PDA

View Full Version : Manchester-København-Bergen-København-Manchester


FlightDeck
17-11-2008, 21:32
Reiserute:
3. november 2008: SK542 Manchester (MAN)–København (CPH), Airbus A319-100
3. november 2008: SK2866 København (CPH)–Bergen (BGO), Airbus A319-100
5. november 2008: SK2861 Bergen (BGO)–København (CPH), Airbus A319-100
5. november 2008: SK539 København (CPH)–Manchester (MAN), McDonnell Douglas MD-82

Jeg ligger litt etter med Scanair-rapporteringen for tiden, og siden jeg skal til Bergen senere denne uken, er det jammen på tide at rapporten fra den forrige turen til Bergen kommer. Dette blir uansett bare en kort rapport fra et raskt besøk i Vestlandets hovedstad. Reiste fra Manchester mandag kveld og tilbake onsdag morgen. Billetten kostet ca. 2000 kr. og jeg fikk 100 prosent EuroBonus-poeng, pluss 15 prosent ekstra for sølvstatus (totalt 3220 grunnpoeng).

3. november 2008, kl. 19.05:
SAS SK542 Manchester (MAN)–København (CPH),
Airbus A319-100

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-7.jpg

Jeg ankom Ringway en time før avgang og gikk rett ut til sikkerhetskontrollen ettersom jeg hadde sjekket inn på nettet og ikke skulle sende bagasje. Kontrollen gikk raskt og etter noen butikkstopp var jeg på plass ved gate 28 helt i enden av Terminal 1. En MD-82 fra SAS Sverige stod parkert noen gater bortenfor. Jeg tar med noen bilder fra byggekaoset på flyplassen:

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-7.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-7.jpg

Ombordstigningen var effektiv og flyet kunne takse fra gate fem minutter før oppsatt avgangstid. SAS bruker vekselvis MD-80 og Airbus A319 mellom København og Manchester, men det har blitt spekulert i om SAS skal sette inn den nye CRJ900 i sommerprogrammet. Det er for øvrig bekreftet at denne skal inn på Birmingham-ruten.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-7.jpg

Kveldens avgang var satt opp med OY-KBT, Ragnvald Viking, SAS’ fjerde og foreløpig siste Airbus A319-100-maskin, levert i 2007. Dette ble min tredje tur med flyet, har også fløyet den på Bergen-København (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=30879) og København-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33427). Flyet fremstår meget bra og har en annen og nyere versjon av paneler, setenummerering og lamper enn de to første A319-maskinene SAS fikk levert.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-7.jpg

Om lag 70 prosent kabinfaktor på denne avgangen og bra med folk i både Business Class og Economy Class. Jeg satt på sete 12A som var første Economy-rad.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-7.jpg

Vi var i luften på rutetid og jeg fikk kjøpt meg en sandwich og litt drikke på veien over til København. Distansen er fortsatt 996 kilometer og denne gangen endte vi opp med en flytid på en time og 40 minutter. I København kjørte vi forbi en rekke Sterling-maskiner, men parkerte tilslutt ved D-piren sammen med flere andre Airbus-maskiner fra SAS.

3. november 2008, kl. 22.45:
SAS SK2866 København (CPH)–Bergen (BGO),
Airbus A319-100


http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-8.jpg

SAS har avganger både til Oslo, Bergen og Stavanger kl. 22.45. Jeg regner med at denne avgangen i hovedsak er satt opp for å få flyet opp slik at det kan betjene en tidlig morgenrute tilbake. Samtidig fanger disse sene avgangene opp en del folk som har blitt forsinket og ikke har kommet med tidligere fly. Det kan imidlertid ikke ha vært mange av dem denne mandagskvelden. Vi var vel ikke mer enn 30 passasjerer om bord, tre stykker i Economy Extra. Det ble en ny tur i OY-KBT og ombordstigning gjennom samme bro, bare en etasje lenger nede.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-8.jpg

Denne gangen hadde jeg fått plass åtte rader lenger fremme, nærmere bestemt sete 4A. Benplassen var merkbart bedre her fremme. Distansen mellom København og Bergen er 680 kilometer og flytiden ble beregnet til en time. Selv om flyet var det samme, var det nytt mannskap om bord. Jeg kjøpte ingenting om bord og det ble en meget rolig tur opp til Bergen. Vi landet rundt midnatt, noen minutter før rutetid.

FlightDeck
17-11-2008, 21:33
5. november 2008, kl. 06.00:
SAS SK2861 Bergen (BGO)–København (CPH),
Airbus A319-100

Etter en dag to 1,5 netter i Bergen var det klart for retur til Manchester. Sjekket ut fra Rica Hotel Bergen, som ikke var noe å skryte av, og rakk den andre flybussavgangen som går like før klokken fem fra sentrum.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/9-8.jpg

Jeg gikk rett opp til sikkerhetskontrollen med mitt ferdig utskrevne ombordstigningskort. Til tross for at jeg talte ni stykker på jobb i sikkerhetskontrollen, var bare en sluse åpen og derav ble det en del kø. Mens jeg stod i køen talte jeg 25 avganger mellom klokken 06.00 og 08.00 denne morgenen. Det er slett ikke verst, bare synd at terminalen er dimensjonert for halvparten.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/10-7.jpg

Jeg kjøpte med meg en Varg Veum-bok fra kiosken på utenlandsområdet før ombordstigningen startet. Det ble nok en tur med Airbus A319-100, men denne gangen var det OY-KBP, Viger Viking, som stod var gaten. Maskinen kom som den andre A319-maskinen i SAS-flåten og ble levert i 2006. Etter en runde med deicing fikk vi æren av å være førstemann ut fra Flesland denne morgenen.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/12-6.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/11-7.jpg

Radene 1 til 15 var satt av til Economy Extra, men det satt under ti personer her. Det var knapt flere på Economy Class, og jeg fikk hele rad 16ABC for meg selv. Denne A319-maskinen hadde gamle setenummerringer, lamper og paneler – og den manglet også TV-skjermer. I det hele tatt var maskinen slitt og fremstod ikke spesielt bra.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/13-6.jpg

Vel oppe i marsjhøyde fikk jeg kjøpt den sedvanlige SAS-frokosten, denne gangen i Scandinavian Deli-forpakning og ikke i Cloud Shop-forpakning slik som hos SAS Norge. Utover frokosten sov jeg stort sett hele veien, men fikk også med meg den nydelige soloppgangen etter hvert som vi nærmet oss København.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/14-6.jpg

Flytiden endte på en time og 15 minutter, og ved ankomst på Kastrup var det mye trafikk, men vi fikk omsider kommet oss til en ledig gate ved B-piren.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/15-6.jpg

På vei ut av flyet la jeg merke til at maskinen hadde fått seg en ny og sort nese, noen som vet hvorfor? Har den fått seg en på trynet?

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/16-5.jpg

5. november 2008, kl. 08.30:
SAS SK539 København (CPH)–Manchester (MAN),
McDonnell Douglas MD-82


http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/17-5.jpg

Morgenavgangen til Manchester var satt opp fra en gate i c-området, og vi måtte ta buss ut til flyet etter hvert som avgangstiden nærmet seg. Bussturen gikk helt til Terminal 1 og a-området av lufthavnen. Her stod en McDonnell Douglas MD-82-maskin klar. LN-RMD ble bygget og levert til SAS i 1987, men ble i 1991 overført til Scanair der den fløy frem til 1994. Etter ti år hos SAS var den fra 2004 innom JetX, Jet2 og Iceland Express før den kom tilbake til SAS i desember i fjor. Maskinen har SAS-farger på halen, men er ellers helt hvit. Utvendig fremstår den ikke så veldig bra, med skitne områder og stygg bemaling. Skulle tro de bare hadde spylt den med maling, her var det lite lakk - og det var fortsatt mulig å se logoen til tidligere opertør.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/18-5.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/19-4.jpg

Avgangen var nesten full denne morgenen, med to rader Business Class og åtte rader Economy Extra. Vi kom oss noe forsinket ut av morgenrushet på CPH, og en flytid på en time og 35 minutter lovet bra for tapt nattesøvn.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/20-4.jpg

Fikk sovet en hel del også på denne turen slik at jeg kom noenlunde uthvilt frem til Manchester. Det ble en del turbulens underveis riktignok, men til tross for dette og et fullastet fly ble det en rolig og behagelig tur. Beplassen var upåklagelig selv på sete 10A og madogen var også denne gangen stille som en mus.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/21-4.jpg

Konklusjon:
Fire ålreite SAS-flighter, med totalt sett ganske slitsomme avgangstider. Den siste A319-maskinen var bemerkelsesverdig sliten – og når SAS har et belegg på 20-30 prosent på avgangene mellom Bergen og København, så lurer jeg på hva Sterling i sin tid hadde. Registrerte for øvrig at SAS sluttet å selge Economy-billetter på disse avgangene en hel uke i forveien – til tross for at noen knapt hadde kjøpt billetter på dem. Denne uken blir det en ny tur til Bergen, men med routingen Manchester-København-Bergen-Oslo-Manchester og langt bedre rutetider.

Tidligere rapporter:
Manchester-Frankfurt-Oslo-München-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38199)
Doncaster/Sheffield-Wroclaw-East Midlands (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37528)
Oslo-London City Airport-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37267)
Oslo-Manchester-København-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36936)
Oslo-Wroclaw-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36399)
Oslo-London City Airport-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36021)
Oslo-Riga-Istanbul-Riga-Berlin-Poznan-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=34555)
Oslo-København-Manchester-København-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33427)
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteborg-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33116)
Oslo-København-München-Lyon-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32644)
Oslo-Bristol-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32326)
Oslo-Barcelona-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=31103)
Bergen-København-London Heathrow-London Gatwick-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=30879)
Rygge-Istanbul-Rygge (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29456)
Bergen-Paris-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29172)
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28583)
Bergen-Molde-Trondheim-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=27901)
Oslo-Madrid-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26052)
Bergen-Oslo-Bodø-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=25466)
Bergen-Torp-London Stansted-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=23008)
Oslo-Helsinki-Hong Kong-Helsinki-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26188)

litt-amatør
17-11-2008, 23:43
Bare å takke for ny flott rapport igjen. Meget interessant lesning og fine bilder. Likte særlig de du hadde tatt som "stemningsbilder" fra Flesland grytidlig om morgenen.

MD11
19-11-2008, 11:25
Takker for fin rapport med gode bilder. Bekymringsverdig belegg på CPH-BGO ruten ser det ut til, for selskapets del får man håpe at dette er unntaket, ikke regelen. De har jo også kjørt kampanjepriser på strekningen nå.

FlightDeck
23-11-2008, 20:41
Bekymringsverdig belegg på CPH-BGO ruten ser det ut til, for selskapets del får man håpe at dette er unntaket, ikke regelen. De har jo også kjørt kampanjepriser på strekningen nå.

Da jeg reiste med SAS fra København til Bergen denne uken, på torsdag med avgang kl. 14.10, var det ca. 40 prosent fullt i flyet. Dette er nok ingen gullrute for SAS - og mindre materiell er nok nødvendig på mange av avgangene.