View Full Version : Norwegian + SAS Norge = sant
Neste uke blir det ny tur til Bergen. Sete 3A er booket torsdag morgen med Norwegian til Bergen. Der overnatter jeg på "Suitellet" på Flesland før sete 2A er booket med SAS Norge på vei hjem fredag morgen. På vei over fjellet blir det innkjøp av kaffe og mat før avgang og der gikk prisen over den SAS skal ha hjem dagen etter inkludert mat.:nor
Feil! Norwegian ville ikke ha med oss når vi hadde 1 kolli på 45 kilo - så nå er det like før jeg er klar for en natt på NSB sitt nattog til Bergen. SAS vil derimot fly oss hjem med samme bagasjen på fredag...puh!
Som cargo da? SAS askepterer heller ikke mer enn 32 kg uten videre, men mulig det kan avtales på forhånd.
Mystiske saker som taes over fjellet........ Kan man ikke selge hele greia til bergensere under oppholdet med stor rabatt ?? De er jo lettlurte...:colgate:
NSB var i allefall på rute ut av oslo og inn til Bergen...mer enn det vi kan si om "acta" flyet jeg skulle tatt - det landet 43 minutter sent nå på Flesland. 1-0 tilNSB på rutetid - sikkert 1-0 til Norwegian på komfort.
Til Flesland i dag morges og rett til automatinnsjekk. Traff en hyggelig (ikke for å gjøre Bizflyer sjalu) og kjekk SAS ansatt som ble med oss til spesialbagasjebåndet. Der ble vi kvitt to kofferter og en stor kasse inneholdene en standvegg på 45 kilo. Ikke snakk om problemer ei eller snakk om betaling for overvekt! Knallbra SAS!!!
10 minutter før rutetide var det pushback og rett opp i luften til frokost og kaffe med påfyll. Landet også 10 minutter tidlig - i et strålende vær.
FlightDeck
31-10-2008, 11:39
Det er sånn det skal være! :)
Ellers hørtes det ganske upraktisk ut å ta tog til Bergen og så bo på Edvard Grieg-hotellet, men den opprinnelige planen var vel litt annerledes...
Helt enig...planen var jo å fly med Norwegian!
Molinari
31-10-2008, 18:36
Skremmende at SK ikke tar betalt for overvekt. Tipper de taper millioner på topplinjen i året på å ikke følge egne regler. Dette gjelder ikke bare å ta inn for overvekt, men også praksisen med å la folk "bli med et tidligere fly" på en rabattert billett.
Tommy777
31-10-2008, 18:59
Skremmende at SK ikke tar betalt for overvekt. Tipper de taper millioner på topplinjen i året på å ikke følge egne regler. Dette gjelder ikke bare å ta inn for overvekt, men også praksisen med å la folk "bli med et tidligere fly" på en rabattert billett.
Aa vaere fleksibel er noe vi kaller for en differensiator. I denne situasjonen lar man en fullpriskunde faa sende overvektig bagasje fordi han er en god kunde. Det betyr at EB heller velger SAS neste gang han skal ut aa reise. Jeg hadde ogsaa en stand vegg som skulle til og fra ALF i 2006. Den veide 22 kilo. Aa faa den med oppover med SAS var null problem. Paa returen derimot, maate jeg betale selv om den kun var 2 kilo over.
Det aa ta med folk paa tidligere fly (eller senere for den del) praktiseres jo meget forskjellig. For et par aar siden kom jeg fra USA med SAS paa en business billett og ble ved ankomst umiddelbart kallt opp til et moete i TOS. Jeg floey rett nordover, gjorde moetet ferdig og kraesjet paa SAS hotellet i Tromsoe. Paa morran etter hadde jeg en rabattert billett til Oslo til ca. 1800.- en vei. Jeg sovna paa hotellet ved 10 tiden, vaakna opp i 2 tiden paa natta og sovna ikke foer kl. 6. Flyet gikk vel i 10 tiden. Kom litt sent og det var ikke snakk om aa faa bytte til en senere avgang. Billetten kunne jeg toerke meg i raevva med, her var det bare aa kjoepe ny. Den billetten maatte jeg selvsagt dekke selv.
Min erfaring er at SAS stort sett er behjelpelig med aa ombooke EBG ved slike situasjoner dersom det er plass, men der er ingen garanti.
Det kan jo kanskje vaere en ide av SAS aa heller ta et ombookingsgebyr paa innenlandsflygninger istedetfor aa flaa folk til skinnet i vanskelige situasjoner? Kanskje ta betalt en 500 lapp+ fare difference i gebyr istedetfor aa kalle eksisterende billett for verdiloes. Hadde man hatt samme regler som paa internasjonale billetter, hadde jeg maatet punge ut 800 spenn sitedetfor 2800.- Det hadde ihvertfall gitt mer revenue og hadde ikke gjort folk eitrende forbanna naar man gjoer en menneskelig feil en sjelden gang.
FlightDeck
31-10-2008, 21:00
Tommy, man kan nå booke om billetter på innenlands med SAS. Det koster 285 kr. pluss eventuell differanse opp til tilgjengelig prisnivå.
Skremmende at SK ikke tar betalt for overvekt.
Du har kanskje ikke møtt EB du....? :D
Tommy, man kan nå booke om billetter på innenlands med SAS. Det koster 285 kr. pluss eventuell differanse opp til tilgjengelig prisnivå.
Så fremt det er ledig happy-billetter ja :)
Molinari
31-10-2008, 23:29
Du har kanskje ikke møtt EB du....? :D
Har ikke møtt EB mer enn 25-30 ganger tenker jeg....... Trivelig kar!
Da burde du vite hvorfor ikke det ble betalt overvekt ... mannen kan selge frysere paa Nordpolen ... :lol:
Jeg er i utgangspunktet litt enig at SAS burde ta seg betalt - men her var det snakk om to kollegaer med fullprisbilletter og jeg er sikker på at SAS får mer enn nok igjen fordi de løste dette som de gjorde. At Norwegian ikke en gang ville vurdere å ta betalt for alt over 20 kilo er en annen sak... Kunne blitt penger i kassa av det - og jeg hadde faktisk blitt kjempefornøyd!
Lignende eksempler som dette er godt illustrert i Gordon Bethunes bok om Continental, "From Worst to First". Tidligere hadde CO ansatte vært nødt til å følge regelverket slavisk, men Bethune lot de ansatte starte å bruke sunn fornuft istedet. Man kan jo gjette hva som ga mest fornøyde kunder og mest penger i kassa
Selvsagt kan ikke SAS gjøre dette for alle, men en dyktig ansatt vet når han/hun bør si ja og når man bør si, til slikt
Tommy777
02-11-2008, 17:56
Så fremt det er ledig happy-billetter ja :)
Det er jo en hyggelig nyhet. Kan man ikke oppgradere happy billetter til flex? Det er jo ofte at happybilletter koster godt over 1000 lappen hver vei, da har ihvertfall denne billetten en verdi mot ny flex billett
man kan ikke oppgradere eller endre ruting (altså.. går billetten OSL-TOS så kan du ikke endre den til OSL-ALF) nei.
Molinari
02-11-2008, 19:06
Da burde du vite hvorfor ikke det ble betalt overvekt ... mannen kan selge frysere paa Nordpolen ... :lol:
Mmmmm og den som kan se for seg EB på Nordpolen bes ta ett skritt frem :o)
Tommy777
03-11-2008, 16:34
man kan ikke oppgradere eller endre ruting (altså.. går billetten OSL-TOS så kan du ikke endre den til OSL-ALF) nei.
Det er jo en haaploes maate aa gjoere det paa.. Poenget med aa kunne ombooke med gebyr er jo at den tidligere kjoepte billetten ikke skal vaere verdiloes. Og det skjer jo at man ikke har Happy billetter tilgjengelig paa avgangsdagen paa gode avgangstider. Da er man jo like langt