PDA

View Full Version : Ryanair ekspanderer med flyvninger til USA


Herlov
02-11-2008, 21:30
Jeg plukket opp denne nyheten på airliners.net;

-

Ryanair set for £8 flights to US

Ryanair plans to undercut its struggling competitors on prices
Budget airline Ryanair is to offer flights to the US for eight pounds, by buying planes from struggling rivals.

The plan will be revealed when chief executive Michael O'Leary announces the firm's quarterly results on Monday.

"Economy class will be very cheap, around 10 euros, but our business class will be very expensive," he said in a newspaper interview.

Ryanair's second quarter profits are expected to fall, due to higher fuel prices and its decision to cut fares.

Mr O'Leary is expected to announce plans to buy more than 50 extra aircraft, as part of plans to beat the recession by undercutting more expensive rivals.

"We'll just have to keep flying more aircraft, opening up more routes and offering people more cheap flights," Mr O'Leary said.

Profits down

The flights - which could begin by the end of next year - would be available for those booking early. Passengers would pay airport taxes on top of the fares.

The transatlantic flights are likely to go from Stansted and Dublin airports to New York, Florida, Los Angeles, San Francisco and Boston.

Meanwhile, it is expected that Ryanair's quarterly profits will drop significantly.

Royal Bank of Scotland is forecasting net earnings of 145m euros (£115m; $184m) for Ryanair for the second quarter, down from 260m euros last year.

While the oil price has come down lately, analysts say Ryanair is still suffering because it insured against changing fuel costs at too high a price.

Mr O'Leary has said he expected the airline to make a profit for the full year as long as oil stays below $70 a barrel.

-

http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/7705169.stm

-

Hva vil dette si for trafikken over Atlanterhavet og hvordan vil de store reagere på trusselen?

Stian
02-11-2008, 21:33
Trøste og bære :cry:

LN-GAB
02-11-2008, 21:34
LA og SFO med B738?!

JoeW
02-11-2008, 21:34
Jeg tror muligens dette kan være FRs fall... Du vil få veldig mange færre flights inn på en maskin/dagen på US enn på en maskin som går DUB-TRF....

Molinari
02-11-2008, 21:35
Spennende utvikling. Spent på detaljene før jeg uttaler meg nærmere.

LN-AØR
02-11-2008, 21:37
Jaja, blir spennende å se hvilke flytyper Ryanair i såfall bestiller. Er allikevel litt skeptisk til denne satsningen. Ryanair må i såfall greie å skaffe bygge opp et enormt konkurransefortrinn, fordi konkurransen fra UK til USA er enorm. Hvis ikke tror jeg satsningen blir mislykket. Dette kan bli katastrofalt for Ryanair.

Stian
02-11-2008, 21:42
Det er jo bare billettene som kommer til å koste £8. Både baggasje, mat, drikke etc. kommer jo til å koste. Så det blir nok fort noen hundre pund.

Blubird
02-11-2008, 21:46
En milepæl for Ryanair; større fly og to klasser ombord. Ser vi gratis ombordmeny snart? :rolleyes:

JoeW
02-11-2008, 21:51
"Gratis" og Ryanair? Det fungerer neppe!!

sukram
02-11-2008, 21:53
Oj, dette var spennende nyheter. Skal bli interessant å se flytype, destinasjoner, priser og ombordtilbudet!

LN-MOW
02-11-2008, 21:53
To ting slaar meg:

1. Han traar til i et marked som er i nedgang .. som han gjorde etter 9/11. Det var jo en stor suksess ...

2. 'Veldig dyr c-klasse' .. eksklusiv business class og el crappo turistklasse .. det var slik en viss Sir Richard startet ...

Aapenbart ikke 738 .. men heller ikke nye maskiner .. skal bli interessant aa se hva de sier i morgen.

Budget airline Ryanair is to offer flights to the US for eight pounds, by buying planes from struggling rivals.

Blubird
02-11-2008, 21:57
En annen ting som slår meg, er hvordan O'Leary skal greie å få potensielle kunder til å forbinde Ryanair med eksklusiv business class. Hele merkevaren Ryanair oser jo av, fritt etter MOW; el crappo turistklasse. Her har de en jobb å gjøre! Altså ganske interessant at Ryanair ikke lenger bare skal assosieres med cheapo tickets.

Herlov
02-11-2008, 21:58
Jeg ser for meg at selve billetten vil koste 8 pund, mens tilgang til toalett i løpet av de 8+ timene vil koste 3-4oo pund? ;)

Stian
02-11-2008, 22:01
Baggasjen blir nok ikke billig.

LN-MOW
02-11-2008, 22:03
En annen ting som slår meg, er hvordan O'Leary skal greie å få potensielle kunder til å forbinde Ryanair med eksklusiv business class.

Det er jo mulig at selskapet vil bli kalt noe annet enn Ryanair?

Blubird
02-11-2008, 22:19
Det kan jo naturligvis være et alternativ, men selskapet bør likefullt inneholde navnet "Ryanair" i en eller annen form for å bevare en viss merkekjennskap, og da er man på en måte tilbake og biter seg i halen igjen.

gustavf
02-11-2008, 22:51
Jaja, blir spennende å se hvilke flytyper Ryanair i såfall bestiller. Er allikevel litt skeptisk til denne satsningen. Ryanair må i såfall greie å skaffe bygge opp et enormt konkurransefortrinn, fordi konkurransen fra UK til USA er enorm. Hvis ikke tror jeg satsningen blir mislykket. Dette kan bli katastrofalt for Ryanair.

Jeg er ikke overbevist om at UK (eller Irland) kommer til å bli av det første her, ihvertfall ikke London. Ryanair er store i andre deler av Europa også, så jeg har nesten mer tro på Torp-US enn London-US.

Ellers er jeg enig med MOW: Han tråkker til i nedgangstider, noe som har lykkes før.

FlightDeck
02-11-2008, 22:58
Jeg er ikke overbevist om at UK (eller Irland) kommer til å bli av det første her, ihvertfall ikke London. Ryanair er store i andre deler av Europa også, så jeg har nesten mer tro på Torp-US enn London-US.

Det nevnes ruter fra Stansted og Dublin til New York, Florida, Los Angeles, San Francisco og Boston i nyhetsartikkelen, men det er åpenbart andre deler av Europa som er dårligere dekket med USA-ruten enn Storbritannia og Irland. Ellers er jeg sikker på at Ryanair vil kunne gjøre det sterkt også med en slik satsning, men det skal bli interessant å se hvordan konseptet vil bli og hva slags flytyper som vil bli brukt. På sikt er jeg sikker på at tilbudet mellom Europa og USA mer og mer vil likne på dagens tilbud innen Europa.

gustavf
02-11-2008, 23:05
Det nevnes ruter fra Stansted og Dublin til New York, Florida, Los Angeles, San Francisco og Boston i nyhetsartikkelen, men det er åpenbart andre deler av Europa som er dårligere dekket med USA-ruten enn Storbritannia og Irland.


Note to self: Lese bedre før jeg kommenterer.

Ellers er jeg sikker på at Ryanair vil kunne gjøre det sterkt også med en slik satsning, men det skal bli interessant å se hvordan konseptet vil bli og hva slags flytyper som vil bli brukt. På sikt er jeg sikker på at tilbudet mellom Europa og USA mer og mer vil likne på dagens tilbud innen Europa.

Det tror jeg du har rett i. Forskjellen på de lange europeiske rutene (OSL-LPA, f.eks.) og de korte transatlantiske er ikke så veldig stor.

LN-KRF
02-11-2008, 23:07
Sier det samme som Stian, Trøste å Bære :cry:

sail4fun
02-11-2008, 23:10
Note to self: Lese bedre før jeg kommenterer.



Det tror jeg du har rett i. Forskjellen på de lange europeiske rutene (OSL-LPA, f.eks.) og de korte transatlantiske er ikke så veldig stor.

Men kostnadene på crew og materiell skiller endel når man skal fly "det lille extra" og samme crew ikke kan fly returen på directen.
(mulig man kan fly t/r dublin-new york)

gustavf
02-11-2008, 23:11
Sier det samme som Stian, Trøste å Bære :cry:

Hvorfor?

Siste jeg sjekket var det høyst frivillig å sette seg inn i et fly fra Ryanair, og for den saks skyld andre flyselskap.

gustavf
02-11-2008, 23:15
Men kostnadene på crew og materiell skiller endel når man skal fly "det lille extra" og samme crew ikke kan fly returen på directen.
(mulig man kan fly t/r dublin-new york)

Ja, det er jo ikke mangel på forskjeller, heller. Flytypene som er aktuelle er jo ikke de samme heller, og flygninger på tvers av tidssoner gir jo også noen andre utfordringer for å få utnyttet flåten.

pgaa
02-11-2008, 23:28
Kommet noe dato på når flyvingene skal starte egentlig??

LN-MOW
03-11-2008, 00:16
Hvis du leser foerste innlegg, finner du svaret.

imm
03-11-2008, 00:41
Selv den mest ihugga ryanair fan er skeptisk til dette.
FR er særdeles effektive på alle ting de gjør. Men det er grenser for hvor effektivt det kan bli på så lange ruter.
Håper de skiller ut IC i et eget selskap så de ikke setter hele FR i fare hvis dette ikke skulle gå bra.

Ellers har jo Ryanair sagt de venter på en konjungturnedgang før de skal ekspandere. Og nedgang har vi jo nå. De kjøper fly når andre kansellerer.

OEH
03-11-2008, 01:14
"Economy class will be very cheap, around 10 euros, but our business class will be very expensive"

Lurer på om mange vil velge å betale masse penger for å reise businessklasse med Ryanair, når de kan velge et fullservice-selskap.
Hva kan FR tilby en forretningsreisende som fullservice-selskaper ikke kan?

pgaa
03-11-2008, 01:31
"Economy class will be very cheap, around 10 euros, but our business class will be very expensive"

Lurer på om mange vil velge å betale masse penger for å reise businessklasse med Ryanair, når de kan velge et fullservice-selskap.
Hva kan FR tilby en forretningsreisende som fullservice-selskaper ikke kan?

Spørs hva som er dyrt i O'Leary's øyne da.. 8, 10 høvdinger eller mer???
Da har man jo spart en god slant i henhold til dagens Business Class-priser ...

OEH
03-11-2008, 01:37
Det spørs vel hvilke flyplasser de kommer til å bruke, men dersom man må sitte på en busss i to timer etter ankomst skal de være ganske mye billigere enn konkurentene hvis de skal tiltrekke seg business pax.

sirpjalle
03-11-2008, 09:06
Håper de skiller ut IC i et eget selskap så de ikke setter hele FR i fare hvis dette ikke skulle gå bra.
.


Dette temaet har vært oppe i en annen tråd tidlgere i år. Tror det var en av de større avisene i Norge som intervjuet O'Leary og han presentere planer om Transatlantiske ruter, men der det ble opprettet et nytt selskap for de lange rutene. tror han så for seg å bruke 757-ere?

MartinL
03-11-2008, 09:34
Lurer på om mange vil velge å betale masse penger for å reise businessklasse med Ryanair, når de kan velge et fullservice-selskap.
Hva kan FR tilby en forretningsreisende som fullservice-selskaper ikke kan?

Veldig enkelt, de transatlantiske Rutene vil ikke hete Ryanair, være Ryanair eller bli Ryanair. O'Leary sier at det er snakk om en ny merkevare med nytt konsept. Altså det er IKKE Ryanair som skal fly over dammen!

LN-KGL
03-11-2008, 09:56
Og det er ingenting om dette i pressemeldingen om resultatet for deres andre kvartal sluppet i dag. Ellers kan det sies at resultatet på bunnlinjen har gått ned med 47% i forhold til samme tid i fjor - halvårsresultatet ble etter skatt €215 millioner. Mer interessant er det at siste kvartal utgjorde €194 millioner av disse og dette med bare 1,6 millioner passasjerer mer enn første kvartal.

I god Ryanair-tradisjon greier MOL å sparke både til de tre store i Europa (Air France, BA og Lufthansa), enkeltlands CO2-avgifter og ikke minst forholdene rundt Londons flyplasser (Harry Bush, CAA, BAA, Gatwick, Stansted, ......). Det er virkelig underholdende å lese disse avsnittene, så dette er et must read!

http://www.ryanair.com/site/EN/news.php?yr=08&month=nov&story=fin-en-031108&view=email

Someone
03-11-2008, 10:04
Og det er ingenting om dette i pressemeldingen om resultatet for deres andre kvartal sluppet i dag.

Nå skal man jo alltid ta rykter med en klype salt, og ihvertfall de som oppstår på a.net (riktignok trenger man litt mindre salt der enn mot ryktene som kokes sammen i diverse galleys og cockpiter rundt om kring)


I god Ryanair-tradisjon greier MOL å sparke både til de tre store i Europa (Air France, BA og Lufthansa), enkeltlands CO2-avgifter og ikke minst forholdene rundt Londons flyplasser (Harry Bush, CAA, BAA, Gatwick, Stansted, ......). Det er virkelig underholdende å lese disse avsnittene, så dette er et must read!

http://www.ryanair.com/site/EN/news.php?yr=08&month=nov&story=fin-en-031108&view=email

Selv om jeg misliker FR og synes MOL er en kødd, så skal han ha kred for at han kan lage show, skaffe seg oppmerksomhet og vet å bruke pressen aktivt som de nyttige idiotene de er....og på det siste punktet ser det ut som ledelsen i DY har plukket opp endel tips:p

SQ 777
03-11-2008, 10:38
MOL var live på CNN ca. 0745. Men jeg kom inn kun det siste minuttet og alt jeg fikk med meg var at han skulle shoppe longhaulfly de nærmeste mnd når flyverdenen gikk inn i recession... Minner meg om 2001......

Bengt
03-11-2008, 10:41
Og det er ingenting om dette i pressemeldingen om resultatet for deres andre kvartal sluppet i dag. Ellers kan det sies at resultatet på bunnlinjen har gått ned med 47% i forhold til samme tid i fjor - halvårsresultatet ble etter skatt €215 millioner. Mer interessant er det at siste kvartal utgjorde €194 millioner av disse og dette med bare 1,6 millioner passasjerer mer enn første kvartal.

I god Ryanair-tradisjon greier MOL å sparke både til de tre store i Europa (Air France, BA og Lufthansa), enkeltlands CO2-avgifter og ikke minst forholdene rundt Londons flyplasser (Harry Bush, CAA, BAA, Gatwick, Stansted, ......). Det er virkelig underholdende å lese disse avsnittene, så dette er et must read!

http://www.ryanair.com/site/EN/news.php?yr=08&month=nov&story=fin-en-031108&view=email
Lägg märke till att (vad jag kan minnas) så har Ryanair för första gången extraordinära kostnader i resultaträkningen för snabbare avskrivning av 737-800 som ska säljas. Tidigare har de väl fått extraordinära intäkter. Detta kan vara ett trendbrott som verkligen visar att konjunkturen för flygplan nu drabbar FR också...
Half Year September 2008, excludes exceptional costs of i) Accelerated Depreciation of €25.7m on 15 aircraft to be disposed in financial years 2008/09 and 2009/10 and, ii) a €93.6m write down of our stake in Aer Lingus.

imm
03-11-2008, 10:42
215 millioner pund = 2,3 milliarder kroner er da slettes ikke værst på et halvår i disse tider. Det er som du sier Someone, morsom lesing. De sparker hit og de sparker dit. Men de leverer det de skal. De tjener penger!
Så kan andre le seg ihjel å synes ryanair leverer et elendig produkt, og fortsette å le mens deres egne penger renner ut i bunnen.

LN-KGL
03-11-2008, 11:44
EUR 215 mill = NOK 1 866 mill = DKK 1 673 mill = SEK 2 235 mill = GBP 177 mill

imm, irene bruker euro ;)

imm
03-11-2008, 11:49
EUR 215 mill = NOK 1 866 mill = DKK 1 673 mill = SEK 2 235 mill = GBP 177 mill

imm, irene bruker euro ;)

Ahhh, selvfølgelig. Det var litt tidlig på morran ;)
Uansett, 1,8 milliarder er penger det òg :p

CK
03-11-2008, 12:15
MOL er ingen dumming. Å gå inn nå - når alle de andre nye aktørene på Atlanteren er borte og han sloss om å få overta Aer Lingus, og flyprisene forventes å falle. Prisene på long-haul maskiner har vel holdt seg noe bedre, takket være leveranseproblemene til Boeing? Mange maskiner som skulle vært ute på markedet når 787'ene blir levert har blitt beholdt, og så langt er det bare en haug narrow-bodies som er kastet ut i markedet etter konkursene i f.eks. Sun Country, Exel og Sterling. Men, MOL satser på at det skjer ting i long-haul markedet, og han er klar.

Et veldig godt trekk å kalle det nye selskapet noe annet enn Ryanair. Her får MOL sjansen til å etablere et nytt merkenavn, kanskje uten de negative assosiasjonene folk har til Ryanair, men ved at mange allikevel kjenner connectionen mellom de to, skapes forventninger om lav pris (selv om det kanskje ikke er så billig, ref. DYs posisjon i Norge).

Veldig spennende. Skal det bli MOL som klarer å etablere long-haul, LCC? Eller blir det dette som knekker en "winning-streak"? Okke som - dette blir spanande!

pgaa
03-11-2008, 12:19
http://boarding.no/art.asp?id=33760
Mandag??.. Det er vel idag det, hva har Mr. O'Leary å meddele tro... :rolleyes:

view
03-11-2008, 12:54
Jeg trodde ærlig talt dette var aprilsnar da jeg leste det.. måtte sjekke datoen.

Øivind
03-11-2008, 13:06
Jeg regner med at de kommer til å fly til/fra sekundære flyplasser. Hvor attraktivt det er for andre enn fritidsreisende vet jeg ikke, men jeg ser ikke for meg at folk som reiser i jobbsammenheng har tid eller lyst til å tilbringe timer i en buss på vei til/fra en flyplass langt uti "ødemarka".

sukram
03-11-2008, 16:05
Ifølge VG Nett (http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=522706)er hele historien bare oppspinn laget av overivrige journalister. Ville ikke være første gang isåfall.

Martin
03-11-2008, 16:05
Og så viste det seg at det var en journalist som trodde at MOL skulle beynne med billigflyvninger over dammen..

VG (http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=522706)

Blackhawk
03-11-2008, 16:11
He he, tabbe!! Tenker det er en del nettavis-journalister
osv. som føler seg smarte nå ja.. busted!

JoeW
03-11-2008, 16:23
Fantastisk. Men vi kan vel være enige om at MOL faktisk må ha gjort noe riktig for å i det hele tatt klare å få en journalist så oppildnet uten å ha snakket med personen!!

SQ 777
03-11-2008, 16:36
http://edition.cnn.com/2008/BUSINESS/11/03/ryanair.shares.ap/index.html?iref=24hours

Under bildet en link til intervjuet i dag tidlig på CNN...

ATC
04-11-2008, 19:08
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article3695066.ab

Skavsta blir en av fem destinationer i Europa som får de beryktade Ryanairflygen till USA. Inom 18 månader.

imm
04-11-2008, 19:24
Synd det ikke er planer for base fra Norge da.

ATC
04-11-2008, 19:26
Ska bli intressant att se vad som händer. Man får säkert de billiga biljetterna sålda, men det är ju inte dom man överlever på ,det är ju de som ska betala dyrt och flyga business! Då från en remote flygplats utan så värst mycket bekvämligheter med lång tid in till Stockholm och frågan är var man landar i USA!! Jag undrar jag? OCH inget bonussystem!

SQ 777
04-11-2008, 19:26
Overtar de 787 fra de som ikke kan betale dem:colgate:.. Bare kødder, men de har sikkert råd..

ohegge
05-11-2008, 02:29
Mener å ha lest tidligere at Ryanair har vært i forhandlinger med Long Island Mac Arthur Airport?
http://en.wikipedia.org/wiki/Long_Island_MacArthur_Airport

Ellers så kunne vel både Calverton Executive Airport, Francis S. Gabreski Airport og East hampton Airport, vært alternative flyplasser? Enkelte ligger her ganske langt ut på Long Island. Men, det ligger vel "litt" i Ryanairs sjel å ha flyplassene et stykke unna byen de betjener?
Det er jo flere store motorveier som går utover hele Long Island. Så ekstremt avisidesliggende er de jo ikke!

http://en.wikipedia.org/wiki/Calverton_Executive_Airpark
http://en.wikipedia.org/wiki/Francis_S._Gabreski_Airport
http://en.wikipedia.org/wiki/East_Hampton_Airport

LN-MOW
05-11-2008, 02:33
ISP har såvidt jeg vet ikke FIS-fasiliteter. Uten dette kan ikke flyplassen operere regulære internasjonale flighter.

(FIS: Federal Inspection Services - toll & immigrasjon)

litt-amatør
05-11-2008, 14:53
http://www.dagbladet.no/dinside/2008/11/05/552864.html

Vel vel...

CK
05-11-2008, 19:34
Det kommer jo ganske tydelig frem i artikkelen på cnn.com (som i motsetning til Dagbladet og alle de andre faktisk er førstehåndsinformasjon fra Associated Press som trolig VAR på pressekonferansen.

Separately, Ryanair discounted a report Sunday in a British tabloid newspaper that quoted O'Leary as saying he would launch trans-Atlantic services soon.

Deputy Chief Executive Michael Cawley said such a a move was "not imminent," and would depend on acquiring long-haul aircraft at deeply discounted rates.

O'Leary has repeatedly floated the idea of launching a sister airline to Ryanair with a trans-Atlantic focus. Aer Lingus operates services to several U.S. cities


Snakk om AMATØRER!

ohegge
05-11-2008, 21:11
ISP har såvidt jeg vet ikke FIS-fasiliteter. Uten dette kan ikke flyplassen operere regulære internasjonale flighter.

(FIS: Federal Inspection Services - toll & immigrasjon)

Etter artikkelen på Wikipedia å dømme, så skulle jo flyplasseier bygge FIS-fasiliteter dersom flygninger ble aktuelt. Det er jo en kjapp sak å bygge opp dette desrom det blir nødvendig.
For byen Islip, som eier ISP, så vil dette sikkert bety masse penger inn.

I følge google maps, så er reisetid fra ISP til Times square på Manhattan, bare litt over en time. Det er jo ikke lange stykket da.

LN-MOW
05-11-2008, 21:22
For byen Islip, som eier ISP, så vil dette sikkert bety masse penger inn.

I følge google maps, så er reisetid fra ISP til Times square på Manhattan, bare litt over en time. Det er jo ikke lange stykket da.

Islip har ikke møtt Mo'L ennå ... :colgate:

Jeg har vært på Islip, regn ihvertfall halvannen time .. trafikken der ute er ille .. dessuten passerer du både JFK og LGA på veien ...
Kolektivtransporten er heller ikke all verden ...
http://macarthurairport.com/pages/14transportation.shtml

ohegge
05-11-2008, 21:31
Islip har ikke møtt Mo'L ennå ... :colgate:

Jeg har vært på Islip, regn ihvertfall halvannen time .. trafikken der ute er ille .. dessuten passerer du både JFK og LGA på veien ...
Kolektivtransporten er heller ikke all verden ...
http://macarthurairport.com/pages/14transportation.shtml

Selv halvannen time er jo ikke ekstremt mye da! ;-)
Det er jo nærmest som skapt for en ekspressbussrute der O`Leary kan tjene drøssevis på å selge overprisede bussbilletter inn til The Big Apple!

Forutsatt at jernbanelinjen og stasjoner, ikke er alt for trafikkert, så bør det vel ikke kunne være alt for kostnadskrevende å sette opp flytog der heller?

Men, jeg har ikke vært der.da!

TFC1
07-11-2008, 10:42
Dinside er fremme med en fortsettelse på dette, artikkelen er publisert for to dager siden. Men det som for meg fremstår litt spesielt er kommentarfeltet, med svar fra reiseansvarlig hos dinside.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=793146

Ikke vet jeg...