PDA

View Full Version : SAS Braathens


G-COLE
08-02-2005, 09:42
Ved opplasting av bilder,- fra hvilken dato skal da SAS Braathens benyttes ?
Har selv brukt SAS Braathens fra nyttår....
-Noen som mener noe annet ? Hadde vært greit å ha noe å forholde seg til....

CK
08-02-2005, 09:53
Burde man ikke bruke det navnet som står på flyet? Står det Braathens ville jeg lastet det opp som Braathens, står det SAS ville jeg lastet det opp som SAS og tilsvarende for SAS Braathens. Rent AOC-messig er alle Braathens-fly nå i flåten til SAS Braathens, mens de SAS-fly som skal overføres fra Scandinavian Airlines til SAS Braathens kommer suksessivt gjennom året.

Fellowship
09-02-2005, 01:15
Godt spørsmål, G-COLE!! Jeg har lurt på det samme selv. Nesten overrasket over svaret ditt, CK. Sett utenfra, er selvsagt ingenting enklere enn å skrive det som står på flyet. Men vi vet jo at det står ikke alltid akkurat det selskapet egentlig heter. Derfor er det i mine øyne fra 1/1-05 riktigere å skrive SAS Braathens på bilde som viser et BU-fly i BU-farger med BU-titler tatt i 2005, for Braathens eksiterer vel ikke lenger ?

Vanskeligere med SAS-flyene, men jeg ville valgt SAS Braathens på de som har full dekor, og de som er helt uten titler.
Og Scandinavian Airlines - SAS på de som har det vanlige SAS-skjemaet.
Alternativt kan man jo kikke på BU 662´s eminente fleetlist, men det er vel som andre har skrevet riktig å ta de enkelte SAS-flyene etter hvert som de blir overført.

Men selskapet heter jo SAS Braathens fra 1/1-05, ikke sant ?

Selv skriver jeg til sammenlikning "Braathens" på alle BU fly tatt etter at de sto fram som "Braathens" i april 1998, selv om det helt til 2003 fantes fly med "Braathens SAFE" titler.

LN-REF
09-02-2005, 07:20
Samme "problem" med logboka..

Når skal man logge at man har fløyet SAS Braathens, og ikkje Braathens eller SAS (innenriks)?

CK
09-02-2005, 08:33
i "loggboka" er det annerledes. Alle flygninger siden september 2004 kan du kalle SAS Braathens

G-COLE
09-02-2005, 09:50
Har hørt på scanner mange ganger,- sist nå i helgen at når det kommer et SAS-Braathens fly, fly, f.eks LN-BRH så kaller de ruta for Scanor. -Men like etterpå kom SE-DNX også i fulle SAS-Braathens farger , men da ble kallesignalet Scandinavian brukt....


Ikke lett dette..... :wow:

LN-HAT
09-02-2005, 09:55
ATC messig er vel de filet som

BRA = SK/Scanor
SAS = SK/Scandinavian

F.eks SK4237 HETER ATC MESSIG BRA237

LN-KGL
09-02-2005, 12:10
SK4152 til TRD med denne
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/OSL-TRD-OSL/SK4152/16-22-53.jpg
fløy med Scandinavian som kallesignal

Fellowship
09-02-2005, 15:15
Jeg skjønner det dere skriver om AOC og hva de bruker å si på radioen...

Men på sprøsmålet om hva man skal skrive når man laster opp et flybilde, kan man jo ikke skrive:
Airline: Scanor, Aircraft type: Boeing 737-505

Jeg kan ikke skjønne at det er noe alternativ til å skrive Airline: SAS Braathens

Det er jo operatøren av flyet som teller, m.a.o.: "Hvilket flyselskap reiser jeg med?", ikke hvilket kallenavn de benytter.

DY
09-02-2005, 15:19
Hvordan lastet dere opp bilder når man tok bilder av f.eks Falcon Jet, Futura etc da de fløy for Norwegian.....Norwegian eller Falcon? Er dette sammenliknbart forresten?

Stone
09-02-2005, 15:36
Det er faktisk - teknisk sett - ganske sammenlignbart. Sitasjonen pr i dag er at det er SAS og Braathens som produsjonsselskap som leverer "varen" for SAS Braathens. Så det vil si at man vel for alle BU-fly (faktisk inkludert BRH) kan skrive "Braathens" og v.v. for SAS. Uansett om det står SAS Braathens på dem. Dette gjelder fram til 1.april, først DA blir det SAS Braathens som driver egen produksjons. Men fra da av å vite hvem er hvem av disse flyene, da må man "enkelt nok" bare se etter det lille norske flagget på nesehjulsdøren...... :up:

DY
09-02-2005, 15:54
Var akkurat det jeg også antok. Forstår ikke at det er så mye vanskeligere nå bare fordi det er SAS.
Etter hva jeg har forstått så "kjøper" SASBraathens flytjenester fra de to SAS eide flyselskapene SAS og Braathens. Disse to selskapene har varierende dekor (slik de har hatt endel år). Det er vel ennå ikke 1 selskap hvor crew og fly brukes på kryss og tvers...så.

LN-KGL
09-02-2005, 15:58
Originally posted by Stone
Men fra da av å vite hvem er hvem av disse flyene, da må man "enkelt nok" bare se etter det lille norske flagget på nesehjulsdøren...... :up:



Det er bare et av de tre flyene med SAS Braathens dekaler som har flagget på nesehjulsdøren - LN-BRH ;)

DY
09-02-2005, 16:02
Originally posted by LN-KGL

Originally posted by Stone
Men fra da av å vite hvem er hvem av disse flyene, da må man "enkelt nok" bare se etter det lille norske flagget på nesehjulsdøren...... :up:



Det er bare et av de tre flyene med SAS Braathens dekaler som har flagget på nesehjulsdøren - LN-BRH ;)

Enda større forvirring. Har man gått tom for alle disse norske flaggene allerede. SASBraathens "kliner" jo det norske flagget 3 plasser på hver side av flyene så det skal godt gjøres å unngå legge merke til at dette er norsk!
Om man syntes Norwegian har litt mange "Norwegian.no" på sine fly så er ikek SASBraathens langt etter:)

LN-KGL
09-02-2005, 16:26
Originally posted by DY

Originally posted by LN-KGL

Originally posted by Stone
Men fra da av å vite hvem er hvem av disse flyene, da må man "enkelt nok" bare se etter det lille norske flagget på nesehjulsdøren...... :up:



Det er bare et av de tre flyene med SAS Braathens dekaler som har flagget på nesehjulsdøren - LN-BRH ;)

Enda større forvirring. Har man gått tom for alle disse norske flaggene allerede. SASBraathens "kliner" jo det norske flagget 3 plasser på hver side av flyene så det skal godt gjøres å unngå legge merke til at dette er norsk!
Om man syntes Norwegian har litt mange "Norwegian.no" på sine fly så er ikek SASBraathens langt etter:)


Ingen grunn til forvirring, LN-BRH var et testeksemplar og justeringer er foretatt etter dette. Riktig dekal-bruk ser ut til ende slik som under (OY-KKI - første -783)

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/OSL-TRD-OSL/OY-KKI_pushback.jpg
Denne har riktig avstand mellom SAS og Braathens over vinduene.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/OSL-TRD-OSL/OY-KKI_nose.jpg
Og bare tre bokstaver på nesehjølsdøren

Det sammen opplegget er gjennomført for SE-DNX

Fellowship
09-02-2005, 17:50
Så da blir konklusjonen at med bilder skriver vi "SAS Braathens" f.o.m 1/4-05, og ikke som jeg har antatt f.o.m. 1/1-05 ?

LN-MEH
09-02-2005, 18:25
Originally posted by DY

Originally posted by LN-KGL

Originally posted by Stone
Men fra da av å vite hvem er hvem av disse flyene, da må man "enkelt nok" bare se etter det lille norske flagget på nesehjulsdøren...... :up:



Det er bare et av de tre flyene med SAS Braathens dekaler som har flagget på nesehjulsdøren - LN-BRH ;)

Enda større forvirring. Har man gått tom for alle disse norske flaggene allerede. SASBraathens "kliner" jo det norske flagget 3 plasser på hver side av flyene så det skal godt gjøres å unngå legge merke til at dette er norsk!
Om man syntes Norwegian har litt mange "Norwegian.no" på sine fly så er ikek SASBraathens langt etter:)
Det er ikke fordi at de har gått fri for flagg allerede at OY-KKI flyr uten det lille flagget på nesehjulsluka,men for at det er bare de tidligere Braathens flyene som skal ha det.

G-COLE
09-02-2005, 19:11
---------------
Fellowship skriver:
Derfor er det i mine øyne fra 1/1-05 riktigere å skrive SAS Braathens på bilde som viser et BU-fly i BU-farger med BU-titler tatt i 2005, for Braathens eksiterer vel ikke lenger ?

Vanskeligere med SAS-flyene, men jeg ville valgt SAS Braathens på de som har full dekor, og de som er helt uten titler.
Og Scandinavian Airlines - SAS på de som har det vanlige SAS-skjemaet.
-Men selskapet heter jo SAS Braathens fra 1/1-05, ikke sant ?
---------------

Ja,- det er det jeg har gått ut ifra.....
Foto tatt etter 1/1-05 har jeg brukt SAS Braathens på alle 737 her på BGO ivertfall.
------------------------
------------------------

DY skriver:
Hvordan lastet dere opp bilder når man tok bilder av f.eks Falcon Jet, Futura etc da de fløy for Norwegian.....Norwegian eller Falcon? Er dette sammenliknbart forresten?
-----------------------
Da har jeg brukt Falcon Air som selskap,leiet av Norwegian. -Men når det gjelder Futura , mener jeg at jeg brukte Norwegian, ssiden det stod det på flyet, og leiet av Futura som merknad.
-Har f.eks. Norsk Helikopter leiet et helikopter fra Bristow, og har "Norsk Helikopter" decaler på det, har jeg brukt Norsk Helikopter som selskap, og leiet av Bristpw i merknader....

-Nei ikke lett dette....

--------------------------
--------------------------

Superhai
10-02-2005, 01:17
Dette er jo ikke noe nytt, hvis man ser på a.net på særlig amerikanske commuter selskaper, så er det vidt forskjellig hva som er lagt inn.

Også er det jo BA sine fly hos blant andre Sunair of Scandinavia, GB airways osv. Og for SAS flyr jo også UA og QI (i spesielle SAS farger)

Jeg lastet opp nylig bilder av Air New Zealand Link og de er jo også operert av andre selskaper. SÅ suppe blir det jo uansett.

LN-REF
10-02-2005, 02:56
På en flight med KLM UK fra AMS til NWI, var det en ATR fra British Airways Citiexpress som fløy.

Hvilke selskap skriver man da i loggboka?

Superhai
10-02-2005, 03:02
Originally posted by LN-MEH

Det er ikke fordi at de har gått fri for flagg allerede at OY-KKI flyr uten det lille flagget på nesehjulsluka,men for at det er bare de tidligere Braathens flyene som skal ha det.



Sannhet med modifikasjoner. Når flyene blir overført nytt AOC vil de også få det lille norske flagget. Mao. vil etterhvert tidligere Scandinavian fly også få det.

LN-MEH
10-02-2005, 11:58
Ja greit nok,men for min del får de ha flagg både her og der.... ;)

ENKB
10-02-2005, 16:42
Bare ikke på halen..............:spin:

LN-MEH
10-02-2005, 17:27
Originally posted by ENKB
Bare ikke på halen..............:spin:

Ja du har så rett,så rett...:devot: