Log in

View Full Version : Det store "SYDEN-LANDET"


SQ 777
06-11-2008, 15:34
Jeg er på mailinglisten til Solia, og i dag fikk jeg en brosjyre i posten som gir meg fortrinnsrett til salget som starter 12.11.

Store avslag på spesifiserte bra hotell i Egypt, Holmarna, Madeira...

Dette er begynnelsen på en ny, dessverre, problemstilling. Tror ikke at det er lenge før at de store operatørene konsoliderer ved å slå sammen flighter. Det optimistiske program for vinteren de sendte ut sist vår må nok reduserers.

I dag bør ingen kjøpe til reg. katalogpris lenge forut. De som har bestilt, bør avbestille og svelge et stort gebyr, men vil tjene likevel...

A346
06-11-2008, 17:24
Det avhenger vel litt av når du planlegger å reise. Har du f.eks bestilt tur i skolens vinterferie tror jeg du gjør meget dumt i å avbestille i håp om at det vil dukke opp billige billetter. Har du bestilt reise uka før jul til "full pris" derimot er det nok penger å spare på restplasser, men slik er det forøvrig hvert eneste år, finanskrise eller ikke.

SQ 777
06-11-2008, 18:11
I prinsippet enig A346. Vinterferien er spesiell, men hvis de ikke reduserer kapasitet, kan det bli tilbud. MEN, en bør selvfølgelig ikke gamble på dette særlig hvis familie etc.

litt-amatør
07-11-2008, 00:11
Takk for nyttig info. Normalt hadde jeg bestilt de billettene jeg skal ha i januar nå, men har latt være og ventet litt for å se om det ble billigere. Prisene har ligget på stedet hvil og jeg har ventet. Nå var jeg litt i tvil, men at andre også later til å tro på prisfall f eks i januar får meg til å vente litt til. Litt artig også da...:)

Blackhawk
09-11-2008, 16:46
Ja både hos Ving og StarTour, hadde man redusert priser i Desember
(over én måneds tid i forveien) med opptil 7-8000.- i rabatt. Det blir
nok også helt klart lavere priser i Januar-måned enn på flere år, dette
er også varslet fra flere av turoperatørene.

SQ 777
09-11-2008, 17:25
Neste som KAN skje er at på lørdager morgen har Ving ( pluss sammen med andre ) både A333 og A321 med Thomas Cook til LPA. De har ikke råd til å selge to fly på tilbud og heller la A321 stå på bakken... Dessverre...:8:

Bizflyer
09-11-2008, 18:45
Charterfly! Grøsss.....

Nei takk! Send meg heller på Tommyclass!! :cool:

BF:cool2

SQ 777
09-11-2008, 19:33
Joda, til og med Reidar flyr ikke charterclass om dagen, vel 12 år siden sist....

Men kanskje jeg må snart, charter er safe ved Reisegarantifondet, dersom finanskrisen fortsetter...:(:( : Ingen NB overraskelser...

Vet jo ikke hva jeg har råd til om et år !! :8:

Men charter er OK sammenlignet med å fly rundt i Lillestrøm hele året.. Uspes LPA en uke med hotell kr. 795 all taxes inclusive er definitivt bedre i november i LST/Oslo/Bergen.. Det er ikke såå jævlig å ha 30" med 738 i 5.5 time. Greier uten problem 31" i 13 timer...

DISCLAIMER : Tror langt i fra at det blir så ille... Men greit å være forberedt..:D

Bizflyer
09-11-2008, 19:42
Det er ikke såå jævlig å ha 30" med 738 i 5.5 time. Greier uten problem 31" i 13 timer...


Du kan da umulig være over 1,60 høy, Reidar?:colgate:

BF:cool2

SQ 777
09-11-2008, 20:04
Bizflyer, du gir deg pinadø ikke. 1.85 og jeg inviterer deg til en chartertur så snart som mulig....:drunk::lol:

Du og jeg rører rundt Playa D'ingles og diskutere fly, Farmer-klasse, Tommy-klasse og det beste R-klasse..

Du får muligheten for å klappe og juble ved landing, kjøpe skrapelodd etc.

Come on...

Blackhawk
10-11-2008, 02:11
Nå ja, greit nok at man ikke behøver å velge trangeste mulighet
ut fra OSL (TUIfly Nordic med B738). Men man HAR faktisk mulighet
til å reise LANGT mer behagelig, f.eks. med Ving; Thomas Cook Airl. Scand.
og A330-200 maskinen ned til LPA (oppgrader til "Comfort Class" og sitt
i brede skinnseter foran i maskinen med ekstra benplass; 90 cm. og
30 kg bagasjegrense). Og selv om man IKKE oppgraderer, og sitter i
"SunClass" så vil man ha 84 cm. benplass. Og dette er langt bedre
enn mange flyselskaper på økonomi vil jeg tro?

Og reiser man med Apollo, så har Novair til opplsyning 199 seter i seatconfig
på alle sine A321-200 maskiner i vinterhalvåret, SAS Danmark har 198
seter i sine A321 til sammenlinging. Har bør man unngå Thomas Cook Airl. Scand.
som har 211 i samme flytype.

Så at det er så grusomt og trangt på alle charterfly, er bare tull og
fordommer uten like.

LN-MOW
10-11-2008, 08:44
Reidar - jeg utfordrer deg til å booke chartertur med Monarch eller Thomson til Østen. Helst i en Thomson 767 av typem med 8 i bredden.

Venter spent på tripreport. :colgate:

Og nei .. jeg blir ikke med .....

SQ 777
10-11-2008, 09:05
He, he LN-MOW, jeg må kaste inn håndkledet. T.o.m., utrolig men sant, må sette grenser :nor^_^

Thomson har 328 i sine 763 og 8 i bredden er skulderknissing. Har også sitten midt i treseteren på vanlig 7 i bredden ( frivillig, det var tre av oss ) og det e rogså noe skuldergnissing.

Man har jo 744 fra Corsair/TUIfly med 582 ( herav 20 i såkalt C-klsse ), og det kan ikke være bra heller, men heldigvis har man ikke innført 11 i bredden !:cry:

Bizflyer
10-11-2008, 09:11
Og reiser man med Apollo, så har Novair til opplsyning 199 seter i seatconfig
på alle sine A321-200 maskiner i vinterhalvåret, SAS Danmark har 198
seter i sine A321 til sammenlinging. Har bør man unngå Thomas Cook Airl. Scand.
som har 211 i samme flytype.

Så at det er så grusomt og trangt på alle charterfly, er bare tull og
fordommer uten like.

Nå er vel ikke det helt sandt? SAS har 184 seter i sin 321, og det er stor forskjell fra 199!

http://www.sasgroup.net/SASGroup/default.asp

BF:cool2

sail4fun
10-11-2008, 10:01
F.eks har SAS's oy-kbk 198 seter , kilde mer troverdig en www.sasgroup.net/...

A346
10-11-2008, 10:29
Er Sun Class standard seating hos Thomas Cook Scand? I tilfelle er 84 cm/33 tomme faktisk 1 tomme mer enn SAS IC. Er det slik at disse setene er smale slik at de har presset inn ett sete mer i bredden? Mener å ha hørt noe om dette for en stund siden.

LN-KGL
10-11-2008, 11:20
Mye dårlig vedlikehold av informasjon om deres eget produkt hos SAS, antall seter på sasgroup.net og sasflightops.com er ikke oppdatert med aktuelle tall. På sasgroup.net har de fremdeles ikke fått med seg at SAS Norge aldri har flydd 737-300, og at SAS Norge også flyr med -600 og -800 utgaver bare forbigås i stillhet.

SAS.dk derimot er oppdatert med riktige tall!

Blackhawk
10-11-2008, 14:19
A346: Ja i vinter er "SunClass" standard, siden det kun er A330-200
som flyr OSL-LPA-OSL på lørdagene - og ikke noe -300 overhodet.
Dog er det kun på lørdagene som Thomas Cook Airl. Scand. har
A332-avgang, resten av dagene er det kun A321 som gjelder desverre.

Bizflyer: er nok en stund siden SAS/DK sine A321 kun hadde
184 seter ja, så ett sete mindre enn Novair er ikke all verden.

Bizflyer
10-11-2008, 15:10
Nei, det forundrer meg ikke. Håpet i det lengste at de var noe bedre. Jeg må jo si at SAS sine 738 også er av typen "skrubbsår på knærne".

Lurer på om hvor mange prosent av flygningene som er så fulle at de trenger de 2 siste seteradene? Så kan de jo holde dette opp mot negativ kundetilfredshet og se hva de tjener mest på!!

BF:cool2

Hickok
10-11-2008, 16:33
Hadde ikke SAS en kraftig dalende kabinfaktor i det siste da? Dette betyr i så fall at en svært lav prosentandel av flygningene er så fulle.

Blackhawk
11-11-2008, 01:53
Nja, men så flyr også SAS Danmark stadig mer charterpax både
med A319 og A321 - og da kommer disse setene svært godt til
nytte vil jeg tro. Har flere ganger sett opptil 3 stk. A321-200
fra SAS/DK på bl.a. PMI.

Airbus 330
11-11-2008, 08:04
Og på lørdag som var, så jeg på aena.es at SAS brukte A319 og A321 til LPA.
Sikkert bedre det, en 737-700/800 SAS Norge bruker.