PDA

View Full Version : Vintersalg hos SAS

FlightDeck
12-11-2008, 10:05
Da var SAS i gang med årets vintersalg med priser fra 587 kr. ut i Europa. Den store forskjellen mellom denne og tidligere kampanjer er at billettene legges ut i o-klasse og ikke v-klasse, og dermed gir de bare 25 prosent opptjening av EuroBonus-poeng mot 100 prosent tidligere.

http://www.sas.no/no/Tilbud-og-priser/Tilbud/Kampanjesider/Vintersalg/

SAS har også en kampanje på ruten Bergen-København fra 585 kr., og så vidt jeg har fortstått gir denne ruten billetter i v-klasse.

http://www.sas.no/no/Tilbud-og-priser/Tilbud/Kampanjesider/Reis-billig-til-Kobenhavn-i-vinter/?WT.ac=BGO-kampanje

3tflyer
12-11-2008, 10:26
Fryktet for at de nye tilbudene ble i O klasse! Da blir de med en gang mindre aktuelle, 25%bonusopptjening er noe herk! Bestillte en masse i V før og det var billige turer med full bonusopptjening. Frykter også at "Julekalenderen" kommer med O klasse.

jcnorway
12-11-2008, 11:02
Sjekket for moro skyld prisen Oslo-Gdansk i januar (22-25 januar 09).

SAS: 2 793 kr.
Norwegian: 615 kr + evnt baggasje og setereservasjon.

Om med kun 25% EB-opptjening så er vel ikke valget så vanskelig (selv med 100% opptjening ville det ha vært vanskelig å velge SAS i dette tilfellet).

FlightDeck
12-11-2008, 12:04
SAS kjører ikke den laveste prisen alle dager, men typisk ved utreise på søndager, mandager og tirsdager. Norwegian har også en kampanje nå - enda en - med priser fra 299 kr. Synes egentlig denne er bedre og mer interessant enn SAS sin ettersom sistnevnte nå ikke gir 100 prosent bonusopptjening. Prisene til SAS er dessuten ikke så lave.

Norwegian skal ha ros for at de har skjerpet seg noe og lagt ut flere billetter til kampanjepris i kampanjeperiodene sine. Dette har nok delvis noe å gjøre med pålegg og kritikk fra forbrukermyndighetene, men også fordi det må til for å få folk til å kjøpe billetter i vintermånedene.

litt-amatør
12-11-2008, 12:25
Må si det var skuffende dette vintersalget sammenlignet med tidligere vintersalg. Det jeg sjekket var ikke satt ned i det hele tatt. Tydelig at her er det kun de minst populære avgangene som er satt ned. Selvsagt også skuffende at det ikke lenger bookes i klasse V, men det er jo i og for seg forståelig av SAS, men ingen tvil om at tilbudene da blir mindre attraktive hos SAS.

Lurer på om de kjører samme taktikk i julekalenderen eller om de da legger ut flere billetter, det er vel kanskje ikke usannsynlig at de kjører på med mer da? Men blir nok ikke bookingklasse V da heller...:(

FlightDeck
12-11-2008, 12:41
Jeg klarer gullstatusen i år, men det er mye takket være v-billettene. Forsvinner disse blir det nær sagt umulig å ha EuroBonus Gold samtidig som jeg omtrent bare reiser på Economy... Så snart må jeg nok slutte som student og finne meg en jobb ;)

jb1
12-11-2008, 13:00
Jeg håper virkelig SAS har V klasse i julekalenderen sin. Og når skal SAS forstå at de har altfor mange klasser som kun gir 25 % opptjening. Jeg har betalt kr 1900 i w klasse én vei fra OSL-ZRH og fått lusne 25 % opptjening. Det er usannsynlig dårlig uttelling.

litt-amatør
12-11-2008, 13:14
Jeg håper virkelig SAS har V klasse i julekalenderen sin. Og når skal SAS forstå at de har altfor mange klasser som kun gir 25 % opptjening. Jeg har betalt kr 1900 i w klasse én vei fra OSL-ZRH og fått lusne 25 % opptjening. Det er usannsynlig dårlig uttelling.

Samme her! Kommer man i billettklassen rett under grensen for full opptjening føler man seg lurt når man får lusne 25 %. Men tror ikke de gjør noe med det!

Stian
12-11-2008, 13:45
Dette salget var jo stusselig. Prisene var ikke så lave at det gjorde noe.

FlightDeck
12-11-2008, 13:48
Samme her! Kommer man i billettklassen rett under grensen for full opptjening føler man seg lurt når man får lusne 25 %. Men tror ikke de gjør noe med det!

Da bør man nesten booke hos Widerøe og høre hva det koster for å oppgradere til klassen over (Q), det trenger ikke å være så dyrt - om billetten i utgangspunktet er dyr. På Oslo-Manchester vil en Q-klassebillett koste ca. 1700 kr., eller ca. 1800 via København. Utrolig at dette ikke er mulig å gjøre dette gjennom SAS' nettsider.

jb1
12-11-2008, 14:04
Da bør man nesten booke hos Widerøe og høre hva det koster for å oppgradere til klassen over (Q), det trenger ikke å være så dyrt - om billetten i utgangspunktet er dyr. På Oslo-Manchester vil en Q-klassebillett koste ca. 1700 kr., eller ca. 1800 via København. Utrolig at dette ikke er mulig å gjøre dette gjennom SAS' nettsider.

Er det én vei eller t/r?

FlightDeck
12-11-2008, 14:33
Er det én vei eller t/r?

Ja, en vei. Ikke særlig billig - men det er verdt å betale 200 kr. ekstra for å få 100 prosent opptjening.

litt-amatør
12-11-2008, 14:43
Ja, en vei. Ikke særlig billig - men det er verdt å betale 200 kr. ekstra for å få 100 prosent opptjening.

Hvordan gjør man det på Wideroe, går det an å gjøre via nettet alene?:question::rolleyes:

TOS
12-11-2008, 15:01
Hvordan gjør man det på Wideroe, går det an å gjøre via nettet alene?:question::rolleyes:

Du må skrive en merknad om dette i merknadsfeltet i booking-dialogen, og så ringe eller chatte med dem etter at bookingen er gjort.

Jeg er forøvrig enig i at det ikke akkurat er de store reduksjonene i priser. Jeg fant meg en retur LHR-TOS til knappe 1400,-, noe som vel er rundt 300 kroner i reduksjon i forhold til samme avgang sjekket i går. Reisen ned går med DY direkte til kr. 299,- (+50 for setereservasjon). TOS-STN har jeg sjelden sett under 900,- en vei, så %-vis reduksjon er noe større hos DY... :)

Tommy777
12-11-2008, 17:04
for en vanvittig skuffelse.. SAS opererer med 66% load factor paa europeiske ruter, saa kommer de med en pinglete kampanje som i tillegg til daarlige priser kun gir 25%.

Jeg er maalloes naar jeg ser hva gutta i drivhuset finner paa.

Øivind
12-11-2008, 18:06
Pinglete var riktige ordet ja.
Dette kan umulig være fristende for mange, når DY samtidig har et langt bedre salg.
Med 25% er det jo helt uinteressant.

TOS
12-11-2008, 19:12
for en vanvittig skuffelse.. SAS opererer med 66% load factor paa europeiske ruter, saa kommer de med en pinglete kampanje som i tillegg til daarlige priser kun gir 25%.

Jeg er maalloes naar jeg ser hva gutta i drivhuset finner paa.

Nei, rundt 20% rabatt kaller ikke jeg et salg. :(

Tommy777
12-11-2008, 19:35
Du maa jo sammenligne med hva konkurrenten selger samme ulla for internasjonalt. Det eneste servicen du faar hos SAS i Europa er et sete og er du snill, faar du kanskje kjoept noe foer de gaar tomme/ikke har tid til aa selge mer.

Hadde SAS gitt 20% og gitt full service (som alle andre fullservice selskaper bortsett fra SAS har ut fra Norge) og 100% poeng, samt evt hatt en poeng kampanje, eksempel: Kjoep billett i dag og motta 1000 EB poeng, kjoep 2 t/r i dag og motta 3000 EB poeng, 3 t/r og motta 6000 og 4 og motta 12K (nok til en gratis billett innen skandinavia) f.eks. hadde folk virkelig handlet. Men det er vel bedre aa opprettholde 60% loadfaktor slik at man har litt armslag ombord

FlightDeck
12-11-2008, 19:40
Forrige salg var langt bedre: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35998. Men det slår ikke salget som var i januar - da var det full EuroBonus-opptjening og billetter til 3-400 kr. på alle Europa-destinasjoner, til og med Spania og Frankrike.

litt-amatør
12-11-2008, 22:41
Var det ikke litt rart at de har salg nå? Pleier vel ikke det på denne tiden? Det er jo tross alt under tre uker til julekalenderen (som de vel skal ha også i år?) og i januar kommer det kanskje også et salg (mulig de velger å ta det nå?)

Praksisen med 100 % bonuspoeng på slike kampanjer anser jeg som avsluttet inntil det motsatte blir bevist.:angry:

O_K_
13-11-2008, 09:21
SAS burde virkelig bruke eurobonus for det det er verdt. Med servicenivået hos sas så er eurobonus eneste fordelen fremfor Norwegian. De burde pøst på med 100% kampanjer på konkuranserutene, og markedsført det. Men de er kanskje redde for at det skal resultere i at flere oppdager at det finnes noe som heter 25% opptjening?

TOS
13-11-2008, 10:39
Du maa jo sammenligne med hva konkurrenten selger samme ulla for internasjonalt. Det eneste servicen du faar hos SAS i Europa er et sete og er du snill, faar du kanskje kjoept noe foer de gaar tomme/ikke har tid til aa selge mer.

Hadde SAS gitt 20% og gitt full service (som alle andre fullservice selskaper bortsett fra SAS har ut fra Norge) og 100% poeng, samt evt hatt en poeng kampanje, eksempel: Kjoep billett i dag og motta 1000 EB poeng, kjoep 2 t/r i dag og motta 3000 EB poeng, 3 t/r og motta 6000 og 4 og motta 12K (nok til en gratis billett innen skandinavia) f.eks. hadde folk virkelig handlet. Men det er vel bedre aa opprettholde 60% loadfaktor slik at man har litt armslag ombord

Det er jo nettopp dette jeg har hevdet i flere år. Eurobonus er et redskap for å posisjonere seg bedre i konkurransen med andre flyselskap, og burde helt klart vært benyttet mye mer ekstensivt enn det gjøres i dag. Det må også være mye rimeligere for SAS å konkurrere gjennom å gi bonuspoeng så det monner (dvs. at folk har en reell sjanse for å ta ut disse poengene i "gratisturer" før poengene forfaller, noe de færreste som reiser 1-2 ganger i året vil ha med 25% opptjening). Eurobonusuttak kan umulig være spesielt kostbart for flyselskapene, fordi de har meget gode muligheter til selv å allokere bonusseter på de ulike avgangene slik at det i minst mulig grad fortrenger betalende passasjerer. Med drøye 60% load factor så bør det være gode muligheter til å kunne gi bort bonusseter uten en slik fortrengning.

I tillegg vil 100% bonus + eventuelle tilleggskampanjer på bonus gjøre kundene mer lojale, og heller velge SK foran konkurrentene til utlandet. Jeg har mange kollegaer og kjente som gir blanke i bonuspoeng, fordi de har sett at uttellingen i mange tilfeller er peanuts. Om SAS fortsetter med slike mikropoeng over lengre tid, så vil jeg kanskje tro at SAS kanskje kun klarer å bruke EB til å få lojale forretningskunder (hvorav mange sannsynligvis uansett ville reist med SK, fordi SK har best direktetilbud ut i Europa - vel, dette er selvsagt avhengig av hvor man skal, men...). De/vi som oftest reiser på billigst mulig måte vil knapt orke å ta frem bonuskortet for å registrere poengene....

FlightDeck
13-11-2008, 10:50
Reiser man bare i Economy og bare innen Norden (utenom Island), må man ha 300 turer i løpet av et år for å nå 45.000 grunnpoeng og med kvalifisere seg for EuroBonus Gold. Koster hver billett i gjennomsnitt 800 kr. har du brukt 240.000 kr. hos SAS - og dét er et dyrt gullkort.

jcnorway
13-11-2008, 10:55
300 turer og 240 000 kr i løpet av 365 dager... jaja.. lykke til :)

jcnorway
13-11-2008, 13:19
Men når det er sagt... hvis du har en jobb som krever at du reiser 300 turer mellom Oslo og København i året så håper jeg inderlig at arbeidsgiver har såpass vett til å sende deg i Business, eller i det minste Economy Extra... Og vips så trengs det ikke så mange turer likevel for å bli EBG :lol:

Someone
13-11-2008, 13:29
Hva koster et årskort (TPC) OSL-CPH? Det koster vel neppe mye mer en 240.000 og da får man ihvertfall mer enn 25%. Bruker du 240.000 årlig hos SAS er du også godt over halveis mot Pandion såvidt jeg vet

TOS
13-11-2008, 13:34
Hva koster et årskort (TPC) OSL-CPH? Det koster vel neppe mye mer en 240.000 og da får man ihvertfall mer enn 25%. Bruker du 240.000 årlig hos SAS er du også godt over halveis mot Pandion såvidt jeg vet

TPC årskort (individuell avtale) koster NOK 170.350,-

http://www.sas.no/no/Bedriftsportal/Travel_Pass/Travel-Pass-prisliste/Priser---klippekort/

jcnorway
13-11-2008, 13:42
Kjøper du TPC årskort (individuell) får du automatisk EBG.

Ubegrenset Travel Pass Individual

Ubegrenset antall reiser mellom to bestemte destinasjoner eller innen et bestemt område
Business der dette er tilgjengelig
Full fleksibilitet
Gyldig i 6 eller 12 måneder
Forskuddsbetaling
Sjekk kontoen din på Internett
Reisehistorikk på Internett 15 måneder tilbake i tid
EuroBonus Gull (http://www.sas.no/no/EuroBonus/Om-EuroBonus/Gull-/) ved kjøp av 12-måneders Travel Pass Individual
EuroBonus Sølv (http://www.sas.no/no/EuroBonus/Om-EuroBonus/Solv-/) ved kjøp av 6-måneders Travel Pass Individual mellom skandinaviske hovedstederKjøper du TPC klippekort (individuell) har du følgende fordeler:

Begrenset Travel Pass Individual

Begrenset antall reiser mellom to bestemte destinasjoner
Business der dette er tilgjengelig
Full fleksibilitet
Gyldig i ett år fra kjøpsdato
Forskuddsbetaling
Sjekk kontoen din på Internett
Lounge-adgang på internasjonale reiser
Klippekort: 10, 20 eller 40 enkeltreiser
Reisene trekkes fra kontoen din etter hver tur

Someone
13-11-2008, 13:47
TPC årskort (individuell avtale) koster NOK 170.350,-

http://www.sas.no/no/Bedriftsportal/Travel_Pass/Travel-Pass-prisliste/Priser---klippekort/

203.659kr er visst prisen for årskort OSL-CPH. Og da er man garantert EBG og man får lounge tilgang, fast-track og reiser i economy extra. Hvordan regner bonusopptjening på årskort? Får man poeng per enkelt tur? Dvs 1800poeng hver gang man flyr?

........alternativet er å reise på "billigste" billett, betale vesentlig mer og ikke få en dritt

jcnorway
13-11-2008, 13:49
203.659 kr er prisen på sonekort mellom de skandinaviske hovedstedene.

Du må se på "Priser - klippekort" og kolonnen "1-årskort" :) Da er prisen OSL-CPH 170.350 kr.

203.659kr er visst prisen for årskort OSL-CPH. Og da er man garantert EBG og man får lounge tilgang, fast-track og reiser i economy extra

........alternativet er å reise på "billigste" billett, betale vesentlig mer og ikke få en dritt

TOS
13-11-2008, 13:51
203.659kr er visst prisen for årskort OSL-CPH. Og da er man garantert EBG og man får lounge tilgang, fast-track og reiser i economy extra. Hvordan regner bonusopptjening på årskort? Får man poeng per enkelt tur? Dvs 1800poeng hver gang man flyr?

Er ikke det prisen for et sonekort mellom de skandinaviske hovedstedene? I tab'en "Priser - klippekort" står det Oslo-København 1-årskort kr. 170.350,-. Jeg antok at dette var prisen for ubegrensede reiser OSL-CPH i ett år, og at sonekortet gir deg mulighet til å reise ubegrenset mellom OSL-ARN, OSL-CPH, ARN-CPH, men det er godt mulig at jeg tar feil. Dette er ikke noe jeg noensinne har vurdert....:D

Someone
13-11-2008, 13:51
203.659 kr er prisen på sonekort mellom de skandinaviske hovedstedene.

Du må se på "Priser - klippekort" og kolonnen "1-årskort" :) Da er prisen OSL-CPH 170.350 kr.

Ah, ser at 203.650 er for Skandinavia, så hvis man holder seg unna Stockholm så sparer man 30.000:nor :DEN

TOS
13-11-2008, 13:56
Hvordan regner bonusopptjening på årskort? Får man poeng per enkelt tur? Dvs 1800poeng hver gang man flyr?

Det står i vilkårene at bruker opptjener bonuspoeng etter de tilenhver tid gjeldende regler for slik opptjening. Et årskort gir business der det er tilgjengelig. Jeg ville trodd at man da opptjente 1200 poeng hver vei, men nå opererer man vel ikke med businesskabin til CPH (men du kan vel fortsatt booke i C,D e.l.?). Eller kanskje til og med 1500 per vei, siden man får gullstatus?

Someone
13-11-2008, 13:58
F**n som jeg surrer. Mente selvsagt 1200poeng hver vei. Man får selvsagt poeng til den klassen man booker i, ikke nødvendigvis den klassen man sitter i. Og man kan fremdeles booke C og D til CPH. Er man sent ute til populære avganger, blokkerer ofte SAS alle billettklassene utenom C/D på CPH

jcnorway
13-11-2008, 14:15
Så man kan altså kjøpe seg et årskort OSL-CPH for ca 170.000 kr og tjene 3000 grunnpoeng pr tur/retur? Hvis man tar seg et par rundturer om dagen så blir det jo sinnsykt mange poeng i løpet av et år :D 900 000 poeng hvis man reiser 2 ganger tur/retur pr dag i 300 dager ^_^

Ikke verst for 170 000 kr :p

TOS
13-11-2008, 14:25
Så man kan altså kjøpe seg et årskort OSL-CPH for ca 170.000 kr og tjene 3000 grunnpoeng pr tur/retur? Hvis man tar seg et par rundturer om dagen så blir det jo sinnsykt mange poeng i løpet av et år :D 900 000 poeng hvis man reiser 2 ganger tur/retur pr dag i 300 dager ^_^

Ikke verst for 170 000 kr :p

Har du ingen alternativ anvendelse av din tid...?:D Legg til kostnadene med ingen arbeidsinntekt i ett år så blir regnestykket litt anderledes, men om NAV betaler for gildet så kan det jo være en grei beskjeftigelse....:p

jcnorway
13-11-2008, 14:36
Enig i at det er noe dårlig disposisjon av tiden :lol: Men morsomt å leke med tanken :D

Martin
13-11-2008, 14:39
Mat får man på flyet, og når man få spart opp noen poeng, kan man begynne å booke hotellovernattinger med de.. Trenger ikke inntekt da?? ^_^ ;)

jcnorway
13-11-2008, 14:48
SAS - et hjem for oss, et hjem for deg? ^_^

TOS
13-11-2008, 14:52
Mat får man på flyet, og når man få spart opp noen poeng, kan man begynne å booke hotellovernattinger med de.. Trenger ikke inntekt da?? ^_^ ;)

Jeg utfordrer deg til å forsøke det i ett år....:p Problemet er vel å ha 170.000 til å betale kortet, men om man går på trygd så får man kanskje noe i nærheten? Må man si opp jobben for å få trygd...?

Martin
13-11-2008, 15:22
Hmm.. Kunne bodd på Radisson i CPH, Frokost/lunch i loungen og på flyet, og middagen på flighten "hjem" om kvelden.. Også jobbet på FedEx samtidig.. Om man da får 1500 poeng hver vei, (biz+gullbonus), blir det 3000 poeng om dagen.. Hva koster en bonusovernatting? Kan selvsagt også spare opp litt i helgene, med en 4--5 turer hver vei :colgate: SÅ kunne en evt. investert i de 30.000 ekstra kronene for alle skandinaviske hovedsteder, så kan en reise til STO en gang i blant og :D

Men jeg stusset litt på denne:

Skandinavia (de skandinaviske hovedsteder) * 122 100,- 203 650,-
Norden (de skandinaviske hovedsteder) * 183 000,- 305 400,-

jcnorway
13-11-2008, 15:57
Hvilken betegnelse passer best for en pax som dette? Fly-junkie eller fly-nerd? :colgate:

jcnorway
13-11-2008, 19:35
Men jeg stusset litt på denne:
Quote:
Skandinavia (de skandinaviske hovedsteder) * 122 100,- 203 650,-
Norden (de skandinaviske hovedsteder) * 183 000,- 305 400,-

De mener nok de nordiske hovedsteder på den siste der... Forklarer også hvorfor prisen er høyere for "Norden" enn "Skandinavia".

Fra Wikipedia:

Norden er betegnelsen på de skandinaviske landene Norge, Sverige og Danmark samt de ikke-skandinaviske landene Finland og Island. De danske selvstyrte områdene Grønland og Færøyene samt det finske selvstyrte området Åland regnes også som tilhørende Norden.

Skandinavia er en geografisk region som utgjøres av landene Danmark, Norge og Sverige.

Martin
13-11-2008, 19:43
De mener nok de nordiske hovedsteder på den siste der... Forklarer også hvorfor prisen er høyere for "Norden" enn "Skandinavia".

Fra Wikipedia:

Norden er betegnelsen på de skandinaviske landene Norge, Sverige og Danmark samt de ikke-skandinaviske landene Finland og Island. De danske selvstyrte områdene Grønland og Færøyene samt det finske selvstyrte området Åland regnes også som tilhørende Norden.

Skandinavia er en geografisk region som utgjøres av landene Danmark, Norge og Sverige.

Jeg skjønte den, men det står fortsatt på sas.no, at om en kjøper årskort for Norden, så gjelder det for de skandinaviske hovedstedene..

Discus
13-11-2008, 20:00
............har man jobb med hjemmekontor så legger man kontoret til diverse lounger, da slipper man utgifter til skrivebord, lunsj, internettilgang etc. etc. Skal man ha møte finner man en rolig krok i loungen og kan spandere både mat og drikke på gjesten uten utgifter. Og de dagene man ikke flyr mellom hovedstedene så kan man ta ut noen flyturer med bonsupoeng......... TPC-kortet del-finansieres ved ulovlig salg av Taxfree-varer :nor :SWE :DEN

jcnorway
13-11-2008, 20:05
Jeg skjønte den, men det står fortsatt på sas.no, at om en kjøper årskort for Norden, så gjelder det for de skandinaviske hovedstedene..

Må vel være trykkfeil... regner med at i alle fall HEL er inkludert i "Norden"-TPC. Sånt skjer når man overdriver cut and paste ^_^

Martin
13-11-2008, 20:15
............har man jobb med hjemmekontor så legger man kontoret til diverse lounger, da slipper man utgifter til skrivebord, lunsj, internettilgang etc. etc. Skal man ha møte finner man en rolig krok i loungen og kan spandere både mat og drikke på gjesten uten utgifter. Og de dagene man ikke flyr mellom hovedstedene så kan man ta ut noen flyturer med bonsupoeng......... TPC-kortet del-finansieres ved ulovlig salg av Taxfree-varer :nor :SWE :DEN

Nå snakker vi :)

Nå trenger jeg bare å starte opp et lite enkeltmannsforetak, så er jeg i gang.. Noen forslag til hva slags firma jeg kan starte?

BSSW
13-11-2008, 20:23
Nå snakker vi :)

Nå trenger jeg bare å starte opp et lite enkeltmannsforetak, så er jeg i gang.. Noen forslag til hva slags firma jeg kan starte?
MF Konsult, Rådgiver for fraktfirmaer (hovedsaklig FedEX) ;)

Hickok
15-11-2008, 10:37
Ved innenlandsreiser får en M-klasse på TPI. Er vel noe tilsvarende for utenlands muligens?