BSSW
28-10-2008, 00:37
Etter at AirbusTero bare brukte 20 min på å løse gåten (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37986), så må man vel nesten bare begynne på triprapporten.
I midten av september så begynte det å klø etter å reise på tur igjen, og jeg kjente at jeg ikke ville klare å vente til januar og SEA. Så da var det å kikke litt rundt og se om man fant et sted man ikke hadde vært før, og som hørtes interessant ut. Og man endte da opp med LIS. Fikk samtidig ideen om å holde det skjult og la dere gjette her på forumet :) 23/9 ble billetten bestilt hos et voksende firma med hovedkontor i Mosjøen, og avdelingskontor i både Thailand og Atlanta.
25/10-08
LH 3161
D-AEWE BAe 146-200
Sete 10A
Prøvde å sjekke inn dagen før, men fikk beskjed om at den ikke fikk det til. Så da var det bare å komme seg til SVG tidlig nok til å kunne finne et ”godt” sete om bord i Eurowings sin BAe 146. Hadde tenkt å velge 18A (nest siste rad) i den Bae 146-300 som var satt opp, og ble litt overrasket da rad 16 var nest siste rad. Valget ble da selvsagt 16A, for å ha litt bedre skulderplass, da det er kun 2+2 på den og siste raden, mot 3+3 i resten.
På automaten så ville jeg sjekke inn helt til LIS, men siden jeg hadde valgt FRA i stede for LIS, så fikk jeg ikke lov til det. Fikk heller ikke sjekket inn bagasje på automaten av en eller annen grunn. Gikk bort til bag-drop for å få sjekket inn kofferten, hvor da alt det andre også ble ordnet, og man gikk glad og fornøyd videre :)
I sikkerhetskontrollen ble jeg den lykkelige vinner av en ekstra sjekk! Men det gikk fort og smertefritt, slapp til og med å løfte på beina for å sjekke etter metall der. Så var det inn og gjennom tax-free’en, for å sjekke om de hadde noe av interesse. Ingenting handlet der denne gang, men bare vent til man kommer tilbake igjen… Resten av tiden gikk til å kikke litt på nettet og knipse et bilde eller to av PH-BGE som skulle til AMS igjen. PH-BGE er en nyfødt og ikke mer enn 2 måneder gammel B737-700, tilhørende hos KLM.
http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/DSC_0245.jpg
Så kom Eurowings inn med D-AEWE, som da altså er en 146-200, og parkerte på gate 11.
http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/DSC_0265.jpg
Boarding begynte i god tid før oppsatt avgangstid, som var kl 1255. Jeg leverte pass og bording kort til han på gate (fikk det selvsagt tilbake!) og gikk videre, men så hørte jeg at han ropte på meg og kom med beskjed om at jeg hadde blitt flyttet på. Havnet da altså på sete 10A. Alle var om bord før kl 1255, men pushback ble ikke før noen min over 13, uvisst hvorfor. Knyttnevetest foretatt og funnet bestått, skulder-/hoftetest også fortatt og funnet ikke bestått.
Vi tok av på RWY 18 og satte kurs mot FRA. Gikk en god stund før CA’ene begynte med utdeling av mat. Da de endelig kom til meg så fikk jeg valget mellom ost eller skinke sandwich, valgte det første og det smakte godt det. Drikke ble et glass med cola og et med OJ. Sammen med sandwichen så lå det en liten sjokolade.
http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/DSC_0282.jpg
Da vi nærmet oss FRA så så jeg ut og ned på bakken og så at husene var klynget godt sammen, men med jorder eller åser i mellom. Litt sånn morsomt syn.
Så lite og ingenting mens vi landet, da kapteinen ville ha full flaps. Da vi hadde kommet til fjernpark, så skjedde det noe merkelig….ingen reiste seg! Alle satt pent og ventet på at bussen skulle komme. Kan godt være at CA hadde sagt over PAen at bussen ikke var på plass, uten at jeg fikk det med meg. Men uansett så var det merkelig å se… Det så ut til at det var et belegg på rundt 60% på denne flighten.
Kapteinen glemte å skru av setebelte lyset etter take-off, og det stod på hele turen til FRA, hvor han husket å skru det av etter at vi hadde parkert.
25/10-08
LH 4536
D-AIRO A321-131
Sete 25A
Etter å ha vært på FRA i over 6 timer, hvor det også ble en guidet tour rundt på flyplassen, så ble det tid for å komme seg videre til LIS. Avgang var satt til kl 2145, men bordingen begynte ca en halvtime før pga bussing. Gate var A42, som er helt ytterst i pir A.
Fikk lov til å beholde det valgte setet denne gang. CA kom i gang tidligere denne gang og vi fikk maten servert på fat….:drunk: Brett i alle fall. Hadde trodd at jeg ville få det samme som på vei til FRA, men ble positivt overrasket med kylling i det jeg tror var chilisaus, med grønnsaker og ris. Uansett, godt var det, og borte ble det. Fikk ikke tatt noe bilde, da jeg trodde, som sagt, at det skulle bli det samme som til FRA. Og kameraet lå godt forvart oppe i hattehyllen. I tillegg til kyllingen så var det også et rundstykke, 2dl vannflaske og en sjokolade til dessert. I tillegg så ba jeg om å få et glass med cola og et med OJ. Sjekket om jeg fikk inn knyttneven mellom kne og stol foran, og kom frem til at knyttneven så vidt fikk plass, bestått under tvil. Skulder-/hoftetest bestått. Belegg på denne flighten var vel på 80-90%.
Turen nedover gikk fint, fikk sovet en liten stund før man våknet 20min før touch-down. Lyset var dimmet, så det hjalp på det. Utsikten de siste minuttene var nydelig, man så masse lys som gikk i alle retninger (les gater) med mørke i mellom og da man nærmet seg sentrum så var det et stort hav av lys. Som sagt, nydelig.
Landet rundt kl 2310 lokal tid og ved gate noen få min senere. Tok noe tid før bagasjen var på båndet, så man var vel ute av terminalen rundt da vi skulle ha landet. Så da var det bare å hive seg i en taxi og komme seg til hotellet og sengen. Og den sengen kommer glatt på andre plass, når det gjelder hardhet, av de sengene jeg har prøvd. Første plass går fremdeles til sengen jeg hadde da jeg var i DUS i sommer. Tredje plass går til sengen jeg hadde på AMS i sommer.
Da var man godt i gang med triprapport, neste del kommer når jeg har fått kommet meg hjem. Håper jeg har den klar innen helgen. Og da har man fått prøvd et nytt selskap, TAP Air Portugal, og ny flytype, A319.
Jeg vil takke LN-KEH og Learjet for tips og hjelp ved planleggingen av denne turen. Planen var egentlig å møte Learjet her nede, men han var så god at han ble sendt hjem tidligere :p Nei da, men han reiste hjem tidligere på dagen den 25.
I midten av september så begynte det å klø etter å reise på tur igjen, og jeg kjente at jeg ikke ville klare å vente til januar og SEA. Så da var det å kikke litt rundt og se om man fant et sted man ikke hadde vært før, og som hørtes interessant ut. Og man endte da opp med LIS. Fikk samtidig ideen om å holde det skjult og la dere gjette her på forumet :) 23/9 ble billetten bestilt hos et voksende firma med hovedkontor i Mosjøen, og avdelingskontor i både Thailand og Atlanta.
25/10-08
LH 3161
D-AEWE BAe 146-200
Sete 10A
Prøvde å sjekke inn dagen før, men fikk beskjed om at den ikke fikk det til. Så da var det bare å komme seg til SVG tidlig nok til å kunne finne et ”godt” sete om bord i Eurowings sin BAe 146. Hadde tenkt å velge 18A (nest siste rad) i den Bae 146-300 som var satt opp, og ble litt overrasket da rad 16 var nest siste rad. Valget ble da selvsagt 16A, for å ha litt bedre skulderplass, da det er kun 2+2 på den og siste raden, mot 3+3 i resten.
På automaten så ville jeg sjekke inn helt til LIS, men siden jeg hadde valgt FRA i stede for LIS, så fikk jeg ikke lov til det. Fikk heller ikke sjekket inn bagasje på automaten av en eller annen grunn. Gikk bort til bag-drop for å få sjekket inn kofferten, hvor da alt det andre også ble ordnet, og man gikk glad og fornøyd videre :)
I sikkerhetskontrollen ble jeg den lykkelige vinner av en ekstra sjekk! Men det gikk fort og smertefritt, slapp til og med å løfte på beina for å sjekke etter metall der. Så var det inn og gjennom tax-free’en, for å sjekke om de hadde noe av interesse. Ingenting handlet der denne gang, men bare vent til man kommer tilbake igjen… Resten av tiden gikk til å kikke litt på nettet og knipse et bilde eller to av PH-BGE som skulle til AMS igjen. PH-BGE er en nyfødt og ikke mer enn 2 måneder gammel B737-700, tilhørende hos KLM.
http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/DSC_0245.jpg
Så kom Eurowings inn med D-AEWE, som da altså er en 146-200, og parkerte på gate 11.
http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/DSC_0265.jpg
Boarding begynte i god tid før oppsatt avgangstid, som var kl 1255. Jeg leverte pass og bording kort til han på gate (fikk det selvsagt tilbake!) og gikk videre, men så hørte jeg at han ropte på meg og kom med beskjed om at jeg hadde blitt flyttet på. Havnet da altså på sete 10A. Alle var om bord før kl 1255, men pushback ble ikke før noen min over 13, uvisst hvorfor. Knyttnevetest foretatt og funnet bestått, skulder-/hoftetest også fortatt og funnet ikke bestått.
Vi tok av på RWY 18 og satte kurs mot FRA. Gikk en god stund før CA’ene begynte med utdeling av mat. Da de endelig kom til meg så fikk jeg valget mellom ost eller skinke sandwich, valgte det første og det smakte godt det. Drikke ble et glass med cola og et med OJ. Sammen med sandwichen så lå det en liten sjokolade.
http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/DSC_0282.jpg
Da vi nærmet oss FRA så så jeg ut og ned på bakken og så at husene var klynget godt sammen, men med jorder eller åser i mellom. Litt sånn morsomt syn.
Så lite og ingenting mens vi landet, da kapteinen ville ha full flaps. Da vi hadde kommet til fjernpark, så skjedde det noe merkelig….ingen reiste seg! Alle satt pent og ventet på at bussen skulle komme. Kan godt være at CA hadde sagt over PAen at bussen ikke var på plass, uten at jeg fikk det med meg. Men uansett så var det merkelig å se… Det så ut til at det var et belegg på rundt 60% på denne flighten.
Kapteinen glemte å skru av setebelte lyset etter take-off, og det stod på hele turen til FRA, hvor han husket å skru det av etter at vi hadde parkert.
25/10-08
LH 4536
D-AIRO A321-131
Sete 25A
Etter å ha vært på FRA i over 6 timer, hvor det også ble en guidet tour rundt på flyplassen, så ble det tid for å komme seg videre til LIS. Avgang var satt til kl 2145, men bordingen begynte ca en halvtime før pga bussing. Gate var A42, som er helt ytterst i pir A.
Fikk lov til å beholde det valgte setet denne gang. CA kom i gang tidligere denne gang og vi fikk maten servert på fat….:drunk: Brett i alle fall. Hadde trodd at jeg ville få det samme som på vei til FRA, men ble positivt overrasket med kylling i det jeg tror var chilisaus, med grønnsaker og ris. Uansett, godt var det, og borte ble det. Fikk ikke tatt noe bilde, da jeg trodde, som sagt, at det skulle bli det samme som til FRA. Og kameraet lå godt forvart oppe i hattehyllen. I tillegg til kyllingen så var det også et rundstykke, 2dl vannflaske og en sjokolade til dessert. I tillegg så ba jeg om å få et glass med cola og et med OJ. Sjekket om jeg fikk inn knyttneven mellom kne og stol foran, og kom frem til at knyttneven så vidt fikk plass, bestått under tvil. Skulder-/hoftetest bestått. Belegg på denne flighten var vel på 80-90%.
Turen nedover gikk fint, fikk sovet en liten stund før man våknet 20min før touch-down. Lyset var dimmet, så det hjalp på det. Utsikten de siste minuttene var nydelig, man så masse lys som gikk i alle retninger (les gater) med mørke i mellom og da man nærmet seg sentrum så var det et stort hav av lys. Som sagt, nydelig.
Landet rundt kl 2310 lokal tid og ved gate noen få min senere. Tok noe tid før bagasjen var på båndet, så man var vel ute av terminalen rundt da vi skulle ha landet. Så da var det bare å hive seg i en taxi og komme seg til hotellet og sengen. Og den sengen kommer glatt på andre plass, når det gjelder hardhet, av de sengene jeg har prøvd. Første plass går fremdeles til sengen jeg hadde da jeg var i DUS i sommer. Tredje plass går til sengen jeg hadde på AMS i sommer.
Da var man godt i gang med triprapport, neste del kommer når jeg har fått kommet meg hjem. Håper jeg har den klar innen helgen. Og da har man fått prøvd et nytt selskap, TAP Air Portugal, og ny flytype, A319.
Jeg vil takke LN-KEH og Learjet for tips og hjelp ved planleggingen av denne turen. Planen var egentlig å møte Learjet her nede, men han var så god at han ble sendt hjem tidligere :p Nei da, men han reiste hjem tidligere på dagen den 25.