PDA

View Full Version : MiniSuite&langcruise på Stena Saga, & MD-87 på AAL:


Blackhawk
24-10-2008, 15:37
Så tok man like godt en tur med Stena Line og "M/S Stena Saga", hun holder
seg fortsatt godt vedlike etter den siste store "facelift" og større oppgradering -
der spesiellt fellesområdene virkelig ble moderne og langt mer tiltalende!

I denne trip-report er det ikke så mange bilder fra fellesområdene rundt,
men fokusert litt på de to beste lugarkategoriene, samt skip i
Fr.havn/Hirtshals samt litt flyplass/fly-bilder fra "AAL" (Aalborg Lufthavn).


Utenfor høysesong, kan man med Stena Line og "M/S Stena Saga"
reise på langcruise; dvs. to netter ombord da selve minicruiset
er på 36 timer (i stedet for de vanlige 23 timene, og kun én natt ombord).
Utreise er søndager kl: 19:30 fra Oslo, med ankomst Fredrikshavn (litt vel tidlig)
klokka: 07:30 mandag morgen. Med avgang igjen fra Fredrikshavn
kl: 18:30, og ankomst Oslo tirsdag (like grusomt tidlig) kl: 07:30.
Fordelen med et slikt langcruise, er dermed at man beholder
lugaren under hele seilasen - og slipper å måtte forlate lugaren
to timer før ankomst Oslo (som man må på 23-timers minicruise).

For kun noen få hundrelapper ekstra kan man også ta med bil, slik at man
kjører direkte inn på bildekk i Oslo og ut ved ankomst i Fr.havn - så
kan man disponere sin egen bil de ca. ti timene man har før avgang.
Her rekker man fint kjøretur til både Skagen, Hirtshals, Aalborg,
m.m. Eller evt. kjøre direkte til Billund eller Århus, noe man rekker
uten problemer - går bra unna med 130 kilometers grense på
motorveien. Så kjører man bilen ombord på bildekk igjen i Fr.havn,
og ut igjen neste dag i Oslo - behagelig siden man ikke behøver
å sette en fot i terminalen verken i Oslo eller Fr.havn; men kjører
rett til bilinnsjekk begge steder.

I denne trip-report, er det noen få bilder fra de to "beste" lugarklassene
ombord, nemlig "Comfort Class" og "Captains Class" - sistnevnte beskriver
Stena Saga som en "MiniSuite" ombord, med tilhørende privat lounge.


http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6430.jpg
"M/S Stena Saga" forlater Fredrikshavn ca. 1.5 time etter ankomst kl: 07:30, dette gjør
hun fast i lavsesongen på mandager. Nå går turen over til Gøteborg, hvor det
blir bunkring og skifte av crew. Lastebiler og cargo, kan også bli med på ruten:
Fr.havn-Gøteborg - men skipet seiler uten pax/cargo på turen fra Gøteborg til Fr.havn.


http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6420.jpg
Dekksoversikt fra Dekk:6, her ser man det er "Comfort Class" nesten hele langsiden
både på styrbord og babord side (bortsett fra noen få lugarer midtskips, og tre stk.
helt akter på begge sider) - en viss størrelseforskjell kan sees, spesiellt ved
sammenligning med innvendig lugar.

http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6415.jpg
Vekommen inn i "Comfort Class"-lugar nr.: 6418 - noe større enn de vanlige utvendige, og ligger både
på Dekk:5 og Dekk:6. Denne lugarkategorien koster kun Kr: 300.- ekstra (for hele lugaren)
opp fra en vanlig utvendig lugar - anbefales!

Den største forskjellen er at disse "Comfort Class" (tidl. "Seaside Plus") er noe
romsligere med mer gulvplass osv. , i tillegg til "fri" minibar (to øl, to brus, samt peanøtter),
og muligens såvidt noen ekstra millimeter på badet. Denne lugartypen er ellers et "minstekrav"
dersom man må ha plass til barnevogn/seng (noe jeg forøvrig vil understreke, er helt
irrelevant for undertegnende!) ^_^



http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6418.jpg
Ganske basic ja, men det fungerer.


Så over til den beste lugarkategorien ombord, nemlig "Captains Class" (MiniSuite)
som faktisk er ganske så populær. Dette til tross for at denne lugarkategorien koster
Kr: 1,400 (for hele lugaren) opp fra vanlig utvendig lugar, selv ikke i denne
beste lugarkategori er frokost inkludert!


http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6423.jpg
Dekksoversikt fra forut på Dekk:6, her ser man de åtte "Captains Class" helt
forut - som er betydelig større enn "Comfort Class" og ikke minst sammenlignet
med de svært små innvendige lugarene.


http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6483.jpg
Inngangen til "Captains Class"-lugarene og loungen er adskillt fra de andre lugarene
forut på Dekk:6, her må man bruke lugarnøklen/boardingkortet for å komme inn.
Dermed blir det stille utenfor disse lugarene, noe man ikke bør beregne dersom
man har andre lugarer. :lol:


http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6484.jpg
Innenfor lugargangen som leder til alle de åtte "Captains Class"-lugarene, det er
hele tre innganger til denne loungen.


http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6485.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6495.jpg
Som skiltet viser, serveres det altså rykende fersk kaffe/te samt wienerbrød ved
ankomst Fr.havn/Oslo på morgenen.



http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6473.jpg
Velkommen inn til "Captains Class"-lugar nr.: 6024, det er totalt åtte stk. av disse lugarene -
alle (bortsett fra to stk.) ligger altså helt forut med utsikt over baugen og fin-fin utsikt
over bølgene. De beste er helt klart hjørne-"suitene", hvor man får også utsikt til siden
pga. noen ekstra vinduer - men disse er populære og blir ofte booket raskt.


http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6476.jpg
Både skinnsofaen og stolene er behagelige.


http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6478.jpg
"Captains Class" minisuite inneholder fri minibar, som her består også av to øl, to brus -
med i tillegg to vann med kullsyre, samt en liten flaske med både rød- og hvitvin; samt helflaske
med Cava/Sekt. Tidligere har det faktisk vært helflaske med ekte Champagne (Moet & Chandon),
men her har Stena Line desverrevalgt å spare litt - og byttet om til langt enklere
(og simplere) Cava....fysjom! Det finnes også sjokolade på lugaren, i tillegg til ett enklere fruktfat.


http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6477.jpg
Vanlige frittstående senger på gulv, ja det finnes altså kun på disse åtte
stk. "Captains Class" - og er noe mykere enn sengene på de ordinære lugarene
(bl.a. takket være en ekstra overmadrass). Legg merke til LCD-tv'en, denne lugarkat.
er den eneste ombord som har TV i lugarene.


http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6480.jpg
Med to senger og sofa som kan omgjøres til sovesofa (og dermed to ekstra soveplasser),
er denne lugaren populært blant bl.a. barnefamilier og grupper på tre til fire personer.


http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6481.jpg
Badet er også en god del større, enn på de ordinære lugarene. Her kan man i det minste
ta seg en ordentlig dusj, uten fare for å støte på inventaret. :rolleyes:

Blackhawk
24-10-2008, 15:37
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6499.jpg
Noe utsiktsbilde på dagtid har jeg ikke denne gangen, men her ser man innseilingen
til Oslo på returen på tirsdag litt over klokken 07.



Så noen bilder fra havneområdene rundt i Fredrikshavn:


http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6441.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6440.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6439.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6433.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6432.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6436.jpg
Ja da, Kystlink (rederiet som snart er historie for godt) sitt tidligere skip
"M/S Pride of Telemark" ligger fortsatt fortøyd i Fr.havn - og er snart ferdig reparert.
Her kunne vi faktisk kjøre helt inntil skipet, til tross for noen "halvhjertede" forsøk
med ISPS-gjerder - var det såpass åpent at vi tok sjansen..



For å avslutte trip-reporten, rakk jeg å ta noen bilder fra "AAL" - altså
Aalborg Lufthavn. Ikke flyplassen med altfor mye trafikk, men noe er
det da; alt fra Cimber med sine CRJ-maskiner, Sterling med
B737 Classic/NG, samt SAS med både MD-82/-87 samt A319 osv. -
og snart de lekre CRJ-900 maskinene!

http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6470.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6443.jpg
Sånn ca. én ankomst/avgang i timen, de fleste til/fra København: Kastrup naturlig nok -
hvor SAS Danmark selvsagt er det dominerende selskap. I tillegg til at Cimber Air, samt
Sterling har noen få ruter hver seg. Også én og annen flight til/fra Oslo med British Airways
(Sun-Air of Scandinavia), i hovedsak med de lekre turboprop-maskinene: Dornier-328.

Man kan også se på bildet ovenfor at Sterling denne dagen hadde ruteflyvning
til London: Gatwick (LGW) som oftest med B737-500 maskiner, og
en charterflyvning til Gran Canaria: Las Palmas (LPA) senere på kvelden;
som mest trolig blir operert med B737-800 maskiner. Flyvningen er med
chartergjester fra Falk Lauritsen Rejser, Bravo Tours og Apollo.


Så til noen få bilder av fly på tarmac:


http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6442.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6460.jpg
SAS Danmark med én av sine MD-87 maskiner, denne har nettopp ankommet fra
København: Kastrup (CPH) som "SK1213" - og returnerer tilbake kun 25 min. etter ankomst
her på AAL tilbake til CPH som "SK1214".


http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6455.jpg
"SE-DIP" (Margret Viking) har vært i SAS-flåten siden maskinen ble levert ny til
selskapet i slutten av Oktober: 1991 (17 år med andre ord).

http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/S_Saga_Frhavn_Okt08/IMG_6465.jpg



(Alle bilder er som vanlig tatt med et lite kompaktkamera, Canon Digital IXUS:50
med "hele" 5 megapixler og kun 3x zoom. Gjør også oppmerksom på at bildene
er redigert ved bruk av LCD-skjerm, bildene kan derfor oppleves som noe
mørke på visse CRT-skjermer.)


Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer
eller spørsmål dersom ønskelig!

Discus
24-10-2008, 17:22
Gøy å lese litt om båtlivet også - takker og bukker!

Blackhawk
25-10-2008, 22:35
Takker for tilbakemelding Discus!

AirbusTrond
25-10-2008, 23:38
Takker, dine maritime rapporter faller alltid i smak hos meg ! Stena Saga ser egentlig ganske grusom ut på utsiden, men overraskende OK på innsiden. Har selv aldri reist med denne, men det er kanskje verdt en liten utflukt. Men når det normalt er en 23-timerstur, betyr det vel at man ikke får handlet noe taxfree? Huh!

Blackhawk
26-10-2008, 02:22
Takker for det AirbusTero!

Jo da, selv om grensen egentlig er 24 timer utenlands for at man kan
handle taxfree - så har Stena Line dispensasjon for dette
(akkurat som Color Line hadde med tidl. Color Festival / Pr. Ragnhild
på sin DK-linje) - så det er bare å handle ja. Dog er naturlig nok
taxfree-varene "dyre" her, sammenlignet med DFDS på København-linjen
og Color Line på Kiel-linjen.

Ja Stena Saga ser nok helt klart verst ut eksteriørt, men interiørmessig
kommer hun nok som en overraskelse på mange. Spesiellt fellesområdene
er freshe og til tider minimalistiske:

(Alle bilder nedenfor er copyright (C) Stena Line eller
Inga Holst v/ DinSide)

http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Diverse/Saga01.jpghttp://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Diverse/Saga02.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Diverse/Saga03.jpghttp://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Diverse/Saga04.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Diverse/Saga05.jpghttp://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Diverse/Saga06.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Diverse/Saga07.jpghttp://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Diverse/Saga08.jpg

Sjekk gjerne ut disse linkene for flere bilder og mer info:

http://www.stenaline.no/ferge/vare-skip/stena-saga/resturant-og-bar/
og
http://www.dinside.no/reise/transport/bat/bildeserie%3A+nystelt+stena+saga/art293645.html




Som et lite apropos kan jeg ta med følgende:

Stena Line introduserer en "ny" lugarkategori på "M/S Stena Saga":
denne nye heter "Comfort Class PLUSS". Forskjellen på ordinær
"Comfort Class" og denne nye "Comfort Class PLUSS" er at
sistnevnte inneholder dobbeltseng samt TV. Koster kun Kr: 50.-
ekstra pr. person. Denne klassen kan allerede bookes fra nettet,
og har blitt lansert i det "stille" - så man kan ikke lese om dette
enda på www.stenaline.no ; men det vil komme etterhvert.

EB
26-10-2008, 09:10
Kjempefin og grundig rapport... Mye overraskende å se fra innsiden av "Gøy på vannet". Ser absolutt fresht ut - stort pluss for bruke av parkett!!! Visste heller ikke om svippturen Stena Saga tar til Gøteborg på tirsdager.

RolfL
26-10-2008, 09:30
Intressant med närbilden på nospartiet på SE-DIP, stavningen på namnet har ju varierat under åren, både "Margret Viking" och "Margrete Viking" har förekommit.

Blackhawk
26-10-2008, 14:30
Takker så mye for stadig fler tilbakemeldinger, og hyggelige
tilbakemeldinger!

Ja det er ikke så mange som er klar over, at "M/S Stena Saga"
foretar en ekstra tur på ruten: Fr.havn-Gøteborg-Fr.havn -
men dette er faktisk standard i lavsesong; så lenge det er
"langcruise" med utreise fra Oslo på søndager. Både frakt/cargo
(lastebiler) samt pax kan være med på turen fra Fr.havn til
Gøteborg, men verken cargo eller pax kan være med på returen
FRA Gøteborg til Fr.havn. Hovedårsaken til at "Stena Saga" tar
denne ekstra turen, er pga. bunkring i Gøteborg samt skifte av
crew. (Pga. gjeldende regler, og siden man er innenfor
EU-området kan man selvsagt ikke handle taxfree på den korte turen
mellom Fr.havn og Gøteborg). Og det er derfor man fast kan se
"M/S Stena Saga" ligge i Oslo fra kl: 07:30 til 19:30 på tirsdager
i lavesesong, siden da skipet seiler først kl: 19:30 fra Fr.havn
dagen i forveien. I Oslo må hun selvsagt flytte seg, før DFDS
ankommer kl: 10:00 fra København - men forhales bort til
Vippetangen igjen rett etter DFDS-avgangen kl: 17:00.


Stena har egentlig i liten grad "annonsert" dette rutetilbudet fra
Fr.havn til Gøteborg som kun gjøres i lavsesong, men noe mer info
har dukket opp etterhvert. Tidligere har nemlig kun frakt/cargo/
lastebiler fått "lov" til å kjøpe plass på overfarten fra Fr.havn
til Gøteborg (med noen få unntak, bl.a. kunne pax være med i 98
visstnok) - men nytt fra i år; er at også pax kan kjøpe plass på turen:
http://www.stenaline.dk/faerge/stena-saga-mandag-morgen



samt at man kan finne denne ruten i de fleste ruteheftene hos Stena,
sammen med "M/S Stena Danica" / "M/S Stena Jutlandica"
og "M/S Stena Carisma" (sistnevnte kun i høysesong) som fast
trafikkerer mellom Sverige/Danmark.

litt-amatør
28-10-2008, 13:30
Takk for nok en glimrende rapport. Fine bilder, det ser ut som Stena Saga har blitt litt oppgradert i fellesarealene, ja.

Var nytt for meg at det gikk an å bestille plass når den går til Gøtebrog på mandager. Tidligere (en god stund siden da) var vel dette en normal ruteavgang, husker jeg hadde den påsken 94 (da var Stena Saga helt nyinnsatt på ruten Oslo-Fredrikshavn) fra Gøteborg til Fredrikshavn.

Og bare for å pirke på en skriveleif; det er jo på tirsdager Stena Saga kan beskues i Oslo hele dagen. :)Har forresten lagt merke til at den de siste tirsdagene har lagt seg borte ved CL- terminalen på Hjortnes.

Blackhawk
28-10-2008, 19:59
Takker for rettelse og hyggelig tilbakemelding, klarte selvfølgelig å
skrive mandag der ja - i stedet for tirsdag - argh.. er dog rettet nå!

FlightDeck
28-10-2008, 20:26
Takker for nok en meget bra rapport! Stena Saga fremstår lang bedre interiørmessig enn DFDS, sistnevnte er håpløst utdatert. Synes kanskje Stena var litt sparsomme i utvalget i minibaren og i loungen.

Og hva skjedde egentlig med pipa til Stena Saga? Hadde den ikke noen store hvite 'et-eller-annet' i enden før?

Blackhawk
28-10-2008, 21:19
Takker for stadige tilbakemeldinger, som er svært hyggelig!

FlightDeck: ja under siste verfts/dokkopphold i Gøteborg fjernet
de "finnene" fra skorsteinen - dette skjedde Januar i år.

Er vel slik du husker skorsteinen vil jeg tro:
http://www.faktaomfartyg.se/stena_saga_1981_slb_9.htm