PDA

View Full Version : Kansellering av retur om man ikke møter opp på outbound leg hos Ryanair?

Martin
26-10-2008, 16:50
Vet at dette er vanlig hos større selskaper: Møter man ikke opp til en flight, kanselleres resten.. Min søster har en upcoming fra Torp, men kan kanskje ikke rekke flighten fra Torp. Planen hennes var så og booke med SK fra OSL, og benytte den opprinnelige returflighten fra STN til TRF.. Nå spør jeg sikkert dumt, men er denne regelen noe annerledes hos billigselskaper? Tenkte siden de selger kun point-to-point osv.

JoeW
26-10-2008, 16:52
Hvis den er kjøpt som en tur/retur, og utstedt på samme dokument, vil det jo være en issue. SAS som også har enveis-prising tror jeg nok ville vært villig til å fikse det om du ringte dem. Jeg aner ikke hva FR har som policy på sånt, men jeg er redd det ikke så enkelt som at de selger "point-to-point" enveis.

Stoarn
26-10-2008, 17:04
Liten OT, men har hørt at Domstolen i Osterrike sagt at det er ulovligt at stornere automastisk reservasjon for følgende flighter ved now show...

LN-MOW
26-10-2008, 17:30
Såvist jeg vet selger Ryanair kun enveisbilletter .. og de er priset som sådan som to 'varer'. Og siden de er selvstendige enheter skulle det ikke være noen grunn til å kansellere returen - siden den per definisjon er et selvstendig segment.

EB
27-10-2008, 06:37
Som MOW skriver så er Ryanair veldig opptatt av å selge kun enveis billetter og de slenger jo på gebyrer pr strekning og ikke pr "t/r reise" - så dette bør ikke bli et problem - men Ryanair har jo sitt eget syn på virkeligheten.

Bengt
27-10-2008, 09:59
Jag har sett samma fråga uppe flera gånger i andra forum och i samtliga fall så har man sagt att det inte är något problem. Det är bara att åka hem på returbiljetten. Jag har inte heller sett någon som i efterhand har sagt att detta är ett problem så det ska vara lugnt, även med Ryanair.

JoeW
27-10-2008, 12:41
Bengt, jeg vet ikke helt om jeg forstår deg rett, men andre selskaper kansellererer billetten dersom første leg ikke benyttes. Men god mulig Ryan ikke gjør det.

imm
27-10-2008, 13:59
Ryanair kansellerer ikke returen dersom du ikke benytter deg av utreisen.
Hvorfor i all verden skulle de gjøre det? Du har jo betalt for reisen.

IMM

TOS
27-10-2008, 14:28
Ryanair kansellerer ikke returen dersom du ikke benytter deg av utreisen.
Hvorfor i all verden skulle de gjøre det? Du har jo betalt for reisen.

IMM

Det har du stort sett gjort på alle flyselskaper, men likevel så er det (har vært?) praksis at om man ikke møter opp på en av avgangene så kan hele resten av billetten kanselleres.

Bengt
27-10-2008, 15:05
Bengt, jeg vet ikke helt om jeg forstår deg rett, men andre selskaper kansellererer billetten dersom første leg ikke benyttes. Men god mulig Ryan ikke gjør det.
Jo, du förstod mig rätt. Jag vet att andra flygbolag ställer in returresan om man inte möter upp på utresan men som jag skrev så har jag sett frågan i flera andra Ryanairforum och alla har sagt att det går bra att utnyttja enbart returresan. Jag har inte heller sett någon som har återkommit och sagt att det inte gick utan bara exempel på motsatsen just när det gäller Fr.
För övriga flygbolag är det inte så.

LN-MOW
27-10-2008, 16:00
Det har du stort sett gjort på alle flyselskaper, men likevel så er det (har vært?) praksis at om man ikke møter opp på en av avgangene så kan hele resten av billetten kanselleres.

Nå skal man se forskjell på en tur-retur billett og enkeltveis-billetter. En billig tur-retur billett er solgt til spesialpris under forutsetning at både ut- og hjemreise brukes, så det blir litt annerledes. Møter man ikke opp til ureisen bryter man reisebetingelsene, så dermed kan returen kanselleres.

Booker man to enkeltreiser er det noe helt annet.

O_K_
27-10-2008, 16:16
Nå skal man se forskjell på en tur-retur billett og enkeltveis-billetter. En billig tur-retur billett er solgt til spesialpris under forutsetning at både ut- og hjemreise brukes, så det blir litt annerledes. Møter man ikke opp til ureisen bryter man reisebetingelsene, så dermed kan returen kanselleres.

Jeg booker nesten utelukkende enkeltreiser av den grunnen. For flyturer innen europa er det skjelden noen rabatt på tur-retur lengere. Ulempen er at jeg av og til får 50kr ekstra i booking-gebyr. Fordelen er at ut og retur ofte er billigst å kjøpe forskjellige steder, så jeg reiser med alt mulig rart. Skal ut på en Norwegian, Finnair og SAS tur om 3 uker...

FlightDeck
27-10-2008, 16:24
SAS har fortsatt litt rabatt på tur/retur-reiser kontra enkeltreiser, i alle fall ut i Europa. Jeg har opplevd å måtte kansellere utreisen, men samtidig å bruke returreisen. Men da har jeg sagt fra på forhånd. Om jeg ikke hadde gjort det, ville det kanskje endt med kansellering av hele bestillingen...

En ting når det gjelder Ryanair: har du booket en tur/retur-reise med betingelsen at du skal sjekke inn på internett på både tur og retur, og du likevel ikke gjør det på utreisen, er det faktisk umulig å gjøre det på hjemreisen. Da må du sjekke inn i skranke og betale gebyr.

TOS
27-10-2008, 18:13

Joda, det er greit men jeg antar at issue her er at man booket tur og retur i en og samme vending. Prinsippet som imm viser til er vel det samme uansett. Turen er kjøpt og betalt, uansett om det er to separate ut- og innreise eller om det er en t/r-reise. Jeg skjønner jo hvorfor man har slike regler for flyselskap som enda ikke har implementert enveisprising for rabatterte billetter (KL selger vel enda kun enkeltreiser i dyre bookingklasser?).

LN-MOW
27-10-2008, 18:16
Prinsippet som imm viser til er vel det samme uansett.

Nei. Reisebetingelsene for enveis- og tur-returbilletter er forskjellige. Bryter du en kontrakt, er den ikke lenger gyldig. Hvorfor skulle det være annerledes i flybransjen?

JoeW
27-10-2008, 18:23
Prøv og se prisene på en en-veis kontra tur-retur AF-billett f.eks. OSL-CDG. Burde forklare det meste.

Men jeg som trodde SAS nå utelukkende priset enkelt-strekninger, merket meg i når jeg bestilte noen tkts i sted at jeg kunne fått OSL-CPH en hundrelapp billigere om jeg booket det som CPH-OSL-CPH. Første strekket kostet det samme.

TOS
27-10-2008, 18:38
Nei. Reisebetingelsene for enveis- og tur-returbilletter er forskjellige. Bryter du en kontrakt, er den ikke lenger gyldig. Hvorfor skulle det være annerledes i flybransjen?

Prøv og se prisene på en en-veis kontra tur-retur AF-billett f.eks. OSL-CDG. Burde forklare det meste.

Som sagt, jeg skjønner hvorfor selskap som ikke har implementert enveisprising og som dermed kun opererer med dyre billettkategorier for enveisturer, har slike restriksjoner for sine rabatterte tur-retur billetter. Om det er hensiktsmessig er jeg noe mer usikker på. Du har jo forsåvidt betalt for setet begge veier, og jeg er litt usikker på om et flyselskap med en slik restriksjon klarer å "straffe" de man er ute etter (de som selskapet egentlig vil at skal kjøpe dyre enveisbilletter).

En relatert ting : Om jeg booker en t/r-reise i f.eks. Y klasse hos SAS (som ikke gir nevneverdig rabatt om det bookes t/r kontra to separate billetter), men ikke kan benytte meg av utreise. Må jeg da kansellere hele reisen og booke på nytt, eller kan man dele opp prisen slik at utreiseprisen trekkes fra? Alternativt, jeg kan ikke benytte meg av retur. Sitter jeg da med postkassa i skjegget og må betale hele reisen...?

LN-MOW
27-10-2008, 19:05
For en fullprisbillett, vil man regne om reisen til prisen til prisen fra stedet du reiser. Om du f.eks. reiser OSL-LHR-OSL med full Y og kun benytter LHR-OSL, får du refundert billetten minus enveisprisen LHR-OSL. Det kan bli mindre eller mer en halve billettprisen, avhengig av prisnivået på returreisen.

Håper dette var forståelig .. ;)

FlyHi
28-10-2008, 09:52
For Ryanairs vedkommende er en sådan billet vel også udstedt på en samlet PNR og betaling foretaget som en transaktion. Så er det vel at betegne som en t/r billet.

Jeg kender ikke Ryanairs politik omkring dette, men det er vel et forsøg værd at ringe til dem og spørge.

Jeg har selv flere gange cancelleret udrejsen hos SAS og fået lov at bruge hjemrejsen helt uden problemer, men i alle tilfælde har jeg givet dem besked på forhånd, så min billet ikke automatisk blev slettet.

Ryanair flyver jeg helst ikke med og har derfor ikke prøvet kun at benytte billetten en-vejs, men hvis jeg kender Ryanair ret, så vil de vel udnytte situationen til at opkræve et eller andet gebyr for dette ;-)

TOS
28-10-2008, 10:04
For en fullprisbillett, vil man regne om reisen til prisen til prisen fra stedet du reiser. Om du f.eks. reiser OSL-LHR-OSL med full Y og kun benytter LHR-OSL, får du refundert billetten minus enveisprisen LHR-OSL. Det kan bli mindre eller mer en halve billettprisen, avhengig av prisnivået på returreisen.

Håper dette var forståelig .. ;)

Ja, det var forståelig. Hva med følgende: Man booker en billett med (f.eks.) SAS i en ikke-flex klasse som t/r, som koster det samme som 2 separate billetter (bortsett fra booking fee) og som dermed ikke gir noe rabatt i forhold til 2 separate billetter. Kansellerer SAS da normalt returen om utreise ikke benyttes, eller det å forstå som to enkeltbilletter? Om man ikke kan benytte returbilletten er det forsåvidt greit (noe jeg gjorde en del ganger før i tiden når t/r reise var veeeldig mye billigere enn en enkeltreise), for jeg forstår at man ikke får penger igjen for ubenyttet del av reisen i et slikt tilfelle.

FlyHi
28-10-2008, 12:17
Som udgangspunkt kan man vel risikere at returen bliver cancelleret, men jeg har oplevet flere gange at det ikke er sket. Dog har jeg også flere gange givet SAS besked om at jeg ikke skal benytte udrejsen, men stadig gerne vil benytte hjemrejsen og her har SAS i alle tilfælde sagt ok til dette og hjemrejsen har ikke givet nogen problemer.

Superhai
28-10-2008, 14:43
Innen Europa så tror jeg fortsatt at SAS ikke kansellerer returen hvis utreisen ikke er brukt. På interkont så er det annerledes hvis jeg husker riktig, det skyldes primært at de som ikke bruker utreisen sjelden bruker returen og. Lufthansa og mange av de store selskapene, kansellerer tvert uansett. Husk at kontrakten sier at billettene skal benyttes i rekkefølge. Ryanair har jeg hørt mye ymse, men jeg synes det er rart hvis de kansellerer returen, hvis du har gitt beskjed at du skal kun benytte den.

imm
28-10-2008, 15:56
Ryanair har jeg hørt mye ymse, men jeg synes det er rart hvis de kansellerer returen, hvis du har gitt beskjed at du skal kun benytte den.

Ryanair kansellerer IKKE returreisen, og du behøver heller ikke si fra at du skal bruke hjemreisen. Du har betalt for billettene og står fritt til å bruke de eller ikke. Der har Ryanair en enkel og grei policy.

VC-10
22-09-2014, 13:33
Jeg har en sønn som har billett med en gruppe fra Rygge til Stanstead og retur i neste uke.

Nå viser det seg at han skal hjem til Trondheim på høstferie i forkant og da kan det være like greit og ikke spesielt dyrere å droppe FR flighten på utturen og reise direkte til London fra TRD i stedet.
Mitt spørsmål blir da: Hvis han ikke benytter utreisen med FR, vil de også slette returen? Skulle tro det ikke burde være noe problem siden de kun selger separate billetter!?

Cockpitview
22-09-2014, 13:38
Har aldri hatt noe problem med dette og flekser med Kaunas/Vilnius over en lav sko selv.
Så lenge du kjøper 2 separate billetter er det ingen problem.

imm
22-09-2014, 19:49
Det er vel bare fullserviceselskapene som sletter hjemreisen om du ikke bruker utreisen.

Ryanair gjør ikke det. Enkelt og greit.

Imm

Discus
22-09-2014, 19:59
Det er vel bare fullserviceselskapene som sletter hjemreisen om du ikke bruker utreisen.

Delvis korrekt - det står i betingelsene om man må benytte kupongene i rekkefølge eller ikke. Noen har det slik noen har ikke slik (uavhengig av servicegrad)

Are G
24-09-2014, 07:47

Ryanair gjør ikke det. Enkelt og greit.

Imm
Sas sletter ikke, all den tid man vil kalle det fullservice. Hybrid er kanskje bedre :-)

Peppep
25-09-2014, 09:51
Sas sletter ikke, all den tid man vil kalle det fullservice. Hybrid er kanskje bedre :-)
SAS sletter også på longhaul, men ikke shorthaul.