View Full Version : Nei til Geiteryggen
KennethGS
07-11-2008, 11:42
Torp skal være regional flyplass for Grenland.
Det sa lederen i IndustriClusteret Grenland, direktør Kjell Skjeggerud på Norcem på den store konferansen i Vrådal i dag om industrivennlig infratruktur.
http://www.varden.no/article/20081106/NYHET/94024202
og jeg synes jeg hører applausen fra FBU og TRF helt ut i Asker...
KennethGS
07-11-2008, 12:47
Rart det der... Hehe...
Champagnen sprettes vel på vestsiden i dag, med tanke på alle de motargumenter Rygge på andre siden av fjorden møtte underveis.
Jeg vil oppfordre folk til å lese kommentarene i Varden til den negative artikkelen. Ganske andre signaler som kommer frem der:colgate:
Problemet med slike kommentarar er at dei ofte kjem frå folk som flyg to-tre gongar i året.. Og som synest det hadde vore kjekt med eit flytilbod direkte frå "sin" flyplass...
Gulboble
07-11-2008, 14:57
Fra VARDEN
"Dårlige ledere spør du meg
Skrevet av: Trond Sagafos, 06-11-2008 10:22:57
Lederne går ut og sier sin mening om dette her. Men spør de som arbeider for dem om hvilken flyplass de vil bruke så vil 90% svar Geiteryggen. Er ikke mange som vil stå opp kl 4 om morgen når man kan stå opp kl 06. Typisk egoistiske ledere og mene dette. De slipper jo å stå opp så tidlig hver morgen for å tjene penger. NEI PUTT FLER PENGER PÅ GEITERYGGEN OG FÅ INN FLER FLYSELSKAP OG RUTER SÅ KAN DE SOM VIL SITTE I DROSJE ELLER BIL FRA KL 4 OM MORGENEN"
.................................................. ............
Denne kommentaren må jo betegnes som fra en som "har greie på det".
Få inn flere ruter og flyselskap; Hva med 380 ?
TORP er selvfølgelig det naturlige valg for "Vestsiden av fjorden" og som avlastningsflyplass for OSLO.
FlightDeck
07-11-2008, 15:16
Hvordan går det med Vildandens ruter? Har ikke hørt særlig mye om dem her de siste månedene, men det ser ut til at ruteopplegget er omtrent det samme som tidligere.
Det går faktisk bra. Vildanden har begynt å tjene penger. Det kommer snart flere avganger på BGO og SVG, etter det jeg har forstått samt at man ser på nye destinasjoner. Trondheim blir nevnt. Så vi får se!
F!
http://www.varden.no/article/20081030/NYHET/983044889
Ser ikke poenget med å ha en flyplass på Geiteryggen egentlig..
Grenlandsområdet er jo ikke akkurat New York, kan ikke ha flyplasser overalt der det er litt industri..
Er vel planer i Arendal å, pga det er "litt" industri der:8:
Fly high
07-11-2008, 19:44
Ser ikke poenget med å ha en flyplass på Geiteryggen egentlig..
Muligens en noe forhastet konklusjon? Flyplass er ikke bare synonymt med passasjertransport.
KennethGS
08-11-2008, 00:13
Muligens en noe forhastet konklusjon? Flyplass er ikke bare synonymt med passasjertransport.
Vel, skal man tro Avinor sine tall, så er det ikke mye godstransport å snakke om på Geiteryggen iallefall. 0 tonn i år mot f.eks. 359 tonn frakt og post på Torp... ...og selv det er ikke veldig mye...
Fly high
08-11-2008, 11:37
Vel, tenkte nå mest på at det er fint at GA-folket har et sted å være jeg da! :)
FlightDeck
08-11-2008, 11:39
Men hvis Vildandens passasjermarked til Bergen og Stavanger representerer en slik størrelse at selskapet tjener penger, er det vel marked for Geiteryggen? At det er lite frakt og post spiller vel liten rolle.
Det er helt klart et marked for Geiteryggen, men det har gått litt opp og ned. Tror man må la det gå en stund før passasjerene i både Grenland og Bergen/Stavanger tenker på Geiteryggen som et alternativ til Torp. "Alle" jeg kjenner her i Bergen vet at det går fly til Sandefjord, men bare noen få vet at det går fly til Skien. Dette forandrer seg når Skien-ruten har gått en stund.
Husker jo på slutten av 90-tallet at BGO-SKE gikk veldig bra. Air Stord, Teddy Air og Coast Air var alle inne på samme ruten. Nå er jo alle de konkurs, men det var jo ikke de "sikre" ruten fra Skien som var årsaken til det, heller iveren etter å vokse og bli større. Får håpe at ikke Vildanden går på samme smellen hvis de tenker på å utvide til f.eks. TRD
Var det ikke snakk om at Vildanden sko bytte ut Avitrans og bruke ATR42?
Riktig det, VEDE! Planen er etterhvert å sette inn ATR-42, men de har det på is inntil de er sikre på at det er nødvendig.
F!
By the way:
http://www.varden.no/article/20081107/NYHET/177850861/1001/_
Purehelp.no Vildanden AS (http://www.purehelp.no/vis.asp?t_page=2&company_name=VILDANDEN+AS&ftknr=5B4B40404F1F414544)
Kan vel ikke si at Vildanden AS har gått spesielt godt da.
KennethGS
10-11-2008, 00:16
Hehe... De tallene der viser vel igrunn en klar trend?