PDA

View Full Version : Det gode liv i EU - en rundtur i Mellom-Europa


Discus
28-10-2008, 21:47
Utreise med LH 3147 OSL-MUC med D-ABIC 737-500
Hjemreise med LH 3146 MUC-OSL D-ABIA (eller ABIB) 737-500


NB! ADVARSEL - dette er ikke bare om fly, men handler også om det gode spontane liv på tur i EU! Finn gjerne frem et glass italiensk rødvin eller en kald tysk øl før du fortsetter. Som vanlig, klikk på bildene for større versjon.

Noen ganger må man ut på tur fordi det rett og slett er noen ID-billetter som må brukes opp, da vet man ikke alltid hvor man havner eller hva som skal skje. Med andre ord så gjelder det å ikke legge alt for mange planer som må endres. Eneste forberedelsene som var gjort var et stk. kart over mellomeuropa (Tyskland syd, Østerrike, Italia nord) samt en reservert leiebil for 4 dager (BMW 3-serie el.l.) i MUC. Med reisemål letter inspirert av Scanair la man i vei til OSL gryyyytidlig en dag forumet var nede så man ikke fikk lagt inn godmorgenmelding før EB.

Innsjekk i skranke da det var ID-billett som automaten bare spyttet ut igjen. Ikke noe problem med plasser og seter ble delt ut med et smil av SGS.

Flyet var ikke helt fullt, satt på rad 16 så jeg så ikke hvr mange det var foran gardina. Fjernparkering og bussing så først så det ut som tidsskjemaet skulle sprekke, men det ble push-back på rute fra OSL. Avgang på 01L og nesen sydover etter hvert. Så at det var mye transfer-pax ombord, både av enkelte BP som de flagret med og ikke minst alle som satt og leste reieseguider for Barcelona, Budapest og hvem-vet-hva. Det var et følge med "fruer" som okkuperte 8 seter noen rader foran oss og i mangel av alt for mye å gjøre så ble det til å foreta en liten studie av disse. Før avgang var det voldsom med organisering fra en av dem om hvem som skulle sitte hvor, hvor bagasjen skulle være m.m. De hadde sågar hamstret små vinflasker i tax-free for å kunne få seg en slurk vin til frokost (det var da jeg fant ut at dette kan bli interessant). Det kom en kommentar fra reisefølget i setet ved siden av om at en av demme burde få betalt for å jobbe i kabinen, for hun var så voldsomt til å organisere og fortele de andre om hvordan alt virket.

Frokosten kom ved Kristiansand (guess what: rundstykke med ost eller skinke). Deretter fulgte drikketralla, og siden leiebil ventet og det fremedeles var morgenstemning ble det kaffe og apfelsaft gespritzt.


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC06995%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC06995.JPG)

Fruene-på-tur ble litt overrasket av gratis servering, så taxfreeflaskene ble dyttet godt ned i setelommen og vin ble bestilt. Det ble litt styr og oppstandelse da tysken ikke satt helt på plass og en av dem fikk vann i steden for hvitvin, men det løste seg i gemütlichkeit, og crewet smilte. Om ikke rundstykket er allverden, så skal hvertfall LH ha for å pushe drikke på folket. Etter at tralla var ferdig så tok de en runde til. Dette kom selvfølgelig som julekvelden på Fruene-på-tur og de brå-styrtet vinen de hadde for å være sikre på å få fulle glass en gang til. Det fikk de, vi passerte Esbjerg og småskålingen og drikkesangene (ikke alt for høyt) var i gang på radene foran.

Landing i MUC rundt rutetid, og fjernparkering der også med trapp både foran og bak. Ble litt surr og trengsel i cabinen for et par som satt langt bak, men hadde vært "smarte" og lagt bagasjen i hattehyllene foran "for å være sikre på å få plass".


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC06996%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC06996.JPG)

En kjapp busstur inn til terminalen der hovedstrømmen av folk gikk på transfer, mens vi fant Ausgang og siktet mot AVIS.

Leiebil ble plukket opp raskt og greit hos Avis Preferred skranke. To dresskledde stresskoffertbærende forretningsmenn ble rask feiet til side av damen bak skranken fordi de ikke vare Preferred-kunder, bra prioritering! Avis hadde også "maks tre minutter venting" i skranken, ellers fikk man EUR 30 i rabatt, men de overholdt tiden med god margin. Audi A4 2.0 diesel m/GPS, helt standard, helt super, samme type kjerre som forrige Tysklandsrunde.

Så var det bare for flying pilot å innfinne seg i venstresetet, mens navigatøren i høyresetet skulle finne ut av alle knappene og nav-systemet, og ikke minst legge en slagplan for kjøringen. Håpefulle Discus, selvutnevnt navigatør og dataoperatør på første leg, mestret systemet såpass etter exit fra P-huset at Fruen i dashbordet på flytende engelsk kunne fortelle oss hvor vi skulle kjøre. Vi hadde med backup-løsning på papir, og grovplanen ble lagt i P-huset før Audien ble boardet - Nord-Italia var et fint mål.

Noen av erfaringene (som har blitt normer etter hvert) når man er på biltur i USA eller andre steder er
- toppturer er kult med bil
- spennende ting og fine steder dukker plutselig opp
- det er feigt og kjedelig å planelgge alt for mye detaljer
- plutselig dukker det opp en flyplass

Det bar syd-vestover, første waypoint var Grossglockner-passet i Østerrike. Grossglockner er Østerrikes høyeste fjell, 3798 moh, og Grossglockner Hochalpenstrasse går opp 2430 moh. http://www.grossglockner.at/ Før vi kom så langt dukket det selvfølgelig opp en flyplass som måtte inspiseres.

Langkampfen (LOIK) er en liten søt flyplass med gresstripe idyllisk plassert en en typisk grønn dal mellom høye fjell. Her opereres det både seil- og motorfly. Plassen ligger på 484 moh.


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7321%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7321.JPG)

Som enhver flyplass med respekt for seg selv så fantes det selvfølgelig en flyplasskafé - sorry restaurant. Dette må være den flyplassen med størst restaurant ifht. flyplasstørrelsen jeg har sett på en stund.


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7326%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7326.JPG)

Så fant navigatøren ut at Kitzbühel lå omtrent på track, så da ble det en stopp og litt lunsj på en Bierstube der. Pen liten by, men litt stille nå midt mellom sesongene. Uansett kan man huke av det på "been there done that". Zell am See er jo også et kjent navn, og siden det lå (omtrent) på track så ble det en kjapp tur innom den byen også, med en stopp på, ja nettopp, flyplassen (LOWZ) 753 moh. En litt mer utbygd flyplass med asfaltstripe, GA-trafikk og en del koptere. Et brukbart serveringssted hadde de selvfølgelig også, og stor uteservering. På bildet sees bare halvparten, resterende ligger på fremsiden av terminalbygget mot rullebanen.


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7362%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7362.JPG)

Så bar det opp på fjellet. Audien bar ikke preg av hverken 12% stigning eller høyden og sparket villig fra opp bakkene. Det er ikke bare her hjemme vi kan lage "trollstigen m.m.". Her foreviget på toppen:


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7404%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7404.JPG)

Etter passeringen begynte det å bli tid for overnatting, og byen Lienz lå lagelig til for hugg (må ikke forveksles med Linz). Fruen i GPSen hørtes hyggelig og søt ut, men insisterte på å overnatte i bilen så det ble ikke besøk på hotellerommet den natten.

Discus
28-10-2008, 21:52
Dagen derpå ble Riva del Garda lagt inn i datasystemet, men før det skulle mer fjell bestiges og inspiseres og grenser passeres. Grensen til Italia ble krysset i nærheten av Toblach (Ole E Bjørndalens "hjemby"), og Cortina lå lagelig til for en lowpass så fikk vi huket av de stedene også. Så ingen flyplasser i området her. Over et fjellpass atter en gang, der veien og alpinanlegget var godt blandet (bilde under), deretter forbi Val Gardena (checked).


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7519%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7519.JPG)

Endte opp på flyplassen i Bolzano (LIPB) :rolleyes: bare for å konstatere at det var lite trafikk, dårlige fotomuligheter og kun mulighet for føde i form av en kaffe og en is. Damen i dashbordet guidet oss ut på Autostradaen og ned til Roverto og over til Riva og en liten spasertur der.


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7563%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7563.JPG)

Klokken var enda ikke helt ettermiddag, inspirert av Scanair ble Sirmione lagt inn på GPSen og Fruen guidet oss gjennom diverse tunneler, rundkjøringer og andre småveier på vestsiden av Gardasjøen. Vel fremme i Sirmione var Scanair-hotellet fullbooket (planlegging er som nevnt ikke målet med turen) så vi havnet på et annet hotell inne i gamlebyen.


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7845%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7845.JPG)

Fantastisk flott by, og jeg er sjeleglad jeg ikke er der i turistsesongen for det var fullt nok nå. Middelalderbyen ligger på en halvøy, og alle hus og gater er utrolig godt vedlikeholdt (hvertfall det som er synlig). Mange restauranter, isbarer m.m. så man lider ingen nød. Eneste mulighet for å komme inn i byen landveien er gjennom denne byporten (Scanair-hotellet i bakgrunnen) Et par andre her inne kan sikkert utdype mer dersom noen lurer.


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7828%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7828.JPG)


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7693%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7693.JPG)

Scanair-hotellet


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7843%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7843.JPG)

og by night.....


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC07018%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC07018.JPG)

Dagen etter bar det nordover igjen etter ad-hock prinsippet. Hadde fått tips om et bra hotell i Seefeld, så kunne man huke av denne byen på lista også. Siden Fruen i bilen heller ikke denne natten ville være med inn på hotellet fikk hun sparken og ble byttet ut med Zabine som snakket tysk på en sensuell måte (i den grad det er mulig). Filosofien er ikke å komme raskest fra A til B så turen nordover ble lagt via Timmelsjochpass, 2509 moh og Sölden (Alpin World Cup-åpning 25/10).

Seefeldt ligger som de fleste vet ikke langt fra en flyplass, så Innsbruck (LOWI) måtte inspiseres på vei dit. Har vært der på ski-charter for mange år siden, og heldig vis er det en del ting som IKKE endrer seg. Som for eksempel kafeen i andre etasje med terrasse - se bilde under tatt fra nordsiden.


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8106%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8106.JPG)

Så da ble det en spotter-kaffe i aftensolen med fotografering :cool:. Ikke mye trafikk, bare et par rutefly (Dash 8-300) som skulle av gårde, samt et par små chartermaskiner. Det var også seilflyaktivitet på nordsiden av rullebanen, der de drev med vinsjstart av en DG-505 (så det ut som) og litt helikoptertrafikk. En helt fin flyplass å være entusiast på.


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8018%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8018.JPG)

Mot øst - og som man ser av disse to bildene så tipper jeg man kan få noe kaotisk og turbulente vindforhold på sterk nordavind :drunk:


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8010%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8010.JPG)

Øvrige bilder fra LOWI kan sees her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38053

Det er også merkbart at man er midt i Europa - omtrent konstant er det et flere fly å se på himmelen


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8109%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8109.JPG)

Fra flyplassen bar det til Seefeld. Zabine ville heller ikke være med på rommet så intet å rapportere om herfra. Neste dag fra Seefeld og raka vegen til Garmisch-Partenkirchen for "lunsj".


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8193%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8193.JPG)


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8196%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8196.JPG)

Tysklands høyeste fjell ligger her (Zugspitze - 2962 moh), der man kan ta tannhjulsbane opp til toppen http:/www.zugspitze.de Denne toppturen ble unnagjort et tidligere år, så da var det på tide å blåse sot ut av Audien opp til MUC på Autobahn.

pgaa
28-10-2008, 21:55
Utmerket rapport - konge..! Fikk innmari lyst på is her !! :cool::cool:

Discus
28-10-2008, 21:59
Fine kjøreforhold og lite trafikk gjorde at vi fikk bekreftet at oppgitt toppfart nok ikke er langt unna det faktiske, kjerra lå som klistret til veien og det var utrolig lite dekk og vindstøy inne i den selv i høy hastighet. Hvorfor så travelt nordover, da? Vel, vi ville være ute på MUC i god tid, for der er det jo en flyplass. I tillegg stod et besøk på Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim på planen http://www.deutsches-museum.de/

Bilder fra museet: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38012

Ble tid til et besøk på spotterpyramiden og en lunsj i restauranten i Vistors Park.

MUC svar på vollen:


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8403%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8403.JPG)

Restauranten:


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8415%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8415.JPG)

Og en lett tysk middag:


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8405%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8405.JPG)

Det er også et eget hus med en utstilling (om fly og flyplassen, ja) og modellbutikk


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8408%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8408.JPG)

Det står også en liten samling gamle fly der, som man kan betale EUR 1 for å få ta på og gå inn i:


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/MUC/DSC_8438%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/MUC/DSC_8438.JPG)


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8597%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8597.JPG)


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8427%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8427.JPG)


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8592%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8592.JPG)


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8577%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8577.JPG)


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8588%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8588.JPG)


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8580%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8580.JPG)


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8587%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8587.JPG)


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8579%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_8579.JPG)

Spotterpyramiden ble testet (også her EUR 1 for inngang), bildene kan sees her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38044



Audien ble levert og vi tok farvel med Zabine. Ble sjekket inn på siste rad på 735 til OSL, men man kan jo ikke klage så lenge man reiser på ID og kommer med. Rakk en øl før avreise, og ikke bare hadde jeg sans for innholdet, men også navnet og illustrasjonen:


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC07023%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC07023.JPG)


Returen ble veldig lite hendelsesrik. Det ble det vanlige "Schinken oder Käse" samt en par øl. Effektive var de også. Fullt fly, og i løpet av en time etter avgang var de ferdige med matservering samt to runder med drikketralla. Jeg synes også det er stil over LH. Det aller meste er i LH-farger, og alt fra kaffekopper til gardiner og seter er matchende. Til og med crewets kulepenner var av merke LH (gule og blå). Hadde sjekket METARen på OSL før vi dro, og det var meldt gust på 40 kt. Kapteinen sa lite om været vi kunne vente, og vi merket at det var jobbing med diverse spaker der fremme. Vel nede på 19R takset vi av på A5 (tror jeg) og stoppet opp pga. kryssende fly. Da var det selvfølgelig et par tullinger som spratt opp og begynte å dra baggasje ned fra hyllene. De ble satt på plass, og vi docket ved gaten omtrent på rutetid.


Oppsummert:

LH leverer som vanlig, man vet hva man får. Vil man ha mer drikke enn to runder er det ikke noe problem, og crewet smiler og hjelper til.

På fire dager fikk vi med oss mye, bl.a. tre land og mange bratte bakker


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/skilt%20%282%29.jpg
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/skilt.jpg)

Roadtrip i Europa utenom sesongen er veldig fint, mange gode veier. Ikke noe grensetull (som i gamledager), og ikke noe valutatull. Skoletysken funket greit over alt (minus hos "gamlemor" i Sirmione). "Zimmer Frei" finnes over alt og mat og drikke behøver vel ikke beskrives. Plutselig dukker det opp en flyplass, og der er det stort sett minst en kafé som er åpen. Når det gjelder Audien så var den som forventet. Man merker at den er laget for å kjøre i Europa og ikke på norske landeveier. Var også overrasket over lavt forbruk til tross for lite økonomisk kjøring fra vår side. Første dag ble det rundt 0.7 l/mil med Autobahn og fjellklatring.

Plutselig dukker det nok opp en annen på-sparket-tur, eneste forberedelsene denne gangen var en leiebilbooking og et kart, og ikke minst litt inspirasjon fra skriverier om Nord-Italia her på forumet.

Så hvis det virker fristene er det bare å hive seg på flyet. MUC er midt i Europa og et supert utgangssted for en biltur. :EU

JoeW
28-10-2008, 22:03
Alle småflyplassene på veien minner meg om min barndom der en hver flyplass måtte stoppes ved for speiding etter flytabeller, til min mors store frustrasjon. Kjempefin rapport!

AirbusTrond
28-10-2008, 22:12
Fantastisk rapport! Alt fra observasjonen av damene på tur til bilder av gamle fly, og ikke minst mat, falt i smak. Også helt enig i din beskrivelse av LH, stilig og gjennomført, og utmerket service. Takk for turen ! :EU

LN-MOW
29-10-2008, 00:48
Topp rapport! Morsom lesning!

Bizflyer
29-10-2008, 01:10
Ja, dette var en super rapport!

Har lenge hatt lyst på en kjøretur nede alpene selv. Kjørte en gang fra München til Salzburg og tilbake, men da kjørte vi jo ikke oppe i fjellene. Bare nede i dalen ved siden av. Salzburg var også en flott by som kan anbefales.

Så at denne Superconstallation brukte 17 timer på Hamburg - New York. Kunne den klare dette nonstop eller måtte den lande en plass å re-fuele? Ev hvor? Island? Noen som vet?

BF:cool2

EB
29-10-2008, 06:22
Helt fantastisk!!! Jeg kommer til å lese den igjen fredag kveld - med et glass vin - det fortjener rapporten. Begynner å drømme når jeg ser bilder fra Garda...

Tommy777
29-10-2008, 16:11
Outstanding! Meget hyggelig underholdning paa morran. Slike turer er ofte de beste.

Flott at du har utnevnt Hotel Sirmione til det offisielle Scanair hotellet i Sirmione. Det er en utnevnelse jeg kan stille meg bak!

FlightDeck
29-10-2008, 16:27
Takk for herlig rapport! Meget hyggelig lesning i går kveld.

Discus
30-10-2008, 16:00
Flott at du har utnevnt Hotel Sirmione til det offisielle Scanair hotellet i Sirmione. Det er en utnevnelse jeg kan stille meg bak!

Noen har vel hintet om dette lenge uten å si det høyt her på forumet ;) Skjønner godt at Hr Tommy m/frue kan trives der nede, ja!

Forøvrig - takk for hyggelige tilbakemeldinger alle sammen.

MountainDew
31-10-2008, 11:39
Constellation er en stilig maskin. Håper det snart blir muligheter for å fly med den som de har på aviodrome i Nederland.

litt-amatør
31-10-2008, 14:39
Utrolig bra rapport! Men må se nærmere på dette litt senere, her var det mye bra både å lese om og se på.

Blackhawk
01-11-2008, 02:46
Herlig herlig! En topp trip-report å lese, ekstra pluss for noen
doser med humor innimellom - meget bra!

Southwind
01-11-2008, 03:05
Litt av den samme turen jeg tok for noen somre sider. Godt det er flere som finner på det. Må oppleves:)

EB
01-11-2008, 06:36
For første gang har mannen min også lest noe på Scanair.no - printet ut rapporten og vi leste den med et glass italiensk rødvin i går. Ble ikke noe dårligere andre gang jeg leste den.