eller to timer uti turen gjør nok ikke så mye forskjell siden jeg har mer enn nok kropp å tære på og likevel skulle sitte der i 10 timer. Ingen av disse tingene er i seg selv noe stort. Problemet er at dette bare skurrer av inkonsistens over hele fjølen, og når jeg da hadde en muggen dag og alt jeg ville var å få ting over med kjapt, sige ned i et hjørne og ikke bli forstyrret i 8-10 timer, da blir spriket mellom hva jeg vil og hva som skjer stort.

Det eneste jeg faktisk har noe dyp grunn å være særdeles ulykkelig over er at et medlem av crewet hadde på seg så kraftig parfyme at jeg faktisk satt med hodepine uti turen. Vi har hatt debatter her om dette å måtte gå igjennom taxfree og hvor lite behagelig dette kan være for allergikere. Noen timer i samme kabin gjør også samme nytten, bare at her kan man ikke gå utenom.

-A

DY Tech
20-11-2008, 19:18
SAS har jo ganske strenge regler for ID-pax. Fikk dem utdelt en gang jeg var med på vennebillett, husker ikke detaljene.

Ja, det er strenge og definerte regler både hos SAS og andre selskaper når det gjelder dette.

Skal ikke gå i detaljer, men det går bl.a ut på at man skal opptre med diskresjon og ikke skille seg ut fra andre passasjerer på noen måte, og heller ikke omtale ordningen overfor andre.

Slike regler gjelder i andre bransjer også. Ansatte i banker skal ikke snakke om rentefordelene sine til gud og hvermann. Eller bilbransjen…store rabatter på nye biler for ansatte der, faktisk så gode at de ofte selger bilene med fortjeneste etter et år. For ikke å snakke om ansatte i noen hotellkjeder! Snakket forleden med en som jobbet i en hotellkjede av høyere standard. Fikk vite at de ansatte der betalte 30 Euro pr natt mens vi andre sjelden kommer under 150 Euro på samme hoteller.

Dessverre er det alltid noen som ikke overholder reglene.

Har selv sittet på flybussen og hørt idioter sitte og skryte av hvor billig de kan fly mens vanlige passasjerer sitter rundt og hører på.

Endel personer i SAS har også reagert negativt på en del ”trip reports” fra ID-pax som er lagt ut på dette forumet. Her beskrives det hvordan mye av ordningen fungerer, de skryter av at de sitter på business (legger t.o.m ut bilder av dette) osv.

view
20-11-2008, 19:47
Huff, dette hørtes ikke helt bra ut. Som om SK har tatt en blad ut av KLM sin non-rev manual :p

gustavf
20-11-2008, 21:30
Endel personer i SAS har også reagert negativt på en del ”trip reports” fra ID-pax som er lagt ut på dette forumet. Her beskrives det hvordan mye av ordningen fungerer, de skryter av at de sitter på business (legger t.o.m ut bilder av dette) osv.

Dette skjønner jeg ikke at noen kan reagere på. UD-ordningen er rimelig godt kjent, bl.a. var det jo en reportasje om dette frynsegodet i Aftenposten for ikke så lenge siden. Jeg har ikke sett at noen har skrytt av dette her, men til gjengjeld har jeg sett flere ganger at det påpekes hvor viktig det er å oppføre seg bra med ID-billetter.

Men ja, jeg har sett flere trip reports fra folk som har hatt fine turer med ID-billetter. At noen skulle reagere på dem, synes for meg nesten uforståelig.

DY Tech
20-11-2008, 22:02
Mange mener at det bl.a kommer i konflikt med følgende punkt i avtalen:

"Discretion must be shown and the benefit must not be discussed with or in the presence of revenue passengers. "

Endel av det som er lagt ut på nettet er klart i grenseland her mener nå jeg.

Chye
21-11-2008, 01:40
Synd at turen din ble så slitsom, og du har rett i at ting burde kunne gjøres mer smidig i serveringen og kanskje litt mer diskret mht id pax.

Men samtidig blir jeg nesten litt redd som kabinansatt (ikke det at jeg nødvendigvis jobber i sas!) når pax er så observante og kritiske til hvordan i detalj gjør jobben vår. Personlig så er jeg veldig opptatt av at pax skal være fornøyd, spesielt de forran gardinen. Når jeg selv er pax, er det aller meste ok så lenge jeg blir sett og at crew har et smil på lur.

Men ja, er enig i at dette ikke var bra.

Tommy777
21-11-2008, 02:57
Mange mener at det bl.a kommer i konflikt med følgende punkt i avtalen:

"Discretion must be shown and the benefit must not be discussed with or in the presence of revenue passengers. "

Endel av det som er lagt ut på nettet er klart i grenseland her mener nå jeg.

For noe tull. Hva er problemet med at ansatte skriver en rapport og legger ut bilder? Det er jo mye viktigere hvordan de ter seg ombord/under hele reisen.

Alle vet at ID billetter er en del av benefits som ansatte i flyselskapene mottar. Det er en del av den totale loennspakken de velfortjent mottar.

Jeg som passasjer har absolutt ingenting i mot det saa lenge man oppfoerer seg deretter. Se paa Speedbird og gutta paa tur. Kler seg opp og holder lav profil. Slik skal det gjoeres!

En god ID pax legges ikke merke til av betalende passasjerer.

Jeg hadde ogsaa en mindre hyggelig encounter med en pensjonert SAS pilot og sin fru paa ID reise: http://www.flyertalk.com/forum/showthread.php?t=676710&highlight=

Martin
21-11-2008, 03:52
Jeg som passasjer har absolutt ingenting i mot det saa lenge man oppfoerer seg deretter. Se paa Speedbird og gutta paa tur. Kler seg opp og holder lav profil. Slik skal det gjoeres!

Leste en tråd på FT en gang, på BA-forumet. Det ble nevnt at BA-ansatte måtte ha på dress når de fløy FIRST som ID-pax.. Resultatet: Alle så at de var ID-pax, fordi de var de omtrent de eneste iført dress..

Du sier at en god ID-pax ikke skal legges merke til: Ingen vet at han jobber for selskapet, om han ikke forteller noen det. Har han på seg en vanlig dongeribukse og en t-skjorte, så vet ingen at han jobber for selskapet. Oppfører han seg som folk, blir han ikke lagt nevneverdig merke til heller..
Mener at ID-pax godt kan se ut som en hvilken som helst annen pax, så lenge man er noenlunde anstendig kledd, og oppfører seg normalt...

Jobber selv i et firma som har ID-rettigheter, og har sett kleskoden vi har når vi evt. flyr non-rev. Der spesiferes det bl.a. "No jeans, even if it is designer jeans". Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner denne olabukseskrekken...
Var det ikke du Tommy, som ble avvist hos CO pga. olabukser?

Tommy777
21-11-2008, 04:09
Leste en tråd på FT en gang, på BA-forumet. Det ble nevnt at BA-ansatte måtte ha på dress når de fløy FIRST som ID-pax.. Resultatet: Alle så at de var ID-pax, fordi de var de omtrent de eneste iført dress..

Du sier at en god ID-pax ikke skal legges merke til: Ingen vet at han jobber for selskapet, om han ikke forteller noen det. Har han på seg en vanlig dongeribukse og en t-skjorte, så vet ingen at han jobber for selskapet. Oppfører han seg som folk, blir han ikke lagt nevneverdig merke til heller..
Mener at ID-pax godt kan se ut som en hvilken som helst annen pax, så lenge man er noenlunde anstendig kledd, og oppfører seg normalt...

Jobber selv i et firma som har ID-rettigheter, og har sett kleskoden vi har når vi evt. flyr non-rev. Der spesiferes det bl.a. "No jeans, even if it is designer jeans". Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner denne olabukseskrekken...
Var det ikke du Tommy, som ble avvist hos CO pga. olabukser?

Det er stor forskjell paa business og oekonomi. Paa business finnes det alltid kunder i dress, dongeri ser du, men det er bare tull aa si at du skiller deg ut dersom du kler deg bra. Jeg kler meg ofte opp naar jeg reiser intercont og ikke har setet/klassen jeg oensker bekreftet. Sjansen for en oppgradering er stoerre dersom man ser bra ut i flere selskaper.

Det finnes helt klare regler i mange selskaper om at dongeri ikke godtas paa business. Jeg floey paa buddy pass i oekonomi uten mulighet for aa faa F og dama som nekta meg i dongeri, tok feil i forhold til CO's regler innenriks USA.

Mitt poeng var at dersom flyselskapet blir tatt i aa forskjellsbehandle ID pax over betalende premium passasjerer / lojale kunder, driter du deg ut.

Det aa kaste C pax ut av sitt forvalgte sete for aa ha ett omraade for crew og id pax, holder IKKE maal. Crewet har crew rest bakerst i flyet.

Martin
21-11-2008, 04:25
Greit nok, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det må være dress-code for non-revs.. Ok, så skiller de seg ikke ut om de sitter på biz men jeg kan ikke se at de gjør det iført dongeri heller.. Våre regler, sier faktisk no jeans uansett klasse, og jeg tror ikke vi har mulighet til og få biz overalt en gang, heller..

DY Tech
21-11-2008, 06:51
.....Se paa Speedbird og gutta paa tur. Kler seg opp og holder lav profil. Slik skal det gjoeres!

Tullprat.

Mange vanlige pax leser nettforum og ser tripreports fra ID pax som Speedbird m.fl. Og da legges de merke til av "betalende passasjerer."

Og kaller du det å holde en lav profil når man legger ut bilde av seg selv når man tar ut billetter på automaten, refunderer billetter, sitter på business for en billig penge, forklarer hvordan standbyordninger fungerer osv?

Har blitt fortalt at av en bekjent i STS at han har tipset ID-billettkontoret om dette, og at de ikke er videre fornøyd med denne praksisen.

Someone
21-11-2008, 07:13
Har blitt fortalt at av en bekjent i STS at han har tipset ID-billettkontoret om dette, og at de ikke er videre fornøyd med denne praksisen.

Ja, dere har tydeligvis sladrekjerringer og snitchere i STS også:rolleyes:

LN-MOW
21-11-2008, 07:45
Den såkalte 'jeansskrekken' er også på retur, på samme måte som at dresscoden er blitt løsere og løsere de siste årene. Mange selskaper sier nå det er OK med jeans, så lenge de er rene og hele, uten hull, men kun i Y. Skal man reise longhaul, anbefaler man likevel 'business casual (pene bukser og skjorte med krave)' med tanke på evt. oppgradering. First Class innenriks får man stort sett ikke lenger, på grunn av all FF-oppgraderingene.

Jeg tror ikke bolagets ledelse har noen problemer med tripreports fra selskapets ansatte. Ordningene er kjent og det sitter en del oppover i etasjene som leser denne type feedback med stor interesse. Så lenge man ikke skriver noe som er til skade for selskapet, så tror jeg neppe noen vil havne i trøbbel. Det ville i tilfelle være for dumt. Tidene forandrer seg.

Jarlabanke Vking
21-11-2008, 13:00
I C-klasse på langrute bør man forvente å kunen slappe av og få ristet av seg evt. en stresset dag (eller uke). Det er vel derfor man har "forretningsklasse".

En annen ting du nevner, det med trippel-spørsmål etc. Har opplevd det samme på SAS IC, veldig synkron på matutdelingen, deretter plutselig tre stykker som skal servere påfyll av vin. Men så glemmer de påfyll av kaffen f.eks., da var alle opptatt med å løpe i beina på hverandre i den andre midtgangen..... Litt for ukoordinert opptreden. De gangene purseren har tatt kommando og dedikert en person pr. midtgang har det funket fint. De husker hvilken vin du skal ha, og om du driker kaffe eller te og man behøver ikke være på hugget for å få servert.

nei nei for all del. man betaler for et produkt og det skal være i hh hva man er forespeilet.

siden så mange her har så klare meninger som tydeligvis er gjort på grundige observasjoner av arbeidet ombord, kanskje dere kan søke jobb på inflight-service kontoret hos SAS international så det haddde blitt litt deris over sakene?

Jarlabanke Vking
21-11-2008, 13:19
Ja, det er strenge og definerte regler både hos SAS og andre selskaper når det gjelder dette.

Skal ikke gå i detaljer, men det går bl.a ut på at man skal opptre med diskresjon og ikke skille seg ut fra andre passasjerer på noen måte, og heller ikke omtale ordningen overfor andre.

Slike regler gjelder i andre bransjer også. Ansatte i banker skal ikke snakke om rentefordelene sine til gud og hvermann. Eller bilbransjen…store rabatter på nye biler for ansatte der, faktisk så gode at de ofte selger bilene med fortjeneste etter et år. For ikke å snakke om ansatte i noen hotellkjeder! Snakket forleden med en som jobbet i en hotellkjede av høyere standard. Fikk vite at de ansatte der betalte 30 Euro pr natt mens vi andre sjelden kommer under 150 Euro på samme hoteller.

Dessverre er det alltid noen som ikke overholder reglene.

Har selv sittet på flybussen og hørt idioter sitte og skryte av hvor billig de kan fly mens vanlige passasjerer sitter rundt og hører på.

SK har en ID manual og "Code of conduct" som klart forteller retningslinjer for hvordan man skal oppføre seg i forhold til ID reiser. Den som ikke følger retningslinjene risikerer å bli rapportert, noe som vil bli behandlet som en disiplinærsak og man kan risikere reaksjoner feks inndragelse av ID rettighetene i kortere eller lengre tid utifra sakens alvorlighetsgrad.

nå synes jeg ofte ID billetter er gjenstand for misunnelse fra mange i tillegg til at SAS er Norges hakkekylling nr 1. Som DY tech skriver er det faktisk sånn at de fleste ansattforhold har en frynsegode eller to, rett og slett for at det skaper mer fornøyde og lojale arbeidstakere. Jeg har flere venner med fordeler som overgår ID billetter suverent, men selv de som får 200 000 i bonus inn på konto i tillegg til 700 000 i lønn er grønne av misunnelse for muligheten til å reise på stand-by billetter selv om det innebærer å stå igjen i Bangkok en uke fordi alle fly er fulle.

Tommy777
21-11-2008, 13:36
Tullprat.

Mange vanlige pax leser nettforum og ser tripreports fra ID pax som Speedbird m.fl. Og da legges de merke til av "betalende passasjerer."

Og kaller du det å holde en lav profil når man legger ut bilde av seg selv når man tar ut billetter på automaten, refunderer billetter, sitter på business for en billig penge, forklarer hvordan standbyordninger fungerer osv?

Vel, du kan hilse din bekjente fra en som har reist med SAS langt over 200K grunnpoeng i snitt i over 12 aar at denne kunden faktisk er saapass smart at han (som tidligere nevnt) forstaar at dette er en del av loennen som SAS ansatte mottar, har du mer enn vakuum mellom oera skjoenner man det.

Det som er viktig er jo selvsagt at reglene blir fulgt og at man oppfoerer seg naar reisen gjennonfoeres. Det burde din kompis ogsaa skjoenne, men det har ikke gaatt hjem der ser det ut til

Saa lenge ID reisende ikke tar rettigheter fra betalende pax, er det klinkende likegyldig for meg om de skriver om sine opplevelser paa nett. Folk som da har lyst til aa motta en slik benefit, kan jo soeke paa jobb i et flyselskap for aa jobbe netter/ukurante tider, faa kjeft hos idiotiske passasjerer for at de ikke kan kontrollere vaeret etc og ID billetter i seg selv om det overhodet ikke rosenroedt i min bok. Jeg har proevd det en gang og kommer aldri til aa reise paa denne maaten igjen

Utflyttet
21-11-2008, 19:03
siden så mange her har så klare meninger som tydeligvis er gjort på grundige observasjoner av arbeidet ombord, kanskje dere kan søke jobb på inflight-service kontoret hos SAS international så det haddde blitt litt deris over sakene?

Poenget er ikke at noen av oss tror vi kan dette bedre. Jeg vet jeg ikke hadde holdt ut i den jobben. Det som er poenget er at det er begrenset hva man kan gjøre på når man tilbringer 10 timer i flyet alt for mange ganger i året. For min del har jeg hatt borti 20 long haul-segmenter i år og når jeg en gang jobber med ting som skjer i systemer så blir det til at man følger med. På ene siden liker vi å påpeke at dette kan da ikke være noe heksekunst å koordinere, og på andre siden, å få noen hundre personer med varierende dagsform til å faktisk følge skriptet er noe annet.

-A

Dag Viking
21-11-2008, 20:16
Huff, tragisk å høre hvor smålige enkelte er når det gjelder syn på ID-rettighetene. Det er allmennt kjent at det er en del av bonusen for å jobbe i et flyselskap, og det er en bonus av forholdsvis lav verdi for de fleste. Speedbird sine trip-reports har ikke avslørt noe som ikke folk som frekventerer flyforum vet fra før, og etter rapporten og bildene å dømme så oppfører de seg som eksemplariske ID-reisende.
Ikke engang en ID-ordning med garantert sete på 1.klasse ville fått meg tilbake til flybransjen. Livet har tross alt andre goder som er viktigere enn å sitte i et middels komforabelt sete, med sus, støy og middels dårlig mat;)
Jeg har reist noen ganger på buddypass, og det er langt fra noen dans på roser. I de fleste tilfeller ville jeg heller betalt for reisen og vært garantert plass og klasse.

Rapporten til Alex burde absolutt sendes til rette vedkommende, for det er akkurat slike ting som gjør at de best betalende kundene legger igjen pengene sine andre steder neste gang. Synd for SAS

Tommy777
21-11-2008, 20:20
Huff, tragisk å høre hvor smålige enkelte er når det gjelder syn på ID-rettighetene. Det er allmennt kjent at det er en del av bonusen for å jobbe i et flyselskap, og det er en bonus av forholdsvis lav verdi for de fleste. Speedbird sine trip-reports har ikke avslørt noe som ikke folk som frekventerer flyforum vet fra før, og etter rapporten og bildene å dømme så oppfører de seg som eksemplariske ID-reisende.
Ikke engang en ID-ordning med garantert sete på 1.klasse ville fått meg tilbake til flybransjen. Livet har tross alt andre goder som er viktigere enn å sitte i et middels komforabelt sete, med sus, støy og middels dårlig mat;)

Naa er det loennskutt som teller med oljepris paa 40 tallet, samt flymat paa ekofisk ;)

Tror Mr. DYTech farer med toev i sine poster i denne traaden. Tror at SAS vil se paa Speedbird sine rapporter som glimrende rekrutteringsreklame for den yngre garde, intet annet.

Dag Viking
21-11-2008, 20:28
Naa er det loennskutt som teller med oljepris paa 40 tallet, samt flymat paa ekofisk ;)

Tror Mr. DYTech farer med toev i sine poster i denne traaden. Tror at SAS vil se paa Speedbird sine rapporter som glimrende rekrutteringsreklame for den yngre garde, intet annet.

Rigmar (på Ekofisk) er definitivt ikke min favoritt. Her på Gullfaks får vi derimot mat som både smaker utrolig godt og ligger i magen lenge nok.
Lønnskutt???? Har jeg ikke hørt:p Jeg tror faktisk jeg hørte rykter om et tillegg i stedet:cool:

Ja, rapportene burde absoultt være et pluss i boka. Flybransjen sliter vel med å rekruttere og holde på de flinke folkene, og da kan ID-rettigheten være tungen på vektskåla for noen.