View Full Version : Nödlanding på Västerås.
FBU 4EVER
24-10-2008, 16:37
Det ryktes om at en SAS 737 på vei fra OSL til ARN har nödlandet på VST med röyfyllt kabin. Evakuering på banen. Ingen personskader.
SAS-planet, en Boeing 737, var på väg från Gardermoen i Oslo till Arlanda.
I närheten av Västerås hände något – och flera ombord kände röklukt i kabinen.
Piloten tog då beslutet att landa på Hässlö flygplats i Västerås.http://www.expressen.se/Nyheter/1.1345572/sas-plan-fick-nodlanda-i-vasteras
Fra lfv.se ankomstside for ARN:
08-10-24 15:55 Oslo via Västerås SK496 Inställd
EDIT: Da var VG på saken også - og det er håpe om at det dukker opp noen skarpe bilder etterhvert:
En flyentusiast VG Nett har snakket med så det som skjedde.
- SAS pleier aldri å lande her. Jeg satt med et nytt teleobjektiv og tok selvfølgelig bilde da jeg så det nærmet seg bakken, sier mannen til VG Nett.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=538623
Godt det gikk bra!
Huff så skriver VG igjen fortere enn de tenker:
Et norsk SAS-fly på vei fra Gardermoen til Arlanda måtte fredag ettermiddag nødlande
og litt lenger ned:
- Det er snakk om et svensk SAS-fly med svensk crew på vei fra Oslo til Arlanda, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i SAS Norge til VG Nett.
I VG-artikkelen står det at de brukte oksygenmasker, men meg bekjent så bruker man vel ikke dem hvis det ikke har vært et trykkfall i kabinen?
Svensk? Den har da Norsk registrering da... LN-RPW det dreier seg om her dersom det var SK496
Som sagt over her, godt at det gikk bra. Hva kan være årsaken til røykutvikligen?
I VG-artikkelen står det at de brukte oksygenmasker, men meg bekjent så bruker man vel ikke dem hvis det ikke har vært et trykkfall i kabinen?
Det står ingen ting om maskene ble løst ut eller ikke. Det kan jo også ha vært noen pax som trengte litt oksygen fra de portable O2-settene som brukes ombord, enten ifbm. røyk eller ifbm. sjokk.
Men det er vel noen flygende personell her som kjenner prosedyrene.
. Det kan jo også ha vært noen pax som trengte litt oksygen fra de portable O2-settene som brukes ombord, enten ifbm. røyk eller ifbm. sjokk.
Ja, selvfølgelig,, var nok fler som skrev litt fortere enn han tenkte^_^ Har jo sett disse O2-settene blitt brukt selv når jeg tenker meg om...
Svensk? Den har da Norsk registrering da... LN-RPW det dreier seg om her dersom det var SK496
SAS Sverige sin B737 selv om flyet har norsk reg.
For øvrig ganske interessant at lokalpolitiet sier flere hadde oksygenmasker "da de kom ut av flyet". :)
I følge mine opplysninger ble ikke oksygenmaskene utløst fra kabin-taket, og det var heller ikke røyk i kabinen. Viser igjen at episoder med fly ikke behandles med store krav til nøyaktighet. Ingen som faktisk var i flyet har bekreftet verken røyk eller masker, det har avisene fra en polis som ikke var til stede....
Speedbird
24-10-2008, 18:44
Griner når jeg ser hvordan stiene er plassert på skroget og mot flapen, blir fort platejobb av slikt.
Ser også at det er brannslange inn i flyet, noen som vet om denne er brukt eller om den kun er til pynt?
Det der med stigene reagerte jeg på også, har sett fly blitt snag'a med ørsmå riper i lakken.. så noen "polstrede" stiger til nettopp det bruket hadde vært en ide til flyplass brannbilene. Selv om det selvsagt blir uvesentlig, hvis det da skulle vært brann ombord.
Griner når jeg ser hvordan stiene er plassert på skroget og mot flapen, blir fort platejobb av slikt.
Hvorfor griner du? Platejobb er bra :P
Dere gikk jo glipp av det beste sitatet fra VG Nett:
- Er det nordmenn ombord?
På en SAS-avgang fra Oslo til Stockholm på en fredag ettermiddag?? Nei, det kan jeg aldri tenke meg! LOL!!
Speedbird
24-10-2008, 20:32
Hvorfor griner du? Platejobb er bra :P
Ikke for oss med "MECH" skill..
..blir overtid på dere det, er vi heldig må vi demontere flap'en, og kanskje ta ut noe bak skutesiden der - så blir det overtid på oss også! ;)
Utrolig sitat, CK - slutter aldri å overraske hva journalister klarer å spørre om..
Hadde nok vært bedre at flyet hadde havarert slik at enkelte kunne ha spart seg tid til å kritisere stigene som står her og der..herregud sier bare jeg!!
Det står ingen ting om maskene ble løst ut eller ikke.
fra expressen.se:
Plötsligt fylldes kabinen med tjock rök och gasmaskerna fälldes ned.
Varför finns det inga slides över vingarna?
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1941781.svd
Varför finns ingen rutschkana från vingen, SAS?
Passagerare på det SAS-plan som tvingades nödlanda på Västerås flygplats reagerade på att de tvingades hoppa från vingarna då det saknade lyftfyllda rutschkanor.
Det skal det heller ikke være. Flaps skal felles ned og pax skal skli ned over disse.
Når det er en alvorlig situasjon og evakuering av flyet, er vel ikke akkurat flyets tilstand etter evakueringen et hovedtema?!
VC-10
Speedbird
25-10-2008, 02:03
Håper da passasjerene rakk å komme seg ut av flyet før brannvesenet hadde rukket å kle på seg, kjøre ut, ta stiene ned fra bilen og sette de inn til flyet.
Det er ofte fly blir totalt unødvendig skadet under slike hendelser, på grunn av at enkelte liker å blåse opp situasjonen til noe den ikke er.
Samtidig er det viktig at brann og redning på flyplasser har riktig utstyr og trening på hvordan man oppholder seg i nærheten av ett fly.
F. eks. da WF sin Q400 nødlandet på Torp for en tid tilbake siden fikk brann og redning påpeket at slukkeprosessen som var påbegynt på motor var totalt feil (det ble sprøytet skum inn i luftinntaket på motor, mens brannen var mellom motor og cowling).
Det koster så lite å ha en gummilist på stien, og samtidig tenke seg litt mer hvor man setter den,
hvorfor ikke legge stien paralellt med flapen - i stedet for 90* på leading edge flapen?
Håper da passasjerene rakk å komme seg ut av flyet før brannvesenet hadde rukket å kle på seg, kjøre ut, ta stiene ned fra bilen og sette de inn til flyet.
Det håper jeg f.... ikke, for da er det stusselig stilt med brann og redningstjenesten på Västerås.......
Tør sette en ikke ubetydlig del av neste mnds lønn på at brannbilene stod 50m fra rullebanen, med fult påkledde brannmenn inni, klarer til å følge flyet ned banen da det landet. (Og en av bilene blir satt til siden for det punktet man antar flytypen stanse) Pilotene er nemlig litt kjedelig med det at de sier fra til ATC og maser og styrer for å få hjelp med problemene sine. ATC er faktisk så kreative at det hender de varsler redningstjenesten i god tid på forhånd også :drunk: (Men det vet du vel egentlig du også.........) Erfaringsmessig er brannbilene tett i ræva på flyet i det det stopper.
Hva gjelder blåse opp.....tror faktisk folk på dette forumet vil være de første til å slakte en innsatsleder brann om han avblåser en situasjon for tidlig og en fly blir kraftig skadet i brann pga av det. Heller sende inn en røykdykker med IR måler enn å spa opp 20 tonn med alu-skrot dagen etter. Gjett hva stiger blir brukt til i slike sammenhenger.
sail4fun
25-10-2008, 17:13
-RPW ble fløyet til ARN i dag.
Det er ofte fly blir totalt unødvendig skadet under slike hendelser, på grunn av at enkelte liker å blåse opp situasjonen til noe den ikke er.
Samtidig er det viktig at brann og redning på flyplasser har riktig utstyr og trening på hvordan man oppholder seg i nærheten av ett fly.
F. eks. da WF sin Q400 nødlandet på Torp for en tid tilbake siden fikk brann og redning påpeket at slukkeprosessen som var påbegynt på motor var totalt feil (det ble sprøytet skum inn i luftinntaket på motor, mens brannen var mellom motor og cowling).
Det koster så lite å ha en gummilist på stien, og samtidig tenke seg litt mer hvor man setter den,
hvorfor ikke legge stien paralellt med flapen - i stedet for 90* på leading edge flapen?
Men Speedbird , i anstendighetens navn , dette er jo sett fra ditt ståsted som fagmann teknisk.
I en potensiell krisesituasjon gjelder det først og fremst og hindre skader for passasjerer og mannskap og berge livet deres. Når dette er gjort kan man begynne å tenke på å materiellet.
Det er helt uinteressant å ta hensyn til flaps eller andre fustasjopphengsforkoblinger mens krisen håndteres.
Det er jeg ikke et øyeblikk i tvil om som storkunde hos SK.
Skulle det motsatte være tilfelle vil jeg svært gjerne få høre om dette fra rette vedkommende.
Speedbird
28-10-2008, 06:59
Joda, er helt enig at evakuering/redning har proritet 1.
Det jeg mener er;
1: Utstyret som brukes under redning kunne vært mer tilpasset for å hindre skrogskader og lignende, altså for eksempel med padding langs hele stien.
2: Brann og redning kunne vært mer trent spesifikt med hva som er hva på ett fly, samt korrekt måte å angripe ulike hendelser med fly på.
Jeg er ikke i det minste tvil at brann og redning har den beste utdanning sett fra rednings og brannsluknings ståsted,
men en del helt basic begreper om fly kan være stor fordel å vite om.
Det hender jo også at det lokale brannvesenet blir kalt ut under episoder med større fly,
og der er det viktig at også de får en rask og konkret innføring i de viktigste elementer.
Ett eksempel der er at hjulet på ett større fly, vil eksplodere på en helt annen måte enn f. eks. ett lastebildekk.
Det skjer ved at felgen separeres og blåses ut, i stedet for at gummien revner.
Altså skal man på ett flyhjul stå i rotasjonsretningen for hjulet, og ikke på siden som man gjør ved en bil/lastebil brann.
Så for å oppsummere, evakuering og redning har selvsagt første prioritet, men jeg mener at man kunne tatt en del enkle grep for å hindret unødvendige skader på fly.