gustavf
30-10-2008, 22:20
For noen uker siden ble det etterlyst rapport fra Ryanair, og jeg mener dette er den andre rapporten jeg skriver. Den forrige var også Ryanair, så da har jeg 100% dekning her på turene mine med det selskapet... Jeg skulle på helgetur til Dublin for å besøke en kamerat som jobber i en av de, etterhvert mange, amerikanske firmaene som har valgt Irland som springbrett til Europa.
Først litt om valget av Ryanair: Jeg bor øst for og jobber øst for Oslo sentrum (henholdsvis Lambertseter og Løren), så Ryanair flyr fra den flyplassen på Østlandet som ligger mest plundrete til for meg, spesielt ettersom jeg ikke har bil. I tillegg er jeg ikke spesielt begeistret for glorete websider, firkantede regler og mange tillegg i prisen, så i utgangspunktet burde jeg være en lite opplagt kunde, selv om jeg er pragmatisk i valget av flyselskap (gir stort sett blaffen i allianse) og gjerne slår til på et godt tilbud.
Denne gangen var, etter min mening, Ryanair både det billigste og beste alternativet. Det var ingen andre som lot meg få en tilnærmet hel arbeidsdag i Oslo før avreise og prisen var litt under det halve av andre alternativer. På returen var det mulig å reise litt seinere enn med Ryanair, men ikke mer enn et par timer. Omvegen om Torp er dessuten mindre tidkrevende enn de fleste flybytter.
Turen kostet 1.181 kr, inkludert et kolli (162 kr) og innsjekking på flyplass (80 kr, obligatorisk for å ha med baggasje), men ikke tidlig boarding. Det er verdt å merke seg at uansett hvor mange kolli man betaler for, så kan de maksimalt veie 15 kg til sammen. Torpekspressen koster 300 kr for tur/retur.
Utreise torsdag 23. oktober
Torpekspressen skal ta 1 time 45 minutter (eller vånn år fårti fivv miiinuts, som sjåføren oversatte det), vel å merke dersom det ikke er trafikk. De som har prøvd å kjøre E18 ut av Oslo om ettermiddagen, kan sikkert gå god for at det vanligvis ikke er en veldig presis beskrivelse av virkeligheta, men bussen brukte ikke mer enn 20 minutter ekstra. Knyttnevetesten på bussen var, såvidt, bestått. Nesten fullt på bussen, og mye utlendinger. Det kan virke som om bussen er mer populær blandt utlendinger enn nordmenn, kanskje fordi flere nordmenn har bil? Uansett, så går den da tidlig nok, tre og en halv time før avgang.
http://img135.imageshack.us/img135/483/01bussterminalenrc3.jpg
http://img151.imageshack.us/img151/7275/02knyttnevebussek5.jpg
Vel framme på Torp holdt jeg på å stille meg i innsjekkingskø, da jeg oppdaget at også Ryanair hadde automatinnsjekk. Jeg skjønner meg ikke på folk som heller står sammen med 40 andre i kø, enn å forsøke seg på en automat. Det er uansett verdt å merke seg at man betaler 80 kroner for å stå i den køa (eventuelt for å bruke automaten), så det er jo greit å få litt valuta for pengene, kanskje. I bag drop var det ikke kø, selv om de som kom samtidig med meg, ikke ble avvist selv om de ikke hadde vært bortom automaten.
http://img389.imageshack.us/img389/3738/03torpinnsjekkmz1.jpg
Heller ikke i sikkerhetskontrollen var det kø, så en og en halv time før avgang var jeg klar til å få i meg litt mat. Kafeteriaen serverte meg en litt trist hamburgertallerken, med det lite treffende navnet Jumbojet-tallerken, til 132 kroner. Torsdag er jo en typisk utreisedag for langweekend, og stemninga i serveringssona på utland var preget av lystige lag, med rødvin og øl som foretrukket følge.
Torp er en hyggelig liten flyplass. Oversiktlig og greit, liten nok til at det ikke blir spesielt mye køer, men stor nok til at de servicetilbudene man forventer å finne er der. Dessuten er det gratis trådløst nett, selv om dekningen ikke var 100%.
http://img444.imageshack.us/img444/7462/04torputlandge0.jpg
Mens jeg tygde i meg den siste pommes frites biten, kom den lite overraskende beskjeden om at Ryanair til Dublin var rundt en time forsinket. Med kuling på Torp og storm i kastene i Dublin, var jeg egentlig mest overrasket over at det ikke var mer enn en time. Mens jeg ventet, fikk jeg med meg boarding av Wizz til Poznan, med opprop på norsk og polsk, men ikke engelsk.
http://img356.imageshack.us/img356/5170/05wizzry0.jpg
På tide å rusle gjennom passkontrollen, inn til et non Schengen-område som virker omtrent like stort som det på Gardermoen (nei, det er det ikke, men bedre plass er det), med en brusautomat og en kaffeautomat som eneste servicetilbud. Preboarding begynte en halvtimes tid før innkommende fly hadde landet. 156 passasjerer (og 112 bags), av dem omtrent 25-30 som hadde betalt for tidlig boarding, fylte godt opp i preboardingområdet. Uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva, så var det noe med stemingen her også som tydet på helgetur; litt høylytt snakking, et par ølbokser som gikk rundt, et par grinete unger.
http://img116.imageshack.us/img116/7716/06nonschengenlp1.jpg
Det gikk et fly til Madrid omtrent samtidig, og det så ut som det var flest guttegrupper på Dublin-flyet, mens jentegruppene vandret mot Madrid-avgangen...
Jeg var en av de siste som gikk ombord, og fant meg et midtsete, etter å ha vist boardingkortet til ei flyvertinne. Det viste seg at de som satt på de to andre setene reiste sammen, og hadde håpet på ledig midtsete, så da jeg kom ga de heller vekk vindussetet.
Beinplassen var bedre enn fryktet, men jeg synes ikke setet var spesielt odt å sitte i. Dette flyet var en av Ryanair-flyene med setelomme og uten de mest glorete plastdetaljene. Forresten utrolig hvor fort det går an å få folk ombord i et fly, med passende mengder masing på høytalerene og to trapper.
http://img376.imageshack.us/img376/2175/07boardingbs2.jpg
http://img376.imageshack.us/img376/52/08frknyttnevenm4.jpg
Som nevnt var det litt vind på Torp, så avgangen ble ganske humpete. Jeg lot rimelig raskt iPoden stå for in flight entertainment, mens Ryanair kjørte kunderadio. Fikk så vidt med meg at det var et fantastisk tilbud på telefonkort denne dagen, og at det fortsatt var to-for-en på spritposer, slik det var da jeg fløy dem for et par år siden. Ja, de selger sprit på 2,5 cl poser, som ligner litt på kechup-posene man får på gatekjøkken.
Salgsvogna kom rimelig fort ut i midtgangen, og folk handlet villig vekk. Jeg glemte å ta med en kopi av menyen, men det var hverken spesielt dyrt (sandwich og drikke kostet rundt 6 euro) eller spesielt dårlig. Utvalget bestod av noe varmmat (pizza, som så helt grei ut til å være buy on board) og kaldmat, samt et utvalg av snacks og drikke. Presentasjonen var omtrent like ryddig og enkel som websidene til Ryanair. Etter min mening hadde tilbudet blitt bedre av litt mindre og mer oversiktlig utvalg, spesielt av ymse typer snacks, og heller litt ryddigere presentasjon.
http://img123.imageshack.us/img123/7919/09fronboardwt0.jpg
Selv med i vogn som startet bak og ei foran så tok det nesten halvannen time før salget var ferdig. Etter det var det muligheter for å kjøpe lodd. Til tross for mye å gjøre, var crewet gjennomgående positive og serviceinnstilte.
Undervegs til Dublin vokste stemningen på flyet og det begynte etterhvert å bli ganske bråkete. Etter en liten runde rundt flyplassen landet vi omtrent en time etter rutetid på Aerfort Bhaile Átha Cliath. For å gjøre opplevelsen komplett: Applaus.
Vel i land var det en spasertur bort til terminalen, for så å vandre enda lenger innendørs. Førsteinntrykket av terminalen minnet meg forresten om amerikanske flyplasser.
http://img123.imageshack.us/img123/1079/10landetyt2.jpg
Vel framme ved passkontrollen var det nesten bare å vise baksida av passet og si "norsk". Baggasjen lå klar på båndet da jeg kom fram, og så var det bare å ta drosje i retning sentrum. Den kom på ca 22 euro, og Irland er, i motsetning til Norge, et land der man kan gå inn i ei drosje i landets hovedstad uten å anta at man blir lurt.
Konklusjon: Kortdistansefly er transport. Som transport fungerer Ryanair greit, og de ansatte virker blide og positive (noe de også var på returen, som kanskje kommer senere).
Først litt om valget av Ryanair: Jeg bor øst for og jobber øst for Oslo sentrum (henholdsvis Lambertseter og Løren), så Ryanair flyr fra den flyplassen på Østlandet som ligger mest plundrete til for meg, spesielt ettersom jeg ikke har bil. I tillegg er jeg ikke spesielt begeistret for glorete websider, firkantede regler og mange tillegg i prisen, så i utgangspunktet burde jeg være en lite opplagt kunde, selv om jeg er pragmatisk i valget av flyselskap (gir stort sett blaffen i allianse) og gjerne slår til på et godt tilbud.
Denne gangen var, etter min mening, Ryanair både det billigste og beste alternativet. Det var ingen andre som lot meg få en tilnærmet hel arbeidsdag i Oslo før avreise og prisen var litt under det halve av andre alternativer. På returen var det mulig å reise litt seinere enn med Ryanair, men ikke mer enn et par timer. Omvegen om Torp er dessuten mindre tidkrevende enn de fleste flybytter.
Turen kostet 1.181 kr, inkludert et kolli (162 kr) og innsjekking på flyplass (80 kr, obligatorisk for å ha med baggasje), men ikke tidlig boarding. Det er verdt å merke seg at uansett hvor mange kolli man betaler for, så kan de maksimalt veie 15 kg til sammen. Torpekspressen koster 300 kr for tur/retur.
Utreise torsdag 23. oktober
Torpekspressen skal ta 1 time 45 minutter (eller vånn år fårti fivv miiinuts, som sjåføren oversatte det), vel å merke dersom det ikke er trafikk. De som har prøvd å kjøre E18 ut av Oslo om ettermiddagen, kan sikkert gå god for at det vanligvis ikke er en veldig presis beskrivelse av virkeligheta, men bussen brukte ikke mer enn 20 minutter ekstra. Knyttnevetesten på bussen var, såvidt, bestått. Nesten fullt på bussen, og mye utlendinger. Det kan virke som om bussen er mer populær blandt utlendinger enn nordmenn, kanskje fordi flere nordmenn har bil? Uansett, så går den da tidlig nok, tre og en halv time før avgang.
http://img135.imageshack.us/img135/483/01bussterminalenrc3.jpg
http://img151.imageshack.us/img151/7275/02knyttnevebussek5.jpg
Vel framme på Torp holdt jeg på å stille meg i innsjekkingskø, da jeg oppdaget at også Ryanair hadde automatinnsjekk. Jeg skjønner meg ikke på folk som heller står sammen med 40 andre i kø, enn å forsøke seg på en automat. Det er uansett verdt å merke seg at man betaler 80 kroner for å stå i den køa (eventuelt for å bruke automaten), så det er jo greit å få litt valuta for pengene, kanskje. I bag drop var det ikke kø, selv om de som kom samtidig med meg, ikke ble avvist selv om de ikke hadde vært bortom automaten.
http://img389.imageshack.us/img389/3738/03torpinnsjekkmz1.jpg
Heller ikke i sikkerhetskontrollen var det kø, så en og en halv time før avgang var jeg klar til å få i meg litt mat. Kafeteriaen serverte meg en litt trist hamburgertallerken, med det lite treffende navnet Jumbojet-tallerken, til 132 kroner. Torsdag er jo en typisk utreisedag for langweekend, og stemninga i serveringssona på utland var preget av lystige lag, med rødvin og øl som foretrukket følge.
Torp er en hyggelig liten flyplass. Oversiktlig og greit, liten nok til at det ikke blir spesielt mye køer, men stor nok til at de servicetilbudene man forventer å finne er der. Dessuten er det gratis trådløst nett, selv om dekningen ikke var 100%.
http://img444.imageshack.us/img444/7462/04torputlandge0.jpg
Mens jeg tygde i meg den siste pommes frites biten, kom den lite overraskende beskjeden om at Ryanair til Dublin var rundt en time forsinket. Med kuling på Torp og storm i kastene i Dublin, var jeg egentlig mest overrasket over at det ikke var mer enn en time. Mens jeg ventet, fikk jeg med meg boarding av Wizz til Poznan, med opprop på norsk og polsk, men ikke engelsk.
http://img356.imageshack.us/img356/5170/05wizzry0.jpg
På tide å rusle gjennom passkontrollen, inn til et non Schengen-område som virker omtrent like stort som det på Gardermoen (nei, det er det ikke, men bedre plass er det), med en brusautomat og en kaffeautomat som eneste servicetilbud. Preboarding begynte en halvtimes tid før innkommende fly hadde landet. 156 passasjerer (og 112 bags), av dem omtrent 25-30 som hadde betalt for tidlig boarding, fylte godt opp i preboardingområdet. Uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva, så var det noe med stemingen her også som tydet på helgetur; litt høylytt snakking, et par ølbokser som gikk rundt, et par grinete unger.
http://img116.imageshack.us/img116/7716/06nonschengenlp1.jpg
Det gikk et fly til Madrid omtrent samtidig, og det så ut som det var flest guttegrupper på Dublin-flyet, mens jentegruppene vandret mot Madrid-avgangen...
Jeg var en av de siste som gikk ombord, og fant meg et midtsete, etter å ha vist boardingkortet til ei flyvertinne. Det viste seg at de som satt på de to andre setene reiste sammen, og hadde håpet på ledig midtsete, så da jeg kom ga de heller vekk vindussetet.
Beinplassen var bedre enn fryktet, men jeg synes ikke setet var spesielt odt å sitte i. Dette flyet var en av Ryanair-flyene med setelomme og uten de mest glorete plastdetaljene. Forresten utrolig hvor fort det går an å få folk ombord i et fly, med passende mengder masing på høytalerene og to trapper.
http://img376.imageshack.us/img376/2175/07boardingbs2.jpg
http://img376.imageshack.us/img376/52/08frknyttnevenm4.jpg
Som nevnt var det litt vind på Torp, så avgangen ble ganske humpete. Jeg lot rimelig raskt iPoden stå for in flight entertainment, mens Ryanair kjørte kunderadio. Fikk så vidt med meg at det var et fantastisk tilbud på telefonkort denne dagen, og at det fortsatt var to-for-en på spritposer, slik det var da jeg fløy dem for et par år siden. Ja, de selger sprit på 2,5 cl poser, som ligner litt på kechup-posene man får på gatekjøkken.
Salgsvogna kom rimelig fort ut i midtgangen, og folk handlet villig vekk. Jeg glemte å ta med en kopi av menyen, men det var hverken spesielt dyrt (sandwich og drikke kostet rundt 6 euro) eller spesielt dårlig. Utvalget bestod av noe varmmat (pizza, som så helt grei ut til å være buy on board) og kaldmat, samt et utvalg av snacks og drikke. Presentasjonen var omtrent like ryddig og enkel som websidene til Ryanair. Etter min mening hadde tilbudet blitt bedre av litt mindre og mer oversiktlig utvalg, spesielt av ymse typer snacks, og heller litt ryddigere presentasjon.
http://img123.imageshack.us/img123/7919/09fronboardwt0.jpg
Selv med i vogn som startet bak og ei foran så tok det nesten halvannen time før salget var ferdig. Etter det var det muligheter for å kjøpe lodd. Til tross for mye å gjøre, var crewet gjennomgående positive og serviceinnstilte.
Undervegs til Dublin vokste stemningen på flyet og det begynte etterhvert å bli ganske bråkete. Etter en liten runde rundt flyplassen landet vi omtrent en time etter rutetid på Aerfort Bhaile Átha Cliath. For å gjøre opplevelsen komplett: Applaus.
Vel i land var det en spasertur bort til terminalen, for så å vandre enda lenger innendørs. Førsteinntrykket av terminalen minnet meg forresten om amerikanske flyplasser.
http://img123.imageshack.us/img123/1079/10landetyt2.jpg
Vel framme ved passkontrollen var det nesten bare å vise baksida av passet og si "norsk". Baggasjen lå klar på båndet da jeg kom fram, og så var det bare å ta drosje i retning sentrum. Den kom på ca 22 euro, og Irland er, i motsetning til Norge, et land der man kan gå inn i ei drosje i landets hovedstad uten å anta at man blir lurt.
Konklusjon: Kortdistansefly er transport. Som transport fungerer Ryanair greit, og de ansatte virker blide og positive (noe de også var på returen, som kanskje kommer senere).