View Full Version : Ukens scanvin på scanair.no - italiensk rød!
Ukens vintips kommer nok en gang fra Italia. Etter å ha fått litt for mye spansk rødvin av Petter Strodalen i går er det godt å være "hjemme igjen" - med ukens vintips.
Tommasi Valpolicella Classico Superiore Ripasso 2005 koster NOK 185,10 på Vinmonopolet - men på DFDS har de nesten alltid et megte godt kjøp tre flasker betal for litt over to - og da til tax-free priser for alle 3.
Tommasi`n har en intens rød farge og har en god fruktighet med innslag av pepper og krydder. Kan som mange Ripasso`er lukte litt jordslag i begynnelsen - men du verden så godt det smaker.
Passer godt til retter med lam eller svin...eller som jeg skal ha i kveld til en av de bedre triprapportene på lenge...skrevet av Discus om hans tur til EU!
Dag Viking
31-10-2008, 11:15
Mmm, tror det var den jeg kjøpte oftest på Sams Club når jeg bodde i USA.
Bizflyer
31-10-2008, 12:05
Ja den er helt super! Koster 149 hos Color Line og verdt hver krone!!
Skål!
BF:cool2
Ja den er helt super! Koster 149 hos Color Line og verdt hver krone!!
Skål!
Pluss båtbillett !!!:D
Samme som tax-free prisene på flyplassen også er uten flybillett - med flybillett blir det rene landeveisrøveriet!
Men i kveld har jeg en utfordring. Jeg drikker ikke øl - og så skal jeg servere rakfisk. Champagne går veldig bra - men noen andre som har tips på vinfronten?
Molinari
01-11-2008, 11:19
Salvesen anbefaler Cremant de Jura Brut til Rakfisk - om du ikke vil helt opp i Champagneklassen.
Jeg er tilbøyelig til å være enig!
Dag Viking
01-11-2008, 11:47
Forrige helg ble det en god brunello, kjøpt på taxfree i fjor sommer. Castiglion del Bosco 2002.
http://www.cheers-wine-merchants.co.uk/Brunello-di-Montalcino-Castiglion-del-Bosco-Red-Wine-208.asp
Brunello er undervurdert, og det må bli en del flasker av de fremover, først og fremst til litt lagring. I kveld vet jeg ikke hva det blir, kanskje prøve et nytt sted i Trondheim som heter Aisuma. Ser ut som de har mye god vin, og bare italiensk! :)
http://www.aisuma.no/
Bizflyer
01-11-2008, 11:53
Musserende og rakfisk høres ut som en dårlig kombinasjon.
Øl og akkevitt er riktig drikke til slik mat.
Eventuelt kan det tenkes at en kraftig Gewursttraminer kan holde seg til rakfisk, men da må du ikke servere den for kald. 12-14 grader bør passe. Trimbach og Dopf&Irion lager god Gewursttraminer som passer til dette. Får du fatt i Trimbachs Reserve Personelle Gewursttraminer, er lykken perfekt!:)
Hvis man ikke liker øl - så er tipset til Bizflyer null verdt. Vinbladet til Vinmonopolet anbefaler musserende...
Jeg ville ihvertfall ikke invitert til rakfiklag uten å ha øl og akevitt tilgjengelig for de som vil ha det. Kanskje en India Pale Ale eller Nøgne Ø bitter ville være et godt valg.
Men det hjelper jo altså ikke for de rundt bordet som ikke vil ha øl (rare folk...). Vin til rakfisk synes jeg høres vanskelig ut. Hva med å gå for Farris?
FBU 4EVER
01-11-2008, 15:59
Det blir vel endel løk og rømme til rakfisken. Rømmen krever endel bitterstoffer/tanniner i det som skal drikkes, og det er det lite av i hvitviner. Men en gewürtztraminer kan muligens passe.
Selv blir det Aass juleøl og Gammel Opland når vi skal ha rakfisklaget 15/11.
Bon appetit!
Gjestene skal ikke mangle øl eller Gammel Opland...har vel også Genever til de som foretrekker dette. men det er verten selv som ikke drikker slikt. Nå ordner det seg nok - kjeller`n er full av både hvitt, rødt og bobler...
Bizflyer
01-11-2008, 17:38
Hvis man ikke liker øl - så er tipset til Bizflyer null verdt. Vinbladet til Vinmonopolet anbefaler musserende...
Der ser du! :baeh
Til og med FBU4EVER er enig i at Gewurtztraminer kan være et godt valg.
Så om Vinbladet sier noe, skal du ikke nødvendigvis tro på det!
En tørr champagne sammen med rømme og løk? Perverst:exclaimation
Men bare ødelegg måltidet ditt du!:D
AirbusTrond
01-11-2008, 18:30
Har selv testet tørr musserende (ikke den ekte varen) til rakfisk, og det funket utmerket. Ellers synes jeg rakfisk er best med bare smør (gjerne fra Røros) og rødløk.
For oss nord for bibelbeltet så passer champagne utmerket til alt...
Bizflyer
02-11-2008, 01:59
For oss nord for bibelbeltet så passer champagne utmerket til alt...
Stakkars! Nok en som kjøper Polets Rødvin!