FlightDeck
17-11-2008, 21:32
Reiserute:
3. november 2008: SK542 Manchester (MAN)–København (CPH), Airbus A319-100
3. november 2008: SK2866 København (CPH)–Bergen (BGO), Airbus A319-100
5. november 2008: SK2861 Bergen (BGO)–København (CPH), Airbus A319-100
5. november 2008: SK539 København (CPH)–Manchester (MAN), McDonnell Douglas MD-82
Jeg ligger litt etter med Scanair-rapporteringen for tiden, og siden jeg skal til Bergen senere denne uken, er det jammen på tide at rapporten fra den forrige turen til Bergen kommer. Dette blir uansett bare en kort rapport fra et raskt besøk i Vestlandets hovedstad. Reiste fra Manchester mandag kveld og tilbake onsdag morgen. Billetten kostet ca. 2000 kr. og jeg fikk 100 prosent EuroBonus-poeng, pluss 15 prosent ekstra for sølvstatus (totalt 3220 grunnpoeng).
3. november 2008, kl. 19.05:
SAS SK542 Manchester (MAN)–København (CPH),
Airbus A319-100
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-7.jpg
Jeg ankom Ringway en time før avgang og gikk rett ut til sikkerhetskontrollen ettersom jeg hadde sjekket inn på nettet og ikke skulle sende bagasje. Kontrollen gikk raskt og etter noen butikkstopp var jeg på plass ved gate 28 helt i enden av Terminal 1. En MD-82 fra SAS Sverige stod parkert noen gater bortenfor. Jeg tar med noen bilder fra byggekaoset på flyplassen:
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-7.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-7.jpg
Ombordstigningen var effektiv og flyet kunne takse fra gate fem minutter før oppsatt avgangstid. SAS bruker vekselvis MD-80 og Airbus A319 mellom København og Manchester, men det har blitt spekulert i om SAS skal sette inn den nye CRJ900 i sommerprogrammet. Det er for øvrig bekreftet at denne skal inn på Birmingham-ruten.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-7.jpg
Kveldens avgang var satt opp med OY-KBT, Ragnvald Viking, SAS’ fjerde og foreløpig siste Airbus A319-100-maskin, levert i 2007. Dette ble min tredje tur med flyet, har også fløyet den på Bergen-København (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=30879) og København-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33427). Flyet fremstår meget bra og har en annen og nyere versjon av paneler, setenummerering og lamper enn de to første A319-maskinene SAS fikk levert.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-7.jpg
Om lag 70 prosent kabinfaktor på denne avgangen og bra med folk i både Business Class og Economy Class. Jeg satt på sete 12A som var første Economy-rad.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-7.jpg
Vi var i luften på rutetid og jeg fikk kjøpt meg en sandwich og litt drikke på veien over til København. Distansen er fortsatt 996 kilometer og denne gangen endte vi opp med en flytid på en time og 40 minutter. I København kjørte vi forbi en rekke Sterling-maskiner, men parkerte tilslutt ved D-piren sammen med flere andre Airbus-maskiner fra SAS.
3. november 2008, kl. 22.45:
SAS SK2866 København (CPH)–Bergen (BGO),
Airbus A319-100
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-8.jpg
SAS har avganger både til Oslo, Bergen og Stavanger kl. 22.45. Jeg regner med at denne avgangen i hovedsak er satt opp for å få flyet opp slik at det kan betjene en tidlig morgenrute tilbake. Samtidig fanger disse sene avgangene opp en del folk som har blitt forsinket og ikke har kommet med tidligere fly. Det kan imidlertid ikke ha vært mange av dem denne mandagskvelden. Vi var vel ikke mer enn 30 passasjerer om bord, tre stykker i Economy Extra. Det ble en ny tur i OY-KBT og ombordstigning gjennom samme bro, bare en etasje lenger nede.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-8.jpg
Denne gangen hadde jeg fått plass åtte rader lenger fremme, nærmere bestemt sete 4A. Benplassen var merkbart bedre her fremme. Distansen mellom København og Bergen er 680 kilometer og flytiden ble beregnet til en time. Selv om flyet var det samme, var det nytt mannskap om bord. Jeg kjøpte ingenting om bord og det ble en meget rolig tur opp til Bergen. Vi landet rundt midnatt, noen minutter før rutetid.
3. november 2008: SK542 Manchester (MAN)–København (CPH), Airbus A319-100
3. november 2008: SK2866 København (CPH)–Bergen (BGO), Airbus A319-100
5. november 2008: SK2861 Bergen (BGO)–København (CPH), Airbus A319-100
5. november 2008: SK539 København (CPH)–Manchester (MAN), McDonnell Douglas MD-82
Jeg ligger litt etter med Scanair-rapporteringen for tiden, og siden jeg skal til Bergen senere denne uken, er det jammen på tide at rapporten fra den forrige turen til Bergen kommer. Dette blir uansett bare en kort rapport fra et raskt besøk i Vestlandets hovedstad. Reiste fra Manchester mandag kveld og tilbake onsdag morgen. Billetten kostet ca. 2000 kr. og jeg fikk 100 prosent EuroBonus-poeng, pluss 15 prosent ekstra for sølvstatus (totalt 3220 grunnpoeng).
3. november 2008, kl. 19.05:
SAS SK542 Manchester (MAN)–København (CPH),
Airbus A319-100
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-7.jpg
Jeg ankom Ringway en time før avgang og gikk rett ut til sikkerhetskontrollen ettersom jeg hadde sjekket inn på nettet og ikke skulle sende bagasje. Kontrollen gikk raskt og etter noen butikkstopp var jeg på plass ved gate 28 helt i enden av Terminal 1. En MD-82 fra SAS Sverige stod parkert noen gater bortenfor. Jeg tar med noen bilder fra byggekaoset på flyplassen:
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-7.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-7.jpg
Ombordstigningen var effektiv og flyet kunne takse fra gate fem minutter før oppsatt avgangstid. SAS bruker vekselvis MD-80 og Airbus A319 mellom København og Manchester, men det har blitt spekulert i om SAS skal sette inn den nye CRJ900 i sommerprogrammet. Det er for øvrig bekreftet at denne skal inn på Birmingham-ruten.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-7.jpg
Kveldens avgang var satt opp med OY-KBT, Ragnvald Viking, SAS’ fjerde og foreløpig siste Airbus A319-100-maskin, levert i 2007. Dette ble min tredje tur med flyet, har også fløyet den på Bergen-København (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=30879) og København-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33427). Flyet fremstår meget bra og har en annen og nyere versjon av paneler, setenummerering og lamper enn de to første A319-maskinene SAS fikk levert.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-7.jpg
Om lag 70 prosent kabinfaktor på denne avgangen og bra med folk i både Business Class og Economy Class. Jeg satt på sete 12A som var første Economy-rad.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-7.jpg
Vi var i luften på rutetid og jeg fikk kjøpt meg en sandwich og litt drikke på veien over til København. Distansen er fortsatt 996 kilometer og denne gangen endte vi opp med en flytid på en time og 40 minutter. I København kjørte vi forbi en rekke Sterling-maskiner, men parkerte tilslutt ved D-piren sammen med flere andre Airbus-maskiner fra SAS.
3. november 2008, kl. 22.45:
SAS SK2866 København (CPH)–Bergen (BGO),
Airbus A319-100
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-8.jpg
SAS har avganger både til Oslo, Bergen og Stavanger kl. 22.45. Jeg regner med at denne avgangen i hovedsak er satt opp for å få flyet opp slik at det kan betjene en tidlig morgenrute tilbake. Samtidig fanger disse sene avgangene opp en del folk som har blitt forsinket og ikke har kommet med tidligere fly. Det kan imidlertid ikke ha vært mange av dem denne mandagskvelden. Vi var vel ikke mer enn 30 passasjerer om bord, tre stykker i Economy Extra. Det ble en ny tur i OY-KBT og ombordstigning gjennom samme bro, bare en etasje lenger nede.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-8.jpg
Denne gangen hadde jeg fått plass åtte rader lenger fremme, nærmere bestemt sete 4A. Benplassen var merkbart bedre her fremme. Distansen mellom København og Bergen er 680 kilometer og flytiden ble beregnet til en time. Selv om flyet var det samme, var det nytt mannskap om bord. Jeg kjøpte ingenting om bord og det ble en meget rolig tur opp til Bergen. Vi landet rundt midnatt, noen minutter før rutetid.