PDA

View Full Version : BLL og AAL efter 29/102008


Jan
30-10-2008, 08:32
Tænkte vi ku ha en ny jysk tråd, da NB tråden
er ved at blive lidt uoverskuelig !

Prøver lige at opsummere muligheder set fra min side:

BLL Rute:

OSL: Ser vi DY, eller øger QI, eller vender Sunair tilbage ?
CDG: Tipper Sunair øger, men de har små fly, andre ?
LGW: Den dør nok, FR øger formentlig på Stansted
Øvrige tynde ruter dør, eller konverteres til charter.

AAL Rute:
CDG: Dør !
LGW: Dør, Sunair til LCY ?
CPH: Denne har DY allerede sat sig på.


BLL/AAL Charter:
Flyttes til SAS, Jettime, Thomas Cook, Primera Air
Tror ikke der mistes pax her.

http://standby.dk/news/18082

CK
30-10-2008, 08:35
personlig håper jeg Sun-Air starter opp igjen på BLL-OSL. Sun-Air fikk ganske mye juling av NB i BLL, men nå burde Den Glade Kaptein satse og komme hardt tilbake.

LCY fra AAL?? LCY er en svært dyr flyplass å fly på, er det nok biz-pax i AAL. LGW kunne vel være et alternativ, om ikke LON er dekket opp fra Jylland av Ryanair?

Someone
30-10-2008, 08:36
Sun-Air til LCY er vel tvilsomt? Hvor skal de klare å få en fornuftig slot fra?

Ellers så ser det ut som om Sun-Air trolig gjør comeback på BLL-OSL

Joker7913
30-10-2008, 09:01
Tænkte vi ku ha en ny jysk tråd, da NB tråden
er ved at blive lidt uoverskuelig !

Prøver lige at opsummere muligheder set fra min side:

BLL Rute:

OSL: Ser vi DY, eller øger QI, eller vender Sunair tilbage ?
CDG: Tipper Sunair øger, men de har små fly, andre ?
LGW: Den dør nok, FR øger formentlig på Stansted
Øvrige tynde ruter dør, eller konverteres til charter.

AAL Rute:
CDG: Dør !
LGW: Dør, Sunair til LCY ?
CPH: Denne har DY allerede sat sig på.


BLL/AAL Charter:
Flyttes til SAS, Jettime, Thomas Cook, Primera Air
Tror ikke der mistes pax her.

http://standby.dk/news/18082

Charter: her ser det ud til at Smartlynx kommer ind på mange af Bravo Tours ture her i vinter, nok indtil Primera starter op for good til sommer.
Amsterdam Airlines er inde for FalkLauritsen i hvertfald shortterm.

LGW: Hvis ikke der kommer en LCY rute ud af den med EZ (de har haft tanken før.) Kommer FR med flere fly, en outsider kunne være FlyBe der er ret store på LGW og allerede har luftet tanker om ekspansion til Skandinavien.

AGP/PMI: Er SpanAir en mulighed?
NCE/ALC/PRG: en W flyvning fra CPH med DY?
CDG: Hvornår går AF ind på ruten AF/KL har jo i forvejen et stort pull til AMS - den markedsandel kunne øges ved at gå direkte på CDG.

OSL: EZ/QI: øger

AB er stadigvæk en joker i min optik - i betragtning af at de flyver meget fra de små tyske lufthavne til PMI som er deres hub. BLL kan betragtes som en "nordtysk" lufthavn om man vil.

I betragtning af at QI har øget betragteligt i de seneste år - kunne tanken være at de øger til større fly (CRJ700/900 eller evt 737-700)

På sigt kommer ZRH på kortet er jeg overbevist om - kunne godt se QI med en CRJ morgen og aften.

Bll spotter
30-10-2008, 09:55
Tænkte vi ku ha en ny jysk tråd, da NB tråden
er ved at blive lidt uoverskuelig !

Prøver lige at opsummere muligheder set fra min side:

BLL Rute:

OSL: Ser vi DY, eller øger QI, eller vender Sunair tilbage ?
CDG: Tipper Sunair øger, men de har små fly, andre ?
LGW: Den dør nok, FR øger formentlig på Stansted
Øvrige tynde ruter dør, eller konverteres til charter.

AAL Rute:
CDG: Dør !
LGW: Dør, Sunair til LCY ?
CPH: Denne har DY allerede sat sig på.


BLL/AAL Charter:
Flyttes til SAS, Jettime, Thomas Cook, Primera Air
Tror ikke der mistes pax her.

http://standby.dk/news/18082

Fornuftigt med en ny tråd.

OSL: Det er vel den der kommer først, EZ har allerede meldt ud at de kommer.
LGW: EasyJet flyver normalt ikke til sekundære lufthavne, men holder sig til hovedlufthavne samt turist destinationer. BLL er vel et mix af først og sidstnævnte. Men det er nok for optimistisk at tro på dem. Men mon ikke det bare bliver at FR øger på STN. Men jeg tror LGW hurtig vil blive savnet blandt kunder, så muligheden for at den dukker op igen senere er nok stor.
Flybe som Joker skriver er et rigtig godt gæt.
CDG: EZ øger fra 2 til 3 daglig. Men der er plads til en stor spiller på den rute. Air France/KLM burde kunne indse at det ikke er optimalt at kunder skal igennem AMS for at komme til Paris. Og igen Easyjet, men det er måske for optimistisk at tro på.

Sun Air har kig på MAD. Men har de nok materiel til den også?
Jeg håber der er mange forskellige selskaber der samler diverse ruter op, når en så stor spiller som Sterling stopper kan man se hvilken betydning den har for en Lufthavn. Ryanair skal helst ikke vokse mere i BLL, det vil ikke være godt for lufthavnens økonomi, at de bliver for afhængig af dem.

Er SpanAir en mulighed? Nixen bixen, ikke så lang tid det er SAS ejet, det er lige så sikkert som et amen i kirken.

Jan
30-10-2008, 10:19
[QUOTE=Bll spotter;315953]Fornuftigt med en ny tråd.

Flybe som Joker skriver er et rigtig godt gæt.

Får man danskere ind i sådan et fly ?:drunk:

AF 319 eller lignende til CDG havde været fint !
Spændende hvornår QI rører på sig

sk931
30-10-2008, 10:19
EZ på MAD ???? med hvilken for for Equip ????
Først og fremmest skal EZ lære at man ikke bare aflyser...men flyver som man har publiceret..
Og så bliver det lidt spændende at flølge DY i AAL
Hilsen
ole

Joker7913
30-10-2008, 10:24
[QUOTE=Bll spotter;315953]Fornuftigt med en ny tråd.

Flybe som Joker skriver er et rigtig godt gæt.

Får man danskere ind i sådan et fly ?:drunk:


Flybe har andet end Q400 fly:


http://www.flybe.com/images/flybe195.jpg

Bll spotter
30-10-2008, 10:34
EZ på MAD ???? med hvilken for for Equip ????
Først og fremmest skal EZ lære at man ikke bare aflyser...men flyver som man har publiceret..
Og så bliver det lidt spændende at flølge DY i AAL
Hilsen
ole

http://standby.dk/news/14532
Sidste 2 linjer.

ENGM RAMP
30-10-2008, 10:56
Jeg har fløyet EZ et par ganger til BLL med DO328'en, og den er suveren til prop å være synes jeg!

Go go Niels Sundbjerg, velkommen skal du være....

CK
30-10-2008, 11:14
Jeg har fløyet EZ et par ganger til BLL med DO328'en, og den er suveren til prop å være synes jeg!

Go go Niels Sundbjerg, velkommen skal du være....

for ikke å nevne ISEN!!!! Håper at Sun-Air er tilbake på BLL-OSL til jul, så blir det blått fly ned til olderne!

Jan
30-10-2008, 11:24
AAL-CPH kan bookes fra idag kl. 12.00
Priser fra 199 Dkk :wow:
http://www.aal.dk/default.asp?kategori1=1a&id1=11&id2=569

sk931
30-10-2008, 11:37
Men BLL-MAD i en DO328JET kan den række det ????
Og Økonomien i en sådan ???? men selvfølgelig hvis Sunair bare CLD hvis der er bkd 2-3
stks kan det jo sagtens være
Hilsen
Ole

Bll spotter
30-10-2008, 11:45
Men BLL-MAD i en DO328JET kan den række det ????
Og Økonomien i en sådan ???? men selvfølgelig hvis Sunair bare CLD hvis der er bkd 2-3
stks kan det jo sagtens være
Hilsen
Ole 328jet har en rækkevide på 2000 km. Bll- Mad er iflg Google Earth på ca.1930km så den kan de ikke bruge,328 Turbopropen er på 3000km, men det er faneme langt i en propelos hvis de skal bruge den.

sk931
30-10-2008, 11:52
Ja men en ca. flytid BLL-MAD i en DO328 på omkring de 3,5-4 timer not me !!!!
Men når man kigger på airliners om en DO328 så er Range with 30 passengers and reserves at max cruising speed and 25,000ft cruising altitude 1665km (900nm), at 31,000ft 1850km (1000nm).
Så det........

Hilsen
ole

Bll spotter
30-10-2008, 12:03
Ja men en ca. flytid BLL-MAD i en DO328 på omkring de 3,5-4 timer not me !!!!
Men når man kigger på airliners om en DO328 så er Range with 30 passengers and reserves at max cruising speed and 25,000ft cruising altitude 1665km (900nm), at 31,000ft 1850km (1000nm).
Så det........

Hilsen
ole

Ole jeg har fundet oplysningerne på deres egen side, om de passer det ved jeg ikke, men der står Rækkevidde: Max. 3000 km

http://www.sun-air.dk/cms.cfm?nPageNo=3753&nSupplierID=412

sk931
30-10-2008, 12:11
JA det må jo stå for deres regning....3000 km hmmmmmmmmmmm....
selv et søg på Wiki giver kun en rækkevidde på 1850km
Hilsen
ole

Jan
30-10-2008, 12:20
JA det må jo stå for deres regning....3000 km hmmmmmmmmmmm....
selv et søg på Wiki giver kun en rækkevidde på 1850km
Hilsen
ole

Sunair har tidligere luftet tanken om A318 !
(Personligt tror jeg ikke på det).

FlightDeck
30-10-2008, 13:43
Hvor mange avganger hadde Sterling mellom København og Aalborg - og hvordan var prisnivået i forhold til det Norwegian legger opp til (fra 199 kr.)? Regner med at denne ruten gikk relativt bra for Sterlings del siden Norwegian velger å gå inn her, slike opplegg er jo litt risikable.

Jan
30-10-2008, 13:52
Hvor mange avganger hadde Sterling mellom København og Aalborg - og hvordan var prisnivået i forhold til det Norwegian legger opp til (fra 199 kr.)? Regner med at denne ruten gikk relativt bra for Sterlings del siden Norwegian velger å gå inn her, slike opplegg er jo litt risikable.


Da NB startede på ruten var det til priser fra Dkk 260 og opefter.
(Hvad priserne var til sidst ved jeg ikke).
mener de havde 3-4 returflyvninger fortrinsvis med B737-500

Der er meget trafik på den rute, der også beflyves af SAS og Cimber !

FlightDeck
30-10-2008, 14:09
Det ser ut til at SAS har 8-9 daglige avganger på denne ruten og at de fleste av avgangene er priset til ca. 460 danske kroner. Cimber Air flyr fire-fem ganger daglig og prisene starter på 326 danske kroner, men normalt noe over dette.

Jan
30-10-2008, 14:09
Charter: her ser det ud til at Smartlynx kommer ind på mange af Bravo Tours ture her i vinter, .


Og her er den:
http://www.bll.dk/upload/pressefoto/fly/smart_lynx_a320_hires.jpg

Bll spotter
31-10-2008, 09:06
Og her er den:
http://www.bll.dk/upload/pressefoto/fly/smart_lynx_a320_hires.jpg

Amsterdam Airlines skal i dag og i morgen flyve for falk lauritsen fra BLL + Balkan Holiday og Novair der skal flyve noget kanarie trafik.

I AAL kommer der på mandag en fra Travel service der skal flyve til Gran Kanarie.

http://www.travelservice.aero/en/fleet-gallery.php

Bll spotter
01-11-2008, 11:35
Billund op med 12,4%. Det bliver spændende og se hvor meget Sterlings exit kommer til at betyde for den kommende tid.

http://www.bll.dk/sitecore/content/Home/maanedsrapporter/2008/Oktober.aspx

Jan
03-11-2008, 08:23
Billund op med 12,4%. Det bliver spændende og se hvor meget Sterlings exit kommer til at betyde for den kommende tid.

http://www.bll.dk/sitecore/content/Home/maanedsrapporter/2008/Oktober.aspx


Og her kom fordelingen:

Opgjort over de sidste 12 måneder indtil den 28. oktober havde Sterling i alt på rute- og charterflyvninger 578.000 passagerer, svarende til 22,9 % af det samlede passagertal. Charterbureauerne har været meget dygtige til med ultrakort varsel at finde erstatning for Sterling. Det betyder, at alle charterflyvninger er gennemført og også i fremtiden vil blive gennemført med andre flyselskaber.

Sterlings udenrigsruter transporterede i de seneste 12 måneder tilsammen 295.000 passagerer, svarende til 11,7 % af lufthavnens samlede passagertal.

Ser i øvrigt at DY stiller med MD83 på AAL !
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=18750

Jan
06-11-2008, 12:12
Da giver Cimber gas :)
Omend en forsigtig start LonX1 daglig
OSL-BLL udvides fra Marts

Det sønderjyske flyselskab Cimber Air åbner en ny rute fra Billund til London samt udvider Billund-Oslo, Billund-København og Aalborg-København efter Sterlings kollaps

http://ekstrabladet.dk/kup/rejser/article1080623.ece

FlightDeck
06-11-2008, 12:24
Og da var Norwegian i gang - noen som har noe informasjon om hvordan det har gått så langt? Synd at Norwegian setter inn MD-83-maskiner med FlyNordic-design, synes de burde spandert på seg et fly i Norwegian-farger, gjerne med en dansk vri!

Bll spotter
06-11-2008, 12:52
Det er vel LGW de skal flyve til? Den tror jeg hurtig vil blive udvidet til 2 eller 3 daglige. Men mon ikke FR aligevel udvider med en ekstra på STN, med mindre AAR kommer med et tilbud.
Så venter vi bare på Sun Air, det bliver vel "bare" en udvidelse fra 2til 3 på CDG.
Jeg havde håbet på noget fremmet metal.

Transavia skal flyve for Bravo Tours indtil sommer hvor primera overtager.
http://www.vejleamtsfolkeblad.dk/artikel/60220:Rejser--Bravos-gaester-skal-flyve-med-Transavia

Travel service skal flyve også for Bravo Tours til Thailand, denne vinter fra både BLL og CPH med Boeing 767-300 i Stedet for det konkursramte Zoom.

Jan
06-11-2008, 13:02
Det er vel LGW de skal flyve til? Den tror jeg hurtig vil blive udvidet til 2 eller 3 daglige. Men mon ikke FR aligevel udvider med en ekstra på STN, med mindre AAR kommer med et tilbud.
Så venter vi bare på Sun Air, det bliver vel "bare" en udvidelse fra 2til 3 på CDG.
Jeg havde håbet på noget fremmet metal.

Transavia skal flyve for Bravo Tours indtil sommer hvor primera overtager.
http://www.vejleamtsfolkeblad.dk/artikel/60220:Rejser--Bravos-gaester-skal-flyve-med-Transavia

Travel service skal flyve også for Bravo Tours til Thailand, denne vinter fra både BLL og CPH med Boeing 767-300 i Stedet for det konkursramte Zoom.

LGW med ATR72 bliver mit bud, QI skriver selv 3daglige er planen til sommer.
Så må vi jo se om Hr Ree har noget i posen !

sukram
06-11-2008, 13:38
Og da var Norwegian i gang - noen som har noe informasjon om hvordan det har gått så langt? Synd at Norwegian setter inn MD-83-maskiner med FlyNordic-design, synes de burde spandert på seg et fly i Norwegian-farger, gjerne med en dansk vri!

Dersom det logistikk-messig hadde latt seg gjøre, tror jeg det hadde vært smartere å sette inn MD-maskinene i Norge enn i Danmark. Det er i Danmark publikum må lære seg et nytt selskap å kjenne, i Norge vet alle hvem Norwegian er uansett.

Jan
06-11-2008, 14:02
LGW med ATR72 bliver mit bud, QI skriver selv 3daglige er planen til sommer.
Så må vi jo se om Hr Ree har noget i posen !


Det blev Gatwick !
http://www.bll.dk/sitecore/content/Home/pressemedd/Cimber_London.aspx

seatsniffer
06-11-2008, 14:24
Noen som knipser DY første dagen på AAL?

Jan
06-11-2008, 15:17
Og da var Norwegian i gang - noen som har noe informasjon om hvordan det har gått så langt? Synd at Norwegian setter inn MD-83-maskiner med FlyNordic-design, synes de burde spandert på seg et fly i Norwegian-farger, gjerne med en dansk vri!

Ser ud til DY fik en fin start :)


Det norske lavprisselskab Norwegian fik en flot start på ruten Aalborg-København i dag 6. november. Der var mange passagerer med for de første afgange, selv om Norwegian er en ny og ukendt fugl i Danmark.

http://www.aal.dk/default.asp?kategori1=1a&id1=11&id2=576

thorsen
06-11-2008, 15:52
Også Sun-Air satser på London fra Billund.

http://www.vejleamtsfolkeblad.dk/artikel/60570:Rejser--Ny-rute-til-London-City

2x dagligt til LCY fra 19/1.

PP
06-11-2008, 17:43
Da giver Cimber gas :)

Det sønderjyske flyselskab Cimber Air åbner en ny rute fra Billund til London samt udvider Billund-Oslo, Billund-København og Aalborg-København efter Sterlings kollaps

Nogen der ved hvad frekvensudvidelsen bliver på henholdsvis BLL-CPH og AAL-CPH.

Ålborg er interessant da Sterling fløj 5x daglig på denne rute. Indtil videre er Norwegian gået ind 3x daglig (og snakker allerede om en mulig frekvens øgning), Cimber har annonceret at de øger betjeningen af AAL-CPH og senest har SAS meddelt at de gør det samme.

Så spørgsmålet er om det ender ud med at der er højere kapacitet på denne rute end før Sterling forsvandt? Det eneste vi nu mangler er at Sterling genopstår og igen vil flyve på denne rute - så er der først for alvor overkapacitet og blod-røde tal for operatørerne på denne rute.

FlightDeck
06-11-2008, 18:20
De to første avgangene hadde 70 og 89 passasjerer og fra 14. november er Norwegians egne 737-300 på plass på ruten - begge opplysninger ifølge Aalborg Lufthavn.

Jan
06-11-2008, 20:03
Nogen der ved hvad frekvensudvidelsen bliver på henholdsvis BLL-CPH og AAL-CPH.

Ålborg er interessant da Sterling fløj 5x daglig på denne rute. Indtil videre er Norwegian gået ind 3x daglig (og snakker allerede om en mulig frekvens øgning), Cimber har annonceret at de øger betjeningen af AAL-CPH og senest har SAS meddelt at de gør det samme.

Så spørgsmålet er om det ender ud med at der er højere kapacitet på denne rute end før Sterling forsvandt? Det eneste vi nu mangler er at Sterling genopstår og igen vil flyve på denne rute - så er der først for alvor overkapacitet og blod-røde tal for operatørerne på denne rute.


Udvidelse på OSL:
Ved et indsætte et nightstop i Oslo, og udvide vores nuværende 4 daglige rundture, til i alt 5, skaber vi tre- timers frekvens i begge retninger og får skabt et helt unikt produkt, som vores konkurrenter vanskeligt kan matche .”

PP
06-11-2008, 20:22
Da giver Cimber gas :)
Omend en forsigtig start LonX1 daglig
OSL-BLL udvides fra Marts

Det sønderjyske flyselskab Cimber Air åbner en ny rute fra Billund til London samt udvider Billund-Oslo, Billund-København og Aalborg-København efter Sterlings kollaps

http://ekstrabladet.dk/kup/rejser/article1080623.ece

Udvidelse på OSL:
Ved et indsætte et nightstop i Oslo, og udvide vores nuværende 4 daglige rundture, til i alt 5, skaber vi tre- timers frekvens i begge retninger og får skabt et helt unikt produkt, som vores konkurrenter vanskeligt kan matche .”

Men det besvarer vel ikke hvad udvidelsen bliver på BLL-CPH og AAL-CPH. Det tyder på at AAL bliver udvidet fra 4x til 5x daglig - Jeg kunne forestille mig at BLL-CPH bliver udvidet fra 7x til 8x daglig.

BLL-LGW kommer til at bliver fløjet med CRJ200.

Bll spotter
13-11-2008, 09:16
Men det besvarer vel ikke hvad udvidelsen bliver på BLL-CPH og AAL-CPH. Det tyder på at AAL bliver udvidet fra 4x til 5x daglig - Jeg kunne forestille mig at BLL-CPH bliver udvidet fra 7x til 8x daglig.



Der må være sat lidt større fly ind på BLL-CPH på enkelte afgange, der bliver åbenbart stadig kun de 7 afgange.

Ellers har det været en tynd kop te, med nye ruter efter Sterlings Exit fra BLL.
Jeg er bange for at det betyder en del afskedigelser, hvis der ikke snart bliver annonceret noget.

Jan
13-11-2008, 09:50
Der må være sat lidt større fly ind på BLL-CPH på enkelte afgange, der bliver åbenbart stadig kun de 7 afgange.

Ellers har det været en tynd kop te, med nye ruter efter Sterlings Exit fra BLL.
Jeg er bange for at det betyder en del afskedigelser, hvis der ikke snart bliver annonceret noget.

Det undrer mig lidt at QI ikke investerer i nogle større fly
til BLL/ MUC/OSL/LGW ! Eks. CRJ 700/900/Q400

LN-MOW
13-11-2008, 10:15
Det undrer mig lidt at QI ikke investerer i nogle større fly
til BLL/ MUC/OSL/LGW ! Eks. CRJ 700/900/Q400

Sannsynligvis noe med pris å gjøre .. CRJ2 får man omtrent kastet etter seg - de andre er mer attraktive på leiemarkedet ..

Jan
19-11-2008, 13:24
Og der kom der meget overraskende en ny rute
fra Aalborg til Island !

Lavprisselskabet Iceland Express åbner en sommerrute fra Aalborg til Islands hovedstad Reykjavik i 2009. Fra 1. juni til 31. august er der afgang hver mandag kl. 12,35 med et Boeing 737-700 jetfly.

http://www.aal.dk/default.asp?kategori1=1a&id1=11&id2=579

Bll spotter
01-12-2008, 13:51
Tilbagegang i Bll efter Sterlings exit. Forhåbentlig er der snart nyt på vej.

http://www.bll.dk/sitecore/content/Home/maanedsrapporter/2008/November.aspx

Også en samlet tilbagegang i AAR, dog en lille stigning på indenrigs på 2,2% ikke meget, når man tager i betragtning at cimber også er startet på ruten.

http://www.aar.dk/default.asp?id=385

Jan
01-12-2008, 14:01
Dette var vel ikke så slemt endda !
Spændt på hvilke selskaber der forhandles med,
det ku være DY og AF !


Her iøvrigt en artikel fra Boarding No, omhandlende
flytraffiken i vestdanmark.

Lidt rodet artikel hvor der helgarderes !
http://www.boarding.no/art.asp?id=34197

Bll spotter
02-12-2008, 15:56
http://www.aal.dk/default.asp?PageID=206

6 ugentlige til LGW ser det ud til og 1 til AGP.
Hvor mange var det Sterling havde?

Det var også noget af et fald de havde i Nov. Minus på 75,8% på udenrigs.

http://www.aal.dk/gfx/brugerupload/dokumenter/paxstatistik,%20nov.pdf

Bll spotter
17-12-2008, 11:05
Ryanair udvider på Stansted ruten som forventet. Lidt synd for Cimber/Sterling.
http://www.vejleamtsfolkeblad.dk/artikel/73032:Billund--Ryanair-oeger-i-Billund-Lufthavn

Jeg er lidt overrasket over meddelelsen om nye ruter fra Billund. Jeg mindes at de truede lufthavnen med at det ville koste ruter, hvis de ikke gik ned i pris:rolleyes: