PDA

View Full Version : Ferietur mot øst - februar/mars

jcnorway
05-11-2008, 19:02
Sitter og planlegger en tur mot Østen i februar/mars.

Vi skulle opprinnelig reise med Ving på 2-ukers pakketur til Phuket, men har funnet ut at vi kanskje heller vil "pakke" selv slik at vi får sett litt mer. Sitter foreløpig på Phuket-turen, men avbestiller så fort vi finner noe "eget".

Jeg har forsøkt å sjekke litt hos Farmer når det gjelder flybilletter. Vi har lyst til å få til en kombinert storby- og badeferie. På ønskelisten over destinasjoner står Hong Kong (3-4 dager), Bangkok (2-3 dager) og enten Phuket eller Krabi (8-9 dager).

Forsøkte å booke multicity OSL-HKG-BKK-HKT/KBV-OSL, alt på en billett. Men fant ut at dette ble en del dyrere enn å booke 3 stk tur/retur OSL-HKG-OSL + HKG-BKK-HKG + BKK-HKT/KBV.

Gjennomgående billett havnet på ca 20k pr pers (operert i hovedsak av SK,LH,TG), mens 3 tur/retur kom på ca 8500 pr pers... godt hjulpet av at Air New Zealand har en super pris tur/retur OSL-HKG for ca 4700 pr pers! Ellers opereres disse 3 roundtrip'ene av SK, NZ, TG.

Lurer på følgende:

- Har dere andre forslag på en ok rundreise som kan gjøres unna på ca 14 dager hvor ca 1 uke er bare sol og bad og resten er storby?
- Dette er februar/mars så Asia er vel kanskje riktig sted å reise til?
- Både Phuket (HKT) og Krabi (KBV) er enkle å nå via BKK. Hvilken av disse anbefales, evnt andre forslag på sted man kan slappe av en ukes tid? :)

Alle forslag tas i mot med takk :)

pgaa
05-11-2008, 19:07
Kan hvertfall anbefale BKK, ett av mine favorittsteder ! Der har man det meste, selv om det ikke er så veldig egnet sted for badeferie ...:):)

jcnorway
05-11-2008, 19:09
Og jeg vurderer ikke KAIR for denne turen :D

pgaa
05-11-2008, 19:10
Og jeg vurderer ikke KAIR for denne turen :D

Slipper du nok, for det kommer vel aldri i luften :colgate::p

SQ 777
05-11-2008, 19:55
Hva me då droppe Phuket for bad. Kan jo være "overbefolket" ...

Vietnam er i ganske rett linje mot HKG ?

jcnorway
05-11-2008, 20:02
Vietnam var en god idé. Skal sjekke :)

3tflyer
05-11-2008, 20:56
Min og fruens favoritt er Hua Hin, rolig og bra badeby 2 1/2 biltur fra BKK. Skal dit i slutten av februar. SK i Y+ til ca. 12 000 fra TRD, satser på oppgradering til C! Om nødevndig med 20 000 poeng pr.pers. har forøvrig høy treffprosent på oppgradering til C. (Vi er EBG/EBS). Bor som regel på Marriott eller Hilton, begge er veldig bra.

jcnorway
05-11-2008, 20:59
Leier dere bil for å reise fra BKK til Hua Hin? Eller er det taxi som gjelder?

3tflyer
05-11-2008, 21:20
Forhåndsbestiller "Limo", en slags taxi, sjåføren venter trofast på deg og du kan velge alt fra Minibuss, stor personbil og vanlig 5 seter, ca. 350 kr, mulig det er billigere å "hoppe på" en ved ankomsthallen.

A346
05-11-2008, 21:23
Jeg ville ha satset på NZ til HKG og satset på LCC derifra. Masse godbiter i Asia som er godt dekket opp av LCC som Air Asia, Jetstar Asia, Tiger Airways, Cebu Pacific og sikkert flere operatører også. Thailand er bra, men det er også Malaysia, Singapore og Indonesia. Filippinene, Kambodsja og Vietnam har jeg også hørt mye bra om, men ikke rukket å besøke enda. Husk å sjekke flypriser fra Macau også. Flere LCC flyr derfra, kun en times båttur fra HKG.

SudCaravelle
05-11-2008, 21:46
Jeg anbefaler (som vanlig) på det sterkeste Krabi eller Koh Samui, perfekt i februar/mars.

Booker Singapore Airlines med stopover i Singapore. Stopover tilbudene er meget bra med de beste hotellene i Singapore for rundt tusenlappen.

Wickstrøm ordner bra pakker/ruter med meget bra hoteller.

Da får du flydd bla. A380/B777 3ER og B717

Samme ruten men til Bali er også krem...

3tflyer
05-11-2008, 21:49
Enig i at Koh Samui også er meget bra i februar/mars. Både TG og Bangkok Airways flyr fra BKK. SQ med stopp i SIN er jo også bra, særlig med C og A380!!! Men, da må du også betale.

jcnorway
05-11-2008, 22:53
Får se hva vi gjør. Tipper det blir enten 7-8 netter på Koh Samui eller 3-4 netter på Koh Samui + 3-4 netter i Hua Hin. Dere som er kjent på Koh Samui, hva kan dere si om fiskelandsbyen Bophut? Hvor på Koh Samui er det best bademuligheter? Er det mulig i Bophut?

Molinari
06-11-2008, 10:45
Har bodd på Bophut noen ganger, og det er veldig bra. Kan anbefale Anantara eller Zazen. Veldig bra strand på Bophut, selv om jeg liker basseng best.
I Bophut er det noen gode restauranter, men stille. Etter midnatt er det ikke mange ute - behagelig om man ønsker å slappe av.

Det er under 10 minutter til Chaweng om du/dere ønsker en tur på byen.

Om dere er ute etter kulinariske opplevelser - la meg vite. Har en rekke anbefalinger på topp restauranter på Samui.

jcnorway
06-11-2008, 10:50
Hvordan er stranden på Bophut? Har hørt at det ikke er typiske "postkort"-strender, dvs kritthvite sandstrender med krystallklart vann. Hva kan du si om dette på Bophut?

Har også blitt anbefalt Krabi og Ao Nang hvis man vil slappe av :) Der er visstnok også strendene meget lekre.

MD11
06-11-2008, 11:23
Heller ikke strendene i Hua Hin er postkort strender hvis man skal kalle strender det;) Jeg var heller ikke imponert over vannet i Hua Hin, mye grums og tidvis søppel som fløt rundt omkring....sjøen er mye renere lenger sør, slik som Phuket og Krabi, krystallklart.

Molinari
06-11-2008, 11:44
Bophut er heller ikke krystallklart vann. Vil du ha det på Samui anbefaler jeg sør-siden.... ikke så utbygd enda.
Bassenget var klart så lenge jeg var der :-)

Ellers så kan man jo dra på dagstur til ulike snorkle/dykkeområder.

I Hua Hin kan man knapt bade i havet, men igjen - det gjør meg ikke så mye. Skal du til Hua Hin, så har jeg en bekjent som leier ut villaen sin med eget svømmebasseng og hyggelig området til en god pris. Bare si fra - så sender jeg deg link

gardkarlsen
06-11-2008, 12:09
Hei

Bangkok er en opplevelse det hvis man ikke har vært der før. Kona og jeg var i Bangkok og på Samui ifjor og her er et reisebrev med bilder, linker og kart: http://gardkarlsen.com/Bangkok_trip_report_2007.htm

Et annet alternativ kan være Malaysia. Du kan kombinere Kuala Lumpur med f.eks. Langkawi, Perhentian etc. Her er et annet reisebrev fra en tur for et par år siden http://gardkarlsen.com/malaysia_kuala_lumpur.htm

SudCaravelle
06-11-2008, 12:10
Bophut er et koselig sted som er litt backpacker-aktig.. Fint å ta et par kvelder der da de har en del romantiske restauranter på stranden.

Vi har bodd to ganger på Imperial Samui som er en av de meste gjennomførte hotellene vi har bodd på.. Det er litt dyrt til å være Thailand, men ekstrem service og luksus uten at det blir glorete. Hotellet har sin "egen strand" og det er fritt for selgere osv. Det er ligger i en bukt litt nord for Chaweng (10 minutter med Taxi)

http://www.imperialhotels.com/samui/

Kjenner jeg får reisefeber bare ved å tenke på dette..

På Koh Samui er det svært mange bra restauranter som jeg kan liste opp senere hvis du skal den veien.

Flyplassen er vel den "kuleste" jeg har vært på.. Du sitter i en terminal (les "bambushytten") uten vegger og ser rett ut på rullebanen.

jcnorway
06-11-2008, 12:21
Bra spottermuligheter med andre ord? :lol:

Klør i fingrene etter å få ordnet en tur. Får se om jeg snekrer sammen noe spenstig i løpet av dagen/uka. Det som nok er "bankers" er et visitt innom Hong Kong og Bangkok. Usikkerhetsmomentet er hvilket sted vi skal velge som badedestinasjon (Krabi, Koh Samui, Hua Hin +++).

SudCaravelle
06-11-2008, 13:48
Oj - så først nå at Bangkok Airways flyr direkte Hong Kong (A319)

Herlig flyselskap med SIA-nivå servicen...

jcnorway
06-11-2008, 14:59
Ser ut som det blir følgende:

Booking #1: OSL-HKG-OSL
Booking #2: HKG-BKK-HKG
Booking #3: BKK-KBV-BKK

Hvordan man fordeler dagene får vi finne ut av, men satser på at vi tar en uke i KBV. Hvis noen har forslag på et bra hotell/resort i Krabi som ligger nær/på stranden til ca 1000-1200 kr natten så tips meg! En del internasjonale hotellkjeder som er etablert i dette området (Sheraton, Sofitel osv).

SudCaravelle
06-11-2008, 15:20
Vi har erfaringer både med Sheraton Krabi og Sofitel på Krabi.

Anbefaler Sheraton Krabi som er meeeget bra. De kjører et slags mangroove-tema som gjør at du føler du bor litt i jungelen. Hotellet er godt unna bråket og har også en ganske privat strand. To flotte bassenger med "float-over" og upåklagelig service. Eneste her er at det var overraskende dyrt på selve hotellet. Type 65-70 kroner for en liten pils i bassenget osv..
Fantastiske rom med egen bar.

Sofitel er flott, men litt kjønnsløst.

jcnorway
06-11-2008, 23:13
Da er turen booket med god hjelp av Farmer :)

Ruta ligger i signaturen.

Discus
06-11-2008, 23:15
God tur - husk nok film i kameraet og blekk til fyllepennen så tripreporten ikke lider ;)

pgaa
06-11-2008, 23:16
Ser ut som en spennede tur du har fått satt opp der :)
Ta med kamera ja, vært qlt med bilder fra Emirates og Air New Zealand.

jcnorway
06-11-2008, 23:18
Farmer skal til LAX med Air New Zealand foran gardina om ikke lenge så kanskje det blir en liten rapport derfra etterhvert. Jeg derimot sitter vel så langt bak gardina man kan komme (rad 67, en 2-seter), så jeg er i følge Farmer nærmest kjøkkenet ^_^ Men for 9000 kr pr pers og den ruta her så kan man jo ikke forvente all verden. Topp service fra Farmer får man uansett om man sitter foran eller bak gardinen :devot: Får til og med tilsendt noen papirbilletter fordi PG (Bangkok Airways) ikke har 100% implementert e-ticket... Mulig jeg må ramme inn disse billettene i etterkant :)

jcnorway
07-11-2008, 08:34
Siden dette forumet er fullt av folk med interesse for fly så er det sikkert noen som lurer på flytypene på denne turen. Så her kommer en oversikt :)

OSL-LHR (SK - 737-700)
LHR-HKG (NZ - 747-400)
HKG-BKK (EK - 777-300)
BKK-KBV (PG (TG) - 737-400)
KBV-BKK (PG (TG) - 737-400)
BKK-HKG (EK - 777-300)
HKG-LHR (NZ - 747-400)
LHR-OSL (SK - 737-700)

En ny flytype for meg og det er 777-300. En ren Boeing-tur dette. Hadde vært moro med en Airbus innimellom her, men det får jeg ta neste gang :)

PS. Tar gjerne i mot hotelltips for Hong Kong, Bangkok og Krabi.

pgaa
07-11-2008, 17:58
Apropo hotell i BKK syns jeg lebua at State Tower er kanon.. !
http://bangkok.lebua.com/default-en.html

Har dessuten en fet restuarant/bar på taket :cool:
http://www.thedomebkk.com/web/sirc_gallery_01main.html

OSLflyer
07-11-2008, 18:28
PS. Tar gjerne i mot hotelltips for Hong Kong, Bangkok og Krabi.

Både BKK og HK er fantastiske byer med bøttevis av fantastiske hoteller. I BKK får du overnattinger til virkelig gode priser. Er du medlem og kanskje med Elite status i noen av kjedene er det enklere å velge. HH, Hyatt, IC, Marriott og *wood er vel alle representert i begge byer. Hvis du ønsker å bo tett på livet i BKK vil jeg anbefale både Silom og Sukhumvit. Ellers så finner du en rekke 5* langs med elva som tilbyr "free shuttle boat" over til den riktige siden. Som bl.a HH medlem kan jeg anbefale nye Millennium Hilton. Er du Gull eller høyere blir du alltid oppgradert til Executive Floor med alt det som hører med. I tillegg har jeg gode opplevelser fra naboen og Sheraton over elva samt IC og begge HI hotellene. Har også prøvd Conrad, men fant raskt ut at det ikke var verdt pengene når du kan ligge på Millennium til halve prisen.

I HK må du først finne ut om du ønsker å bo på Kowloon og fastlandet eller på HK øya før du ser etter hotell.

jcnorway
07-11-2008, 19:09
Takk for gode tips! Skal sjekke ut dette. I tillegg får jeg assistanse fra Tommy777 med å finne gode priser på hoteller (Hyatt og *wood). Så vi får se hva det blir til. Bestemmer meg vel i løpet av helgen/begynnelsen av neste uke.

jcnorway
07-11-2008, 19:10
I HK må du først finne ut om du ønsker å bo på Kowloon og fastlandet eller på HK øya før du ser etter hotell.

Takk for fine innspill. Hva anbefaler du når det gjelder sted å bo i HK? Hva skiller Kowloon og HK øya?

OSLflyer
07-11-2008, 19:27
Takk for fine innspill. Hva anbefaler du når det gjelder sted å bo i HK? Hva skiller Kowloon og HK øya?

Jeg mener bestemt at ved å bo sentralt på HK øya gir den riktige følelsen av å besøke HK, men er du ute etter å beskue skyline bør du komme deg over til Kowloon. Men gjør du som japsen og drar på felles utflukter fra morgen til kveld er det samme po**** hvor man bor i HK ;)

jcnorway
07-11-2008, 19:33
Takk :D Får gjøre litt research i helgen så ser vi hva det blir til :)

jcnorway
08-11-2008, 14:17
Dere som har vært nede i Thailand, er det noen vaksiner eller andre ting man bør ordne på forhånd før man reiser nedover? Har hørt mye om dengu-feber osv som smittes via myggen. Noen helsetips?

gardkarlsen
08-11-2008, 18:23
Hei

Det er noen vaksiner som er anbefalt. Sjekk på folkehesleinstituttet for anbefalinger. Jeg har stort sett tatt full pakke så jeg pleier ikke å tenke så mye på det når jeg drar på tur :-)

Bizflyer
08-11-2008, 18:39
Egentlig er det tullete å betale i dyre dommer for hotell i Thailand. Der er jeg litt med som Reidar, og bruker ikke mer penger enn nødvendig på hotell, men understreker at det skal være rent og pent og ok standard.

I Bangkok er mitt favoritt hotell Stable Lodge (www.stablelodge.com)
Det ligger midt i blinken i forhold til shoppinggaten Sukumvit road, og et steinkast fra metroen, som får deg hvor det skal være.

Hotellet er dansk drevet. Har ikke veldig mange rom, men standarden er helt ok til de ca 300 kronene et deluxe dobbeltrom koster for en natt. Hotellet har en fin hage med svømmebasseng og det er relativt fredelig der.

Det beste med hotellet er at de har en utmerket dansk kro-restaurant. Man får alt av danske spesialiteter. De har en halvmeter lang smørbrødsliste, og de holder like god standard som på de beste smørbrødsrestaurantene i København, og til en brøkdel av prisen. Jeg får vann i munnen bare jeg tenker på det.

Dette hadde jeg satset på hvis jeg var deg. Lite hyggelig hotel i stedet for en av de store hotellmaskinene, og til en mye bedre pris!

Lykke til med valget!

BF:cool2

gardkarlsen
08-11-2008, 18:43
Ikke for å være stygg...men jeg synes det er ganske tullete å dra halve jorden rundt...komme til et fantadtisk mat land som Thailand er og så spise smørbrød på en dansk kro-restaurant. Men det er nå bare min mening :p

Bizflyer
08-11-2008, 18:45
Ikke for å være stygg...men jeg synes det er ganske tullete å dra halve jorden rundt...komme til et fantadtisk mat land som Thailand er og så spise smørbrød på en dansk kro-restaurant. Men det er nå bare min mening :p

Hvis du har vært i østen noen uker, og begynner å bli lei av mat med ris, er jo ikke dette et så dumt alternativ.

Jeg synes du trekker den litt langt ved å påstå at det å besøke dette hotellet skulle være formålet med reisen. Det kunne vel selv du klare å forstå ut av det som har vært skrevet tidligere her?

BF:old

SQ 777
08-11-2008, 19:04
Nå tror alle at det klikka for Reidar, men i BKK bor jeg alltid på Shangri-La . Gang på gang.. To ganger på tre uker i fjor..

Perfekt beliggenhet, oase rett i sentrum. Jeg flyr R-klasse med bor godt der borte. :cool: Sparer frøktelig mye pæng på 31 " og knebeskyttere !!

Eneste unntaket har vært Oriental. Man kan alltid forhandle seg til gode priser, og har sjelden betalt mer enn $ 100 på Shangri-La. Men jeg har jo mine knep..:rolleyes:

Bizflyer
08-11-2008, 19:07
Nå tror alle at det klikka for Reidar, men i BKK bor jeg alltid på Shangri-La . Gang på gang.. To gange rpå tre uker i fjor..

Perfekt beliggenhet, oase rett i sentrum. Jeg flyr R-klasse med bor godt der borte. :cool: Sparer frøktelig mye pæng på 31 " og knebeskyttere !!

Eneste unntaket har vært Oriental. Man kan alltid forhandle seg til gode priser, og har sjelden betalt mer enn $ 100 på Shangri-La. Men jeg har jo mine knep..:rolleyes:

No vart eg skræmt! Har det rablet helt for deg Reidar? Du høres jo ut som en ødeland nå! Du hentet deg så vidt inn igjen når du drar frem at du har dine knep for å forhandle ned prisen! hehe! :lol:

Men ærlig talt, Stable Lodge er sandelig ikke et dumt sted. Og jeg er kresen (som enkelte sikkert har forstått!)

BF:cool2

SQ 777
08-11-2008, 19:08
Vedr. mat kan jeg være enig med Bizflyer. For noen år siden kom vi fra Vietnam og hadde hatt den mest fantastiske mat i våre liv, MEN da vi kom til Shangri-La og så det var KFC like foran inngangen, jublet vi.. :angry:

Godt med noe annet...

jcnorway
08-11-2008, 19:27
Takk for tipset om Stable Logde, BF. Skal sjekke det ut:)

Foreløpig har vi peilet oss inn på Park Plaza Bangkok.
Kart: http://www.chwcms.com/pkp/images/hotels/THABGKSV/mappy.pdf
Om hotellet: http://www.parkplaza.com/hotels/thabgksv

Har booket en fully refundable rate, så man kan alltids ombestemme seg :) Ca 750 NOK pr natt i superior room med følgende "features":

- Complimentary High Speed Internet Access
- Complimentary refreshments at CO2 cafe lounge (24 hours)
- Complimentary coffee and tea sachets replenished daily
- Daily local English newspaper
- Welcome drink upon arrival
- Welcome fruit set up in room

Men dukker det opp bedre alternativer så vurderes dette fortløpende :)