PDA

View Full Version : Air Berlin øger betjeningen af Norden


PP
04-11-2008, 21:53
Air Berlin har netop i dag offentliggjort programmet fra sommeren 2009. Dette betyder en øget betjening af de nordiske ruter, men stadig ingen ruter til Norge.

De mest markante ændringer er at HAM-HEL åbnes som ny rute, men DUS-CPH vil blive fløjet 3x daglig på hverdagen.

Samlet ser Air Berlins 2009 sommerprogram for Norden ud som følgende.

CPH-DUS: 17x ugentlig (stigning på 5x ugentlig)
CPH-TXL: 13x ugentlig (stigning på 1x ugentlig)
CPH-PMI: 7x ugentlig (status quo)

HEL-HAM: 6x ugentlig (stigning på 6x ugentlig)
HEL-TXL: 7x ugentlig (Status quo)

ARN-TXL: 13x ugentlig (stigning på 1x ugentlig)

GSE-TXL: 6x ugentlig (Status quo)

EB
04-11-2008, 21:55
De ser vel en for tøff utfordrer i Norwegian på trafikken til og fra Norge

sukram
04-11-2008, 21:58
Du var fire sekunder før meg, EB. Her har nok Norwegians sterke posisjon mye å si, uten dem hadde Air Berlin vært representert i Norge, det er jeg ganske sikker på.

JetBlue
04-11-2008, 22:00
De ser vel en for tøff utfordrer i Norwegian på trafikken til og fra Norge

Ja, Air Berlin har sett på OSL ved flere anledninger, men ser for store utfordringer i både DY og SAS. Vi får vente å se........

LN-AØR
04-11-2008, 22:02
Hvilke ruter var det germanwings fløy til og fra OSL, og er det ingen mulighet for Air Berlin å evt. gjenoppta dem? Hva med Köln?

JetBlue
04-11-2008, 22:05
Hvilke ruter var det germanwings fløy til og fra OSL, og er det ingen mulighet for Air Berlin å evt. gjenoppta dem? Hva med Köln?

Køln/Bonn, Berlin og en kort periode Hamburg. Germanwings erfarte det samme, tøff konkurranse fra våre egne selskaper. Men, jeg tror Germanwings kommer tilbake til OSL.

LN-TIB
05-11-2008, 00:27
germanwings nøyer seg med sommerruter til Evenes. Da har de dekt opp det viktigste ;)

Blackhawk
05-11-2008, 11:50
Skulle også gjerne sett Germanwings tilbake til OSL, de hadde
et meget fint produkt. Hadde noen få turer med A319-maskiner
på ruten mellom OSL og Køln, solid produkt med overraskende
bra mat til gode priser ombord, skinnseter i fine Airbus-maskiner
osv..

Øivind
05-11-2008, 12:22
Ja, Germanwings var bra, men DY dekker Tyskland godt, og nordmenn ser ut til å være lojale mot de, så jeg tror andre selskaper skal få problemer med å stjele pax fra Norwegian.

LN-AØR
05-11-2008, 16:39
Sant at DY dekker Tyskland godt. Men litt OT; Når vi er inne på mellom-Europa; hvorfor satser ikke DY på ruter til VIE? Austrian har jo ikke noe konkurranse på den ruten, og dert virker jo som om ruten går bra.

SQ 777
05-11-2008, 17:24
Vi trenger fortsatt en rute til Kiev !

LN-AØR
05-11-2008, 17:34
Vi trenger fortsatt en rute til Kiev ! Hvorfor er det en rute som skulle gi godt belegg?

MartinL
05-11-2008, 17:43
Vi trenger fortsatt en rute til Kiev !

100% enig!

Jeg tror den dukker opp om ikke så lenge ;)

PP
05-11-2008, 18:44
Ja, Air Berlin har sett på OSL ved flere anledninger, men ser for store utfordringer i både DY og SAS. Vi får vente å se........

Der er vel også ganske stor konkurrence på henholdsvis CPH-Tyskland og ARN-Tyskland, men måske Air Berlin ser Norwegian som en spiller der er for stærk i forhold til det norske hjemmemarked. Konkurrence eller ej, så må jeg tilstå at det undrer mig lidt at Air Berlin endnu ikke er gået ind på OSL, set i lyset af deres efterhånden relativ massive tilstedeværelse på det skandinaviske marked.

sail4fun
05-11-2008, 19:50
Ja, Germanwings var bra, men DY dekker Tyskland godt, og nordmenn ser ut til å være lojale mot de, så jeg tror andre selskaper skal få problemer med å stjele pax fra Norwegian.

?, DY har 1 daglig til Berlin, Munich og DUS fra Norge (altså tot 3 rundturer)
! LH/SK har 15 daglige fra OSL, BGO, SVG til Berlin, MUC, FRA og DUS.

Så god dekkning er et relativt begrep

LN-KGL
05-11-2008, 21:21
P.A. VIKING , det må vel sies at det er LH som dekker Tyskland best - SK Norge derimot har bare 3x ukentlig til Berlin (4/12-29/1 er det bare 1x ukentlig), 6x ukentlig til Düsseldorf og 3x daglig til Frankfurt. Sammeligner man CNO med NAX så har Norwegian helt klart overtaket hvis en tar vekk fraktingen av transferpassasjerer til LH-huben i Frankfurt: Berlin 1x daglig, Düsseldorf 6x ukentlig, Hamburg 3x ukentlig og München 4x ukentlig

sail4fun
05-11-2008, 21:26
Ja det å trekke fra noen SAS router for å få et regnestykke i DY sin favør har jeg ikke tenkt på tidligere gitt.

Someone
05-11-2008, 23:53
P.A. VIKING , det må vel sies at det er LH som dekker Tyskland best - SK Norge derimot har bare 3x ukentlig til Berlin (4/12-29/1 er det bare 1x ukentlig), 6x ukentlig til Düsseldorf og 3x daglig til Frankfurt. Sammeligner man CNO med NAX så har Norwegian helt klart overtaket hvis en tar vekk fraktingen av transferpassasjerer til LH-huben i Frankfurt: Berlin 1x daglig, Düsseldorf 6x ukentlig, Hamburg 3x ukentlig og München 4x ukentlig

Men nå har LH og SK både code-share og revenue-share på Norge-Tyskland, så de kan og bør ses på under ett.

Og selv uten SK så har LH overlegent bedre dekning enn DY

litt-amatør
05-11-2008, 23:58
P.A. VIKING , det må vel sies at det er LH som dekker Tyskland best - SK Norge derimot har bare 3x ukentlig til Berlin (4/12-29/1 er det bare 1x ukentlig), 6x ukentlig til Düsseldorf og 3x daglig til Frankfurt. Sammeligner man CNO med NAX så har Norwegian helt klart overtaket hvis en tar vekk fraktingen av transferpassasjerer til LH-huben i Frankfurt: Berlin 1x daglig, Düsseldorf 6x ukentlig, Hamburg 3x ukentlig og München 4x ukentlig

Oj, hva er skjedd med Berlin med SK fra OSL? En gang i uka? Jeg trodde de fløy daglig.:rolleyes: Og en ukentlig- hva er vitsen med det fra Oslo? Da kunne de vel bare fjernet det hele? Svært få som er i Berlin en uke, hva gjelder både turister og business. Det hadde jeg ikke fått med meg...

LN-MOW
06-11-2008, 00:05
De har jo god betjening via CPH også ... grei backup i lavsesongen.

Someone
06-11-2008, 00:11
De har jo god betjening via CPH også ... grei backup i lavsesongen.

En av fordelene med å ha multi-hubs det der. Selv med kutt fra en hub, kan selskapet fortsatt opprettholde god frekvens, selv om man riktignok mister non-stop tilbudet

LN-AØR
06-11-2008, 11:29
Vi trenger fortsatt en rute til Kiev ! Hvilket selskap tror dere i såfall starte flyvninger til Kiev? Aerosvit Airlines, SK, Ukraine International Airlines eller DY?

DYflyer
08-11-2008, 21:51
Hvilket selskap tror dere i såfall starte flyvninger til Kiev? Aerosvit Airlines, SK, Ukraine International Airlines eller DY?

DY vil vel ha nok med oppstarten i CPH nå. Det er jo litt tøffere tider nå, og jeg tror DY vil være litt mer restriktive i ekspansjonen fra Norge. I tillegg har jo ikke satsingen til Russland vært like vellykket som de hadde håpet på, så jeg tror nok (desverre) ikke DY vil være de første til å starte opp.

Når det gjelder SK, så tror jeg nok ikke de er friske nok i satsingene sine til å starte opp denne destinasjonen.

Da står vi igjen med de to Ukrainske kandidatene. Begge er potensielle kandidater. VV flyr vel til ARN nå, mens PS flyr til HEL. VV har jo til og med en norsk oversettelse av hjemmesidene deres, så de er kanskje heteste kandidat.

Ellers kan vi kanskje holde Wizzair som en liten outsider? De har jo stor suksess med rutene til TRF, og satser jo fra Ukraina.

EB
09-11-2008, 09:14
Trenger vi en rute til Kiev?

DYflyer
10-11-2008, 20:56
Trenger vi en rute til Kiev?

Kanskje er det for øyeblikket først og fremst en drøm for oss her på forumet som har oppdaget dette fantastiske landet, men med litt markedsføring tror jeg nok dette er en destinasjon som har potensiale. Kankje vil Odessa være ett bedre valg enn Kiev (jeg ville vært like glad om den destinasjonen dukker opp). Når Ukraina oppdages av folk flest er det imidlertid liten tvil om at dette vil bli minst en like stor destinasjon som det litt mer vestlige øst-europa er i dag.

CFM
10-11-2008, 21:21
hvorfor satser ikke DY på ruter til VIE? Austrian har jo ikke noe konkurranse på den ruten, og dert virker jo som om ruten går bra.

Nei, la dem holde seg borte fra den ruten ;)

Det er vel sant at ruten går ganske bra når man ser på belegg, men for lite business-pax desverre.

catocontrol
12-11-2008, 18:51
germanwings nøyer seg med sommerruter til Evenes. Da har de dekt opp det viktigste ;)


Du mener vel Hamburg International? Eller skal Germanwings også begynne å fly?

DYflyer
13-11-2008, 11:43
Ellers kan vi kanskje holde Wizzair som en liten outsider? De har jo stor suksess med rutene til TRF, og satser jo fra Ukraina.

Jeg må tydeligvis ha hatt ett særdeles klart øyeblikk der :D. Nå har meldingen kommet om at Wizzair starter opp flyvninger til Kiev 5. januar. Da blir nok jeg en hyppigere gjest på Torp i hvertfall.

http://www.boarding.no/art.asp?id=33909