PDA

View Full Version : Star Alliance Gold - la oss tenke litt :)


jcnorway
02-11-2008, 19:32
Satt og fabulerte litt om dette med Star Alliance og Gold status. Slik jeg forstår det så finnes det mange ulike FF-programmer innen Star Alliance, f.eks. EuroBonus (SK), Miles&More (LH, OS, LX, LO ++), Milage Plus (UA), KrisFlyer (SQ) osv...

Er det noen som tidligere har sett på hvilket av disse FF-programmene som er enklest å oppnå Gull-status på? Da tenker jeg både kortest mulig tid, lavest mulig pris, men også muligheten til å klare å holde å holde seg innenfor grensen for å beholde Gold.

For å oppnå f.eks. EuroBonus Gold så kreves det:

45 000 Grunnpoeng innenfor din personlige kvalifiseringsperiode.
25 kvalifiserende flyginger innenfor din personlige kvalifiseringsperiode. Kvalifiserende flyginger registreres kun på flyginger med SAS, Widerøe og Blue1 med Businessbillett (bookingkoder A C D J Z).
Kjøp av Travel Pass årskort (http://www.sas.no/no/Bedriftsportal/Travel_Pass/)Hva vil 45 000 grunnpoeng koste?? Noen som har gjort beregninger på dette før? Evnt er det andre FF-programmer inn Star Alliance som vil være billigere å bli Gold på?

Kjør diskusjon :)

PS. Nå er det jo sikkert mulig å dra diskusjonen enda lenger og diskutere om Star Alliance er det beste nettverket eller ikke (har jo f.eks. SkyTeam), men la oss først gjøre oss ferdig med Star Alliance. Så kan man jo evnt diskutere hvilken allianse som er enklest å oppnå Gold-status på senere. Nå i første omgang så lurer jeg på Star Alliance.

Utflyttet
02-11-2008, 19:35
Mener det er opplest at enten Air Canada eller British Midland har de letteste kravene. Paging Tommy777. ;)

-A

JoeW
02-11-2008, 20:01
Innbiller meg BMI, men dette er Tommys bord!!

FlightDeck
02-11-2008, 20:20
Det er vel lettest å nå høy status med bmi, f.eks. får man allerede på sølvnivå (16.000 miles) tilgang til lounge. Riktignok gjelder ikke dette bare om man reiser med bmi og har en vanlig økonomi-billett eller bedre. Gullnivå nåes på 38.000 miles og har noen fordeler SAS EuroBonus ikke har, f.eks. fire gratis oppgraderinger i året.

Uansett, jeg tror det er lurt å velge programmet til det selskapet man reiser mest med, selv om man kanskje må fly noen runder ekstra for å oppnå gullstatus. Selv om det er noen faste fordeler for alle gullkort innen alliansen, har hvert program noen ekstra fordeler bare for reisende innen eget selskap. Har du SAS EuroBonus Gold og reiser mye i USA, er det en dårlig deal; du får ikke 25 prosent ekstra og reiser du på en billigbillett får du relativt lav opptjening. Er du medlem i et amerikansk program får du 100 prosent opptjening uansett billett.

Men her kan sikkert Tommy utdype mer.

Bizflyer
02-11-2008, 20:25
Du kan jo se en beregning jeg gjorde for et par år siden her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=18855

BF:cool2

JoeW
02-11-2008, 20:26
Som UA Mileage Plus-medlem får jeg kun 25 % når jeg reiser "billig" med SAS. Litt avhengig av hvor jeg blir boende får vi muligens gå over til EB.

FlightDeck
02-11-2008, 20:46
Er det noen som tidligere har sett på hvilket av disse FF-programmene som er enklest å oppnå Gull-status på? Da tenker jeg både kortest mulig tid, lavest mulig pris, men også muligheten til å klare å holde å holde seg innenfor grensen for å beholde Gold.

Vel, er målet å få et kort med sølv- eller gullfarge på for minst mulig penger, gjelder det å være litt strategisk. Da må du følge nøye med på kampanjer og være fleksibel i forhold til hvor og når du kan reise. De fleste har ikke tid til å leve i et evig milage run, men det er absolutt mulig å nå gullstatus for ganske lite penger - selv om det for meg mest høres ut som galskap. Her er noen eksempler:

SAS har en-to ganger i året en kampanje der billettprisene senkes i forhold til vanlig nivå samtidig som de gir full EuroBonus-opptjening (V-klasse). Bestiller du en del billetter under disse kampanjene, kan du komme langt på vei. Ruter til f.eks. Spania og Frankrike gir 1.800 poeng hver vei. I vinter kunne du fly med SAS til Barcelona, Madrid, Nica og Paris og få 3.600 poeng for ca. 700 kr. for en tur-retur-reise. Bestiller du seks slike rundreiser har du sølvkort og 21.600 poeng til 4.200 kr. Med sølvkort blir veien videre til gull noe lettere ettersom du får 15 prosent ekstra opptjening (540 poeng mer på hver rundreise Norge-Spania/Frankrike og altså 4.140 poeng for en rundreise). Tar du seks nye rundreiser mellom Norge og Spania/Frankrike (tolv totalt), er du oppe i 46.440 poeng og har dermed passert grensen for gullkort. Dette kostet deg ca. 8.400 kr. Med gullkort får du 25 prosent mer grunnpoeng, og det blir dermed 25 prosent lettere å fornye medlemskapet neste år.

Swiss er et annet selskap man bør stifte bekjentskap med hvis man har lyst på et sølv- eller gullkort. Swiss har et meget bra tilbud på ufleksible Business Class-billetter. Dette er ingen kampanje, billettene er tilgjengelig hele tiden på omtrent hele rutenettet i Europa så lenge du flyr med Swiss og ikke roter deg bort i enkeltreiser eller code share-partnere. Som regel koster det 2500-3500 kr. for en tur-retur-reise, nesten uansett hvor du flyr i Europa. Reiser du f.eks. Stockholm-Zürich-Warszawa tur-retur får du ca. 8000 poeng. Tar du en slik rundtur seks ganger, har du gullkort til ca. 15.000 kr.

Ellers gjelder det å se etter kampanjer med billetter som gir full bonusopptjening. US Airways hadde f.eks. en kampanje i høst der du fikk 100 prosent opptjening på ruten Stockholm-Philadelphia-New York med billetter til ca. 2600 kr. Da ville du tjent ca. 10.000 poeng for en rundreise. Med fire og en halv slike ville du hatt gullkort til ca. 12.000 kr.

JoeW
02-11-2008, 20:51
Og nå skulle vel LX komme tilbake til OSL også? Var det ikke confirmed?

Someone
02-11-2008, 21:03
SAS har en-to ganger i året en kampanje der billettprisene senkes i forhold til vanlig nivå samtidig som de gir full EuroBonus-opptjening (V-klasse).

Kampanjebilletter vil i fremtiden bli O-klasse og 25%

Og nå skulle vel LX komme tilbake til OSL også? Var det ikke confirmed?

Nei, Swiss har ikke gått ut med noen planer om noe retur til OSL. Føreløpig så velger de code-share med SAS

jcnorway
02-11-2008, 21:28
Kampanjebilletter vil i fremtiden bli O-klasse og 25%

Med andre ord så er FlightDeck sitt forslag (et godt et) ikke aktuelt? 25% opptjening er uansett noe tull, kampanje eller ikke ;)

FlightDeck
02-11-2008, 21:42
Minner om at Blue1 har kuttet 25-prosentregelen og kjører 100 prosnet opptjening ut året. Way to go!

Ellers synes jeg at SAS bør lage en 50-prosentregel eller kjøre flere billettklasser opp til 100 prosent. Jeg kan f.eks. betale 1500 kr. for en enkeltbillett Oslo-Manchester og sitte igjen med 25 prosent. Da oppgraderer jeg selvsagt med 100 kr. og får 100 prosent med Q-klasse, men likevel - når man betaler over 1000 kr. for en enkeltbillett bør man få mer enn 25 prosent. Det er greit at veldig billige billetter gir lav opptjening, men det bør være litt rettferdighet i dette systemet også. bmi har 25 prosent på economy saver og 50-150 prosent på economy.

FlightDeck
02-11-2008, 21:50
Med andre ord så er FlightDeck sitt forslag (et godt et) ikke aktuelt? 25% opptjening er uansett noe tull, kampanje eller ikke ;)

Jeg har ikke hørt om denne endringen, men siden det kommer fra en troverdig kilde (Someone) er det sikkert riktig. SAS EuroBonus er åpenbart et program som i hovedsak baserer seg på å gi fordeler til Business- og Economy Extra-passasjerer - og ikke til de som reiser ofte på Economy.

JoeW
02-11-2008, 21:58
Nei, Swiss har ikke gått ut med noen planer om noe retur til OSL. Føreløpig så velger de code-share med SAS

Hm, jeg lever nok i en drømmeverden denne helgen. Mulig det jeg sier skal tas med en klype salt. Jeg kommer sterkere tilbake.

FlightDeck
02-11-2008, 22:01
Så hvis man skal benytte seg av Swiss' business-tilbud er man altså avhengig av å kjøpe "tilslutningsbilletter" med andre selskaper. Likevel skal man ikke lenger enn til København for å få fly Swiss.

jcnorway
02-11-2008, 22:04
Jeg har ikke hørt om denne endringen, men siden det kommer fra en troverdig kilde (Someone) er det sikkert riktig. SAS EuroBonus er åpenbart et program som i hovedsak baserer seg på å gi fordeler til Business- og Economy Extra-passasjerer - og ikke til de som reiser ofte på Economy.

Denne konklusjonen om SAS EuroBonus er jo det samme som Bizflyer kom fram til i sin beregning gjort for et par år siden. Lite som har endret seg :)

Tommy777
03-11-2008, 19:27
Den raskeste og enkleste maaten aa komme seg opp til Star Gold paa er BMI Diamond Club.

Er selv baade EBG og BD*G

Naar det gjelder Eurobonus, er det slik at dersom du reiser mye paa dyre billetter, er dette et meget godt program. Gjoer du ikke det, blir det hele tiden et meget irriterende loep med aa lete etter V klasse tilbud som nevt lengre opp i traaden, diverse C klasse tilbud etc. for aa beholde statusen. Det er ingenting som er verre enn aa miste gullstatus ;)

Dette unngaar du ikke dersom du reiser mye med SAS uansett hvilket program du er medlem i. Men det er viktige forskjeller mellom BMI og SAS naar det gjelder billigbilletter paa andre Star partnere: Mens du faar 0 og 25% hos alle amerikanske selskaper (AC, UA og US) faar du minst 100% hos BMI.

Det samme gjelder Singapore, ANA og Air NZ. Hos TG faar du 50% i de billigste klassene, ikke 25% som SAS. Hos BMI faar du ogsaa 100% hele veien

Mer her: https://www.flybmi.com/bmi/src/html/diamondclubhowtoearnmiles.html

Det er ogsaa et par meget viktige fordeler BD gull har som ingen andre tilbyr:

A monthly destinations bonus of 35% on bmi flights - partner flights will continue to earn 25%. Det betyr at ALL aktivitet paa kontoen din faar en 25% bonus paa slutten av maaneden, 35% paa BMI flighter. Selv om dette ikke er EQM/Grunnpoeng, er det gode poeng aa ta med seg.

Gold members with over 55,000 membership status miles will have any miles over this amount converted to destinations miles. Det betyr at alle miles du tjener etter at du har oppnaadd 55K grunnpoeng, gir 100% bonus + den ovennevnte 25/35% bonusen. Paa innenriks flighter jeg tar i F, gir dette meg 625% poeng!!

Four complimentary upgrade vouchers, for you to use when purchasing a bmi flight. 4 vouchere som kan brukes over dammen eller til uansett destinasjon BMI flyr til helt gratis.

Upgrades on bmi award flights to the business cabin (or premium economy cabin on our longhaul services) for you and a companion. Det betyr at du redeemer poeng i Economy og faar business dersom det er plass. Genialt

Lifetime gold membership if you've earned gold Diamond Club status for 10 consecutive years
gold members with over 55,000 membership status miles can buy a silver Diamond Club card for a friend or colleague.

Et par andre ting: Hver Hertz leie mottar man 1700 miles for. Hver overnatting hos Hilton familie hoteller (Embassy Suites mm) Mottar man 1000 miles pr. natt

Saa kommer vi til uttak av bonusreiser. Lyst paa en tur i SQ F eller Swiss F? Vel, ikke mange poengene man trenger dersom man bruker litt cash. Genialt at man kan bruke cash og miles. Eneste flyselskap som er ekskludert i dette programmet er LH F, du kan ta ut LH C bonus med cash & miles. Dersom du kun bruker miles kan man fortsatt ta ut i LH F.

Her er et par eksempler hva ting koster fra Oslo t/r:

OSL-Uansett destinasjon i USA, Belize, Canada, Costa Rica, El Salvador, Greenland, Guatemala, Honduras, Mexico, Panama.

I Economy: 25000 miles + 170GBP
I Business: 37500 miles + 255GBP
I First: 50000 miles + 340GBP

OSL-uansett destinasjon i Soer Amerika: Antigua, Argentina, Bahamas, Barbados, Bermuda, Bolivia, Brazil, Caribbean, Chile, Colombia, Cuba, Martinique, Paraguay, Peru, Puerto Rica, St Lucia, St Thomas, Uruguay,Venezuela

I Economy: 25000 miles + 170GBP
I Business: 37500 miles + 255GBP
I First: 50000 miles + 340GBP

Saa for 70.000 miles og 500GBP kan du ta en tur til EZE med kjerringa!

OSL- Hawaii:
I Economy: 40000 miles + 270GBP
I Business: 60000 miles + 405GBP


Husk at business miles bookes i Domestic First Class i USA og til Hawaii

https://www.flybmi.com/bmi/src/html/diamondclubhowtospendmiles.html

Someone
03-11-2008, 19:28
Men med en LH oppkjøp av BD er vel sjansen stor for at det går inn i Miles&More.

Tommy777
03-11-2008, 19:36
Er ikke helt sikker. Konkurransebildet til BD er helt annerledes enn det LH har nede paa kontinentet, saa selv om Swiss er blitt M&M blir det toeft for LH aa eliminere et program som er laget for aa konkurrere med BA EC

jcnorway
03-11-2008, 19:53
Takk for en fin oppklaring Tommy. Hvis vi nå sier at vi ser helt bort fra kampanjebilletter i eco og biz, hvilket løp er det rimeligste for å komme seg opp til eks. EBG eller BMI Gold? Ta utgangspunkt i reiser fra OSL. Blir billigste veien til f.eks EBG å kjøpe en del ufleksible longhaul bizbilletter tur/retur eller satse på de "billigere" eco extra innad i Europa? Hadde jeg vunnet en million i Lotto så hadde det vært sjef med en skikkelig milage run bare for å sjekke dette :lol: Hadde selvfølgelig betalt min del av CO2-kvoten ;)

pgaa
03-11-2008, 19:56
Å lenge beholder man Star Gold hos BMI om man ikke har reist på en stund da??

Tommy777
03-11-2008, 19:59
Hva skal til? Tror jeg hadde holdt meg langt unna Extra og Business billetter dersom det skal gjoeres billigst mulig. Tipper vi ser billetter mellom 3-4K paa US Air fra OSL til sommern. 3 grisebillige turer t/r Chicago gjoer jo susen + noe smaaplukk i Europa gjoer susen. CO er snart med i Star, de vil ogsaa gi 100% BMI poeng. EBG trenger man like mange USA turer + smaaplukk, forskjellen er at du maa ut med 6-7K pr billett for aa faa en klasse som gir 100%... Det hjelper med EBG bonusen som er 25% ogsaa paa EQM. Men siden man trenger 45K EB poeng for gull, kontra 38K for BMI gull er det ingen forskjell.

Saa ca. 10-15K norske for gull hos BMI, omtrent det dobbelte for EBG

Tommy777
03-11-2008, 20:01
Å lenge beholder man Star Gold hos BMI om man ikke har reist på en stund da??

Samme som EBG. Etter du har faatt staus, har du statusen 1 aar fra din kvalifiseringsperiode ender + 3 mnd.

Someone
03-11-2008, 20:03
Ved hjelp av litt kreativ hoderegning tror jeg at jeg kom frem til at sølvkortet mitt kostet 25.000kr ifjor (selv om det kan gjøres langt billigere, hadde målet kun vært å bli sølv :p )

jcnorway
03-11-2008, 20:03
Får vurdere å melde meg inn i BMI da skjønner jeg :) Ser fram til at CO blir med i Star. Sjansen er nok stor for at det også blir noen turer med CO over dammen hvis man trenger noen ekstra miles :D BMI høres bra ut for oss som ikke reiser på de dyreste billettene, mens EuroBonus nok er mest tilpasset de som reiser mye på C-klasse.

pgaa
03-11-2008, 20:19
Medlemsfordelene sånn utover poeng, er de ganske like som i SAS EBG??

Tommy777
03-11-2008, 20:20
En klok kamerat bruker aa si: Dersom du sliter noe voldsomt med aa beholde statusen din aar etter aar, trenger du den ikke ;-)

jcnorway
03-11-2008, 20:22
Du har en meget klok kamerat, Tommy :D Nei, tror kanskje ikke slike gullkort kanskje er noe å trake etter hvis man ikke av f.eks. jobbmessige årsaker reiser mye. En jobb med mye farting rundt omkring hadde faktisk ikke gjort meg noe. Liker jo å reise så noen flyreiser pga jobb er ingen uting i min verden :)

Tommy777
03-11-2008, 20:32
Medlemsfordelene sånn utover poeng, er de ganske like som i SAS EBG??

Vel, det er alltid ekstra fordeler for gullkunder i egne flyselskap. Hos SAS er man ekstra saere. Mens man faar fast track tilgang hos LH, UA med flere uansett hvilket Star Gold kort man har, er det kun EBG (paa papiret) som faar dette hos SAS. Merkelig og urettferdig. Saa som EBG faar man bruke fast track paa OSL selv med internasjonal oekonomibillett, noe man ikke faar som medlem av andre programmer i Star.

Du faar ogsaa lov til aa velge seter paa alle radene paa innenriksfly ved bestilling, noe man ikke faar som annen Star Gold.

Du staar ogsaa foerst paa lista naar det er operational upgrades paa gang, noe som skjer av og til paa intercont med EBG, det samme gjelder dog paa BD metal, de prioriterer sine egne medlemmer foerst.

Ellers kan jeg ikke finne noen andre fordeler EBG har vs. andre programmer.

Hos BMI faar man ogsaa egne fordeler som ikke EBG faar (se tidligere post).

Som BD Gold blir du bl.a. hentet i loungen og eskortert til setet ditt ombord selv om du reiser i Economy (gjelder intercont fra MAN/LHR)

Farmer
03-11-2008, 20:35
En klok kamerat bruker aa si: Dersom du sliter noe voldsomt med aa beholde statusen din aar etter aar, trenger du den ikke ;-)
Et MEGET klokt utsagn!
I realiteten er det jo egentlig et aldri så lite sykdomstegn å inneha gullkort, ved at man da er altfor mye borte på reiser, og da er det som regel jobbreiser det er snakk om for oss som reiser så mye.
Men tilbake til topic. Bor du i Norge mener jeg Eurobonus må være det beste alternativ for de aller fleste. Kun 45.000 miles for å oppnå EBG status, noe som ikke er mer enn 2 t/r i business til Asia eller USA pr år f,eks.
Når vi nå i tillegg ser at både Mastercard og Dinerscard hiver ekstrapoeng etter folk her, vil jeg si at det er mye å hente.
Dette betyr bl.a om man betaler reisen med samme kortet, får man i pose og sekk. Både grunnpoeng for reisen og ekstrapoeng for verdien av billetten.

Tommy777
03-11-2008, 20:44
Men tilbake til topic. Bor du i Norge mener jeg Eurobonus må være det beste alternativ for de aller fleste. Kun 45.000 miles for å oppnå EBG status, noe som ikke er mer enn 2 t/r i business til Asia eller USA pr år f,eks.
Når vi nå i tillegg ser at både Mastercard og Dinerscard hiver ekstrapoeng etter folk her, vil jeg si at det er mye å hente.
Dette betyr bl.a om man betaler reisen med samme kortet, får man i pose og sekk. Både grunnpoeng for reisen og ekstrapoeng for verdien av billetten.

Mens 2 turer i business er det som skal til, er det jo det samme hos BMI. 200% grunnpoeng der ogsaa paa business. Det er det som er best med BMI, du faar det beste fra begge verdenene til kun 38K grunnpoeng i aaret for gull

Men det blir ikke spesielt billig. 2 business maa du ut med 40K ++ for aa faa gull, mens 3 turer i V til USA ogsaa gjoer susen for under halvparten av prisen.

I Oslo har vi snart 2 Star direkte interkontinentale flighter: CO til EWR med et heftig nettverk derfra, US med PHL, samme der. Skal du reise US og snart CO, vil Eurobonus kun gi 25% poeng paa billige billetter, mens BMI og alle amerikanske programmer gir minst 100%.

Saa har du en tur eller to over dammen i aaret paa oekonomiklasse og vil reise direkte fra OSL, er Eurobonus et elendig alternativ. Du maa lete og styre, samt betale masse ekstra for aa faa 100% poeng. Irriterende.

jcnorway
03-11-2008, 20:49
Så for å få i pose og sekk så melder man seg inn i BMI og betaler reisene med EB Mastercard eller EB Diners Club, super opptjening på billigbilletter over dammen + noen ekstrapoeng i EB grunnet betaling med co-branded EB-kort :colgate:

pgaa
03-11-2008, 21:09
Saa kommer vi til uttak av bonusreiser. Lyst paa en tur i SQ F eller Swiss F? Vel, ikke mange poengene man trenger dersom man bruker litt cash. Genialt at man kan bruke cash og miles. Eneste flyselskap som er ekskludert i dette programmet er LH F, du kan ta ut LH C bonus med cash & miles. Dersom du kun bruker miles kan man fortsatt ta ut i LH F.

Her er et par eksempler hva ting koster fra Oslo t/r:

OSL-Uansett destinasjon i USA, Belize, Canada, Costa Rica, El Salvador, Greenland, Guatemala, Honduras, Mexico, Panama.

I Economy: 25000 miles + 170GBP
I Business: 37500 miles + 255GBP
I First: 50000 miles + 340GBP

OSL-uansett destinasjon i Soer Amerika: Antigua, Argentina, Bahamas, Barbados, Bermuda, Bolivia, Brazil, Caribbean, Chile, Colombia, Cuba, Martinique, Paraguay, Peru, Puerto Rica, St Lucia, St Thomas, Uruguay,Venezuela

I Economy: 25000 miles + 170GBP
I Business: 37500 miles + 255GBP
I First: 50000 miles + 340GBP

Saa for 70.000 miles og 500GBP kan du ta en tur til EZE med kjerringa!

OSL- Hawaii:
I Economy: 40000 miles + 270GBP
I Business: 60000 miles + 405GBP


Husk at business miles bookes i Domestic First Class i USA og til Hawaii

https://www.flybmi.com/bmi/src/html/diamondclubhowtospendmiles.html

Må vel være en god deal dette å?? Antall miles spedd på med no cash...

Tommy777
03-11-2008, 21:28
Må vel være en god deal dette å?? Antall miles spedd på med no cash...

Jeg synes det er et godt alternativ, saerlig dersom du oensker aa fly First Class eller Business.

For 50.000 miles + noen smaakroner, kan man fly Swiss First Class fra Chicago til Oslo via ZRH, en billett som koster 60-70K norske. For mange er det eneste mulighet til aa faa oppleve noe vanvittig fett. Det er god utnytting av poengene i min bok. Skjoenner ikke folk som bruker 60K miles paa aa fly oekonomiklasse til USA, noe som koster 4-5000 spenn. Elendig utnyttelse av poeng.

O_K_
03-11-2008, 22:00
For min del skal det ikke koste meg noe å få sølv / gullkort om jeg får det. Det vil bare være ett resultat av jobben. Regner med at reising blir en større del av jobben fremover. For øyeblikket er det bare 1 IC og 2-3 europaturer i året. Jeg har utrolig mange flere flighter som privatreisende, helt bakerst i flyet. Skal jeg reise IC privat vil jeg nok prøve å legge litt ekstra og komme meg fremover, men så lenge jeg reiser europa så vil jeg heller bruke pengene på å bo litt bedre. Er tross allt flere timer på hotellet enn i flyet.

FlightDeck
04-11-2008, 10:00
Men det er viktige forskjeller mellom BMI og SAS naar det gjelder billigbilletter paa andre Star partnere: Mens du faar 0 og 25% hos alle amerikanske selskaper (AC, UA og US) faar du minst 100% hos BMI.

Flyr man på W,U,K,L,T,G med SAS og registrerer poengene hos bmi, får man fortsatt bare 0.25 miles. Så reiser man mye på discounted-billetter med SAS, som ofte ikke er spesielt discounted for øvrig, er det ikke store forskjellen mellom diamantklubben og europabonusklubben - men da med unntak av de amerkianske selskapene, slik du nevner... Så det jeg (vi?) savner er jo et program som gir mer enn 25 prosent på de billettene SAS bare gir 25 prosent på.

O_K_
04-11-2008, 10:14
Ja, det skal være sikkert. Mer 100% opptjening hadde gjort seg. Å betale godt over 1000kr for en liten flytur (OSL-ARN, TRD-ARN etc) kan ikke kalles economy discount lengere. Særlig ikke når man kan få samme turen ned i 500kr om man leter litt.

TOS
04-11-2008, 10:22
Jeg sliter med å unngå 25%-klassene på mine reiser, da det ofte virker å være ganske kostbart å oppgradere til billigste 100%-klasse. Neste tur jeg skal på betaler jeg vel drøye kr. 4000,- for TOS-OSL-LCY t/r i K og U klasse, som ikke oppfattes som ekstremt billig. Skulle jeg opp på billigste 100% klasse (av en eller annen grunn så finner jeg aldri V-klasse, så Q-klasse er det billigste alternativet) så hadde det kostet meg 15-1600,- ekstra. Det blir ca 50 øre per poeng, noe jeg ikke synes det er verdt. Jeg antar at dette prispåslaget har noe med at jeg må booke begge leg'ene hver vei i samme klasse, slik at også TOS-OSL blir dyrere?

Så et lite oppklaringsspørsmål: Tommy sier at man får 100% opptjening på de klassene som SK gir 25% på, mens FlightDeck sier at man kun får 25% om man flyr SK og registerer disse flightene på BMI-kortet. Snakker man om to forskjellige ting her, eller er det noen som har feil?

FlightDeck
04-11-2008, 10:29
(av en eller annen grunn så finner jeg aldri V-klasse, så Q-klasse er det billigste alternativet)

V-klassebilletter er kampanjebilletter og er bare tilgjengelig i visse perioden. Den er ofte billigere enn de billigste 25 prosent-billettene. Vanligvis er Q den "billigste" billettkategorien som gir 100 prosent opptjening.

Så et lite oppklaringsspørsmål: Tommy sier at man får 100% opptjening på de klassene som SK gir 25% på, mens FlightDeck sier at man kun får 25% om man flyr SK og registerer disse flightene på BMI-kortet. Snakker man om to forskjellige ting her, eller er det noen som har feil?

I bmis program får man 100 prosent på amerikanske selskaper på alle type billetter, men fortsatt bare 25 prosent når du reiser med billigbilletter på SAS.

Extra230
04-11-2008, 12:31
Jeg orker ikke lenger å sitte og lete etter SAS IC billetter som gir 100% opptjening. Resultatet er jeg ikke lenger flyr SAS. Med UA får jeg 100% +100% for 1P samt E+ selv på billigste billettene, det gjør livet enkelt. Jeg vurderer å flytte fra Mileage Plus til BMI, men er litt redd LH-spøkelset.

Utflyttet
04-11-2008, 12:39
Jeg orker ikke lenger å sitte og lete etter SAS IC billetter som gir 100% opptjening. Resultatet er jeg ikke lenger flyr SAS. Med UA får jeg 100% +100% for 1P samt E+ selv på billigste billettene, det gjør livet enkelt. Jeg vurderer å flytte fra Mileage Plus til BMI, men er litt redd LH-spøkelset.

Hver sine problemer. Jeg sitter og myser på å finne en snarvei hjem, og uansett ender opp med å ha tjent nok til å få EBG før to uker omme, for tredje gang i år. Hilsen en som mister et *A-gullkort om 4 mnd og kommer ikke til å savnet det, og antakelig ikke kan unngå EBG i noen år til...

-A

TOS
04-11-2008, 13:02
Hver sine problemer. Jeg sitter og myser på å finne en snarvei hjem,

Er det en sånn ph-ndr snartur som tar deg jorden rundt...? :-)

Tommy777
04-11-2008, 17:33
Jeg orker ikke lenger å sitte og lete etter SAS IC billetter som gir 100% opptjening. Resultatet er jeg ikke lenger flyr SAS. Med UA får jeg 100% +100% for 1P samt E+ selv på billigste billettene, det gjør livet enkelt. Jeg vurderer å flytte fra Mileage Plus til BMI, men er litt redd LH-spøkelset.

Enig i at LH spoekelset lurer i kulissene, men etter dagens uhyggelige e-post med store endringer i Mileage Plus programmet, forsvinner 2X UA Visa samt at istedetfor aa gaa fra 1K til Premier Exec og holde meg paa det nivaaet, er det bye bye Premier Exec fra neste kvalifiseringsperiode for baade kjerringa og meg

Eriksan
04-11-2008, 23:14
V-klassebilletter er kampanjebilletter og er bare tilgjengelig i visse perioden. Den er ofte billigere enn de billigste 25 prosent-billettene. Vanligvis er Q den "billigste" billettkategorien som gir 100 prosent opptjening.


Innen Europa er ikke V-klasse en del av den faste publiserte prisstrukturen til SAS som er: C,D (biz) Y,S,B (extra) E,M,H,Q (eco 100%) W,U,K,L,T,O (eco 25%). Men det siste året har V-klassen blitt brukt til kampanjer som prismessig har ligget godt under faste laveste pris i T-klasse. Slik sett har disse billettene vært både et pris- og poengkupp. Det nye nå er at VKAMP er historie og O-klasse er den nye kampanjeklassen med 25% opptjening. Q-klasse er dermed laveste 100%-klasse innen Europa.

V-klasse (100%) er derimot en del av Intercont sin faste publiserte prisstruktur, in- og outbound connections innen Europa til/fra Intercont blir også booket i V-klasse. V-klassen koster forøvrig rundt 1200 kr mer t/r OSL-EWR/ORD/IAD enn K-klassen, som er faste laveste pris.

En av fordelene med Eurobonus kontra andre *program er at på SAS, Widerøe, Blue1, AirBaltic og Estonian flygninger så får man gjennomgående mere EB-poeng [SAS earnings chart] (http://www.flysas.com/en/EuroBonus/Spend-earn-EuroBonus/Airlines/SAS-Group/SAS/Chart/) enn miles flown som andre program gir poeng etter. 25%-regelen på SAS kommer man som sagt aldri utenom uansett program.

Utflyttet
05-11-2008, 00:36
Er det en sånn ph-ndr snartur som tar deg jorden rundt...? :-)

Skulle bruke opp noen billetter og endte i Brisbane, og lurer nå på å dra hjem uten å bruke de helt opp... du vet, sånt som skjer. ;)

-A

Extra230
05-11-2008, 10:06
Enig i at LH spoekelset lurer i kulissene, men etter dagens uhyggelige e-post med store endringer i Mileage Plus programmet, forsvinner 2X UA Visa samt at istedetfor aa gaa fra 1K til Premier Exec og holde meg paa det nivaaet, er det bye bye Premier Exec fra neste kvalifiseringsperiode for baade kjerringa og meg

Ja, fikk samme mailen mailen i dag. Nokså store økninger i uttak av miles for award-billetter, spesielt i C. Spørs om ikke dette blir siste spikern i Mileage Plus-kista for min del.

Hickok
25-12-2008, 16:25
For å dra frem en gammel diskusjon på nytt. Jeg driver å teller kraftig på knappene om jeg skal gi blanke i EB, og skifte til et annet program. Jeg har sett en del på bmi, men føler jeg sliter med å utnytte en del av godene, som f.eks. de 4 free upgrade voucherene. I tillegg gir de nada på mange av de billige LH billettene i Europa, samt kun 50% på de fleste LH reiser over dammen (må helt opp i klasse P for å få 100%.

Jeg har nå studert AC sitt program ganske nøye, og det ser ut til å passe meg ypperlig (reiser mest i Y, samt mest IC til Nord Amerika). Her trengs det 35000 miles for gull. De gir bl.a. 500 milies minimum på de billigste reisene i Europa med LH, samt at de gir 100% på alt over W. Det siste samsvarer vel med EB så vidt jeg vet. I tillegg har de et meget bra opplegg med free upgrade vouchere og Gullbonus på 50% (25% for sølv), og 25% bonus for reiser med LH og Swiss når en har fått gull.

Er det noen som har kommentarer til dette, evt. er det noe jeg har misforstått?

Tommy777
25-12-2008, 16:50
Du har rett. Til dette reisemoensteret passer Aeroplan bra, saerlig dersom maalet er aa oppnaa status raskt og flyr mye LH, men de oppgraderingsvoucherne gjelder i hoeyere bookingklassene og kun paa AC.

Flyr du amerikanske/kanadiske selskaper over dammen gir de alle 100% hos BMI, LH og SK gir ikke saa bra som du korrekt sier. Negativt er det selvsagt at BMI har lagt ned all transatlantisk fra nyaaret...

Grunnen til at jeg liker BMI har ogsaa med bilutleie og hotellmiles. 1700 miles pr. Hertz leie og hele tiden dobbel miles kampanjer, naa 3400 for foerste kvartal pr. hertzleie, har booket 15 ganger leier til 17 dollar paa min lokale Hertzstasjon, henter ikke bilen en gang siden jeg kjenner karen som driver plassen, han sjekker meg inn og ut via telefonen. Saa 15 Hertz leier er nok til over en t/r i Swiss First Class til Europa for 255USD.

En annen ting er at du faar 25% bonus som gull hos alle partnere, hos BMI 35%, den beste benefit gjelder for folk som flyr 55K miles i aaret eller mer. Da faar du dobble miles + 25/35%: Gold members with over 55,000 membership status miles will have any miles over this amount converted to destinations miles up to a maximum of 250,000 destinations miles.

Dette betyr at paa business faar man hele 450%, i F 650%!!!

Aeroplan er soleklart bedre enn Eurobonus, men med LH sliter man selvsagt med at man maa fly hoeyere enn W klasse. Merk at alle amerikanske programmer gir 100% minimum hos LH over dammen i alle klasser. UA gir 200% paa LH som Premier Exec, Star Gold uansett booking klasse. Det kreves 50K for aa oppnaa denne statusen.

Hickok
25-12-2008, 17:22
Hmmm, ikke lett dette her gitt! Må studere litt et par dager til, så får vi se hva magen sier innen den tid.

Eriksan
25-12-2008, 20:23
Grunnen til at jeg liker BMI har ogsaa med bilutleie og hotellmiles. 1700 miles pr. Hertz leie og hele tiden dobbel miles kampanjer, naa 3400 for foerste kvartal pr. hertzleie, har booket 15 ganger leier til 17 dollar paa min lokale Hertzstasjon, henter ikke bilen en gang siden jeg kjenner karen som driver plassen, han sjekker meg inn og ut via telefonen. Saa 15 Hertz leier er nok til over en t/r i Swiss First Class til Europa for 255USD.


Swiss First redemption for 51.000 miles USA-Europa, kan dette stemme da?

Tommy777
25-12-2008, 21:10
Swiss First redemption for 51.000 miles USA-Europa, kan dette stemme da?

Jepp, med Cash & Miles

Sone 1 til 3:
25000 + £140
X1,5 for Business, saa 37500 + £210
X2 for First, saa 50.000 + £280

Paa kun miles 45000 miles
X 1,5 for business 67500 miles
X2 for First 90000 miles

Best verdi for milesene by far!!

http://www.flybmi.com/bmi/en-gb/diamond-club/diamond-club/ways-to-spend-miles.aspx

view
25-12-2008, 21:41
Jeg elsker BMI! Booket til Singapore og Tokyo til dama og meg selv i julegave, SK C til LHR, SQ First fra LHR, stopover i SIN, SQ F videre til NRT. Dette for 25.000 miles + £170 per pers + taxes (tror de kom på £200 pga syke UK departures taxes i biz/first). Kunne dratt med SK 343 i C for ca. null avgifter da SAS ikke har YQ på awards fra Skandinavia. Men det var ikke aktuelt, etter å ha prøvd det ypperste (SQ F) i høst betaler jeg gledelig noen daler ekstra i skatter for å få muligheten igjen. Noen timer i Virgin Clubhouse på LHR samt SKL F i SIN skader heller ikke. Håper bare på at 747 blir byttet ut med A380 og tilhørende Suites oppgradering så blir dette tidenes tur :D

Hjemturen er ikke helt avgjort enda, men det blir trolig LX First for samme prisen.

Alt takket være BMI :thumbup

Tommy777
25-12-2008, 21:49
Ja, det er genialt at du kan kjoepe enveis i tillegg til at du kan bruke litt cash for aa faa de beste billettene. (for de som lurer, 25k er en vei den reiseruten view henviser til 50k t/r /2) Og naar du klarer aa faa to slike billetter t/r ved aa leie bil 30 ganger for 17 dollar dagen, blir det enda mer genialt ;-)

Bizflyer
25-12-2008, 21:58
Jeg elsker BMI! Booket til Singapore og Tokyo til dama og meg selv i julegave, SK C til LHR, SQ First fra LHR, stopover i SIN, SQ F videre til NRT. Dette for 25.000 miles + £170 per pers + taxes (tror de kom på £200 pga syke UK departures taxes i biz/first). Kunne dratt med SK 343 i C for ca. null avgifter da SAS ikke har YQ på awards fra Skandinavia. Men det var ikke aktuelt, etter å ha prøvd det ypperste (SQ F) i høst betaler jeg gledelig noen daler ekstra i skatter for å få muligheten igjen. Noen timer i Virgin Clubhouse på LHR samt SKL F i SIN skader heller ikke. Håper bare på at 747 blir byttet ut med A380 og tilhørende Suites oppgradering så blir dette tidenes tur :D

Hjemturen er ikke helt avgjort enda, men det blir trolig LX First for samme prisen.

Alt takket være BMI :thumbup

Bestiller herved en utførlig trip-report fra denne turen!! Gjerne med bilder!:colgate:

Få forhånd tusen takk!;)

BF:cool2

Tommy777
25-12-2008, 22:01
Bestiller herved en utførlig trip-report fra denne turen!! Gjerne med bilder!:colgate:

Få forhånd tusen takk!;)

BF:cool2

Hva med mine BMI turer i 2009?? Swiss ORD-ZRH i Swiss First t/r samt t/r IAD med South African i Biz?? ;)

FlightDeck
25-12-2008, 22:13
Hva med mine BMI turer i 2009?? Swiss ORD-ZRH i Swiss First t/r samt t/r IAD med South African i Biz?? ;)

Det vil jeg gjerne høre om, hvor skal du reise med bmi? Hvis bmi kutter all transatlantisk trafikk, hva gjøres med de tre A330-200-maskinene?

Selv får jeg EuroBonus Gold i januar, for første gang, så før jeg eventuelt satser på et annet program, vil jeg prøve det i et år. Siden jeg stort sett flyr med SAS er det kanskje lurt å kort hos dem, og ikke hos en annen Star-partner. Som student reiser jeg mest på billigbilletter og jeg leter fortsatt etter en Star-partner som gir mer enn 25 prosent på billigbilletter hos SAS.

Tommy777
25-12-2008, 22:15
Det vil jeg gjerne høre om, hvor skal du reise med bmi? Hvis bmi kutter all transatlantisk trafikk, hva gjøres med de tre A330-200-maskinene?

.

Ikke turer med BMI men turer bestilt med BMI poeng

view
25-12-2008, 23:12
Ikke turer med BMI men turer bestilt med BMI poeng

He-he, important distinction ;) Som BMI Gold har jeg aldri satt min fot i et BMI fly enda, det var ikke derfor jeg valgte programmet. Reiseruten min over er enkelt og greit grunnen :)

Trip report med bildedokumentasjon skal bli!

Someone
29-12-2008, 09:25
Hvis bmi kutter all transatlantisk trafikk, hva gjøres med de tre A330-200-maskinene?


Såvidt jeg har skjønt det skal de primært brukes på LHR-Midt Østen

Eriksan
02-01-2009, 09:44
bmi will give its Heathrow - Cairo and
Heathrow - Amman routes a major boost
with the introduction of A330 widebody
aircraft next spring. Both routes were introduced
in 2007 as part of a major
launch exercise at Heathrow that saw
bmi start flights to 17 new destinations.

pgaa
03-01-2009, 23:25
Om man f.eks reiser med SK, LH eller en annen partner innenfor Star Alliance og har BMI Diamond Club, registerer man poegene på siden til BMI??

På SAS sine sider finner en jo ikke noen mulighet for å legge inn kortnummer for BMI...

JoeW
03-01-2009, 23:27
Av en eller annen grunn finnes muligheten på flysas.com men ikke sas.no...

sail4fun
03-01-2009, 23:31
Om man f.eks reiser med SK, LH eller en annen partner innenfor Star Alliance og har BMI Diamond Club, registerer man poegene på siden til BMI??

På SAS sine sider finner en jo ikke noen mulighet for å legge inn kortnummer for BMI...

? Man kan da velge "Diamond Club Card" under legg til bonusprogramm osv i profilen

Av en eller annen grunn finnes muligheten på flysas.com men ikke sas.no...


Jo , jeg logger på via sas.no

JoeW
03-01-2009, 23:40
Jeg vet ihvertfall at det er samme greien hvis jeg booker billetter på sas.no, at jeg ikke får mulighet til å legge inn mitt UA-nummer direkte i bestillingen. På flysas.com er det hundre mulighter for bonusprogrammer.

Jeg antar det var det det ble siktet til.?

pgaa
03-01-2009, 23:43
? Man kan da velge "Diamond Club Card" under legg til bonusprogramm osv i profilen


Visst rakkern kan man det...
MEN, man får ikke valg for BMI som FF-programmet man tilhører i Bonuskort listen der likevel... :s

wickwire2000
13-01-2010, 18:44
Noen spørsmål da jeg holder på med dette prosjektet i år.

Hvordan ser jeg hvilken bokstav kategori en billett er når jeg skal booke på SAS.no?

Må man ha 16 kvalifiserende reiser på business, eller kan jeg reise på Economy?

Poengene som kreves, må de tjenes på fly only, eller kan jeg opptjene satsen fortere ved å bo på hotel?

Hva skjer om jeg når sølvnivået på overnattinger bare, uten å fly på business?

Hickok
13-01-2010, 19:01
Først av alt; Velkommen på forumet.

Du trenger ikke en eneste tur på biz. Hoteller som opptjener grunnpoeng, F.eks. Radisson BLU. teller med. Når du når sølv, så får du 15% poeng i tillegg på SAS flygninger, ellers skjer det lite annet.

Letteste måten å se bookingkoden på, er å bestille på www.wideroe.no. Der får du den opp.

wickwire2000
13-01-2010, 19:17
Takk for raskt svar!

Bor en del på Sas Hoteler med jobben, så tror jeg fort kan tjene inn sølvkort. Men jeg må vel ha noen kvalifiserende reiser med fly for å få sølvkortet, og ikke bare hotel overnattinger?

jb1
13-01-2010, 20:00
Nei, saa lenge du tjener nok grunnpoeng, kan du faa soelv uansett.