PDA

View Full Version : LAN t/r LIM-CUZ !

SQ 777
02-11-2008, 10:12
LITT BAKGRUNN:

Har alltid vært fasinert av den gamle inkahovedstaden Cusco ( også skrevet Cuzco ) og spesielt flyplassen. Mye mer om dette senere i Reiseforum.

Flyplassen ligger på 3.310 m.o.h. Rullebanen 10/28 har lengde/bredde 3.397x45 m. Ikke for medium/store fly grunnet styrken på asfalt/betongen

Rullebane 10 er ikke for landing. Åskammen bak reiser seg ganske raskt til 3.850 m. Kun for take-off. Flyene stiger da sakte opp gjennom et dalføre. :(

Da vi var der var det lett crosswind og pent hele dagen. Men med dårlig vær og feil vindretning kan den lett bli stengt.

Inntil for noen få år siden var de mest 737-200 som brukte plassen og kun om morgen/formiddag og ettermiddag. Dette grunnet tempen midt på dagen og ofte ustabilt vær på dagstid.

I dag er det trafikk mest hele dagen. LAN har vel for det meste tatt over innenriks trafiken i Peru med A318/319. Antar de må ha bedre performance enn 737-200. Merk, 737-700 hadde sikkert gått også, men inget flyselskap i Peru har den. Nærmeste er COPA som daglig flyr på Panama City fra LIM hver dag med -700.

LAN har i dag en flåte på 5 A340, 25 B763, 19 A320, 15 A319 OG 13 A318…..
Trafikken er til sine så tett på CUZ. Talte 9 avg. med A319/318 til LIM fra 12.20-14.20 !!

TACA har en A319 avg. LIM-CUZ kl 0540 tilbake 0800 som er billigere. Men de tidene da :cry:

StarPeru har 2-3 om dagen med BAE 146…..

UTREISEN:

Billetter ble innkjøpt i mai da alle reiseguider anbefalte dette. I tillegg la jeg inn en buffer før togreisen ( og etter ) i tilfelle CUZ skulle bli stengt grunnet vær. Prisen ,EUR 215 pr. pax, noe høy.

LAN lot en velge sete i bookingprosesen ( også minnet en om check-in 48 timer før ). Ville se innflygingen og valgte 5 LK ( dvs hos andre selskap 5 EF ). For de som gjør det samme, velg venstre side over til CUZ. Ser bedre plassen ned til venstre.

Sjekket inn på nett 48 timer før. Tok en noe suspekt taxi til LIM ( 17 km), kr. 40, gikk rett til bagdrop og det gikk raskt, kun to minutter og vi var på vei opp rulletrappa til avgangshallen. Der oppe var det et godt utvalg av restauranter, butikker før security.

Deretter inn til security, MEN FØRST MÅ ENN BETALE AIRPORT TAX ! Det er fortsatt slike flyplasser i verden.Det var godt over 10 luker hvor en enten betalte $ 6 ( innenriks ) eller $ 30 utenriks. Sticker på boardingpass, så security. Der todeles køen. Innenriks og utenriks.

Grei innenriks terminal, også med gater som kan bytte fra innenriks til utenriks som på OSL.

Deretter ned i kjelleren hvor LAN domestic hadde gatene sine. Streng sjekk av håndbagasje ( KUN 8 KG ). Så boarding. LAN hadde uteparkering . På rad og rekke sto maskinene og en gikk ganske langt før vår A319. Ingen bussing, bare rusle og titte og håpe på rett fly.

Flyet tar kun 136 så knyttnevetesten gikk greit. Skinnseter som alle om dagen. Det er gardin fordi på utenriks har de en C-klasse.

Smekk fullt med folk fra hele verden, de fleste var grupper. Taxet så ut. Du verden hvor mye snacks å se i en meget stor flykirkegård !! B 707-300B/C, DC 8-55, DC 8-62, en hangar full av Aero Continente ( la ned driften 2004 ) 737-200 og 727-100. Stor russiske helikoptere. DC 10-30 med US reg som N831(pluss bokstaver ). Og MYE annet.

Forresten, talte hele 5 DC 10 fraktere der. Sjelden å se så mange av disse på samme plass.

Grei takeoff, airborne time 1.05., distance 586 km. Rask service med en liten snackbox med noe goodies plus drikkevarer. Valgte selv en can med det lokale , og meget gode øl, Cusquena….. CA’s hadde flotte fargerike uniformer i mye rødt.:exclaimation

Fantastisk fint vær og en kunne se ned på Andesfjellene. Landsbyer og veier var det overalt.

Så Cusco ! Fløy lavt inn over åsen på left downwind, kraftig bank mot venstre og meget rask nedstigning. Herlig..:colgate: Perfekt landing der rullebanne startet og rullet helt til enden. Ingen taxibane, så vi taxet opp rullebanet mot terminal . Uteparkering, men de har airbridges.

Var meget spent på ”lufta”. Merket raskt at en ble meget raskt anpusten. Følte meg uggen, men det gikk greit over. Pent vær og ca. 20 grader. Kommer mer inn på dette i reiserapporten som kommer senere.

RETURREISEN:

Gjorde en bommert da jeg ikke sjekket inn på nett. Gadd bare ikke. Ferie for meg er mest mulig unna tastatur. Men på flyplassen ( ligger i byen kun 10 min fra hotellet ) var det kaos. Mest fordi reisende hit var vanligvis er i grupper. Innsjekkautomatene var okkupert av guider som sjekke tinn 15-20 av gangen. Gruppe etter gruppe. Ba høflig om å snike inn for oss to. Gikk greit, men fikk bare boardingpass for meg, ikke min kone. Beskjed om å henvende oss i skranken. Og så kaos og kø dit. :drunk:

Marian hadde blitt kasta av og jeg forsto ikke hvorfor. Vi var på flyplassen to timer før avgang og hadde også bekreftet 5LK . Til slutt til skranken. Flyet var fullt og Marian ble kasta av. Flyet skulle gå 14.00 , men vi fikk plass på 13.55 ( Jada, fem minutter tidligere ). Det gikk , som nevnt tidligere, 9 fly på to timer. Bak vingen , men flott utsikt.

Da vi ventet på boarding så vi vårt opprinnelige fly komme inn. Det var en 318ikke 319 som opprinnelig booket. Derfor måtte de vel pælme av noen.Fruen vant loddtrekningen..

Rask boarding via airbridge, ut på minuttet og taxet til enden av den eneste rullebanen for take-off ( ryggen til åsen ). Spent på dette. Hadde stoppeklokka klar. Flyet gikk helt i enden og et par meter til. Så dro vi. Blingset litt på klokka , men take-off run var bortimot 40 sekunder. Så steg vi a la DC 3 opp igjennom dalføret. Lenge før flapsen ble tatt inn inn.

Så svak sving mot LIM. Samme mat/drikke Men jeg ble heller nærmest surrete i hue av å titte på den vakreste CA jeg noensinne har sett. Også den vakreste kvinne jeg har sett på maaange år..:drunk: nok om det. Fruen forsto meg..

Alt gikk greit tilbake, on time. Da vi gikk ut av flyet kom den 318 vi skulle ha hatt.

OPPSUMMERING: LAN VAR TOPP PÅ ALLE OMRÅDER, ANBEFALES...

FØLG MED HER OM EN UKE ELLER TO...

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35295

Bonuspoeng har greit kommet inn på AY’s program.

JoeW
02-11-2008, 15:15
Fin rapport! :)

Desk pilot
04-11-2008, 20:55
Fin rapport fra et reisemål som ligger langt unna. Fikk du tatt noen bilder?

SQ 777
05-11-2008, 08:48
Vel ,har mest konsentrert meg om beskrivelse av reisen slik at andre som har tenkt å ta den får det litt lettere. Men se denne videon fra TACA 320 som også greier å svinge inn uten backtrack:

http://www.cusco.net/video.php?Codigo=1028&Titulo=Landing%20approach%20to%20Cusco%20airport.% 20TACA%20Airbus%20A320.

MD11
05-11-2008, 11:02
Takker for en flott rapport SQ 777:D Detaljert og intressant. Selv om Sør Amerika ikke står øverst på min liste så er dette et reismål som må vurderes!

SQ 777
05-11-2008, 11:29
MD11, siden du nevner Sør-Amerika , så spurte jeg to forretningsfolk som
pendlet rundt på kontinentet hvor man burde dra neste gang ( bortsett fra Brasil, Argentina , Uruguay og Paraguay , hvor vi har vært før ), svarte de enstemmig COLOMBIA !

Ble litt overasket siden de frarådet det jeg selv har tenkt på, Venezuela.

Og i Colombia også kombinert med badebyen Cartagena.

I Central-Amerika var det kun Costa Rica som blee anbefalt. Det var ikke overraskende.

Blubird
05-11-2008, 12:48
En bekjent har bodd på Costa Rica en periode, og kan ikke anbefale det som turistdestinasjon. Kommer vel som mye annet an på hva man er ute etter.

SQ 777
05-11-2008, 14:22
Har selv kjøpt flere guidebøker for Costa Rica og det er høyt oppe å "reservelista" . CO har jo one-stop fra OSL til meget favorable priser.

Begge disse personer begrunnet valget av Costa Rica og Colombia og ved personlig sikkerhet. De nevnte at Venezuela ikke var bra og Costa Rica's naboland som Guatemala var overhodet ikke bra.

Tross alt, Sør-Amerika er ikke sikkerhetens høyborg. Det har jeg erfart flere ganger. Vil ta dette opp i Reiserapporten fra Peru når jeg får tid.

Men Sheraton i Lima hadde opptil ni bevæpnede politi med skuddsikker vest foran inngangen, og ellers delvis avsperret av politi og militære med biler rundt hotellet. Når jeg gikk tur om formiddagen holdt jeg meg kun til nærmeste gatene og hadde kun ca. $ 50 i mugging money. Gadd ikke gå ut etter det ble mørkt. Mer om dette senere i Reiseforum.

Husk at det er absolutt viktig å ha mugging money på usikre steder på kloden. Livet er mer verd enn 300 kr !:drunk:

LN-FOC
14-11-2008, 23:10
En bekjent har bodd på Costa Rica en periode, og kan ikke anbefale det som turistdestinasjon. Kommer vel som mye annet an på hva man er ute etter.

Jeg har bodd to år i Costa Rica, og skal, etter dette året i Argentina, sannsynligvis flytte tilbake dit. Har du bodd i Costa Rica, har du sannsynligvis bodd i San Jose. Det er på ingen måter en turistdestinasjon. Det eneste byen har å skilte med er vel et forrykende uteliv. Sannsynligheten for å bli ranet er også mye større enn i Norge, men mindre enn i mange amerikanske storbyer, og mye mindre enn i de fleste latinamerikanske land.

Utenfor San Jose er Costa Rica et flott land med en fantastisk natur. Jeg har vært i 70-80 land, og ingen har hatt det samme å stille opp med. Dessuten er det svært lite kriminalitet utenfor San Jose.

På minussiden kan en vel ta med at servicen er litt slapp, og at maten er uspennende. Landet har dessverre også mistet litt av sin egenart pga en vanvittig fasinasjon for alt amerikansk. Men det er enkelt å kombinere Costa Rica med Nicaragua dersom en ønsker å oppleve noe mer autentisk, og spesielt dersom en er interessert i historie.

Veiene kan være et mareritt, men det er billig å fly. NatureAir fly Twin Ottere med panoramavinduer. En kjempeopplevelse!

SQ 777
15-11-2008, 08:31
Takk for topp info. Trenger noe me rom Colombia , anyone ?

Someone
15-11-2008, 10:22
Sannsynligheten for å bli ranet er også mye større enn i Norge, men mindre enn i mange amerikanske storbyer, og mye mindre enn i de fleste latinamerikanske land.

Nå beveger jeg meg veldig off-topic (beklager), men jeg vil hevde at sjansen for å bli ranet/slått ned etc, er minst like stor i Oslo som i New York

SQ 777
15-11-2008, 11:08
Someone, jeg tror at den er større i Oslo ( og Lillestrøm ) enn NYC !

På den annen side, i Lima Centro ( skal komme tilbake til dette ) følte jeg meg overhodet ikke høy i hatten, heller ikke lokaltaxier , t.o.m. på dagtid. Men jeg hadde mugging money på meg...:angry:

Rundt/ innenfor Sheraton LIMA følte vi oss safe. Hotellet var beleiret av politi/militær. Tydelig markerte politi og millitærbiler i strategiske posisjoner og opptil 9 bevæpnede ( med skuddsikker vest ) politi foran hovedinngangen. Men vanligvis noen færre ..:cry: