PDA

View Full Version : Transavia går ind på CPH - 28 ugentlige afgange til Rom, Nice, Malaga, etc


PP
06-11-2008, 23:35
Så melder endnu et selskab sig på banen fra CPH og vil have en bid af kagen som Sterling tidligere sad på.

Iflg. danske Børsen så starter Transavia fra December med at beflyve destinationer fra CPH som Rom, Alicante, Malaga, Barcelona og Nice. I alt ca. 28 ugentlige afgange skulle der være tale om - det passer meget godt med at Nice allerede er loaded i Amadeus 2x ugentlig fra midt december.

Endnu et selskab vil flyve fra Danmark (http://borsen.dk/transport/nyhed/144492/)

Spørgsmålet er om der ikke snart er tale om overkapacitet på disse gamle Sterling destinationer fra CPH - men mon ikke man som forbruger kan vente nogle gode introduktionstilbud.

LN-MOW
06-11-2008, 23:45
Det blir iallefall billig å reise fra CPH til Middelhavet i vinter. Dette lukter priskrig .....

Someone
06-11-2008, 23:48
Det blir iallefall billig å reise fra CPH til Middelhavet i vinter. Dette lukter priskrig .....

Nå begynner vel ikke SAS med de nye rutene før til sommeren, så da tror jeg man unngår overkapasitet i lavsesongen

PP
06-11-2008, 23:52
Det blir iallefall billig å reise fra CPH til Middelhavet i vinter. Dette lukter priskrig .....

...og sjovt hvordan alle pludselig har travlt med at få annonceret sine nye ruter før de andre.

Spørgsmålet er om ikke snart Norwegian skal få fingeren ud og få sat opstartadato og schedule på de resterende destinationer man i første omgang påtænker at betjene fra CPH - dvs. London, Amsterdam, Rom, Krakow, Prag, Barcelona og Pisa.

PP
06-11-2008, 23:54
Nå begynner vel ikke SAS med de nye rutene før til sommeren, så da tror jeg man unngår overkapasitet i lavsesongen

Korrekt - både Spanair og SAS øger først kapaciteten til middelhavet fra sommeren 2009. Det bliver jo så interessant om de inden da får kolde fødder afhængig af hvor mange andre der ønsker at gå ind på dette marked.

Bll spotter
07-11-2008, 00:02
Hvor mange fly skal de bruge til de ruter? De flyver også fast for Bravo Tours indtil sommer, fra både BLL og CPH. Flyflåden på 19 skal vel forøges så?


Update: svaret kom her.

http://www.business.dk/article/20081106/transport/711060037/

BU662
07-11-2008, 10:00
Vel, det kan virke at de danske ma na takke til krisen i USA. Vannligvis ville Transavia hadde leid ut en stor del av sine maskiner til USA, mens denne vinter finner seg ingen som har behov og sa star de i AMS...

Til sommer med 6 maskiner ved CPH. WOW, spesielt om man tenker at HV har leiet inn 5 maskiner i denne ar bare for a kunne fly deres navaerende ruteprogramm. Mens Spice(y)Jet har sikkert noen maskiner til overs.

Selv om det lukter stor satsing, sa er det 30 avganger pa 10 destinasjoner, som heter de fakto 3 per uke. Litt overraskende at de ikke fikk "lov" fra Mamma KLM til a ga inn pa CPH-AMS...

Blubird
07-11-2008, 11:16
Denne kom jo relativt overraskende på. Transavia har jo sitt kjerneområde i Nederland, Belgia og Frankrike, så det blir spennende å se om CPH blir en langvarig satsning eller kun en "heldig anledning" og et desperat forsøk på å fylle ledige maskiner som ellers ville stått på bakken.
Kommer utvilsomt danskerne som skal til "syden" neste sommer til gode...

Bll spotter
07-11-2008, 12:07
Så kan der bookes.
http://www.transavia.com/hv/en-EU/home_danmark

PP
07-11-2008, 12:22
Denne kom jo relativt overraskende på. Transavia har jo sitt kjerneområde i Nederland, Belgia og Frankrike, så det blir spennende å se om CPH blir en langvarig satsning eller kun en "heldig anledning" og et desperat forsøk på å fylle ledige maskiner som ellers ville stått på bakken.
Kommer utvilsomt danskerne som skal til "syden" neste sommer til gode...

Tanken er at Transavia Denmark (eller Scandinavia) bliver en realitet fra sommeren 2009 - 5-6 fly baseret på CPH og 250-300 danske ansatte. Alt dette iflg administrerende direktør i Transavia, Onno van den Brink.

Se mere i nedenstående artikel fra business.dk:

Lavprisselskab satser på Sterling-ruter (http://www.business.dk/article/20081106/transport/711060037/)

Uddrag fra artiklen:

Han vil ikke fortælle, hvor meget Transavia investerer i det danske marked, men til sommer satser man på at starte et dansk datterselskab. Planen er at ansætte mellem 250 og 300 danskere og have fem til seks fly fast i Danmark. Over vinteren vil man operere med hollandsk personel og to fly fast i København. Det kan lade sig gøre, fortæller han, fordi der alligevel er overskud af fly og personale i vinterhalvåret.

ATC
07-11-2008, 13:22
OJ OJ OJ. Bra för CPH o resenärer som kan förvänta sig låga priser det närmaste halvåret. Med ett Ryanair på intåg så undrar man ju hur det ska gå. Några bolag kommer få lida och jag tror att Norwegian kommer få lämna CPH, samt att SAS DK får ta en hård smäll, man kan ju inte gärna lämna CPH! Alla dessa bolag kommer öka förlusterna och minska kabinfaktorerna. Det blir ju en enorm övberkapacitet på vissa destinationer.
På ARN o OSL ser vi inga intåg av någon ny ännu, bra för dom som nu operarar där, då kanske dom kan få ekonomin att gå ihop :-), men tråkigt för oss som reser!

CFM
07-11-2008, 13:35
Tanken er at Transavia Denmark (eller Scandinavia) bliver en realitet fra sommeren 2009 - 5-6 fly baseret på CPH og 250-300 danske ansatte.

Da er det iallefall noen danske piloter som flyr for Transavia allerede som gleder seg!:DEN

Someone
07-11-2008, 13:48
Med ett Ryanair på intåg så undrar man ju hur det ska gå.

Jeg er ikke så sikkert på om man ser FR på CPH med det første. Ihvertfall ikke før Swift åpner og det er først om 2 år (etter planen) og da vil ikke markedet være likt som idag

Men selv om HV, SK og DY sine CPH planer er kapasiteten mindre enn da NB opererte totalt sett. Husk at f.eks HV foreløpig snakker konkret om 4 daglige avganger og SK ca 3 daglige avganger (fra sommeren av), så volumene de setter inn er ikke spesielt store

PP
07-11-2008, 17:43
Selv om det lukter stor satsing, sa er det 30 avganger pa 10 destinasjoner, som heter de fakto 3 per uke. Litt overraskende at de ikke fikk "lov" fra Mamma KLM til a ga inn pa CPH-AMS...

Ja nogle destinationer kommer til at bliver betjent relativ få gange om ugen (Salzburg, Tenerife, Las Palmas), men andre bliver 4-5 ugentlig (Barcelona, Rome, Malaga).

Sterlings oplæg på disse destination for vinteren 08/09 var 2-4 ugentlige frekvenser, så med både Transavia og Norwegian på flere af disse er det højere kapacitet end det Sterlin ville have udbudt.

Med etablering af Transavia Denmark (hvis det kommer til at ske) og 5-6 baseret på CPH, vil jeg tro at både AMS og ORY kommer på programmet.

Men lad os hvordan det kommer til at gå...

PP
07-11-2008, 17:50
Men selv om HV, SK og DY sine CPH planer er kapasiteten mindre enn da NB opererte totalt sett. Husk at f.eks HV foreløpig snakker konkret om 4 daglige avganger og SK ca 3 daglige avganger (fra sommeren av), så volumene de setter inn er ikke spesielt store

Nu har jeg endnu ikke selv regnet på det, men ifølge Berlingske Tidende forsvandt med Sterling 137 ugentlig afgange fra CPH. Indtil videre er der af andre selskaber annonceret ca. 200 ugentlige frekvenser fra CPH som en konsekvens af at Sterling er væk.

Under alle omstædigheder imponerende at CPH så hurtigt har fået udfyldt hullerne. Lad mig gætte på at man har forventet en Sterling konkurs og på den baggrund har forhandlet med andre selskaber om base på CPH et godt stykke tid inden Sterling forsvandt.

LN-MOW
07-11-2008, 17:56
Vel, det kan virke at de danske ma na takke til krisen i USA. Vannligvis ville Transavia hadde leid ut en stor del av sine maskiner til USA, mens denne vinter finner seg ingen som har behov og sa star de i AMS...



Ja, de siste årene har de leid ut to-tre maskiner til Sun Country i vintersesongen. Med Sun Country på kanten av stupet, er det en saga blott ..

JoeW
07-11-2008, 17:59
Jeg bekymrer meg nesten for at det kan bli overkapasitet på CPH nå jeg, det er vel snart kommet til flere nye enn det man mistet med NB. Mulig det blir noen gode tilbud for oss som bor her nede ihvertfall..

laurenz
07-11-2008, 18:27
Jeg deler din bekymring JoeW. Men er Transavia et navn mann kjenner til i Danmark? Hvem har størst sjans for å lykkes der, DY eller HV??

JoeW
07-11-2008, 18:47
Jeg har ikke snakket med noen om Transavia - men har på følelsen av at de begge er like "ukjente".

EB
08-11-2008, 08:51
Hvem vinner av Norwegian og Transavia? Hva mener danske medlemmer på forumet?

BU662
08-11-2008, 13:09
Dersom HV kan beholde kontrakten med Bravo, har de sikkert en stor argument pa deres side.

Mens jeg regner med at jettime vil ta seg en stadig större del av marked. Dette vil ikke skje over natta, fordi de kan ikke vokse fra 4 til 10 fly over natta, mens det vil skje.

Joker7913
08-11-2008, 13:15
HV's kontrakt med Bravo er kun til og med W08.
Til sommer kommer Jetx/Primera med to 737-800 i BLL primært for Bravo men også for andre.

Spekulerer mere på om HV vil komme til BLL med ruteflyvninger, evt som W- flyvninger fra CPH

PP
08-11-2008, 18:15
Jeg deler din bekymring JoeW. Men er Transavia et navn mann kjenner til i Danmark? Hvem har størst sjans for å lykkes der, DY eller HV??

Generelt er hverken Norwegian eller Transavia almen kendt i den danske befolkning. Transavia har dog tidligere fløjet AMS-CPH og reklamerede ganske kraftigt dengang, så måske der er for nogle er en genkendelighed.

Under alle omstændigheder kræver det en stor indsats for både HV og DY, at blive kendt på det danske marked og få opbygget en troværdighed om at de er økonomisk robuste selskaber.

Som jeg ser det har Norwegian en fordel at de var først ude med annoncering af CPH base/ruter, men tilgengæld er der en del af destinationer som endnu ikke er i salg, hvilket jeg ser som et problem for DY.

Transavia derimod var lidt længere om deres annoncering af CPH base/ruter, men har tilgengæld alle ruter i salg allerede - og faktisk synes der er et ganske flot program Transavia har fået op at stå med så kort varsel. Det fulde HV program ex. CPH kan ses nedenstående:

CPH-ALC - 3x ugentlig:
HV2735 14:45-18:10 x2x4xxx
HV2735 16:10-19:35 xxxxx6x

ALC-CPH - 3x ugentlig:
HV2736 18:50-22:15 x2x4xxx
HV2736 20:15-23:40 xxxxx6x


CPH-BCN - 4x ugentlig:
HV2647 07:10-10:10 1x3xxx7
HV2641 16:10-19:10 xxx4xxx

BCN-CPH - 4x ugentlig:
HV2648 11:00-14:00 1x3xxx7
HV2642 20:00-23:00 xxx4xxx


CPH-FAO - 2x ugentlig:
HV2683 07:00-09:45 xx3xx6x

FAO-CPH - 2x ugentlig:
HV2684 10:25-15:10 xx3xx6x


CPH-LPA - 2x ugentlig:
HV2767 13:45-18:05 1xxx5xx

LPA-CPH - 2x ugentlig:
HV2768 18:50-23:55 1xxx5xx


CPH-INN - 5x ugentlig:
HV2603 11:50-13:45 xxxx5xx
HV2603 12:10-14:05 1x34xxx
HV2603 16:20-18:10 xxxxxx7

INN-CPH - 5x ugentlig:
HV2604 09:15-11:10 xxxx5xx
HV2604 09:35-11:30 1x34xxx
HV2604 13:45-15:40 xxxxxx7


CPH-AGP - 5x ugentlig:
HV2725 06:50-10:30 xxxxx6x
HV2725 07:00-10:40 xxx4xxx
HV2625 15:00-18:40 xx3x5xx
HV2625 15:30-19:10 1xxxxxx

AGP-CPH - 5x ugentlig:
HV2726 11:20-15:00 xxxxx6x
HV2726 11:30-15:10 xxx4xxx
HV2626 19:30-23:10 xx3x5xx
HV2626 20:00-23:40 1xxxxxx


CPH-NCE - 5x ugentlig:
HV2653 07:00-09:35 12xx5xx
HV2657 16:10-18:45 xx3xxx7

NCE-CPH - 5x ugentlig:
HV2654 10:10-12:45 12xx5xx
HV2658 19:20-21:55 xx3xxx7


CPH-FCO - 4x ugentlig:
HV2761 07:00-09:40 xxxxxx7
HV2761 07:10-10:35 x2x45xx

FCO-CPH - 4x ugentlig:
HV2762 10:25-13:10 xxxxxx7
HV2763 10:35-12:20 x2x45xx


CPH-SZG - 1x ugentlig:
HV2691 16:50-18:40 xxxxx6x

SZG-CPH - 1x ugentlig:
HV2692 19:30-21:25 xxxxx6x


CPH-TFS - 2x ugentlig:
HV2671 13:45-18:05 x2xxxxx
HV2671 14:10-19:30 xxxxxx7

TFS-CPH - 2x ugentlig:
HV2672 18:50-23:55 x2xxxxx
HV2672 20:15-01:25 xxxxxx7


I alt: 33 ugentlige afgange

PP
12-11-2008, 14:17
Er der nogen som har set en eneste reklame (trykt eller online) for de nye Transavia ruter fra CPH? Jeg har ikke og det må man jo undrer sig lidt over hvis de ønsker at have pax. på deres fly fra december

F.eks. har Norwegian allerede igangsat en stor kampagne i det danske medier - både trykte og online.

JoeW
12-11-2008, 14:23
PP, jeg har ihvertfall ikke sett noen kampanje/reklame fra mitt bosted i CPH.