PDA

View Full Version : Swiss i bizz - Juleturen booket

Bizflyer
06-11-2008, 23:30
Da har man brukt kvelden til å booke billetter. Turen går til solkysten noen dager før jul og retur i romjulen!

Skal for første gang prøve Swiss, og jeg har i dag booket billige biz billetter CPH-ZRH-VLC. Kom på 4000 DKK. Og det er bare et par hundrelapper mer enn hva det hadde kostet å fly KRS-OSL-ALC og det gir meg dessuten 2 dager mer der nede i Spanjakkenland.

Videre har jeg booket bonusbillett i Eco Extra fra Krs til CPH for noen poeng som allikevel ville gå ut snart.

Så nå må jeg bare håpe at jeg får sjekket inn baggasjen hele veien, og at ingen av flyene inn og ut av CPH er forsinket! For da er jeg nok doomed!

En liten nedtur var det at SAS EB ikke hadde bonusrom tilgjengelig i Zürich etterom jeg må overnatte på vei ned. Ankommer ZRH kl 1945 og så går flyet til VLC neste morgen kl 0950. Så da er det enten 1150 kr for Rad SAS hotellet eller 850 for Park Inn som ligger 2 km fra flyplassen. Tror jeg venter litt og ser om det blir noen rom tilgjengelig. Normalt er jo natten mellom søndag og mandag den dårligste hotellnatten i uka bookingmessig, så jeg var litt overrasket over at det ikke var noen bonusovernattinger tilgjengelig.

Tenk så deilig å fly nedover i biz med noen lounge stops på veien i stedet for å sitte 4 timer på monkey i et trangt SAS fly av typen 737-800 fra OSL for omtrent samme prisen! Pluss en god slump bonuspoeng på toppen!

Glær mæ!

BF:cool2

Tommy777
06-11-2008, 23:38
Husk aa ta bilder !

pgaa
06-11-2008, 23:39
Husk for guds skyld kamera ja, hyggelige med en tripraport her ;)
VLC?? Valencia ??

Bizflyer
06-11-2008, 23:44
Yepp! Valencia.

Bilder kan jeg nok få tatt, men jeg hakke peiling på hvordan jeg skal få formet bildene så jeg kan legge de ut her. Men det er det kanskje andre som kan hjelpe til med.

Time will show!

Tommy777
06-11-2008, 23:47
sjitenkelt! Laerte meg det selv. Sender en kjapp PM naar det naermer seg

Bizflyer
07-11-2008, 15:05
Jeg må si at reservasjonsfunksjonen til Swiss var veldig bra. God oversikt over avganger og prisalternativer/klasser, og enkelt å legge inn navn, bonuskort nr, setepreferanse, og man kunne til og med legge inn hva slags måltid man ønsket om man flydde i biz klasse.
Så da fikk jeg lagt inn Child Meal for jr, så forhåpentligvis blir han også fornøyd.

Det blir A321 mellom CPH og ZRH og A319 mellom ZRH og VLC. Blokkerte midtseter og god benplass ifølge trip reports jeg har lest på Airliners. Blir spennende å se om det blir servert varm eller kald mat på turene.

Eneste minuset er at det ikke er bonusovernatting ledig på hotel i Zürich for den overnattingen vi må ha på vei nedover. Men kanskje det kan dukke opp noen når det nærmer seg? Er det noen som vet om det legges ut rom kort tid før?

Terminal3
07-11-2008, 19:00
En liten nedtur var det at SAS EB ikke hadde bonusrom tilgjengelig i Zürich etterom jeg må overnatte på vei ned. Ankommer ZRH kl 1945 og så går flyet til VLC neste morgen kl 0950. Så da er det enten 1150 kr for Rad SAS hotellet eller 850 for Park Inn som ligger 2 km fra flyplassen. Tror jeg venter litt og ser om det blir noen rom tilgjengelig. Normalt er jo natten mellom søndag og mandag den dårligste hotellnatten i uka bookingmessig, så jeg var litt overrasket over at det ikke var noen bonusovernattinger tilgjengelig.BF:cool2

Undrer mig lidt over hvilket fly du skal med der lander i ZRH kl. 19.45. SK har en afgang fra CPH der lander i ZRH 19.25 codeshare med LX (LX4665) og normalt MD81 eller MD82. Ellers er der en LX afgang (LX1273) der lander i ZRH kl. 21.45?

Swiss bytter i øvrigt ofte rundt mellem 319/320/321 afhængig af antallet af Pax, så det kan man nok ikke regne helt med.

Bizflyer
07-11-2008, 19:19
Undrer mig lidt over hvilket fly du skal med der lander i ZRH kl. 19.45. SK har en afgang fra CPH der lander i ZRH 19.25 codeshare med LX (LX4665) og normalt MD81 eller MD82. Ellers er der en LX afgang (LX1273) der lander i ZRH kl. 21.45?

Swiss bytter i øvrigt ofte rundt mellem 319/320/321 afhængig af antallet af Pax, så det kan man nok ikke regne helt med.

Jeg skrev feil! Det er selvfølgelig LX1273 avg CPH kl 2000, ank ZRH kl 2145.

FlightDeck
09-11-2008, 17:15
Eneste minuset er at det ikke er bonusovernatting ledig på hotel i Zürich for den overnattingen vi må ha på vei nedover. Men kanskje det kan dukke opp noen når det nærmer seg? Er det noen som vet om det legges ut rom kort tid før?

Mener du bonusovernatting via EuroBonus, eller et hotellprogram?

Bizflyer
09-11-2008, 18:43
Mener du bonusovernatting via EuroBonus, eller et hotellprogram?

Via Eurobonus, ja!

FlightDeck
09-11-2008, 20:19
Via Eurobonus, ja!

Søndag til mandag bør det normalt være lett å få bonusovernatting, men det er mulig at hotellet har låst eller begrenset muligheten for slike overnattinger rett før jul da det normalt er mye trafikk på denne tiden.

Bizflyer
09-11-2008, 20:26
Søndag til mandag bør det normalt være lett å få bonusovernatting, men det er mulig at hotellet har låst eller begrenset muligheten for slike overnattinger rett før jul da det normalt er mye trafikk på denne tiden.

Det var eksakt det jeg trodde/ håpet på også. Men dengang ei......

Ingen ledige bonusrom var svaret jeg fikk hos SAS!

3tflyer
11-11-2008, 08:36
Jeg må si at reservasjonsfunksjonen til Swiss var veldig bra. God oversikt over avganger og prisalternativer/klasser, og enkelt å legge inn navn, bonuskort nr, setepreferanse, og man kunne til og med legge inn hva slags måltid man ønsket om man flydde i biz klasse.
Så da fikk jeg lagt inn Child Meal for jr, så forhåpentligvis blir han også fornøyd.BF:cool2

Bestilte CPH-Zurich-BCN t/r i slutten av januar i biz klasse til litt over 3000 n.kr. Bookingfunksjonen var bra den, men fikk ikke anledning til å velge sete, bare preferanse om gang eller vindu. Jeg er også avhengig av at forbindelsen TRD - CPH fungerer bra, har over 1t. å gå på begge veier. Må også ha overnatting i Zurich, men prisene på Raddisson var stive, vil vente litt å se om det kommer noen "tilbud".

view
11-11-2008, 11:50
Så nå må jeg bare håpe at jeg får sjekket inn baggasjen hele veien, og at ingen av flyene inn og ut av CPH er forsinket! For da er jeg nok doomed!

Håper også du får sjekket inn gjennomgående. I CPH kan du ikke sjekke inn til Swiss på SAS skrankene, men må bruke egne Swiss skranker (som bare åpnes ifm med avganger), selvom disse bemannes av SAS folk. De ligger ved Thai innsjekk. Husker jeg måtte vente der en gang jeg var tidlig ute, var ingen hjelp å få noe sted så Starbucks ble min midlertidige lounge.

Jeg synes Swiss sitt business produkt er bra, for intra-Europe å være, en behagelig måte å fly på spesielt prisen tatt i betraktning. Det blir bare kald mat fra CPH, men du har god tid til å nyte god drikke inkl Champagne. I ZRH tok jeg meg tid til å sjekke ut Lufthansa loungene, disse ligger lenger unna enn Swiss sine lounger, må gå et lite stykke til terminal B. Hvis man har tid å slå i hjel samt lyst er det verdt turen, fin utsikt til rullebanen fra business siden (høyre lounge). Venstre lounge er forebeholdt LH First og SEN/HON sist jeg var der, med bedre (varm) mat og ekte Champis bla.

Husk å bergene littegrann ekstra tid hvis du sitter i LH loungen pga gåavstanden, men heldigvis får du fasttrack security alle veier på ZRH med din billett, så det går meget smidig.

God tur!

JoeW
11-11-2008, 12:22
Swiss har faktisk gått over til Novia, så det er ikke lenger SGS som sjekker dem inn. De har nok egne skranker i Terminal 2.(Grunnen til at du ikke kunne bruke common check-in er at Swiss bruker sitt eget system, og ikke SAS/SGS sitt). Så det er bare å håpe systeme snakker godt nok sammen til at de klarer en thru-checkin. Men med separat tkt kan det nok bli en utfordring. Bagen bør likevel kunne tagges hele veien.

Someone
11-11-2008, 12:24
Swiss har faktisk gått over til Novia, så det er ikke lenger SGS som sjekker dem inn. De har nok egne skranker i Terminal 2.(Grunnen til at du ikke kunne bruke common check-in er at Swiss bruker sitt eget system, og ikke SAS/SGS sitt). Så det er bare å håpe systeme snakker godt nok sammen til at de klarer en thru-checkin. Men med separat tkt kan det nok bli en utfordring. Bagen bør likevel kunne tagges hele veien.

Har ikke Novia noe service center på CPH man kan bruke hvis man ikke sender bag, slik at man slipper å gå ut gjennom security igjen?

Jeg skal jo også på en Swiss tur fra CPH i januar, med separate tilsluttningsbilletter fra OSL.

JoeW
11-11-2008, 12:34
Alle(nå er det jo bare to) handlingagenter er representert i transfer-senteret, og der er det heller ikke kø til vanlig. Det eneste er å overbevise en SGS-agent på OSL om å legge inn onwards for bagtagen. Min søster har gjentatte ganger hatt problemer med dette....

(Så er jo det eneste at en av Novia-jentene/guttene i transfersenter må kunne Swiss-systemet, men det skal de nok få til. Er sjeldent mange mennesker i transfersenter dersom det ikke er ombookinger eller matkupongutdelinger på gang).

3tflyer
11-11-2008, 15:19
Alle(nå er det jo bare to) handlingagenter er representert i transfer-senteret, og der er det heller ikke kø til vanlig. Det eneste er å overbevise en SGS-agent på OSL om å legge inn onwards for bagtagen. Min søster har gjentatte ganger hatt problemer med dette....

(Så er jo det eneste at en av Novia-jentene/guttene i transfersenter må kunne Swiss-systemet, men det skal de nok få til. Er sjeldent mange mennesker i transfersenter dersom det ikke er ombookinger eller matkupongutdelinger på gang).

Jeg flyr TRD - CPH - ZURICH - BCN og det sikretse er nok kun håndbaggasje og så gå rett til serviceskranken og få boardinkort til ZURICH?

Someone
11-11-2008, 15:43
Jeg flyr TRD - CPH - ZURICH - BCN og det sikretse er nok kun håndbaggasje og så gå rett til serviceskranken og få boardinkort til ZURICH?

Hadde helt glemt det......innsjekk med håndbagasje kan man gjøre på det derre internettet dagen før^_^

JoeW
11-11-2008, 19:35
Someone: Men da får du ikke printet ut et pent og dejlig "ordentlig" boardinpass til samlingen din;)

Someone
11-11-2008, 19:39
Someone: Men da får du ikke printet ut et pent og dejlig "ordentlig" boardinpass til samlingen din;)

Nå er jeg ganske god på å skaffe meg dobbelt opp med boarding cards når jeg reiser ;)

3tflyer
11-11-2008, 21:29
Er det noen som kan si meg hvor mange Eurobonuspoeng det blir på CPH-ZRH-BCN i J klasse??? 2000+2000+??? (statusmile - er EBG)?

view
11-11-2008, 21:39
Er det noen som kan si meg hvor mange Eurobonuspoeng det blir på CPH-ZRH-BCN i J klasse??? 2000+2000+??? (statusmile - er EBG)?

Eurobonus gir deg 1200 grunnpoeng per segment på den turen, altså 1200+1200. Ingen EBG bonus på Swiss dessverre.

2000 er for Miles & More, de gir deg også 500 miles bonus per segment intra-Europe hvis du er FTL (sølv) eller høyere.

Hickok
11-11-2008, 21:41
Får mer i J. 1600 fra Danmark til Europa 1 i hvert fall.

Someone
11-11-2008, 21:51
Får mer i J. 1600 fra Danmark til Europa 1 i hvert fall.

Det er med SAS. Med Swiss er det dette som gjelder

http://www.sas.no/no/EuroBonus/EuroBonus-partnere/Flyselskap/Alle-flyselskap/Swiss/

Hickok
11-11-2008, 22:15
Ja det var jo mye hjelp. Min. 1200...

Someone
11-11-2008, 22:20
Ja det var jo mye hjelp. Min. 1200...

Du får normalt 1 poeng per mile. Siden det er business så ganger man dette med 2 (200% opptjening), men man får minimum 1200 poeng skulle flighten være kortere

JoeW
11-11-2008, 22:34
Nå er jeg ganske god på å skaffe meg dobbelt opp med boarding cards når jeg reiser ;)

Godt. Det er ikke bare meg...;)

FlightDeck
25-11-2008, 21:05
Litt snacks før reisen:
http://www.airliners.net/aviation-forums/trip_reports/read.main/137616/

Bizflyer
01-12-2008, 12:59
Ringte SAS igjen i dag for å prøve på nytt om det var ledige hotellrom på Radisson SAS på ZRH den natten jeg må overnatte der.

Ringe, tastet inn EB nr og ikke mer enn jeg var ferdig med å taste var det svar i andre enden. Ja, svaret kom faktisk helt oppe fra Trondheimen hvor det var en hyggelig dame som svarte.

Og joda, nå var det ledige rom på poeng å oppdrive, og jeg booket! 10000 points mindre men 1300 norske dollar spart til andre jule-kostnader!

Så nå kan jula komme!!

Hickok
02-12-2008, 22:07
....og der havnet jeg på samme galleien! T/R CPH-AGP 19.-23. februar for ca. 3.300 NOK i Swiss J-klasse. Tar WF T/R TRF-CPH, og får dermed benyttet de doble bonuspoengene på den ruten. Jaja, da ble det sol på kroppen denne vinteren også gitt!

Eriksan
02-12-2008, 22:38
Kan bruke dette verktøyet, har dog erfart at det viser noen miles for lite før:
http://www.webflyer.com/travel/milemarker/

Av strekningene nevnt i denne tråden viser iallefall CPH-ZRH 591 miles, ZRH-VLC 712 miles, ZRH-BCN 532 miles og ZRH-AGP 998 miles. Dette vil gi 1200, 1600, 1200 og 2000 poeng for de respektive strekningene i Swiss J-cl, mulig først- og sistnevnte sniker seg over nærmeste hundre som vil gi 200 poeng mer.

OSLflyer
02-12-2008, 22:47
Kan bruke dette verktøyet, har dog erfart at det viser noen miles for lite før:
http://www.webflyer.com/travel/milemarker/

Av strekningene nevnt i denne tråden viser iallefall CPH-ZRH 591 miles, ZRH-VLC 712 miles, ZRH-BCN 532 miles og ZRH-AGP 998 miles. Dette vil gi 1200, 1600, 1200 og 2000 poeng for de respektive strekningene i Swiss J-cl, mulig først- og sistnevnte sniker seg over nærmeste hundre som vil gi 200 poeng mer.

Er det EB-poeng som skal sankes, bør turen legges ut fra ARN som gir 2000 poeng en vei. Det betyr at du tjener hele 1600 poeng mer med en T/R og prisene i J er heller ikke noe høyere ;)

Bizflyer
02-12-2008, 23:10
Hvis du reiser fra Oslo, ja!

Om du reiser fra Krs er det noe mer tungvindt!

JoeW
02-12-2008, 23:16
Fært som dette ble populært da, jeg som bor i cph får vel snart ta meg en tur selv!

FlightDeck
02-12-2008, 23:49
Da har jeg booket tidenes omvei til og fra Manchester i januar. Det blir HAM-ZRH-MAN-ZRH-HAM med Swiss og Lufthansa OSL-HAM-OSL, 9. og 23. januar. Betalte 2.400 kr. hos Swiss og 900 kr. hos Lufthansa. Jeg er avhengig av en slik runde for å sikre SAS EuroBonus Gold og gjør det ikke først og fremst fordi jeg har så veldig lyst.

Det blir en runde tur/retur Norge mellom den 9. og 23., men det blir selvsagt med SAS, selv om det koster like mye i Economy som denne turen koster i Business hos Swiss.

Hvorfor kan ikke SAS starte med restricted business-billetter på mellomdistanseruter?