PDA

View Full Version : OSL-HEL med Blue1 - tripreport

jcnorway
01-11-2008, 10:45
Da er jeg installert på SAS Business Lounge på OSL. Rolig tempo her og få mennesker, sikkert fordi det er lørdag.

Flight KF508 har avgang kl 13.10, så man er tidlig ute idag. Må si at dette med lounge er en fin ting. Godt å kunne slappe av uten masse støy og ståk rundt deg hele tiden.

Ser at CO sin flight til EWR er forsinket i dag, ny tid kl 12.00... Er learjet på jobb mon tro? :)

Mer om selve flyturen osv kommer senere.

OSLflyer
01-11-2008, 10:52
Har du tid bør du også smugtitte innom EBG loungen. Det sitter aldri noen matroner der på lørdag. Riktignok litt tidlig for booze ;)

Ser at dere ligger over på Hilton. Hvis du er Gold hos dem oppgraderer de deg til lounge der også.

Uansett, en god tur videre.

jcnorway
01-11-2008, 11:30
Er nok dessverre ikke EBG så det blir bare det vanlige på meg:) Men hyggelig er/blir det uansett. Samboer går en runde i taxfree nå. Svir vel av noen kroner der tipper jeg:) KF508 har fått tildelt gate 41.

jcnorway
01-11-2008, 18:46
Da er man installert på Hilton Helsinki-Vantaa Airport Hotel. Rom med utsikt mot rullebanen, noe som muliggjör litt spotting i morgen når det blir lyst :)

Ellers gikk turen over pent og rolig for seg. Detaljert rapport med bilder (også av maten) kommer når jeg er tilbake i morgen.

Ha en fin lördagskveld, forumister! :)

jcnorway
01-11-2008, 20:15
Fikk noen minutter til overs her så da kan jeg jo komme med rapporten for utreisen. OPPDATERT: Bilder er nå lagt ut, bildene under er tatt med mobilkamera. Så kvaliteten kan variere...

01.november - Blue 1: Oslo-Helsinki (KF508), Avro RJ85 OH-SAJ

Siden SAS var så snille og kjörte 50% poengrabatt på Blue1 sine flighter fra OSL-HEL så slang jeg meg på en liten tur. Utreise i Business Class (I). Blue1 opererer ikke med Business Class så det var mest for å få tilgang til lounge at man "oppgraderte" fra Economy Extra til Biz.

Ankom OSL noe tidlig (avgangstid 13:10) så da ble det et besök i SAS Business Lounge. Siden det var lördag så var det nok mindre folk enn normalt. Da vi ankom var det rundstykker (dog noe harde...) og litt pålegg på menyen. Etter en liten stund ble dette byttet ut med kjöttboller (kalde) og litt salat. Prövde kjöttbollene og det var ikke så verst faktisk. Fikk også tatt meg et glass vann og 2 glass hvitvin. Et hyggelig besök i loungen som frister til gjentakelse :)

Ca kl 12:30 tuslet vi bort til gate 41 hvor OH-SAJ allerede stod godt plassert.

Ombordstigning begynte ca 12:35. Jeg hadde sete 1F (vindu) og knyttnevetesten ble bestått med glans (var vel plass til 3,5 knytteneve för man rakk fram til veggen;)).
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/01112008039.jpg

Her under boarding.
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/01112008042.jpg

Litt kunst på veggen var det også plass til.
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/01112008046.jpg

Pushback 12:57 og ca 13:03 var vi airborne! Flighten var vel ca 50% full, 3 rader avsatt til Economy Extra, kun 3 pax i denne delen.

Kabinbesetningen bestod av finske ansatte. Matserveringen (i Biz/Economy Extra) startet ganske umiddelbart etter at setebeltelyset var slukket. På menyen stod det kald pastasalat med kylling. Til denne var det en rödvin fra Sör-Afrika.
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/01112008045.jpg

Faktisk ganske godt! Lenger bak kunne folk kjöpe diverse greier fra Blue1's meny. Kabinbesetningen kom bort og lurte på om vi önsket mer drikke etterhvert også. Pluss i boka :)

Et bilde ut av vinduet på rad 1.
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/01112008048.jpg

Flighten gikk stille og rolig for seg og selv om vi var i lufta tidligere enn planlagt så ble vi nödt til å vente på tur i HEL så vi landet 15.30 lokal tid (opprinnelig ankomsttid 15.35).

OH-SAJ - tatt fra bussen som kom og hentet oss, ikke helt vellykket bilde men...
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_0646.jpg

Sjekket inn på Hilton Helsinki-Vantaa Airport Hotel som ligger 3 minutter å gå fra terminalen. Flott og nytt hotell (åpnet i fjor). Har rom med utsikt mot rullebanen så det blir litt titting/spotting i morgen tidlig tipper jeg ;)

Blue1 har forelöpig värt et hyggelig bekjentskap. I morgen skal jeg hjem, også da i Economy Extra. Får se om det igjen blir pastasalat med kylling :) Har allerede sjekket inn, skrevet ut BP og baggagetag (hotellet har self-service automat i lobbyen).

:FIN

litt-amatør
02-11-2008, 00:16
Høres ut som en hyggelig tur, og en fin rapport så langt. Håper det blri fint å våkne til br autsikt i morgen. God tur hjem!

jcnorway
02-11-2008, 17:12
Oppdatert utreisen med noen bilder (alle bilder tatt med mobilkamera, bortsett fra et, så ikke skyt fotografen). :)

jcnorway
02-11-2008, 17:38
Her kommer en kjapp rapport fra returen.

02.november - Blue 1: Helsinki-Oslo (KF507), Avro RJ85 OH-SAO

Egentlig ikke store greiene å berette om returen. Business Class innsjekk på HEL for Blue1 sine Economy Extra pax. Var ganske bra kø på Economy innsjekk så da var det bra med egen skranke for oss :) På HEL er det pt ingen fast track så det ble litt køståing for å komme seg gjennom security. Leste i Blue1-magasinet at fast track kommer om et års tid på HEL når ny terminal 1 står ferdig.

Oppsatt avgangstid var kl 13:55 fra gate 24 og vi var i gang med boarding ca 13.40. Gikk kjapt og greit. Avsatt 1 rad til Economy Extra og i denne delen var vi i dag 4 pax. Og som på utreisen var vi plassert på 1D og 1F, med andre ord bra med benplass og knyttnevetesten mer en bestått. Ellers var denne flighten godt besøkt og jeg vil tippe at man hadde en kabinfaktor på ca 80% i dag. Samme maten som i går, dvs pastasalat med kylling. Denne gangen forsøkte jeg meg med en hvitvin til i steden for den "obligatoriske" røde og det smakte bra det også. Fikk meg noen minutter med søvn etter maten. Det var klart og pent vær hele veien fra Helsinki til Oslo i dag og kl 14.27 landet vi på Gardermoen. Det tok vel 20 minutter før baggasjen dukket opp på båndet, men med mange flighter inn samtidig så måtte man smøre seg med litt tålmodighet.

Forsøkte å få tatt noen bilder fra hotellrommet, men som tidligere nevnt hadde jeg ikke utstyret i orden (kamerautstyret altså:D). Så det blir med denne her som jeg synes var litt morsom. En Finnair MD-11 som får hjelp av en liten tass. Store glugger som stirrer mot deg, et stilig fly synes nå jeg :)
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/flyforfra.jpg

Hvis man skal konkludere så synes jeg Blue1 var et fint og hyggelig bekjentskap. Det samme kan også sies om deres Avro RJ85. Skulle vi betalt vanlig pris for Economy Extra tur/retur OSL-HEL så hadde det kommet på i overkant av 6000 kr pr pers, noe jeg synes kanskje er noe stivt... Men med Eurobonus poengrabatt (17 000 poeng for 2 pers, utreise i Biz og retur i Economy Extra) så er det absolutt en fin tur å ta hvis man skal svi av noen poeng. Blue1 får godkjent av meg :FIN

Håper dere fikk noe ut av denne rapporten :) Selv om jeg tidligere har skrevet litt fra en tur til New York så er vel dette min første litt "seriøse" rapport.

Tommy777
02-11-2008, 17:42
Hyggelig rapport! Meget god utnytting av poengene dine

Hickok
02-11-2008, 18:35
Reiste selv med Blue1 i dag, og kan skrive under på at de opptro på en positiv måte. Bagaskjemottaket på flyplassen i HEL, derimot, kan du få billig for meg. Selv på en dårlig dag foretrekker jeg OSL!

FlightDeck
02-11-2008, 18:46
Takk for en fin rapport, bra utnyttelse av poengene. Jeg liker både Avro (særlig med 3+2-seating) og Blue1. Og MD-11-bildet var knall - akkrurat som flyet! Det motorbildet tatt innenfra på Avro'n var også ganske fresht.

jcnorway
02-11-2008, 19:07
Reiste selv med Blue1 i dag, og kan skrive under på at de opptro på en positiv måte. Bagaskjemottaket på flyplassen i HEL, derimot, kan du få billig for meg. Selv på en dårlig dag foretrekker jeg OSL!

Vet ikke om vi bare da var heldig eller hva det var, men på HEL så fikk vi baggasjen vår etter 7-8 minutter. På OSL måtte vi vel vente rundt 20 minutter. Nå ankom jeg HEL på en lørdag og det kan jo kanskje forklare hvorfor det gikk såpass raskt. Det kan jo også forklare hvorfor det ble rundt 20 minutters ventetid på OSL i dag, tross alt søndag med mange reisende.

Blue1 var i alle fall et hyggelig bekjentskap!

EB
03-11-2008, 08:36
Veldig bra rapport. Blue1 er absolutt et hyggelig bekjentskap. Har ikke fløyet Avro`n deres men MD90`n er jo konge.

Eriksan
03-11-2008, 16:04
Avro'ne til Blue 1 er meget komfortable med 3+2 seating, vindussetene er ikke klint oppi veggen heller så man har litt albuerom også, spesielt på F setet. God benplass er det også, samt god service i Eco Extra.

Meget bra bilder med mobilkameraet ditt må jeg si!

jcnorway
03-11-2008, 16:20
Bildet av MD-11 og bildet av Avro'n utenfra er tatt med Nikon D80 m/16-85 mm objektiv. Resten av bildene er tatt med Nokia N95 8GB for de som lurer:)

Blackhawk
04-11-2008, 20:48
Herlig! Meget fin rapport, av en tur som absolutt virket komfortabel
og bra - og MD11'ern er jo bare rå da..

MD11
16-11-2008, 15:32
Takker så mye for en intressant rapport og spesielt MD11 bildet :D Vantaa er forøvrig en fin flyplass med gode planløsninger.

Balle Chlorin
15-12-2008, 09:13
Jeg fløy samme turen forrige uke, og det kunne jo være interresant om noen her har delt min erfaring med finner, og deres rykte som noe mutte og innesluttede. Vanligvis når man flyr på ID billetter og de som sjekker deg inn, og de du møter på gaten, ser at de jobber i samme firma som deg, klarer de fleste å presse fram et lite smil. På flyplassen i Helsinki var de ansatte akkurat like blide og hyggelige som taxisjåførene i Helsinki...... Og det er ikke et kompliment :D

Flere med samme erfaringer?

jcnorway
06-04-2009, 17:09
Da er jeg tilbake fra en lignende tur som jeg tok i november i fjor :)

Intet nytt og spesielt å fortelle om men noen momenter merket jeg meg.

På turen fra OSL-HEL på lørdag var KF512 helt full. Mulig det var 1 ledig sete et eller annet sted langt bak der, men ellers var det fullt hus. Konfigurasjonen på denne var 3+3 og jeg må si det var litt trangt i bredden. Knyttnevetest bestått, og i Economy Extra ble det servert en kald lunsj (potetsalat og små kjøttboller) + en liten sjokolade og en rødvin (lik den jeg tok bilde av fra forrige tur). Smakte godt og mettet bra. Var en del uregelmessigheter på OSL på lørdagen grunnet tåke osv, men vi kom oss avgårde ca 30 minutter forsinket.

Turen tilbake i dag var med OH-SAH, og her var konfigurasjonen 3+2. Fikk snappet til meg to-seteren på rad 1 og opplevelsen ble mye bedre enn på turen ned. Economy Extra hos Blue1 kan benytte seg av Biz-innsjekk på HEL, så vi troppet opp nyvasket og greier og skulle levere den ene kofferten i biz-skranken. Fikk først beskjed om at jeg måtte over i Economy-skranken for å levere fra meg baggasjen, men etter en nærmere titt på boardingpass så var det greit... Jeg får vaske meg enda mer til neste gang (en haug av CE med BA snart...) :D Ombord var det bra plass både i lengden og i bredden. Flyet (KF507) hadde oppsatt avgangstid kl 13:50, push back kl 13:45. Denne turen var det meget dårlig belegg på. Hvis jeg legger godviljen til så var det vel maks 20% belegg. Før push back fikk vi i Economy Extra (6 stk) utdelt en flaske vann. Etter at setebelteskiltet var slukket fikk vi servert en kald lunsj, i dag bestående av en salat og en wraps-lignende sak med potetsalat inni. Helt ok, men ikke noe mer enn det :) Besetningen spurte også flere ganger underveis om man ønsket mer å drikke :cheers:

Fikk dessverre ikke tatt noe bilde av Finnair sin nye stolthet som dro til New York kl 14:10. Stod på gate 31, men gate 30 blokkerte utsikten og jeg lot være å prøve meg på passkontrollen :p Men jeg fant et bilde i Finnair sitt bildearkiv, så dere får i alle fall den :D

Konklusjonen er vel at Blue1 fungerer topp (igjen) til Helsinki. Hadde nok ikke betalt for Economy Extra hvis det ikke hadde vært for at dette var en Eurobonus poengtur (15 000 poeng t/r for to pers i Eco Extra). Avro RJ85 fungerer til sitt og transporterer deg fra A til B på en ok måte. Men jeg foretrekker absolutt 3+2 konfigurasjonen fremfor 3+3.

Slenger på bildet jeg fant hos Finnair, også får jeg beklage at det ikke ble særlig med bilder denne gangen :) Får komme tilbake sterkere på mine eventyr i CE med BA :D

FlightDeck
06-04-2009, 17:27
Takk for fin rapport. Jeg trodde Blue1 hadde 3+2 i alle sine Avro'er jeg. Economy Extra-konseptet til Blue1 er bedre og mer omfattende enn det jeg opplevde med SAS til Stockholm på lørdag - riktignok var dette bare 45 minutters flytur.

Du kunne vel bruke Business Class-innsjekk både på OSL og HEL? Pluss Fast Track på OSL.

jcnorway
06-04-2009, 17:29
Jepp, men på OSL var det 0 kø for bagdrop hos SAS, så det var egentlig bare å levere i første ledige skranke. Fast Track på OSL var også inkludert i Economy Extra ja, fikk benyttet det også :)

Ser fram til din rapport med SAS til Stockholm i Economy Extra. Man skulle jo tro at det var nogenlunde likt konsept?

Martin
06-04-2009, 17:50
Jepp, men på OSL var det 0 kø for bagdrop hos SAS, så det var egentlig bare å levere i første ledige skranke. Fast Track på OSL var også inkludert i Economy Extra ja, fikk benyttet det også :)

Mitt prinsipp her, er at "kan jeg, så skal jeg" ;).

Er derfor jeg bl.a. går gjennom hele terminalen, forbi en drøss av ledige innsjekkautomater og køfrie skranker for å komme meg ned til Biz-innsjekkområdet på T5 på LHR :D. Dog, den ene gangen jeg har hatt adgang til fast-tracken på OSL, klarte jeg å "bomme" på den :drunk:.

Tommy777
06-04-2009, 18:19
Mitt prinsipp her, er at "kan jeg, så skal jeg" ;).

Er derfor jeg bl.a. går gjennom hele terminalen, forbi en drøss av ledige innsjekkautomater og køfrie skranker for å komme meg ned til Biz-innsjekkområdet på T5 på LHR :D. Dog, den ene gangen jeg har hatt adgang til fast-tracken på OSL, klarte jeg å "bomme" på den :drunk:.

LOL, er en god del aar siden jeg slutta med det. Ser jeg en tom skranke og har behov for aa sjekke inn, spiller det ingen trille hvilken klasse det er i min bok. Samme med fast track. Er det ikke koe paa vanlig sikkerhetskontroll spiller det ingen rolle hvilken koe man gaar i? Vil heller komme meg raskt opp i loungen slik at det blir tid til en ekstra GT ;)

Ellers saa det ut som at Blue 1 leverer ett godt, stabilt produkt. Takker for oppdateringen!

Martin
06-04-2009, 18:34
LOL, er en god del aar siden jeg slutta med det. Ser jeg en tom skranke og har behov for aa sjekke inn, spiller det ingen trille hvilken klasse det er i min bok. Samme med fast track. Er det ikke koe paa vanlig sikkerhetskontroll spiller det ingen rolle hvilken koe man gaar i? Vil heller komme meg raskt opp i loungen slik at det blir tid til en ekstra GT ;)

Du har sikkert et poeng. Men så har ikke jeg flydd så mye biz som deg, og synes fortsatt det er litt "stas", og da må jeg liksom ha med meg alle "fordelene" ;)..
Bruker også Fast-tracken på LHR når jeg flyr derfra, selv om det er viden kjent (bl.a. på FT), at man egentlig ikke sparer noe på å gå gjennom den.. Og hva tid i lounge angår, så møter jeg alltid en to-tre timer før avgang uansett, nettopp pga. det ;)

jcnorway
06-04-2009, 18:53
Fast Track på OSL var godt å ha på lørdag. Masse folk på grunn av påsken. Selv om jeg ikke hadde direkte dårlig tid med å rekke avgangen, så var det greit å slippe den lange køen :)

Tommy: Blue 1 leverer stabilt og godt og slikt setter man pris på! Den 25. april har jeg hele dagen til å utforske LHR. Lurer på om det blir en lounge-til-lounge runde med diverse drikkevarer :cheers: Kanskje jeg tar meg et par turer gjennom "fast-track" også for moro skyld :drunk:

Martin
06-04-2009, 19:02
Den 25. april har jeg hele dagen til å utforske LHR. Lurer på om det blir en lounge-til-lounge runde med diverse drikkevarer :cheers: Kanskje jeg tar meg et par turer gjennom "fast-track" også for moro skyld :drunk:

Fast-track kommer du nok gjennom kun en gang.. T5 er visstnok ikke bygd for å komme seg ut igjen.

Er planen kun å tilbringe dagen på LHR??

FlightDeck
06-04-2009, 19:06
Hadde også stor glede av Fast Track på OSL på lørdag, med mye folk som skulle på påskeferie - og lite folk som skulle på jobbreise (og derav bare meg i Fast Track). I slike tilfeller er det et fint tilbud, men ellers har jeg lite å bevise - og bruker skranker og gjennomganger som det passer meg.

jcnorway
06-04-2009, 19:29
Fast-track kommer du nok gjennom kun en gang.. T5 er visstnok ikke bygd for å komme seg ut igjen.

Er planen kun å tilbringe dagen på LHR??

Noen bedre forslag? Jeg har ca 6 timer fra jeg lander til returen. Kan lage en egen tråd for den turen så kan man jo diskutere mulige utskeielser der :D

Og her er tråden man kan diskutere akkurat dette (http://forum.scanair.no/showthread.php?p=366324)