Discus
28-10-2008, 21:47
Utreise med LH 3147 OSL-MUC med D-ABIC 737-500
Hjemreise med LH 3146 MUC-OSL D-ABIA (eller ABIB) 737-500
NB! ADVARSEL - dette er ikke bare om fly, men handler også om det gode spontane liv på tur i EU! Finn gjerne frem et glass italiensk rødvin eller en kald tysk øl før du fortsetter. Som vanlig, klikk på bildene for større versjon.
Noen ganger må man ut på tur fordi det rett og slett er noen ID-billetter som må brukes opp, da vet man ikke alltid hvor man havner eller hva som skal skje. Med andre ord så gjelder det å ikke legge alt for mange planer som må endres. Eneste forberedelsene som var gjort var et stk. kart over mellomeuropa (Tyskland syd, Østerrike, Italia nord) samt en reservert leiebil for 4 dager (BMW 3-serie el.l.) i MUC. Med reisemål letter inspirert av Scanair la man i vei til OSL gryyyytidlig en dag forumet var nede så man ikke fikk lagt inn godmorgenmelding før EB.
Innsjekk i skranke da det var ID-billett som automaten bare spyttet ut igjen. Ikke noe problem med plasser og seter ble delt ut med et smil av SGS.
Flyet var ikke helt fullt, satt på rad 16 så jeg så ikke hvr mange det var foran gardina. Fjernparkering og bussing så først så det ut som tidsskjemaet skulle sprekke, men det ble push-back på rute fra OSL. Avgang på 01L og nesen sydover etter hvert. Så at det var mye transfer-pax ombord, både av enkelte BP som de flagret med og ikke minst alle som satt og leste reieseguider for Barcelona, Budapest og hvem-vet-hva. Det var et følge med "fruer" som okkuperte 8 seter noen rader foran oss og i mangel av alt for mye å gjøre så ble det til å foreta en liten studie av disse. Før avgang var det voldsom med organisering fra en av dem om hvem som skulle sitte hvor, hvor bagasjen skulle være m.m. De hadde sågar hamstret små vinflasker i tax-free for å kunne få seg en slurk vin til frokost (det var da jeg fant ut at dette kan bli interessant). Det kom en kommentar fra reisefølget i setet ved siden av om at en av demme burde få betalt for å jobbe i kabinen, for hun var så voldsomt til å organisere og fortele de andre om hvordan alt virket.
Frokosten kom ved Kristiansand (guess what: rundstykke med ost eller skinke). Deretter fulgte drikketralla, og siden leiebil ventet og det fremedeles var morgenstemning ble det kaffe og apfelsaft gespritzt.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC06995%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC06995.JPG)
Fruene-på-tur ble litt overrasket av gratis servering, så taxfreeflaskene ble dyttet godt ned i setelommen og vin ble bestilt. Det ble litt styr og oppstandelse da tysken ikke satt helt på plass og en av dem fikk vann i steden for hvitvin, men det løste seg i gemütlichkeit, og crewet smilte. Om ikke rundstykket er allverden, så skal hvertfall LH ha for å pushe drikke på folket. Etter at tralla var ferdig så tok de en runde til. Dette kom selvfølgelig som julekvelden på Fruene-på-tur og de brå-styrtet vinen de hadde for å være sikre på å få fulle glass en gang til. Det fikk de, vi passerte Esbjerg og småskålingen og drikkesangene (ikke alt for høyt) var i gang på radene foran.
Landing i MUC rundt rutetid, og fjernparkering der også med trapp både foran og bak. Ble litt surr og trengsel i cabinen for et par som satt langt bak, men hadde vært "smarte" og lagt bagasjen i hattehyllene foran "for å være sikre på å få plass".
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC06996%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC06996.JPG)
En kjapp busstur inn til terminalen der hovedstrømmen av folk gikk på transfer, mens vi fant Ausgang og siktet mot AVIS.
Leiebil ble plukket opp raskt og greit hos Avis Preferred skranke. To dresskledde stresskoffertbærende forretningsmenn ble rask feiet til side av damen bak skranken fordi de ikke vare Preferred-kunder, bra prioritering! Avis hadde også "maks tre minutter venting" i skranken, ellers fikk man EUR 30 i rabatt, men de overholdt tiden med god margin. Audi A4 2.0 diesel m/GPS, helt standard, helt super, samme type kjerre som forrige Tysklandsrunde.
Så var det bare for flying pilot å innfinne seg i venstresetet, mens navigatøren i høyresetet skulle finne ut av alle knappene og nav-systemet, og ikke minst legge en slagplan for kjøringen. Håpefulle Discus, selvutnevnt navigatør og dataoperatør på første leg, mestret systemet såpass etter exit fra P-huset at Fruen i dashbordet på flytende engelsk kunne fortelle oss hvor vi skulle kjøre. Vi hadde med backup-løsning på papir, og grovplanen ble lagt i P-huset før Audien ble boardet - Nord-Italia var et fint mål.
Noen av erfaringene (som har blitt normer etter hvert) når man er på biltur i USA eller andre steder er
- toppturer er kult med bil
- spennende ting og fine steder dukker plutselig opp
- det er feigt og kjedelig å planelgge alt for mye detaljer
- plutselig dukker det opp en flyplass
Det bar syd-vestover, første waypoint var Grossglockner-passet i Østerrike. Grossglockner er Østerrikes høyeste fjell, 3798 moh, og Grossglockner Hochalpenstrasse går opp 2430 moh. http://www.grossglockner.at/ Før vi kom så langt dukket det selvfølgelig opp en flyplass som måtte inspiseres.
Langkampfen (LOIK) er en liten søt flyplass med gresstripe idyllisk plassert en en typisk grønn dal mellom høye fjell. Her opereres det både seil- og motorfly. Plassen ligger på 484 moh.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7321%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7321.JPG)
Som enhver flyplass med respekt for seg selv så fantes det selvfølgelig en flyplasskafé - sorry restaurant. Dette må være den flyplassen med størst restaurant ifht. flyplasstørrelsen jeg har sett på en stund.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7326%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7326.JPG)
Så fant navigatøren ut at Kitzbühel lå omtrent på track, så da ble det en stopp og litt lunsj på en Bierstube der. Pen liten by, men litt stille nå midt mellom sesongene. Uansett kan man huke av det på "been there done that". Zell am See er jo også et kjent navn, og siden det lå (omtrent) på track så ble det en kjapp tur innom den byen også, med en stopp på, ja nettopp, flyplassen (LOWZ) 753 moh. En litt mer utbygd flyplass med asfaltstripe, GA-trafikk og en del koptere. Et brukbart serveringssted hadde de selvfølgelig også, og stor uteservering. På bildet sees bare halvparten, resterende ligger på fremsiden av terminalbygget mot rullebanen.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7362%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7362.JPG)
Så bar det opp på fjellet. Audien bar ikke preg av hverken 12% stigning eller høyden og sparket villig fra opp bakkene. Det er ikke bare her hjemme vi kan lage "trollstigen m.m.". Her foreviget på toppen:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7404%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7404.JPG)
Etter passeringen begynte det å bli tid for overnatting, og byen Lienz lå lagelig til for hugg (må ikke forveksles med Linz). Fruen i GPSen hørtes hyggelig og søt ut, men insisterte på å overnatte i bilen så det ble ikke besøk på hotellerommet den natten.
Hjemreise med LH 3146 MUC-OSL D-ABIA (eller ABIB) 737-500
NB! ADVARSEL - dette er ikke bare om fly, men handler også om det gode spontane liv på tur i EU! Finn gjerne frem et glass italiensk rødvin eller en kald tysk øl før du fortsetter. Som vanlig, klikk på bildene for større versjon.
Noen ganger må man ut på tur fordi det rett og slett er noen ID-billetter som må brukes opp, da vet man ikke alltid hvor man havner eller hva som skal skje. Med andre ord så gjelder det å ikke legge alt for mange planer som må endres. Eneste forberedelsene som var gjort var et stk. kart over mellomeuropa (Tyskland syd, Østerrike, Italia nord) samt en reservert leiebil for 4 dager (BMW 3-serie el.l.) i MUC. Med reisemål letter inspirert av Scanair la man i vei til OSL gryyyytidlig en dag forumet var nede så man ikke fikk lagt inn godmorgenmelding før EB.
Innsjekk i skranke da det var ID-billett som automaten bare spyttet ut igjen. Ikke noe problem med plasser og seter ble delt ut med et smil av SGS.
Flyet var ikke helt fullt, satt på rad 16 så jeg så ikke hvr mange det var foran gardina. Fjernparkering og bussing så først så det ut som tidsskjemaet skulle sprekke, men det ble push-back på rute fra OSL. Avgang på 01L og nesen sydover etter hvert. Så at det var mye transfer-pax ombord, både av enkelte BP som de flagret med og ikke minst alle som satt og leste reieseguider for Barcelona, Budapest og hvem-vet-hva. Det var et følge med "fruer" som okkuperte 8 seter noen rader foran oss og i mangel av alt for mye å gjøre så ble det til å foreta en liten studie av disse. Før avgang var det voldsom med organisering fra en av dem om hvem som skulle sitte hvor, hvor bagasjen skulle være m.m. De hadde sågar hamstret små vinflasker i tax-free for å kunne få seg en slurk vin til frokost (det var da jeg fant ut at dette kan bli interessant). Det kom en kommentar fra reisefølget i setet ved siden av om at en av demme burde få betalt for å jobbe i kabinen, for hun var så voldsomt til å organisere og fortele de andre om hvordan alt virket.
Frokosten kom ved Kristiansand (guess what: rundstykke med ost eller skinke). Deretter fulgte drikketralla, og siden leiebil ventet og det fremedeles var morgenstemning ble det kaffe og apfelsaft gespritzt.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC06995%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC06995.JPG)
Fruene-på-tur ble litt overrasket av gratis servering, så taxfreeflaskene ble dyttet godt ned i setelommen og vin ble bestilt. Det ble litt styr og oppstandelse da tysken ikke satt helt på plass og en av dem fikk vann i steden for hvitvin, men det løste seg i gemütlichkeit, og crewet smilte. Om ikke rundstykket er allverden, så skal hvertfall LH ha for å pushe drikke på folket. Etter at tralla var ferdig så tok de en runde til. Dette kom selvfølgelig som julekvelden på Fruene-på-tur og de brå-styrtet vinen de hadde for å være sikre på å få fulle glass en gang til. Det fikk de, vi passerte Esbjerg og småskålingen og drikkesangene (ikke alt for høyt) var i gang på radene foran.
Landing i MUC rundt rutetid, og fjernparkering der også med trapp både foran og bak. Ble litt surr og trengsel i cabinen for et par som satt langt bak, men hadde vært "smarte" og lagt bagasjen i hattehyllene foran "for å være sikre på å få plass".
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC06996%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC06996.JPG)
En kjapp busstur inn til terminalen der hovedstrømmen av folk gikk på transfer, mens vi fant Ausgang og siktet mot AVIS.
Leiebil ble plukket opp raskt og greit hos Avis Preferred skranke. To dresskledde stresskoffertbærende forretningsmenn ble rask feiet til side av damen bak skranken fordi de ikke vare Preferred-kunder, bra prioritering! Avis hadde også "maks tre minutter venting" i skranken, ellers fikk man EUR 30 i rabatt, men de overholdt tiden med god margin. Audi A4 2.0 diesel m/GPS, helt standard, helt super, samme type kjerre som forrige Tysklandsrunde.
Så var det bare for flying pilot å innfinne seg i venstresetet, mens navigatøren i høyresetet skulle finne ut av alle knappene og nav-systemet, og ikke minst legge en slagplan for kjøringen. Håpefulle Discus, selvutnevnt navigatør og dataoperatør på første leg, mestret systemet såpass etter exit fra P-huset at Fruen i dashbordet på flytende engelsk kunne fortelle oss hvor vi skulle kjøre. Vi hadde med backup-løsning på papir, og grovplanen ble lagt i P-huset før Audien ble boardet - Nord-Italia var et fint mål.
Noen av erfaringene (som har blitt normer etter hvert) når man er på biltur i USA eller andre steder er
- toppturer er kult med bil
- spennende ting og fine steder dukker plutselig opp
- det er feigt og kjedelig å planelgge alt for mye detaljer
- plutselig dukker det opp en flyplass
Det bar syd-vestover, første waypoint var Grossglockner-passet i Østerrike. Grossglockner er Østerrikes høyeste fjell, 3798 moh, og Grossglockner Hochalpenstrasse går opp 2430 moh. http://www.grossglockner.at/ Før vi kom så langt dukket det selvfølgelig opp en flyplass som måtte inspiseres.
Langkampfen (LOIK) er en liten søt flyplass med gresstripe idyllisk plassert en en typisk grønn dal mellom høye fjell. Her opereres det både seil- og motorfly. Plassen ligger på 484 moh.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7321%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7321.JPG)
Som enhver flyplass med respekt for seg selv så fantes det selvfølgelig en flyplasskafé - sorry restaurant. Dette må være den flyplassen med størst restaurant ifht. flyplasstørrelsen jeg har sett på en stund.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7326%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7326.JPG)
Så fant navigatøren ut at Kitzbühel lå omtrent på track, så da ble det en stopp og litt lunsj på en Bierstube der. Pen liten by, men litt stille nå midt mellom sesongene. Uansett kan man huke av det på "been there done that". Zell am See er jo også et kjent navn, og siden det lå (omtrent) på track så ble det en kjapp tur innom den byen også, med en stopp på, ja nettopp, flyplassen (LOWZ) 753 moh. En litt mer utbygd flyplass med asfaltstripe, GA-trafikk og en del koptere. Et brukbart serveringssted hadde de selvfølgelig også, og stor uteservering. På bildet sees bare halvparten, resterende ligger på fremsiden av terminalbygget mot rullebanen.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7362%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7362.JPG)
Så bar det opp på fjellet. Audien bar ikke preg av hverken 12% stigning eller høyden og sparket villig fra opp bakkene. Det er ikke bare her hjemme vi kan lage "trollstigen m.m.". Her foreviget på toppen:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7404%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/20081020/tur/DSC_7404.JPG)
Etter passeringen begynte det å bli tid for overnatting, og byen Lienz lå lagelig til for hugg (må ikke forveksles med Linz). Fruen i GPSen hørtes hyggelig og søt ut, men insisterte på å overnatte i bilen så det ble ikke besøk på hotellerommet den natten.