SQ 777
02-11-2008, 10:12
LITT BAKGRUNN:
Har alltid vært fasinert av den gamle inkahovedstaden Cusco ( også skrevet Cuzco ) og spesielt flyplassen. Mye mer om dette senere i Reiseforum.
Flyplassen ligger på 3.310 m.o.h. Rullebanen 10/28 har lengde/bredde 3.397x45 m. Ikke for medium/store fly grunnet styrken på asfalt/betongen
Rullebane 10 er ikke for landing. Åskammen bak reiser seg ganske raskt til 3.850 m. Kun for take-off. Flyene stiger da sakte opp gjennom et dalføre. :(
Da vi var der var det lett crosswind og pent hele dagen. Men med dårlig vær og feil vindretning kan den lett bli stengt.
Inntil for noen få år siden var de mest 737-200 som brukte plassen og kun om morgen/formiddag og ettermiddag. Dette grunnet tempen midt på dagen og ofte ustabilt vær på dagstid.
I dag er det trafikk mest hele dagen. LAN har vel for det meste tatt over innenriks trafiken i Peru med A318/319. Antar de må ha bedre performance enn 737-200. Merk, 737-700 hadde sikkert gått også, men inget flyselskap i Peru har den. Nærmeste er COPA som daglig flyr på Panama City fra LIM hver dag med -700.
LAN har i dag en flåte på 5 A340, 25 B763, 19 A320, 15 A319 OG 13 A318…..
Trafikken er til sine så tett på CUZ. Talte 9 avg. med A319/318 til LIM fra 12.20-14.20 !!
TACA har en A319 avg. LIM-CUZ kl 0540 tilbake 0800 som er billigere. Men de tidene da :cry:
StarPeru har 2-3 om dagen med BAE 146…..
UTREISEN:
Billetter ble innkjøpt i mai da alle reiseguider anbefalte dette. I tillegg la jeg inn en buffer før togreisen ( og etter ) i tilfelle CUZ skulle bli stengt grunnet vær. Prisen ,EUR 215 pr. pax, noe høy.
LAN lot en velge sete i bookingprosesen ( også minnet en om check-in 48 timer før ). Ville se innflygingen og valgte 5 LK ( dvs hos andre selskap 5 EF ). For de som gjør det samme, velg venstre side over til CUZ. Ser bedre plassen ned til venstre.
Sjekket inn på nett 48 timer før. Tok en noe suspekt taxi til LIM ( 17 km), kr. 40, gikk rett til bagdrop og det gikk raskt, kun to minutter og vi var på vei opp rulletrappa til avgangshallen. Der oppe var det et godt utvalg av restauranter, butikker før security.
Deretter inn til security, MEN FØRST MÅ ENN BETALE AIRPORT TAX ! Det er fortsatt slike flyplasser i verden.Det var godt over 10 luker hvor en enten betalte $ 6 ( innenriks ) eller $ 30 utenriks. Sticker på boardingpass, så security. Der todeles køen. Innenriks og utenriks.
Grei innenriks terminal, også med gater som kan bytte fra innenriks til utenriks som på OSL.
Deretter ned i kjelleren hvor LAN domestic hadde gatene sine. Streng sjekk av håndbagasje ( KUN 8 KG ). Så boarding. LAN hadde uteparkering . På rad og rekke sto maskinene og en gikk ganske langt før vår A319. Ingen bussing, bare rusle og titte og håpe på rett fly.
Flyet tar kun 136 så knyttnevetesten gikk greit. Skinnseter som alle om dagen. Det er gardin fordi på utenriks har de en C-klasse.
Smekk fullt med folk fra hele verden, de fleste var grupper. Taxet så ut. Du verden hvor mye snacks å se i en meget stor flykirkegård !! B 707-300B/C, DC 8-55, DC 8-62, en hangar full av Aero Continente ( la ned driften 2004 ) 737-200 og 727-100. Stor russiske helikoptere. DC 10-30 med US reg som N831(pluss bokstaver ). Og MYE annet.
Forresten, talte hele 5 DC 10 fraktere der. Sjelden å se så mange av disse på samme plass.
Grei takeoff, airborne time 1.05., distance 586 km. Rask service med en liten snackbox med noe goodies plus drikkevarer. Valgte selv en can med det lokale , og meget gode øl, Cusquena….. CA’s hadde flotte fargerike uniformer i mye rødt.:exclaimation
Fantastisk fint vær og en kunne se ned på Andesfjellene. Landsbyer og veier var det overalt.
Så Cusco ! Fløy lavt inn over åsen på left downwind, kraftig bank mot venstre og meget rask nedstigning. Herlig..:colgate: Perfekt landing der rullebanne startet og rullet helt til enden. Ingen taxibane, så vi taxet opp rullebanet mot terminal . Uteparkering, men de har airbridges.
Var meget spent på ”lufta”. Merket raskt at en ble meget raskt anpusten. Følte meg uggen, men det gikk greit over. Pent vær og ca. 20 grader. Kommer mer inn på dette i reiserapporten som kommer senere.
RETURREISEN:
Gjorde en bommert da jeg ikke sjekket inn på nett. Gadd bare ikke. Ferie for meg er mest mulig unna tastatur. Men på flyplassen ( ligger i byen kun 10 min fra hotellet ) var det kaos. Mest fordi reisende hit var vanligvis er i grupper. Innsjekkautomatene var okkupert av guider som sjekke tinn 15-20 av gangen. Gruppe etter gruppe. Ba høflig om å snike inn for oss to. Gikk greit, men fikk bare boardingpass for meg, ikke min kone. Beskjed om å henvende oss i skranken. Og så kaos og kø dit. :drunk:
Marian hadde blitt kasta av og jeg forsto ikke hvorfor. Vi var på flyplassen to timer før avgang og hadde også bekreftet 5LK . Til slutt til skranken. Flyet var fullt og Marian ble kasta av. Flyet skulle gå 14.00 , men vi fikk plass på 13.55 ( Jada, fem minutter tidligere ). Det gikk , som nevnt tidligere, 9 fly på to timer. Bak vingen , men flott utsikt.
Da vi ventet på boarding så vi vårt opprinnelige fly komme inn. Det var en 318ikke 319 som opprinnelig booket. Derfor måtte de vel pælme av noen.Fruen vant loddtrekningen..
Rask boarding via airbridge, ut på minuttet og taxet til enden av den eneste rullebanen for take-off ( ryggen til åsen ). Spent på dette. Hadde stoppeklokka klar. Flyet gikk helt i enden og et par meter til. Så dro vi. Blingset litt på klokka , men take-off run var bortimot 40 sekunder. Så steg vi a la DC 3 opp igjennom dalføret. Lenge før flapsen ble tatt inn inn.
Så svak sving mot LIM. Samme mat/drikke Men jeg ble heller nærmest surrete i hue av å titte på den vakreste CA jeg noensinne har sett. Også den vakreste kvinne jeg har sett på maaange år..:drunk: nok om det. Fruen forsto meg..
Alt gikk greit tilbake, on time. Da vi gikk ut av flyet kom den 318 vi skulle ha hatt.
OPPSUMMERING: LAN VAR TOPP PÅ ALLE OMRÅDER, ANBEFALES...
FØLG MED HER OM EN UKE ELLER TO...
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35295
Bonuspoeng har greit kommet inn på AY’s program.
Har alltid vært fasinert av den gamle inkahovedstaden Cusco ( også skrevet Cuzco ) og spesielt flyplassen. Mye mer om dette senere i Reiseforum.
Flyplassen ligger på 3.310 m.o.h. Rullebanen 10/28 har lengde/bredde 3.397x45 m. Ikke for medium/store fly grunnet styrken på asfalt/betongen
Rullebane 10 er ikke for landing. Åskammen bak reiser seg ganske raskt til 3.850 m. Kun for take-off. Flyene stiger da sakte opp gjennom et dalføre. :(
Da vi var der var det lett crosswind og pent hele dagen. Men med dårlig vær og feil vindretning kan den lett bli stengt.
Inntil for noen få år siden var de mest 737-200 som brukte plassen og kun om morgen/formiddag og ettermiddag. Dette grunnet tempen midt på dagen og ofte ustabilt vær på dagstid.
I dag er det trafikk mest hele dagen. LAN har vel for det meste tatt over innenriks trafiken i Peru med A318/319. Antar de må ha bedre performance enn 737-200. Merk, 737-700 hadde sikkert gått også, men inget flyselskap i Peru har den. Nærmeste er COPA som daglig flyr på Panama City fra LIM hver dag med -700.
LAN har i dag en flåte på 5 A340, 25 B763, 19 A320, 15 A319 OG 13 A318…..
Trafikken er til sine så tett på CUZ. Talte 9 avg. med A319/318 til LIM fra 12.20-14.20 !!
TACA har en A319 avg. LIM-CUZ kl 0540 tilbake 0800 som er billigere. Men de tidene da :cry:
StarPeru har 2-3 om dagen med BAE 146…..
UTREISEN:
Billetter ble innkjøpt i mai da alle reiseguider anbefalte dette. I tillegg la jeg inn en buffer før togreisen ( og etter ) i tilfelle CUZ skulle bli stengt grunnet vær. Prisen ,EUR 215 pr. pax, noe høy.
LAN lot en velge sete i bookingprosesen ( også minnet en om check-in 48 timer før ). Ville se innflygingen og valgte 5 LK ( dvs hos andre selskap 5 EF ). For de som gjør det samme, velg venstre side over til CUZ. Ser bedre plassen ned til venstre.
Sjekket inn på nett 48 timer før. Tok en noe suspekt taxi til LIM ( 17 km), kr. 40, gikk rett til bagdrop og det gikk raskt, kun to minutter og vi var på vei opp rulletrappa til avgangshallen. Der oppe var det et godt utvalg av restauranter, butikker før security.
Deretter inn til security, MEN FØRST MÅ ENN BETALE AIRPORT TAX ! Det er fortsatt slike flyplasser i verden.Det var godt over 10 luker hvor en enten betalte $ 6 ( innenriks ) eller $ 30 utenriks. Sticker på boardingpass, så security. Der todeles køen. Innenriks og utenriks.
Grei innenriks terminal, også med gater som kan bytte fra innenriks til utenriks som på OSL.
Deretter ned i kjelleren hvor LAN domestic hadde gatene sine. Streng sjekk av håndbagasje ( KUN 8 KG ). Så boarding. LAN hadde uteparkering . På rad og rekke sto maskinene og en gikk ganske langt før vår A319. Ingen bussing, bare rusle og titte og håpe på rett fly.
Flyet tar kun 136 så knyttnevetesten gikk greit. Skinnseter som alle om dagen. Det er gardin fordi på utenriks har de en C-klasse.
Smekk fullt med folk fra hele verden, de fleste var grupper. Taxet så ut. Du verden hvor mye snacks å se i en meget stor flykirkegård !! B 707-300B/C, DC 8-55, DC 8-62, en hangar full av Aero Continente ( la ned driften 2004 ) 737-200 og 727-100. Stor russiske helikoptere. DC 10-30 med US reg som N831(pluss bokstaver ). Og MYE annet.
Forresten, talte hele 5 DC 10 fraktere der. Sjelden å se så mange av disse på samme plass.
Grei takeoff, airborne time 1.05., distance 586 km. Rask service med en liten snackbox med noe goodies plus drikkevarer. Valgte selv en can med det lokale , og meget gode øl, Cusquena….. CA’s hadde flotte fargerike uniformer i mye rødt.:exclaimation
Fantastisk fint vær og en kunne se ned på Andesfjellene. Landsbyer og veier var det overalt.
Så Cusco ! Fløy lavt inn over åsen på left downwind, kraftig bank mot venstre og meget rask nedstigning. Herlig..:colgate: Perfekt landing der rullebanne startet og rullet helt til enden. Ingen taxibane, så vi taxet opp rullebanet mot terminal . Uteparkering, men de har airbridges.
Var meget spent på ”lufta”. Merket raskt at en ble meget raskt anpusten. Følte meg uggen, men det gikk greit over. Pent vær og ca. 20 grader. Kommer mer inn på dette i reiserapporten som kommer senere.
RETURREISEN:
Gjorde en bommert da jeg ikke sjekket inn på nett. Gadd bare ikke. Ferie for meg er mest mulig unna tastatur. Men på flyplassen ( ligger i byen kun 10 min fra hotellet ) var det kaos. Mest fordi reisende hit var vanligvis er i grupper. Innsjekkautomatene var okkupert av guider som sjekke tinn 15-20 av gangen. Gruppe etter gruppe. Ba høflig om å snike inn for oss to. Gikk greit, men fikk bare boardingpass for meg, ikke min kone. Beskjed om å henvende oss i skranken. Og så kaos og kø dit. :drunk:
Marian hadde blitt kasta av og jeg forsto ikke hvorfor. Vi var på flyplassen to timer før avgang og hadde også bekreftet 5LK . Til slutt til skranken. Flyet var fullt og Marian ble kasta av. Flyet skulle gå 14.00 , men vi fikk plass på 13.55 ( Jada, fem minutter tidligere ). Det gikk , som nevnt tidligere, 9 fly på to timer. Bak vingen , men flott utsikt.
Da vi ventet på boarding så vi vårt opprinnelige fly komme inn. Det var en 318ikke 319 som opprinnelig booket. Derfor måtte de vel pælme av noen.Fruen vant loddtrekningen..
Rask boarding via airbridge, ut på minuttet og taxet til enden av den eneste rullebanen for take-off ( ryggen til åsen ). Spent på dette. Hadde stoppeklokka klar. Flyet gikk helt i enden og et par meter til. Så dro vi. Blingset litt på klokka , men take-off run var bortimot 40 sekunder. Så steg vi a la DC 3 opp igjennom dalføret. Lenge før flapsen ble tatt inn inn.
Så svak sving mot LIM. Samme mat/drikke Men jeg ble heller nærmest surrete i hue av å titte på den vakreste CA jeg noensinne har sett. Også den vakreste kvinne jeg har sett på maaange år..:drunk: nok om det. Fruen forsto meg..
Alt gikk greit tilbake, on time. Da vi gikk ut av flyet kom den 318 vi skulle ha hatt.
OPPSUMMERING: LAN VAR TOPP PÅ ALLE OMRÅDER, ANBEFALES...
FØLG MED HER OM EN UKE ELLER TO...
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35295
Bonuspoeng har greit kommet inn på AY’s program.