PDA

View Full Version : Soesterberg stenger i dag

Rob Mulder
12-11-2008, 13:03
Hei,

I dag er den siste dagen Soesterberg (Nederland) flyplassen er i bruk. Den har blitt lagt ned. Soesterberg er for Nederland som Kjeller er for Norge. Det var den første flyplassen i Nederland og fram til Schiphol ble åpnet for sivilt bruk den viktigste flyplassen i Nederland. Alle utenlandske fly måtte mellomlande her. Av norske fly kan jeg nevne Kapt Meisterlin sin Handley Page O/400 som landet der i august 1919 da han var på vei til Danmark og Norge. Dere kan lese om dette i en artikel på min webside (www.europeanairlines.no).

Her finner dere litt informasjon om Soesterberg: http://www.geocities.com/ka9hhu/soesterberg_airbase.html
Kjell Oskar Granlund har vært der og på 70-tallet (da bodde jeg fortsatt i Nederland) fikk jeg besøkt den amerikanske delen av flyplassen sammen med en amerikansk offiser som jobbet der. Meget imponerende.

Hallene på denne flyplassen vil nå bli tatt i bruk som museum. Det militære flymuseet flyttes dit og hærmuseet fra Gouda (tror det ligger der) flyttes dit også. Alt gjenåpnes i 2010.

Dette til deres informasjon.

Ha en fin dag!

mach.86
14-11-2008, 12:37
Noen ide om hva som skjer med museet der? Stenges det ogsaa??

LN-KOG
14-11-2008, 12:54
Noen ide om hva som skjer med museet der? Stenges det ogsaa??

Museet ligger ikke på flybasen Soesterberg, men i den nedlagte militærleieren Kamp van Zeist. Det skal flyttes til flybasen. Det samme skal hærmuseet. Sammen skal de danne Defensiemuseum. Jeg tviler vel egentlig på om Koniklijke Marechaussé flytter sitt museum dit og Marinen holder vel på Den Helder.