View Full Version : En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.
Da var det tid for en liten tripreport igjen fra den reisende bondesønn fra det høye nord.
Denne gangen blir det en relativt hektisk 10.dagerstur som tar meg via London til Beirut, deretter direkte til Los Angeles via London, og til slutt tilbake igjen via London igjen.
Etter en heldag på kontoret var det direkte opp på flyplassen for første etappe:
WF733/12nov08 MJF-TRD Dash 8-100 LN-WIE sete 3B
Det er en befriende enkel affære å starte reisen på en kortbaneflyplass.
Avreise fra kontoret i sentrum kl 1620, og ferdig innsjekket med bagasje og sikkerhetskontroll 1635. På en måte er man jo litt bortskjemt med å ha det enkelt og nært.
WF733 var noe forsinket i dag grunnet de-icing i Bodø, og med litt halvruskete vær var det ikke mulighet til å ta inn denne forsinkelsen.
Avgang 25 minutter sen, etter en som vanlig rask turnaround på Mosjøen.
Selve turen nedover var uten de store kulinariske opplevelsene, men fikk da kjøpt meg en iskaffe og en nøtteblanding som en sulten mage fikk jobbe med.
Bra belegg som vanlig på denne avgangen, hvor mesteparten av de reisende skulle videre til Oslo med SAS kl 1820.
Bra informasjon fra styrhuset og om årsak til forsinkelsen, og også bra informasjon om forbindelsen videre. Ettersom vi ikke skulle lande før 1825 fikk vi tidlig beskjed om at alle som skulle videre var overført til neste avgang med SAS kl 1850, og at denne gikk fra gate 31, var det lite pes og stress når vi landet.
Etter min mening veldig greit håndtert når man nå først har en liten værmessig forsinkelse som dette.
SK379/12nov08 TRD-OSL B737-700 LN-RRM sete 5F
Ettersom landingen med WF733 var noe sen, var alle som skulle videre booket om til neste avgang som skulle ha avgang bare 25 minutter senere. SMS med ny fly-info kom så snart jeg slo på telefonen igjen, slik at dette fungerte som tenkt.
Ombordstigningen var allerede godt i gang når jeg kom til utgangen, og det var bare å spasere rett ombord og finne mitt sete. God plass på denne avgangen, og jeg fikk en 3-seter alene.
Også denne avgangen var helt på det jevne fra SAS. Avgang på rutetid, og de kom raskt i gang med servering. Lot meg friste av en enkel kopp svart kaffe, og var da fornøyd med det på denne korte turen.
Landet fra syd i tett tåke etter hva jeg kunne bedømme. Ikke mye å se ved taxing inn til terminalen, så her var det vel ikke så veldig mye å gå på ?
Dagens store positive overraskelse var at kofferten var på båndet som nummer 2, 12 minutter etter at flyet stoppet ved gate 11. Priority tag virket tilsynelatende akkurat som den skulle denne gangen.
Etter en kjapp tur innom SGS sitt billettkontor i avgangshallen for å hente min papirbillett for BMI reisen til Beirut i morgen, var det bare å spasere over til SAS hotellet hvor jeg sitter nå.
Nå blir det noen timer på øyet før jeg fortsetter med SAS til Heathrow i morgen tidlig, hvor jeg får testet ut SAS sitt Biz produkt, og som en fin avslutning på dagen med BMI sitt biz-produkt med 2+2 seating og forhåpentligvis god mat og drikke. Kameraet er ladet, og bilder skal komme også.
Ja, bra at de ser litt fremover.. Spesielt når det gjelder så mange. Spent på mer rapport! God tur!!
Dag Viking
13-11-2008, 01:00
Dagens store positive overraskelse var at kofferten var på båndet som nummer 2, 12 minutter etter at flyet stoppet ved gate 11. Priority tag virket tilsynelatende akkurat som den skulle denne gangen.
Fløy en tur på Happy OSL-TRD-OSL forrige uke, dvs uten pri-tag. Bagen på båndet som nr 2 i TRD og nr 10 i OSL. Utrolig lite konsekvent service fra den kanten:D
Ser frem til fortsettelsen, BEY er jo et sjeldent reisemål for dette forumets deltakere.
Tommy777
13-11-2008, 02:28
Gleder meg til aa se baade rapport og bilder fra BMIs nye mid haul business med A321!
God tur.
Da var jeg framme på hotellet i Beirut, etter å ha reist med STAR partnerne SAS og BMI i biz OSL-LHR-BEY. Flere detaljer med bilder senere, men kan vel allerede nå avsløre at BMI ikke levde opp til forventningene Tommy777 hadde skapt;)
Overlevde også taxituren fra flyplassen og inn til hotellet i en gammel sliten Mercedes med en kjederøykende Libaneser som kjørte som om bilen var stjålet. Men, jeg fikk da i det minste sitte i baksetet og slapp på bli pakket inn i bagasjerommet ....
Nå er det kvelden her. Skal tidlig opp i morgen, og får vel ta flere detaljer når det blir tid og stunder til det.
SK803/13nov OSL-LHR B737-800 LN-RPM Sete 2A
Etter en natts god søvn på Radisson SAS på flyplassen var det bare å spasere de få minuttene over til terminalen i vakkert og klart høstvær.
Gardermoen bare er og blir en genial flyplass, ved at det er så korte avstander, som gjør at alt tar kort tid.
Gikk fra hotellet kl 0710,sjekket inn på Star Gold skranken hvor det bare var en passasjer foran meg i køen.
Jeg hadde separat billett videre til Beirut, men fikk uten noen som helst problemer sjekket bagasjen hele veien fram.
Innsjekkingen ble unnagjort på noen få minutter, og kl 0720 passerte jeg Fast Track og observerte at de hadde satt Go to Gate for denne avgangen.
Jeg hoppet over loungen denne gangen og gikk nedover utlandsterminalen for å komme meg ombord til en bedre frokost.
Boarding hadde akkurat startet når jeg kom dit, fikk stor klem av en gammel kollega fra min ungdomstid på Fornebu. Henne hadde jeg jammen ikke sett på snart 20 år gitt.
Alle passasjerer var ombord 10 minutter før avgangstid, og her så det hele meget lovende ut. Nesten fullt fly i dag , i alle klasser.
Men, så skulle det ikke bli. På avgangstid kommer kapteinen på høytaleren og meddeler at de har et Computerproblem, som gjør at vi vil få minst 20 minutter forsinkelse.
Hele databasen måtte tydeligvis lastes inn på nytt. Vel, for min del var ikke dette noe problem, da jeg hadde flere timer til neste avgang fra LHR.
Etter 15 minutters venting kom det ny beskjed. De hadde problemer med overføring av data, og måtte ha assistanse fra teknisk avdeling, slik at ny avgangstid var ventet kl 0830.
Grei og meget informativ annonsering fra kapteinen, men absolutt ingen av kabinbesetningen var å se i denne perioden. De holdt seg i gally foran, og det forundret meg litt.
Tekniker ankom ganske raskt, og litt over 0830 kunne kapteinen gledesstrålende meddele at nå var alt i orden, og at de gjorde seg klare for oppstart, og han beklaget forsinkelsen på alle mulige måter.
Nå kom kabinbesetningen til syne, sikkerhetsdemo etc ble gjennomført, og vi rullet 0846, 51 minutter etter rutetid.
Vel oppe i luften var servicenivået foran i biz-kabinen upåklagelig. Hot towel så snart vi var et stykke oppe i luften, etterfulgt av en meget velsmakende frokost. Jeg hadde hoppet over hotellfrokosten i dag, så jeg kjente at det var på tide med litt mat.
Dagens rett var omelett med skinke, tomat og pølser til, samt flere runder med gode og varme rundstykker.
Selve flyturen gikk uten noen nevneverdige begivenheter. Servicen når vi først kom oss i lufta var helt upåklagelig og med vanlig god SAS kvalitet med oppmerksomt og trivelig besetning. Inntrykket av en noe dårlig start tok de inn igjen!
Flytiden var rimelig kort, og vi passerte rett over London City Airport på innflygingen. Landingen var faktisk ikke mer enn ca 10 min etter rutetid.
Men, vel nede på bakken var det ikke flere ledige gater, og vi ble taxende rundt litt før vi kom inn til en annen gate.
SQ sin store bamse av en A380 taxet vi "under" hele tre ganger før vi kom dit vi skulle bl.a.
AA har også en stor tilstedeværelse på LHR. Kunne telle ikke mindre en 7 AA-maskiner parkert der når vi landet.
Vel framme var det tid for terminalbytte til terminal 1, som BMI m.f Star partnere bruker. Dette var en meget smidig affære som foregikk airside.
De hadde en egen dedikert buss som brukte under 5 minutter mellom terminalene, og vel framme der var det rett inn i den helt ny Star Alliance loungen som åpnet på sensommeren i år.
Dette er en lounge som etter min mening er bedre enn både SAS-loungen og SQ-loungen på terminal 3.
Store områder, med masse kriker og kroker hvor man kan sette seg uforstyrret ned. 2 store buffeter, med flere retter varm mat og for de som må ha alkohol var det et stort utvalg av både svakt og sterkt.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/STarloungeT1LHR13nov08.jpg
Også fritt og franko WLAN trekker opp.
BD997/13nov LHR-BEY A320-200 G-MEDE Sete 4A
Etter noen timer med behagelig venting i den nye Star loungen var det tid for å begi seg mot utgangen til BD997 som går fra London til Khartoum, men mellomlanding i Beirut. Over 20 år siden jeg sist var i denne byen, slik at for en gangs skyld kjente jeg et bittelite snev av reisefeber.
Stoppet noen minutter i BMI sin lounge ved gate 14, men denne var direkte dårlig sammenlignet med den nye loungen.
Dagens maskin var G-MEDE, som skulle vise seg å ha et noe slitt interiør, selv om utsiden da ser helt OK ut!
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune485.jpg
Vel ombord var det ingen kabincrew å se som vanlig i galley som mottakskomitè. Alle var lenger bak i flyet hvor de styrte med noen Sudanesere som ikke helt hadde fått med seg dette med forhåndsbestemt sete...
Men, jeg fant da mitt sete selv jeg, og de har 2+2 config i business.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune487.jpg
Det er ingen ting å si på benplassen, slik at man skal ha alvorlig store never for at knyttnevetesten ikke skal være bestått.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune488.jpg
Etter noe styr lenger bak i flyet var avgangstiden passert uten at det ble annonsert noe. Ca 10 min etter oppsatt avgangstid kom kapteinen på høytaleren og meddelte at det manglet 2 passasjerer som skulle til Khartioum, og at han ikke ville ta av før bagasjen var funnet og tatt av. Et klokt valg, men som resulterte i 35 minutter forsinkelse.
Fortsatt var det ikke noe interesse å spore hos kabinbesetningen for passasjerene foran gardinen, og vi tok av etter en kort taxe tur.
Dagens besetning bestod en relativt ung og noe famlende gjeng, som virket ukoordinerte i det meste de foretok seg. Det var noe stivt over hele framferden.
Men, etter ca 20 minutter kom de ta til slutt med hot-towels ( som de glemte å hente inn før etter at maten var servert) og det ble tilbudt en velkomstdrink. Jeg valgte alternativet med bobler ...
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune489.jpg
Etter ca en times flytur var det klart for matservering.
Meny ble utdelt, hvor forrett var laks og salat, med varmt brød til.
Servert på skikkelig porselen, men også BMI styrer som SAS på med dette med plastbestikk. Hvorfor det lurer nå jeg på.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune490.jpg
Det var 3 hovedretter å velge på i følge menyen, en med and , en med laks og en vegetarisk.
Jeg hadde tidligere bedt om den med laks, men når de kom så langt at de skulle servere hadde de plutselig ikke det med seg likevel.
Anderetten smakte forøvrig utmerket den også, og ble nytt med et godt glass frans rødvin som jeg ikke fikk med meg navnet på i farten.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune491.jpg
Etter maten var det tid for kaffe og konjakk .. men konjakken var ikke lastet likevel .. Baileys fikk duge istedet.
I det hele var maten og serveringen grei nok, men det er mulig besetningen hadde en uheldig dag, ved at de ikke hadde med seg alt som stod i menyen, samt at de virket noe usikre og "unge".
Selve stolene var gode å sitte i, men bar preg av relativt stor slitasje.
På min stol virket ikke fotstøtten, ved at den bare falt ned når jeg skulle forsøke å slappe av litt.
Kontakten til hodeteldefonene virket ikke heller, men det løste jeg ved å bruke kontakten på det ledige setet ved siden av meg slik at jeg fikk da sett og hørt filmen jeg valgte å se.
På denne flighten var det personlige små skjermer som lå i midtkonsollen og det var grei nok bildekvalitet.
Flytiden nedover til Beirut var kortere enn i tidtabellen, slik at vi landet faktisk 10 minutter før rutetid.
Terminalen er relativt ny, og det er rent og pent. Var blant de første ut av flyet slik at det var ikke noen trengsel å snakke om.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune492.jpg
Immigration var meget rask og smidig, med en vennlig og høflig passkontrollør som med et stort smil ønsket meg velkommen til Libanon.
Bagasjen kom meget raskt, og var på båndet mindre enn 10 minutter etter at jeg gikk ut av flyet. Priority tag fungerer visst 100% her, ved at min koffert kom som nummer 2 på båndet.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune493.jpg
Vel ute av tollkontrollen var det å finne seg en taxi, noe som også gikk veldig greit. Relativt slitne biler som stod utenfor, og etter å ha prutet ned prisen fra USD 50, til de rundt 25 USD som jeg var blitt fortalt at det burde koste, bar det i full fart inn til hotellet nær sentrum.
Alt i alt en helt grei tur med BMI i business, men ikke noe mer enn det.
Egyptair er da absolutt å foretrekke for de som lurer på det ;-)
Edit, jammen fungerte ikke Photobucket utmerket ;-)
Dagens maskin var G-MEDE, som skulle vise seg å ha et noe slitt interiør, selv om utsiden da ser helt OK ut!
Dette er vel også en av maskinene som fulgte med kjøpet av BMed og som man ser så er det noe hybrid over fargene.
Itillegg så har de vel en litt annen interiør enn BMI-maskinene, da ingen av de 319, 320 eller 321 til BMI som jeg har vært i har hatt så god plass i business
Uansett flott og spennende lesing og gleder meg til fortsettelsen:)
Tommy777
17-11-2008, 02:39
Ahhh, da skjoenner jeg, Odd.... Du var jo satt opp med A321, maskinen du reiste med er ikke vanlig BMI standard. Maten og serveringen saa jo helt grei ut?
Haaper du faar bedre materiell paa returen
Ahhh, da skjoenner jeg, Odd.... Du var jo satt opp med A321, maskinen du reiste med er ikke vanlig BMI standard. Maten og serveringen saa jo helt grei ut?
Haaper du faar bedre materiell paa returen
Er ikke stort sett hele Midtøsten nettverket til bmi tidligere bmed og opereres med ex-bmed materiell da, og dermed liten sannsynlighet for annen konfig?
Ser frem til å lese rapporten fra LHR-LAX med NZ!
jcnorway
17-11-2008, 10:27
Er også interessert i en rapport med Air New Zealand. Nå sitter Farmer foran gardinen, mens jeg skal sitte langt bak i maskinen i februar. Får se om han ofrer seg litt og titter bakover for å se på forholdene :D
Ettersom Beirut tydeligvis er en by de færreste har besøkt, legger jeg ut noen bilder jeg tok derfra.
Var ferdig med møtene ca kl 14, og da ble det tid til en sen lunsj, og en spasertur i nabolaget til der jeg bodde.
Takaya Suites Hotel kan anbefales. 55 USD pr natt, og bare en kort gåtur ned til strand, shoppingsentere etc etc. Fikk en grei 2-roms suite med god arabisk frokost inkludert.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune494-1.jpg
Libanon er et land med store forskjeller mellom folk. Her ruller det siste av det sist når det gjelder bilpark, side om side med hestekjerrer og biler som vrakhandleren i Norge nok ville være betenkt med å ta i mot.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune495-1.jpg
Siden borgerkrigen på 80-tallet har det vært en enorm byggeaktivitet, og i "downtown" er det nå få direkte spor etter krigshandlingene.
Her er gaten ned mot stranda.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune496.jpg
Noen hus ble såpass mye skadd under Israels angrep for 2 år siden at de må rives for å gjøre plass til nybygg. Dette var visst det eneste huset med skikkelig store skader under denne hendelsen i sentrum av Beirut. Utover dette oppstod de fleste skadene sør for flyplassen og i Sør-Libanon.
Ikke mye arbeidstilsyn tilstede i denne rivingen. Det står folk på øverste "veranda" og skuffer ned stein mm, uten noen som helst sikring...
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune499.jpg
Beirut var jo kjent som "Midtøstens Perle" fram til slutten av 70-årene, og med de kvaliteter på strand, mat, folk etc etc kan jeg godt forstå det.
Her skimtes forøvrig flyplassen oppe til høyre i bildet.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune500.jpg
Lystbåthavna bygges ut for jetsettere fra andre havner i Middelhavet.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune502.jpg
En landing på langt hold ble også fanget inn av kameralinsen...
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune504.jpg
Og skikkelig Libanesisk lunsj sent på ettermiddagen smakte jo aldeles utmerket !
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune505.jpg
Jeg ble sittende noen timer på Grand Cafe, helt til sola forsvant i havet faktisk. Morsom plass hvor mange av de helt tydelig bedrestilte kom og hadde middag med familie og venner. Omtrent alle fikk "Hubble Bubble" , dvs vannpipe, som de satt der og dampet på. Ettersom jeg nå ikke røyker avsto jeg fra alle tilbudene om å prøve.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune506.jpg
Noen få hus har fortsatt tydelige spor etter krigshandlinger. Her vises kulehullene i murpussen fortsatt godt.
Bildet er tatt fra verandaen på hotellet ..
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune507.jpg
På kvelden kom vertskapet og hentet meg kl 21 for en sen middag nede ved Parlamentet. Her var byen totalt ødelagt for bare 15 år siden, men alt er restaurert og tar seg virkelig godt ut nå.
Et yrende folkeliv og fullt på alle restauranter.
Fikk en fantastisk god matopplevelse i meget hyggelig selskap, noe som gjorde at det ble en kort natt før jeg skulle fly tilbake til London igjen.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune508.jpg
litt-amatør
17-11-2008, 14:25
Denne rapporten blir bare bedre og bedre! Virkelig flotte bilder fra Beirut som må være en utrolig interessant by å være i.
Ser frem mot resten av historien!
Spennede rapport dette, blir bra å lese resten etterhvert ! :):)
Et yrende folkeliv og fullt på alle restauranter.
Fikk en fantastisk god matopplevelse i meget hyggelig selskap, ....]
Er sikker på at det blir interresant når besøket skal gjengjeldes i Mosjøen i februar ... :colgate:
Er sikker på at det blir interresant når besøket skal gjengjeldes i Mosjøen i februar ... :colgate:
Hva er det du insinuerer ....? ;0)
faar vel ta dem med paa scootertur og fyre opp i badestampen.
Om ikke annet blir det eksotisk.
BD906/15nov BEY-LHR A321-200 G-MEDF Sete 3F
Etter en meget kort tur i bingen på hotellet var det bare å komme seg opp til den ventende drosjen kl 0530.
Turen ut til flyplassen gikk unna så det kostet på en nesten bilfri motorvei, og jeg tror det tok knappe 10 minutter.
Før man slipper inn til innsjekkingsområdet er det sikkerhetskontroll med gjennomlysing av både handbagasje og innsjekket bagasje, noe som gikk raskt og smidig såpass tidlig på morgenen.
Innsjekk hos BMI gikk også veldig raskt og greit. Ingen i køen på biz-innsjekk, mens økonomikøen var lang.
Passkontrollen var noe mer omstendelig på utreisen enn på innreisen, og det var nok tildlig på morgene for passkontrollørene etter humøret å dømme.
Vel gjennom alle barierrer fant jeg fram til loungen for alle andre selskap enn Middle East Airlines, som hadde en egen sådan.
Her var det en sparsommelig servering, med kaffe , leskedrikker og noen kjeks. Ikke mye til frokost nei.
Det var lite folk i loungen, bare 3-4 stykker inkl meg selv.
Meget gode skinnstoler forresten, og fin utsikt mot Tarmac.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune511.jpg
Utsikt til MEA flåten, tatt gjennom et relativt skittent vindu
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune509.jpg
Utsikt til andre flyselskap .. samme skitne vindu.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune510.jpg
Dagens transport , G-MEDF . A-321 denne gangen.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune512.jpg
Ombordstigningen startet tidlig, og denne gangen var det et våkent og opplagt crew som stod klare i galley og ønsket velkommen.
Helt fullt fly bak gardinen, og 3-4 ledige seter i biz. Min sidemann skulle egentlig ha reist med AF via CDG til Washington, men grunnet streiken hadde han måtte kjøpe seg en helt ny enveisbillett med BD via LHR.
Utflyttet Libaneser som hadde vært hjemme på besøk.
Han kunne fortelle at det bor ca 4 mill Libanesere i Libanon, mens i resten av verden er det mer enn 18 mill mennesker som regner seg som Libanesere, nos som også bidrar til en stor penge og reisestrøm tilbake til gamlelandet.
Serveringen startet rett etter at vi hadde kommet opp på marsjhøyde, og frokosten var helt utmerket. Den bestod av en omelett, med varme rundstykker, frukt, youghurt, juice, kaffe mm.
Fikk aldri tatt noe bilde av denne.
Interiøret på denne maskinen var helt identisk med den jeg fløy nedover med på onsdag, men her var alt i stand om ikke annet.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune515.jpg
Etter maten var det tid for å hente inn litt tapt søvn, og jeg bad om et par ekstra puter og sovnet umiddelbart. Ble vekket knappe 10 minutter før landing på LHR, og var trøttere enn på lenge da vi landet.
Etter landing var det parkering langt ute på flyplassen, og det ble buss inn til terminalen. Ofte greit nok det på store flyplasser som LHR og FRA, hvor det ellers gjerne er lange avstander å gå. Ble droppet av bare noen få meter fra ankomstområdet , hvor det var en ikke ubetydelig passkø.
Anså meg for å være EU-borger og gled glatt igjennom der hvor køen var bare en tidel av den andre køen med alle andre mulige nasjonaliteter.
Nå var det bare å vente noen minutter på bagasjen ( trodde jeg ) , da de ikke ville gå med på å merke den helt fram til Los Angeles. DET var da helt umulig ettersom jeg hadde separat billett videre dit.
Jeg vet ikke helt hva som feilet i dag med bagasjeleveringen, men det tok hele 1 time og 10 minutter fra vi stoppet ute på fjernparkering til første bagasje kom på båndet. Ingen informasjon eller noe om forsinkelsen, noe som vel heller ikke var så mye å skryte av for BMI. Så her fikk jeg igjen for at den kom så raskt i Beirut.
Det var mye folk i ankomstområdet, ved at både UA og NZ kom inn med flere store fly i samme tidsrommet. Fikk jo god tid til å studere området i dag.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune517.jpg
Jeg hadde heldigvis over 4 timer til neste avgang, så for min del var det ikke noe større problem enn at jeg nå heller ville ha ventet i loungen.
BMI på mellomlange ruter i biz fungerer rimelig greit. Også her vises det veldig godt om besetningen har en dag som er under hva en kan forvente slik det var på utreisen, men returen rettet opp mye av inntrykket.
Innredningen kan uten tvil freshes opp, da det gir et noe loslitt inntrykk på de maskinene som ble brukt på begge disse rutene.
Pluss for meget god benplass og tross alt gode seter.
Jeg skal vel ikke se bort fra at det kan bli BMI på neste tur også, om det passer seg slik opp mot resten av reiseruten.
Setter absolutt pris på litt bilder og sånt fra Beirut. Turismen var jo i ferd med å ta seg opp før krigen i 2006, ser ut som de har noe å by på :-)
Er vel naturlig å tro at ex-BMED-maskinene som nå flyr for bmi kan være gjenstand for en kabinoppdatering når de skal inn til vedlikehold og omlakkering?
NZ001/15nov LHR-LAX B777-200 Z-OKA Sete 3K , Business Premier
Etter at bagasjen endelig kom på båndet var det bare å legge ut på vandring på Terminal 1 for å komme seg opp på avgangsnivået. En ganske plundrete labyrint, men ikke uoverkommelig.
Air New Zealand har et dedikert innsjekkingsområde, bortenfor alle andre skranker, slik at det var lite trengsel der.
Egen innsjekking for Business Premier og Star Gold, hvor det heller ikke var noen kø.
Som vanlig ved reiser til USA var det en liten intervjurunde om bagasje, pakking osv osv, og når jeg da fortalte at jeg kom direkte fra Beirut våknet securityfolka opp ;-) Måtte fortelle ganske detaljert om mine intensjoner med en slik reise, og hvorfor jeg hadde en separat "side trip" til Beirut. Jeg svarte visstnok greit på det, og fikk komme videre til innsjekkingsskranken.
Hyggelig betjening der, som beklaget forsinkelsen med alle sikkerhetsspørsmål, og jeg fikk utlevert mitt boardingkort med sete 3K, som er vindussete.
De hadde en egen Fasttrack for Security, og nå skal man da ikke ta ut PC her, men av med sko og jakke. Jaha ..?
I Beirut skulle man ha på jakke, sko, samt ikke ta ut innholdet i handbagasjen, og i Oslo er det helt andre retningslinjer på alt dette.. Ikke lett å bli klok på hvordan "skkerheten" skal ivaretas.
Nå hadde jeg noen timer med venting i Loungen, hvor jeg fikk meg litt varm mat og drikke, kommet meg på internett og tatt meg en dusj rett før avgang.
De har en stor dusjavdeling med hele 8 dusjer.
Alt er nytt og fint og meget delikat.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune518.jpg
Her er selve dusjen.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune519.jpg
De startet ombordstigning en time før avgang denne gangen, og det kom eget personell fra NZ inn i loungen og ba oss som reiste foran om å bare bli sittende litt til, og de skulle gi beskjed når det var klart.
25 minutter før avgang ble vi bedt om å gå mot utgangen.
På vei ut mot gate kunne jeg beskue en veldig stor byggeaktivitet, som gjør at under halvparten av gatene ikke er i bruk for tiden, noe som jo også forklarer fjernparkeringen med BMI
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune520.jpg
Dagens fly var Z-OKA , som var på sitt andre stopp på denne jorden rundt reise.
NZ har 2 ruter som flyr hele veien rundt: NZ001 som flyr AKL-HKG-LHR-LAX-AKL, og NZ002 som flyr den andre veien.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune523.jpg
Vel ombord ble jeg tatt i mot av en godt voksen dame som tok jakken og viste meg fram til sete 3K, og lurte på om jeg ikke ville ha et glass Champagne mens vi ventet på avgang ;-)
Var ikke så vanskelig å overbevise om at det nok var et meget godt valg!
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune524.jpg
Godt å være tilbake på en NZ maskin, som vel er det selskapet som jeg har hatt den beste reisen med så langt. Stolene finnes vel bare maken til hos Virgin Atlantic, men servicen slik jeg opplevde den sist jeg fløy med dem var enestående.
Kan leses om her : http://forum.scanair.no/showthread.php?t=9264&page=2
Flyet ble helt fullt på dagens avgang, og vi rullet i skarp rute ut fra terminalen.
På vei ut til rullebanen ble det kjørt sikkerhetsdemo på skjermene.
Etter takeoff var de raske med å komme i gang med service.
Det er ganske trangt mellom setene, slik at det er ikke plass til noen tralle, og alt blir båret ut til passasjerene.
Setekonfigurasjonen er som bildet viser slik at man har en meget privat sone, og her kan man nyte turen i fred og ro.
Som en liten apetittvekker ble det servert " Baked parmesan ricotta with beetroot" sammen med nøtter og valgfri drikke.
Jeg valgte en redvin fra New Zealand som smakte utmerket.
Jeg glemte å ta med vinlisten, men de har med hele 18 forskjellige viner ombord !!
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune527.jpg
All servering blir gjort på en meget delikat og personlig måte
På "min side" var det to unge og opplagte flyvertinner som stod for servicen på hele reisen.
Til forrett var det en nydelig rett med salat og en patè, samt hvitløksbrød så mye en orket å spise. Farlig godt !
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune529-1.jpg
Det var 4 valg på hovedrett:
1 lammefilè rett med NZ-lam ( som jeg valgte)
Poached King Prawns
Confit of duck leg with rata honey
Light choice of carrot and potato gnocchi
Mitt valg smakte helt utmerket, og det var nok en av de beste lammeretter jeg har spist ombord i et fly.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune531-1.jpg
Hele tiden var de påpasselige med å fylle på med vin og vann, slik at det var ingen grunn til å vente på noe slikt.
Etterhvert som man ble ferdig å spise ble bestikk fjernet umiddelbart og spørsmål om å gå videre i måltidet kom uten noen som helst ventetid.
Til dessert valgte jeg is, kaffe og konjakk.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune532-1.jpg
Og det var da ikke slutt med dessert. Da kom de jammen og lurte på om det ikke skulle være litt ost, kjeks og portvin ;-)
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune533-1.jpg
Hele matseansen tok vel ca 1,5 time, og det var fortsatt 11 timer igjen av reisen. Jeg valgte å se en film, på den meget store og klare skjermen som kan skues på noen av mat-bildene
Filmutvalget er imponerende. 128 filmer, 140 ulike video programmer og noen tusen musikkfiler er tilgjengelig og man velger selv om man vil stoppe, bytte, ta pause etc. Meget bra system.
Setene på NZ er som jeg tidligere har nevnt min absolutte favortitt i flybransjen. SAS, hvorfor kan ikke dere skaffe dere noe slikt ??
Om man vil sove, eller bare ligge og slappe av omvandler man setet til en skikkelig seng som er mer enn 2.20 meter lang. Dette skjer ved at seteryggen flippes forover mot fotskammelen , og det blir en 100% flat og horisontal seng.
Besetningen kommer så med en tynn "madrass", skikkelig dyne og så mange puter du ønsker.
Jeg benket meg til der, fikk på meg støydempende hodetelefoner og slumret inn mens jeg så på en film.
Jeg sov vel i 5-6 timer før jeg våknet igjen, og ble tilbudt en Smoothie !
Kan huske dette fra min forrige langtur med NZ, så dette har de helt klart inne i rutinene.
To timer før landing var det mer mat.
Dette bestod av frukt, kaffe og noen velsmakende sandwicher.
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune535-1.jpg
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune536-1.jpg
Etter dette lille måltidet fant jeg ut at jeg skulle strekke litt på bena og gikke en runde helt bak i flyet. Også der så det ut til at passasjerene hadde en helt OK reise. Personlige skjermer på alle seter, og oppmerksom besetning etter hva jeg kunne se.
Landingen på LAX var noen minutter før rutetid, og du verden så stor denne byen er. Dette vises jo veldig godt etter mørkets frembrudd, hvor vi den siste timen mer eller mindre fløy over bymessige områder.
Jeg kom ut av flyet som en av de første, og gikk raskt mot Immigration.
Heldigvis ingen køer å snakke om her, men det skulle for min del vise seg å ikke bety så mye ...
Det lille intervjuet jeg hadde blitt utsatt for på LHR var tydeligvis ikke nok.
Det første passkontrolløren spurte om var om hvorfor jeg hadde vært i Beirut, og hva jeg hadde gjort der.... Etter at fingeravtrykk var avgitt ble jeg hentet av to myndige store karer og tatt med i et eget "forhørsrom" , hvor jeg ganske så innstendig måtte forklare meg. Først til en kar, deretter til en dame som stilte akkurat de samme spørsmålene. Her var det tydeligvis stor mistenksomhet på hvorfor i all verden man kan finne på å reise direkte fra Libanon til USA..
Men, de var ytterst korrekte og høflige, det skal de ha, og etter ca 20 minutter var jeg "godkjent" og fikk forlate dem med stempel i passet og ønske om et riktig så godt opphold i US&A ;-)
Bagasjen snurret rundt på båndet når jeg kom så langt, og deretter var det rake veien med Shuttlebussen til Hilton og jeg kunne ta kvelden ganske så raskt.
Oppsummert vil jeg si at NZ igjen innfrir som best i STAR klassen, og jeg ser fram til torsdagens returreise med dem !
Kjemperapport!! Neste gang tror jeg desidert jeg skal prøve NZ og se om de matcher SQ 380 i C. Gjør de det så er det ikke mindre enn imponerende! Hvor lenge må vi vente før SAS får lignende seter??? De "sklibretta" de har nå er ikke mer en passe!
jcnorway
18-11-2008, 15:31
Takk for en fin rapport på LHR-LAX! Gleder meg til å prøve dem på LHR-HKG med en 744 bak gardina og foran/ved siden av kjøkkenet :lol:
Godt å være tilbake på en NZ maskin, som vel er det selskapet som jeg har hatt den beste reisen med så langt. Stolene finnes vel bare maken til hos Virgin Atlantic, men servicen slik jeg opplevde den sist jeg fløy med dem var enestående.
Air Canada kjører også fiskebensmønster på business. Alle 777ene og 767ene (som brukes intercontinental) har dette itillegg skal 333 flåten få det i forbindelse med XM oppgraderingen de holder på med.
Ja Los Angeles er stor - men er vel egentlig flere "byer" rundt et egentlig ikke alt for stort sentrum.
Sentrum er stort nok - men er et område man helst bør holde seg unna ....
NZ hørtes utrolig bra ut både på service, setekomfort, underholdning og ikke minst mat/drikke! Hadde ikke sagt nei takk til en reise med dem foran gardinen, men det blir nok SAS på neste long-haul trip som trolig blir Japan i jan/feb.
God tur hjem igjen, ser frem til rapportern...
litt-amatør
18-11-2008, 17:12
Det er bare å takke for at du gidder å lage slike fantastiske rapporter til oss som vi kan ta en titt på.:D Virkelig spennende rapport dette. Air New Zealnd høres meget bra ut, men er noen av setene vendt feil vei (mot flyretningen)?
Bizflyer
18-11-2008, 19:26
Takk for fin rapport!
Selv har jeg ikke flydd i "fiskebensfly". Men jeg synes det ser litt rart ut. Spesielt det at man har vindussete, men får ikke sett ut med mindre man har øyne i nakken? Så forstår jeg ikke hvorfor de ikke vender "halveis forover" istedet for "halveis bakover". Er det noen god grunn til dette?
Fortalte du sikkerhetsfolkene at du hadde vært i Beirut frivillig, eller så de det i passet ditt?
Gleder meg til resten av rapporten!!
BF:cool2
Takk for fin rapport!
Selv har jeg ikke flydd i "fiskebensfly". Men jeg synes det ser litt rart ut. Spesielt det at man har vindussete, men får ikke sett ut med mindre man har øyne i nakken? Så forstår jeg ikke hvorfor de ikke vender "halveis forover" istedet for "halveis bakover". Er det noen god grunn til dette?
Fortalte du sikkerhetsfolkene at du hadde vært i Beirut frivillig, eller så de det i passet ditt?
Gleder meg til resten av rapporten!!
BF:cool2
Alle setene er vendt forover på NZ sine B777, slik at man sitter jo delvis i fartsretningen. Når man sitter i setet som jeg satt, er det bare å vri hodet litt til høyre for å se ut, og jeg følte ikke at det var behov for øyne i nakken.
Fordelen med slike seter er etter min mening at du får en mye mer "privat" sone enn på tradisjonelle 2-2-2 oppsett.
Når det gjelder dette med spørsmålene ang Beirut, så har jeg en sterk følelse at dette ble sendt melding om fra London, der de så dette i passet.
Nå var det ikke helt uventet heller at det skulle bli spørsmål om dette, slik at jeg hadde tatt print av noen av mailene som bekreftet møter etc med de jeg møtte i Beirut, og dette viste seg nok å hjelpe på hastigheten i LAX.
Ingen big deal, men interessant å ha forsøkt en slik "intervjurunde" også.:lol:
MountainDew
18-11-2008, 21:18
Skal si Air NZ imponerer. Gleder meg til returen :)
Blir bare bedre å bedre denne rapporten her... :D
Ser frem til hjemreisen
Tommy777
19-11-2008, 01:29
Takker for glimrende ettermiddagsfordiv, Odd!
Du kan takke Virgin for at det setet finnes ombord hos Air New Zealand.
Setet til Virgin er saa aa si det samme som baade NZ og Air Canada har. Air Canada sitt er litt smalere, men det funker fortsatt meget godt. AC har ikke skinnseter, men toey.
Baren og massasjen til Virgin gjoer dem til vinneren blandt de tre
Alle tre har seter som peker forover. Den eneste bakdelen er at det ikke er optimalt dersom man er to som reiser sammen
http://www.airliners.net/photo/Star-Alliance-(Air/Airbus-A330-343X/1424687/L/
Slik ser fiskebensmønsteret ut i Air Canada sine 333. Disse og 767ene har 1-1-1, mens 777ene har 1-2-1
Det må jo være utrolig mye revenue man går glipp med slike configs, for jeg antar at prisen ikke er dobbelt så høy som ved en standard 2-2-2 biz-config i 330/340.
Edit: ut fra bildet det var linket til ser jeg at man får plass til flere seter i lengderetningen, men likevel må vi vel snakke om 60-70% færre seter enn 2-2-2?
Det må jo være utrolig mye revenue man går glipp med slike configs, for jeg antar at prisen ikke er dobbelt så høy som ved en standard 2-2-2 biz-config i 330/340.
Husk at siden setene står i 45-graders vinkel så går man ikke glipp mindre plass enn hva enn 1-1-1 layout skulle tilsi. I forbindelse med Air Canada sin oppgradering av 333ene så gikk de fra 42 til 37 seter i business class
Jeg vil tro at det må være bedre med 37 seter som selges til FULL C-klasse pris, enn 42 seter som enten ikke selges ut, selges med lavere priser for å fylle kabinen, eller fylles med poeng-oppgraderte passasjerer.
Spesielt kunder som reiser mye vet å sette pris på disse helt flate stolene med meget god komfort.Jeg er en av disse ;-)
Tommy777
19-11-2008, 22:03
Alle flyselskapene har redusert antall C seter i forbindelse med nye typer C klasse (inkludert SAS) Det tar selvsagt mer plass og flyselskapene har jo haapet aa kunne ta en premium for den nye type C klasse.
Dessverre har dette vaert en mislykket strategi den siste tiden, C seter er billigere enn noensinne
Tar sjansen på et sidesprang; hvilken *A har de beste bizsetene fra Europa til BKK?
Tommy777
19-11-2008, 22:19
Tar sjansen på et sidesprang; hvilken *A har de beste bizsetene fra Europa til BKK?
Uten hopp innen Asia maa det bli BA, QF eller Swiss
Yeahhh
Etter en liten tur på stripa kom jeg over "mitt" bilde for dagen ...
Behøver vel ikke si mer lol:
http://i437.photobucket.com/albums/qq97/oddlang/Bilder2008mayjune542.jpg
AirNZ C er den beste C jeg til dags har prøvd (har ikke fått testet SQ enda). En ting er setene og maten. Men crewet har alltid vært aldeles fabelaktig. Har testet noen ganger, og det var like bra hver gang. Kontrasten til en annen trip-report her om SAS BKK-ARN er rimelig åpenbar.
Og forøvrig takk for en aldeles utmerket trip-report.
Da var jeg på tur hjem igjen.
Innsjekket og klar på sete 3A denne gangen , og sitter nå i NZ sin Koru Lounge oppe i Terminal 2 på LAX.
Flott lounge, med stor buffet med mat( varm og kald) , velutstyrt bar, dusjfasiliteter og ikke minst meget god utsikt mot 2 av rullebanene.
God start på hjemturen.
Ser på nyhetene at det meldes ekstremvær heime.. Kjennes nesten uvirkelig her hvor det er kanonvær, skyfri himmel og nesten 30 grader.
Hmm, nesten fristende å prøve OSL-LHR-HKG med SK/NZ neste gang jeg skal østover. Biz-klassen ser bra ut! Ser ut som det er mulighet for å få turen for 20K + tax.
Fasinerende hva New Zealand med sine 4 millioner innbyggere klarer å få til av IC, når en sammenligner med oss selv hjemme i moderlandet.
Bizflyer
23-11-2008, 18:50
Uten hopp innen Asia maa det bli BA, QF eller Swiss
Bør ikke TG også få en plass blandt de anbefalte! De har en utmerket service og de nye stolene er jo bra!
Skulle man regnet med ett stopp i Asia er jo ikke SQ å komme utenom!
BF:cool2
Tommy777
24-11-2008, 17:22
Bør ikke TG også få en plass blandt de anbefalte! De har en utmerket service og de nye stolene er jo bra!
BF:cool2
Nei, TG sine nye seter er ikke flate og kommer derfor ikke inn paa min liste over de beste. De nye setene er a'la SK/LH
FlightDeck
24-11-2008, 18:14
Takk for en fantastisk rapport - på alle måter. Denne reiseruten er jo mer omfattene og spennende enn vi kunne drømt om, og alt er godt dokumentert med bilder og beskrivelser!
Bizflyer
22-03-2009, 15:12
Men hvor ble det av rapporten for hjemturen?
Tar sjansen på et sidesprang; hvilken *A har de beste bizsetene fra Europa til BKK?
Uten hopp innen Asia maa det bli BA, QF eller Swiss
BA & QF er vel ikke *A?
Men hvor ble det av rapporten for hjemturen?
Heey .. den kokte visst bort i kålen .. må lete fram de siste bildene og få denne avsluttet ja..!
Kan imidlertid røpe at returen var vel så bra som utreisen, dog med mye mer søvn i den 100% flate sengen der foran.