PDA

View Full Version : Atlanta-Mosjøen - november 08

LN-MOW
08-11-2008, 23:42
Da var det klart for nok en tur til Norges midtpunkt, og etter to relativt mislykkede forsøk på å få go'opplevelsen på Lufthansa Business Class gjør jeg et nytt forsøk - men i motsatt retning.

Dro hjemmefra i god tid og tok en liten runde rundt flyplassen siden jeg for en gangs skyld hadde bil før jeg som vanlig parkerte på Preflight Parking. Resultatene av dette, samt litt terminalspotting, kan ses på bildeforumet.
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38504

Det var total galematias på LH checkin, men jeg fant et blått teppe uten folk og stilte meg på det. Det ga umiddelbart resultat, og jeg fikk mine fire boardingpass på rekordtid av en tysk-amerikansk neger som var veldig nysgjerrig på hva 'MJF' var for noe. Jeg ville ikke skremme ham for mye, så jeg sa ikkeno' om Egil.

Ingen kø i security, og nå sitter jeg på Concourse E med en latte og venter på boarding. Foran meg pusher en Omni DC10 i kveldssolen - livet blir ikke stort bedre enn dette!!

http://www.enfb.net/Flybilder/081108_ATL/12.jpg

Twin Otter
09-11-2008, 01:22
God tur! Flott bilde. Gleder meg til resten!

Someone
09-11-2008, 01:27
Vel du får se om pri-tag betyr øl på MJF. Det funket ikke for meg :(

EB
09-11-2008, 07:55
Velkommen "hjem". Kommer vel snart en oppdatering fra loungen i FRA.

LN-MOW
09-11-2008, 10:16
Loungen i FRA ville ikke vite av meg denne gangen .. ;)

Jeg var blant de siste ombord, og fant at kjerra på det nærmeste var full. Satt i midtseksjonen, og ved siden av meg satt en ekstremt lite pratsom nder. Fikk meg en sjampis av en blid, hyggelig og råraff blondine som viste seg å ha gangen 'min'. Innimellom. Vi tuslet avgårde litt etter rutetid pga sen
ankomst, men det viste seg at vi hadde medvind østover, så ankomst var forventet en halvtime tidlig, noe som viste seg å holde stikk.

Takeoff var vanlig A-340 style etter jordens krumming, og kursen gikk litt lenger øst en vanlig. Sikkert for å slippe unna motbakken forbi Alpharetta.
Det varte og det rakk før serveringen begynte, men til slutt åpenbarte drinketralla seg. Jeg satt i 'lille C' bak dør 2, og vi fikk etterhvert følelsen av å være 'B'-C også, for det skulle vise seg at vi ble ofret liten oppmerksomhet der bak. Men - til slutt fikk jeg meg en GT og livet ble litt lettere å leve. Maten kom relativt kjapt deretter .. først forretten, hvor jeg valgte no ørretgreier, som var helt OK. Deretter tok de brettet, hvor osten til dessert var, og borte var den, før hovedretten ble levert. Jeg valgte kylling i spaghetti, som viste seg å være et godt valg. Svært velsmakende. Til dette drakk jeg en meget god italiensk rødvin jeg ikke husker navnet på. Naboen valgte torsk med middelhavs-grønnsaker, og dette så litt suspekt ut. Han spiste heller ikke veldig mye av det ..

Hoverretten ble samlet inn,og deretter skulle det vel være klart for dessert, kaffe og konjakk, men ingenting skjedde. Det varte og det rakk, og da folket rundt meg begynte å gi opp og klargjøre for soving, gjorde jeg det samme. Jeg registrerte aldri at det ble servert no' kaffe og dessert, men det var kanskje fordi jeg sovnet ...

Setene til LH er Recaro, men jeg er ikke så voldsomt imponert. De er mykere enn SAS' sine, men hvis man ligger på siden, er det en liten vinkel i knehøyde så man ikke får lagt beina strakt, og det gjør etterhvert vondt når anklene 'henger i luften'. Så det ble å ligge på ryggen i halv sittestilling som viste seg som det mest komfortable.

Jeg sov over frokost, og da jeg våknet og begynte å strekke på meg, var serveringen over. Helt over. Ikke mulig å få et glass OJ engang. Jeg ble suverent oversett, så jeg må si at jeg alt i alt ble litt skuffet. Ettersom vi fortsatt var i cruise burde det da være mulig å få et glass juice eller kaffe.

Og som vanlig ble man også kommandert til å skru av all elektronikk når nedstigningen begynner, ikke ved 10.000 fot som hjemme. Den har jeg aldri skjønt.

Menmen .. vi kom oss da ned i et grått Frankfurt en halvtimes tid før rutetid - og ble henvist til fjernparkering helt borte ved frakt. Vi ble parkert rett ved siden av en MD-11F fra World, faktisk. Selvfølgelig fikk de ikke start på trappen, så vi ble stående å henge en 10-15 minutter før vi fikk gå i bussene. Det ble så en lang busstur inn til terminal B hvor jeg nå sitter og venter på flyet videre til Oslo.

Fortsettelse følger!

EB
09-11-2008, 14:45
Hvis du ikke drukner sorgene som Stabæk eller var det Enga påfører deg i disse minutter???

Tommy777
09-11-2008, 15:04
Huffda. Dette saa ikke bra ut.. Faar du ikke F som non rev?

Egil
09-11-2008, 20:06
en tysk-amerikansk neger som var veldig nysgjerrig på hva 'MJF' var for noe. Jeg ville ikke skremme ham for mye, så jeg sa ikkeno' om Egil.

Tror det var lurt ^_^

Vel du får se om pri-tag betyr øl på MJF. Det funket ikke for meg :(

Vel, det der er en ekstraservice som KUN blir praktisert når undertegnede er på jobb! Det betyr faktisk at dere må time deres ankomst til MJF med omhu...
MOW ankom kl 1918 og gjett hva... NULL pils på han i dag også :rolleyes:

E!

LN-MOW
09-11-2008, 21:20
Huffda. Dette saa ikke bra ut.. Faar du ikke F som non rev?

Ingen F på Atlanta-kjerrene.

Gaten til OSL lå naturlig nok i Schengen-området, så jeg måtte igjennom security igjen - noe som ikke er påkrevet når man reiser den andre veien ..
Begynte å pakke ut ved enden av benken, men fikk bryskt beskjed av kø-sturmbahnfuhrerinnen om å vente til hun var ferdig med forrige passasjer.
Javel..? Da alt foregående var i maskinen fikk jeg lov til å ta ut laptopen min og begynne å gjøre meg klar. Beltet måtte av, men da jeg begynte å ta av meg skoene, kom det myndig'NO SHOES NO SHOES'! Jeg forsøkte å si at skoene ville sette av alarmen, men nei - skoene måtte beholdes på.
Selvfølgelig peip det, og fyren som sjekket gikk veldig grundig til verks med håndspålegging og buksetrekking. Og da han endelig kom til skoene -
så ga det selvfølgelig utslag, og skoene måtte gjennom maskinen likevel. For en gjeng... Man har en del å lære av TSA når det gjelder effektiv håndering av securitykøene ...

Da jeg endelig kom til B-10 var maskinen akkurat landet, og det var klart at mitt håp om tidlig ankomst til OSL ikke ville gå i oppfyllelse. Til slutt ble vi sluppet ombord i 320'en vår og jeg fant meg til rette på 5C. Business var ikke mer enn litt over halvfull, så jeg fikk beholde treseter'n for meg selv.

Denne gangen kom serveringen fort i gang, og vi ble servert en god kald-/varmrett med røkelaks, skinke og en slags potetpai som faktisk var veldig digg. Drikketralla kom gjennon to ganger og alle som ville ha fikk. Selv nøyde jeg meg med kaffe og cola. Grep meg imidlertid å lure litt på
drikkeutvalget deres .. de har kun en type øl, Warsteiner. Helt OK, men hvorfor ikke mer utvalg? Når det gjelder whisky har de bare Johnny Walker og Jack Daniels. Ingen single malt. Også på langrutene.

Da ligger vi på approach .. mer kommer senere.

På blokk på Galemoen 1306. Ut av fly - opp på balustrade. Så Finnair's klassiske A319 og tenkte jeg skule ta et bilde gjennom vinduet, men en myndig småtass med tre tomater på armen ville det annerledes. Han kauket aggresivt på engelsk (dårlig) da jeg fisket fram kameraet. Gadd ikke å begynne en krangel, så jeg bare pakket ned og gikk. Kofferen kom raskt, dog ikke blant pri-baggen, men jeg var likevel på plass på pøbben ved Gate 20 rundt 1330.
Imponerende! Desverre fulgte ikke Gutta opp ...
Snublet etterhvert også borti Farmer med frue på vei hjem etter fuktig lag i Drammen, og fikk følge med dem siste biten opp til MJF. På TRD ble et også tid til et lite Scanair-treff ettersom selveste LN-FHU kom innom for en kaffe. Begge fly på rute og egentlig ingeting å melde annet enn at det var en ganske
frisk approach inn til TRD.

Så nå er jeg på plass i Mosjøen klar for ukens arbeid!

Discus
09-11-2008, 22:29
.......men en myndig småtass med tre tomater på armen ville det annerledes. Han kauket aggresivt på engelsk (dårlig) da jeg fisket fram kameraet.

I alle dager - har de innført fotoforbud på OSL også nå da :drunk:

LN-KGL
09-11-2008, 22:54
Det var disse tyttebærene da, Discus, setter riktig mot i enkelte slik at man kan herse så mye man vil. Og tyttebærene er surest på BGO i følge LN-KOG ;)

LCH78
09-11-2008, 23:26
Trudde ikke at tyttebærene (Securitas TAS) var på OSL i det hele tatt jeg da.. Trudde det var G4S som regjerte der :)

learjet
10-11-2008, 08:24
Trudde ikke at tyttebærene (Securitas TAS) var på OSL i det hele tatt jeg da.. Trudde det var G4S som regjerte der :)

Same shit - different wrapping

LN-MOW
10-11-2008, 08:48
Han hadde da vitterlig tyttebær på skuldrene han som satt oppe i etasjen der ... ? Selvfølgelig mulig jeg så feil i farten ...

Bizflyer
10-11-2008, 10:29
Var det ikke sånn da at G4S ikke hadde nok folk til jobben, så de måtte leie inn noe tyttebærpoliti?

BF:cool2

Thomas
10-11-2008, 11:22
Var en nisse som prøvde stoppe meg også, men idet jeg dro opp ID-kortet med hakket flere tilgangspunkter enn han selv var det visst særdeles ok! :colgate:

Egil
10-11-2008, 11:46
I fare for å spore denne tripreporten litt av, men er det ikke lov å ta bilder på OSL lenger? Da jeg var på ARN for en måneds tid siden oppdaget jeg flere skilt som fortalte at det var forbudt å ta bilder, men jeg har ikke sett slike på OSL...

E!

Thomas
10-11-2008, 12:02
Det eneste stedet på OSL man ikke "kan" ta bilder er imot sikkerhetskontrollslusene - der er det skilt om fotoforbud - har ikke sett det skiltet andre steder.

MountainDew
10-11-2008, 12:29
Hørtes ikke helt bra ut den servicen som du fikk ATL-FRA. Håper du bare var uheldig med crewet.
Fotoforbud på Gardermoen har jeg aldri hørt noe om (utenom mil area)

O_K_
10-11-2008, 12:58
Om de skal ha fotoforbud får de skilte det skikkelig. Jeg har aldri sett noe slikt skilt på ARN, så jeg tar bilder der til de kan vise meg et slikt skilt som står synlig satt opp. De kan da ikke vente at jeg skal lete rundt hele flyplassen først, i tilfelle det skulle stå et slikt skilt noe sted? Hvor står dette skiltet? Vet de ofte står ved security som nevnt over. Hvorfor aner jeg ikke, kanskje fordi man ikke skal ta bilde av utstyret de bruker, da kan man lettere lete opp info om hvilke specs det har. Men igjen, det står jo modellnummer på all dritten, så det kan da ikke være så vanskelig uansett.

Egil
10-11-2008, 14:59
Om de skal ha fotoforbud får de skilte det skikkelig. Jeg har aldri sett noe slikt skilt på ARN, så jeg tar bilder der til de kan vise meg et slikt skilt som står synlig satt opp. De kan da ikke vente at jeg skal lete rundt hele flyplassen først, i tilfelle det skulle stå et slikt skilt noe sted? Hvor står dette skiltet? Vet de ofte står ved security som nevnt over. Hvorfor aner jeg ikke, kanskje fordi man ikke skal ta bilde av utstyret de bruker, da kan man lettere lete opp info om hvilke specs det har. Men igjen, det står jo modellnummer på all dritten, så det kan da ikke være så vanskelig uansett.

Husker ikke ved hvilken gate jeg tok bildet, men det var ikke ved sikkerhetskontrollen. Satt og ventet på flyet til TRD ved gate?? helt i enden av en terminal da jeg så skiltet og dokumenterte det...

E!

FlightDeck
10-11-2008, 21:06
Synd at Lufthansa skuffer igjen - prøve noe annet neste gang?

Savipix
10-11-2008, 22:55
I fare for å spore denne tripreporten litt av, men er det ikke lov å ta bilder på OSL lenger? Da jeg var på ARN for en måneds tid siden oppdaget jeg flere skilt som fortalte at det var forbudt å ta bilder, men jeg har ikke sett slike på OSL...

E!

Vart hittade du dessa skyltar? Måste ta mig en närmare titt på fredag :o

Dag Viking
11-11-2008, 01:58
Synd at Lufthansa skuffer igjen - prøve noe annet neste gang?

KLM er sikkert mye bedre;)

Sammen med BA og VS så burde LH være på topp tre når det gjelder et bra og gjennomført produkt transatlantisk. Kanskje CO kan være noe å prøve? Likt antall stopp til OSL, og kortere total reisetid (?) burde jo trekke opp. Dessuten er det ikke noe som slår den koselige stemningen i en narrowbody på transatlantisk^_^
Takk for rapport forresten.

LN-MOW
11-11-2008, 06:59
Hehe .. som reisende på Star Duty er det litt begrensede valgmuligheter. LH har den rutetabellen som passer best, så det blir nok fler turer med dem. Men når vi får avtale med CO vil de bli et godt alternativ - gleder meg til det skjer!

Bizflyer
11-11-2008, 07:34
Hehe .. som reisende på Star Duty er det litt begrensede valgmuligheter. LH har den rutetabellen som passer best, så det blir nok fler turer med dem. Men når vi får avtale med CO vil de bli et godt alternativ - gleder meg til det skjer!

De visste nok at du ikke hadde betalt full pris og behandlet deg derfor deretter!:p

BF:cool2

SQ 777
11-11-2008, 10:54
Har et spørsmål til LN-MOW. Så de flotte bildene av Omni DC10. Det e rså herlig å s eat de fortsatt flyr med pax. Ser i "Bibelen" at de har 13 stk og 5 stk kom fra NW i ER utgave og alle har 380 pax ?

Men hva brukes de egentlig til ??

Thomas
11-11-2008, 11:07
Etter å ha sett dette (http://www.airliners.net/photo/Omni-Air-International/McDonnell-Douglas-DC-10-30-ER/1420464/L/) bildet på Airliners.net tørr jeg tippe at de først og fremst brukes på MIL-charter..

SQ 777
11-11-2008, 11:09
Herlig bilde :). One-Stop Irak/Afganistan ??

LN-MOW
11-11-2008, 11:47
De brukes på all mulig charter - ikke bare militær. Idrettslag, 'sydencharter', forretningsscharter - you name it. Det er forøvrig et krav fra det militæret at selskapet må ha minimum 25% sivil trafikk.

Den fotograferte maskinen var akkurat ankommet fra Kuwait som permisjonsrute og var på vei videre til DFW. Denne ruten operes minimum daglig av World eller Omni.

LN-MOW
11-11-2008, 11:48
Etter å ha sett dette (http://www.airliners.net/photo/Omni-Air-International/McDonnell-Douglas-DC-10-30-ER/1420464/L/) bildet på Airliners.net tørr jeg tippe at de først og fremst brukes på MIL-charter..

Ja, de polske troppene blir flydd til/fra på amerikansk regning og benytter derfor amerikanske seskaper.

EB
12-11-2008, 07:13
Nymalt og vakker...