PDA

View Full Version : Lange køer i sikkerhetskontrollen på OSL


Concorde
17-11-2008, 09:54
Køene for å komme gjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen er nå dobbelt så lange som minstekravet.

fra VG: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=533953

jcnorway
17-11-2008, 10:12
Litt mer folk enn vanlig her ja.

http://www.osl.no/webcam/image.jpg?rand=75983444

EDIT: Nå kl 09:42 ser det ut som ting har løst seg :)

CK
17-11-2008, 10:13
det gjelder å komme seg opp om morgenen!
Da jeg raste gjennom FastTrack ved 6-tiden gikk det ganske radig.... ;-)

learjet
17-11-2008, 10:21
sitter nå og ser ned på køen. Og det begynner å roe seg ned - går nå bare forbi område A/B...
Hørte litt rykter om at G4S jobber litt sakte med vilje i dag...

S

TOS
17-11-2008, 10:39
Køene for å komme gjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen er nå dobbelt så lange som minstekravet.


Det utsagnet hørtes nesten positivt ladet ut...;) Skal tro om det er vanskelig å opprettholde denne performance indikatoren....?:)

Discus
17-11-2008, 10:59
Mest skremmende er at "ingen vet hvorfor" iflg. avisa. Man burde vite hvor mange man har på jobb og hvor mange pax som skal gjennom. Hvis det er "som vanlig" er det noe annet galt som burde være synlig. De vet vel også omtrent hvor lang tid det skal ta å få en person gjennom så det burde jo være greit å sjekke det. Men det enkleste er vel ansvarsfraskrivelse og at "det løser seg nok"-holdningen.

Utflyttet
17-11-2008, 11:26
Mest skremmende er at "ingen vet hvorfor" iflg. avisa. Man burde vite hvor mange man har på jobb og hvor mange pax som skal gjennom. Hvis det er "som vanlig" er det noe annet galt som burde være synlig. De vet vel også omtrent hvor lang tid det skal ta å få en person gjennom så det burde jo være greit å sjekke det. Men det enkleste er vel ansvarsfraskrivelse og at "det løser seg nok"-holdningen.

Ut i fra ting nevnt lengre oppe kan det se ut at man "ikke vet" med overlegg?

-A

learjet
17-11-2008, 12:44
OSL har rimelig grei oversikt over hva som er forventet. Og de "bestiller" kapasitet utifra dette fra security.

S

JoeW
17-11-2008, 14:46
Og G4S blir vel automatisk bøtelagt når kravet ikke overholdes..

PSC TOS
17-11-2008, 15:02
Det utsagnet hørtes nesten positivt ladet ut...;) Skal tro om det er vanskelig å opprettholde denne performance indikatoren....?:)

Hehe, hva skjer når køa er for kort?

FlightDeck
17-11-2008, 15:04
Synes stort sett at den nye sikkerhetskontrollen fungerer veldig bra! Køene er sjeldent veldig lange - og det er lett å ha oversikt over hvilke sluser som er åpne gjennom "garasjeport"-systemet.

OJB
17-11-2008, 15:14
sitter nå og ser ned på køen. Og det begynner å roe seg ned - går nå bare forbi område A/B...
Hørte litt rykter om at G4S jobber litt sakte med vilje i dag...

S

Har det vært representanter for Politiet som har passert der oppe og smittet G4S folket med virus?
Eller er det Rolf Skrede som foreleser om viruset der oppe?

learjet
17-11-2008, 15:21
Har det vært representanter for Politiet som har passert der oppe og smittet G4S folket med virus?
Eller er det Rolf Skrede som foreleser om viruset der oppe?

He he

Og en liten avsporing, ingen hemmelighet at Rolf Skrede har holdt en del foredrag for politiet siste år......

S

jcnorway
17-11-2008, 15:22
En bruker som kaller seg "Anne" kommenterer artikkelen om saken i Nettavisen slik:

"Men vi som jobber her vet - det er sikkerhetskontrollørene i G4S som har en gå-sakte-aksjon pga innføring av nye skiftplaner - noe de tydeligvis ikke er fornøyd med. Og det går ut over 3.part - som passasjerene og flyselskapene."

MountainDew
17-11-2008, 15:24
Hørte fra kabinpersonalet at det var lang kø på Flesland også i morgentimene. På OSL tok vi pax som ikke rakk flyene med på neste avgang.

zico77
17-11-2008, 15:55
det gjelder å komme seg opp om morgenen!
Da jeg raste gjennom FastTrack ved 6-tiden gikk det ganske radig.... ;-)

Eg har sett ein "Express"-security gate på OSL -er dette "FastTrack"'en du refererer til? -uansett, kva er kriteriene for å benytte denne såkalla "expressen"? Kan vanlige dødelige bruke denne, eller må ein flashe gull og platina og betala femten tusen for billetten? Eg fekk såvidt lokka ut av han duden i gaten der at eg måtte ha dyr billett -ikkje at eg blei så klok av kva det innebar.....

Someone
17-11-2008, 15:56
Eg har sett ein "Express"-security gate på OSL -er dette "FastTrack"'en du refererer til? -uansett, kva er kriteriene for å benytte denne såkalla "expressen"? Kan vanlige dødelige bruke denne, eller må ein flashe gull og platina og betala femten tusen for billetten? Eg fekk såvidt lokka ut av han duden i gaten der at eg måtte ha dyr billett -ikkje at eg blei så klok av kva det innebar.....

Du må reise med SAS på enten en economy extra eller business billett eller ha gullkort

sirpjalle
17-11-2008, 16:12
Da får vi teste denne i desember gitt og se...... ;)

TOS
17-11-2008, 16:35
Det utsagnet hørtes nesten positivt ladet ut...;) Skal tro om det er vanskelig å opprettholde denne performance indikatoren....?:)

Hehe, hva skjer når køa er for kort?

Da gjøres samme sak som på utesteder - man holder igjen litt og sier at det er fullt innenfor. Når et fly har tatt av slipper 100 nye inn....:D

Southwind
17-11-2008, 16:52
Har det vært representanter for Politiet som har passert der oppe og smittet G4S folket med virus?
Eller er det Rolf Skrede som foreleser om viruset der oppe?

Så vidt jeg husker, så følger vektere stortsett vekterovernskomsten, og den gjelder fra 2008-2010. Så dette er interne problemer....

CK
17-11-2008, 17:04
Du må reise med SAS på enten en economy extra eller business billett eller ha gullkort

..og man må reise til utlandet (med SK, KF eller WF). Innenriks må fremdeles gå i samme køen som andre. Dessverre er det ikke godt nok merket hva FastTrack er og jeg er redd (selv om det betyr kortere kø for meg) at mange SK-kunder ikke engang vet at de har muligheten til å komme foran her.

Litt bortgjemt informasjon om FastTrack finner du her: http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Fast-Track/

Bildene i animasjonen på FastTrack-siden er fra FastTrack i CPH, som er herlig SAS-branded! (om man liker slikt)

Shadow
17-11-2008, 17:40
Innenriks må fremdeles gå i samme køen som andre.

Ikke med Pandion kort ;)

CK
17-11-2008, 17:49
Hysj! Pandion er HEMMELIG:cool:

TOS
17-11-2008, 18:07
Hysj! Pandion er HEMMELIG:cool:

Litt i likhet med bonusopptjeningen for folk flest....;)

wf145
17-11-2008, 18:19
Du må reise med SAS på enten en economy extra eller business billett eller ha gullkort

Gjeld det om ein skal reise med C-klasse på Air Baltic og?

CK
17-11-2008, 18:23
nix! Kun SK, WF, KF. Ikke code-share partnere

JoeW
17-11-2008, 18:24
Hysj! Pandion er HEMMELIG:cool: Ikke mer hemmelig enn at vekterene ved FastTrack har et lite oppslag hvor de minnes på "ALDRI NEKT NOEN MED DETTE KORTET ADGANG - UANSETT" eller noe i den duren, relativt klar tale ihvertfall (tror jeg har bilde på mobilen et sted).

EDIT: Spørsmål besvart av CK! :)

Hickok
17-11-2008, 18:30
Du kommet i hvert fall ikke gjennom der med EBG på en BT flight.

Hva med andre selskaper? M&M gull på LH f.eks. eller C-billett på BA?

LN-MOW
17-11-2008, 18:33
SAS-, Widerøe- og Blue1-flygninger til utlandet.
Åpningstider: Ukedager: 05.00-20.00, Lørdag og søndag: 06.00-20.00.

Someone
17-11-2008, 18:36
Hva med andre selskaper? M&M gull på LH f.eks. eller C-billett på BA?

Nei. LH og BA kunne også tilby det, hvis de hadde vært villig til å betale for det.

Tommy777
17-11-2008, 19:49
Nei. LH og BA kunne også tilby det, hvis de hadde vært villig til å betale for det.

Eller SAS kan slutte aa vaere rektale aa tilby passasjerer som reiser med sin code share partnere som de samarbeider med for all trafikk til Tyskland akkurat det samme som LH gjoer i Tyskland: Der er nemlig alle Star Gold velkommen i Fast Track

JoeW
17-11-2008, 19:50
SAS kunne vært hakket mer "reale" på det ja - spesielt med tanke på at deres egne EBG nyter godt av andre star-selskapers godvilje hva fasttrack gjelder.

Shadow
17-11-2008, 20:03
Men her er det jo LH som ikke vil være med på OSL ... SAS kan vel ikke klandres for dette da ..

Tommy777
17-11-2008, 20:06
Men her er det jo LH som ikke vil være med på OSL ... SAS kan vel ikke klandres for dette da ..

Saa du synes at SAS burde betale FRA/MUC for at EBG faar bruke fast tracken der?? Det slipper de nemlig, for det tar LH seg av i deres hjemmemarked

I USA faar til og med EBS bruke fast track over hele landet, SAS betaler ikke en krone. Dette handler om aa gi sine Star partnere samme service som SAS sine EBS og EBG mottar over hele verden uten at SAS betaler en krone for dette

Savipix
17-11-2008, 21:01
På ARN har EBG, EBP, Y & C biljetter samt M&M HON tillgång till Fasttrack

Discus
17-11-2008, 21:10
I USA faar til og med EBS bruke fast track over hele landet, SAS betaler ikke en krone. Dette handler om aa gi sine Star partnere samme service som SAS sine EBS og EBG mottar over hele verden uten at SAS betaler en krone for dette

Mitt inntrykk fra "gamledager" var at man var mye mer verdsatt hos UA med EBS enn man var hos SAS med EBG

TG923
18-11-2008, 02:42
Er jo ikke alltid dette har noen hensikt - da jeg skulle til Thailand for 3 uker siden var det kortere kø i "normalkontrollen", så jeg gikk heller dit.

zico77
18-11-2008, 08:33
Ja, då har eg fått svar på det :) Tusen takk! Synd eg ikkje får anledning å bruke denne med det første, sidan eg reiser innanriks. Skulle vore laga for innanriks også.