PDA

View Full Version : SK A340 tech i Stockholm


Tommy777
23-10-2008, 17:17
Yo!

Hoerte akkurat fra en SAS kompis at det staar en 340 i Stockholm med tech. PEK avgangen kansellert.

Noen som vet hva som feiler kjerra?

svetho
23-10-2008, 18:04
Yo!

Hoerte akkurat fra en SAS kompis at det staar en 340 i Stockholm med tech. PEK avgangen kansellert.

Noen som vet hva som feiler kjerra?

Main landing gear problems OYKBM...

sail4fun
23-10-2008, 18:09
-KBM , ingen ACARS bevegelser siden den landet på ARN 21.10 ser det ut som ?

Fluren
23-10-2008, 20:05
Godt den er på Arlanda da hvertfall.

Jeg har hørt en historie fra min farfar som var kaptein på en 767 fra SAS som hadde landing gear problems når den skulle lande på EWR, de kom seg ned etter å ha manuelt fått ut hjulene. Men SAS måtte sende tekniker fra Sverige som for å fikse problemet, tror flyet ble stående der i 4-5 dager eller noe slikt ;)

MD11
23-10-2008, 20:58
Hvordan er dispatch reliability på SAS's intercont flåte? De er jo i verdenstoppen sammen med AY når det gjelder utnytting av langdistanseflåten.

Bizflyer
23-10-2008, 21:04
Concorde skulle hjem med den i morgen, meldte han tidligere idag, så dette må de ha vært klar over en stund.

Concorde ble booket om til Air China hjem igjen!

BF:cool2

Utflyttet
23-10-2008, 21:36
Hvordan er dispatch reliability på SAS's intercont flåte? De er jo i verdenstoppen sammen med AY når det gjelder utnytting av langdistanseflåten.

Søk på noen tråder om vinter-programmene til SAS her på forumet så skal du finne svar. Skal ikke mer enn lett nysing til før det går veldig gale.

-A

CK
24-10-2008, 10:44
punktlighet og regularitet for SAS IC er på topp. Vi har htt problemer tidligere, men det er gjort en stor jobb med å bedre dette. Problemer får man selvsagt når man har et fly ute av drift - ikke mange (kanskje med unntak av Krabi Airlines??) som har råd til å ha en reservemaskin stående.

Utflyttet
24-10-2008, 12:21
punktlighet og regularitet for SAS IC er på topp. Vi har htt problemer tidligere, men det er gjort en stor jobb med å bedre dette. Problemer får man selvsagt når man har et fly ute av drift - ikke mange (kanskje med unntak av Krabi Airlines??) som har råd til å ha en reservemaskin stående.

Jeg sier ikke at dere skal ha det heller, men at de gangene noe utstyr går tech hos SAS IC så er skjema så stramt at effektene faktisk blir store til tider. Sånt skjer, men det som gjør det mer ille for SAS er a) liten flåte og b) høy utnytting.

-A

MD11
24-10-2008, 12:28
Det er nok en "billigere" formel enn slakk utnytting og mye bakketid for flyene.

DonRuud
24-10-2008, 12:33
. Sånt skjer, men det som gjør det mer ille for SAS er a) liten flåte og b) høy utnytting.

-A


Stor flåte og høy utnytting hadde vært det beste!;)

Concorde
24-10-2008, 13:11
Da er det mer troebbel i BJS. Min Air China flight ble ogsaa cancelled og naa er vi nesten 600 pax paa et hotell i byen som venter paa aa komme hjem. Siste nytt er at vi faar et fly kl 0700, men jeg skal pent be om aa faa fly LH siden dette selskapet sucks seriouselly!! Her er det lynsjestemning og fullstendig kaos.

CK
24-10-2008, 13:51
Ay caramba! Én ulykke kommer sjelden alene, Hans Jørgen! Men, hvorfor ikke fly Air China? Nytt flyselskap på listen!

Dag Johnsen
24-10-2008, 14:56
Heisann CK!

punktlighet og regularitet for SAS IC er på topp

Bare for morro skyld vet du hva "completion factor" er for SAS IC flaaten? Naar jeg ser paa B777-200 flaaten (20X) vaares har vi for eksempel 3 flight kanselleringer fra Oct 07 til Oct 08 som gir oss en 99.97% completion factor. Tror B767 flaaten ogsaa ligger paa dette nivaaet.

BTW! Noen som vet hva feilen er?

Dag

dc-8-63
24-10-2008, 16:06
En av aarsakene til at Air France ikke kjoepte flere A340 var at de ikke klarer aa komme opp paa samme "completion factor" nivaa som 777.

Tommy777
24-10-2008, 16:50
Heisann CK!



Bare for morro skyld vet du hva "completion factor" er for SAS IC flaaten? Naar jeg ser paa B777-200 flaaten (20X) vaares har vi for eksempel 3 flight kanselleringer fra Oct 07 til Oct 08 som gir oss en 99.97% completion factor. Tror B767 flaaten ogsaa ligger paa dette nivaaet.

BTW! Noen som vet hva feilen er?

Dag

Min gode venn i Houston kom meg i forkjoepet. Dette er tall jeg mer enn gjerne skulle likt aa se for SAS intercont. Er det noe SAS intercont ikke er kjent for er det aa ha god regularitet. In fact, har du et moete du MAA vaere i tide til, er det mange paa Flyertalk som velger bort SAS da man vet at det mye oftere er regularitetsproblemer enn andre flyselskaper som tar intercont mer serioest enn SAS. Og naar jeg sier serioest mener jeg at de har en flaate som er stoerre enn kun 11 maskiner. I tillegg har man lenge hatt problemer med RR paa 330, 340 vet vi jo alle som DC8ern sier er en maskin som har en lavere completion rate enn det f.eks. 777 har.

Og det har ikke med at man har en reservemaskin alltid staaende, det har med stoerrelsen paa flaaten aa gjoere, da har du mye mer aa gaa paa i slike situasjoner.

Naa vet vel ingen hva som er problemet i Stockholm, men man har jo sett flere eksempler paa at SAS intercont bruker mye lengre tid enn andre paa aa faa maskiner tilbake i tjeneste. Sist i fjor da de drev og sendte oljeprover frem og tilbake over atlanteren til RR istedetfor aa skifte motoren umiddelbart og heller ta dette med RR etterpaa. 5 dager sto maskinen paa EWR, hadde det vaert eksempelvis LH, hadde de umiddelbart sendt en motor over, skiftet denne slik at den kunne flydd 8 flighter mens SAS sto godt plassert paa EWR og paxen ble sendt over atlanteren med alle mulige selskaper og kom seg dit de skulle alt for sent. Jeg vet personlig om 11 kanselleringer i den perioden Dag henviser til rapporter paa forumer, tallet er garantert mye hoeyere.

Saa aa tute regularitet er paa topp hornet, CK, det blir i beste fall ledd av.

Dag Johnsen
25-10-2008, 12:44
Heisann!

Her ble det tyst gitt... :8:

Jeg har proevd aa soeke litt paa nettet, men kan ikke finne noen konkrete tall?

Litt "bonderegning" (Lier dialekt :)) saa kan man ta 365 dager X 2 daglige fligheter i snitt X 11 fly som gir deg 8030 avganger i ett aar. Har du for eksempel 10 kanselleringer vil det tilsi 0.12% av disse og du har da en completion factor paa 99.88%.

Fortsatt ingen som vet hva feilen var?

Dag

Tertit54
25-10-2008, 15:57
Ringvirkninger av KBM sine problemer ( og den høye utnyttelsesgraden av IC) slik at SK973 til BKK i dag blir utsatt til 0800/26oct og blir SK973D ca 200 pax er berørt av det.

LN-MOW
25-10-2008, 16:20
Fortsatt ingen som vet hva feilen var?

Dag

'Main Landing gear problems'

Tertit54
25-10-2008, 16:30
Ser nå at siste flt for denne maskinen var 21 oct(fra Beijing), så problemet må jo ha eksistert i noen dager !

sail4fun
25-10-2008, 16:34
Fransk understell....

Dag Johnsen
25-10-2008, 16:46
Heisann MOW!

Ja, jeg fikk dette med meg, men jeg lurte paa hva slag MLG problemer det var?

P.A. VIKING!

Ikke noe problemer med Messier-Dowty understell og vi faar jo disse paa B787... naar den endelig kommer... :p

Dag

BU662
25-10-2008, 17:18
Vel, LH sitt A340 reliability statistikk er ogsa ikke den allerbeste. Blant annet pga av dette:

http://myaviation.net/search/photo_search.php?id=01402647

Det tok en god del dager a fa dette reparert. Og dyr ble det jo...

Mens tilbake til tema.
SAS har en miniflate med 11 maskiner. Disse flyr fordelt pa 2 hubs, noe som ikke hjelper til gode dersom en fly gar tech.
Likevel har LH noen fordeler i forlik til SAS.
Alle flyene er knytted til stasjoner. Dvs en fly som opereres fra FRA vil ikke fly en return til MUC eller omvendt. Samtidlig har man stasjonert visse flyene bare i FRA og bare i MUC, som hjelper litt. Og ja, man har större antall, som gir litt mer pust for "jonglering". Mens mye spillerom er det ogsa ikke. Det blir bedre da alle A340-600 har samme kabin-config, mens for tida har man da visse restriksjoner hvilke flyene kan byttes og hvilke ikke

Etter de problemer som SAS hadde med landing gears av Q400s, er det bare forstaelig, at man ikke tar seg en sjanse og sjekker alt tredobbelt. Dette vil pavirke regularity enda verre. Mens en ny media-hype om sikkerheten er definitiv den verre valg.

Dag Johnsen
25-10-2008, 19:06
Heisann BU662!

Fint aa hoere fra deg!

Grunnen til at jeg lurer paa dette er at vi normalt ikke har mange problemer med widebody understell og jeg regner med at dette ikke har noen sammenheng med korrosjonsskadene de fant paa Q400 understellet.

De mest vanlige problemene med bogey beam type understell er at bremse enheten binder seg paa akslene og forhindrer bogey beamen aa rette seg opp foer gear retract. Du faar en bogey beam "tilt sensor" EICAS MSG og understellet kommer ikke opp.

Vi hadde ogsaa nylig en B767 brake overheat der akslene maatte inspiseres og det var antydning til varme skade paa TiCad belegget. Vi maatte bytte hele bogey beam assembly da det er umulig aa faa av akslene med den installert. Det var $300.000 kjappe fra Boeing AOG...:cry:

Anyway, interessant om noen kunne finne ut hva problemet er/var...:up:

Dag

TG923
26-10-2008, 23:53
Noen som har status på den syke maskinen i Stockholm - har den kommet seg på vingene?

LN-MOW
27-10-2008, 00:47
KBM er tilbake i trafikk og opererer nå SK993.

BSSW
27-10-2008, 01:18
Hvor lenge var den ute av drift?

LN-MOW
27-10-2008, 01:28
Siden den 21.

FlyHi
27-10-2008, 12:21
Nu synes jeg ikke generelt at SAS IC har nogen problemer med regularitet. Min kone flyver i kabinen på disse og ud af de seneste 22 langture hun har været på er den største forsinkelse på 20 min - det synes jeg absolut ikke man kan klage over. I langt de fleste tilfælde er de landet på tid og meget ofte før rutetid.

Jeg ved godt det ikke er en statistik der dækker alt, men max 20 min forsinkelse på 22 flyvninger er absolut flot.

LN-MEH
27-10-2008, 12:29
Fransk understell....

Froskelår!;) Men på et fly heter det jo understellslegg og ikke lår...

Concorde
27-10-2008, 13:18
Jeg fløy med KBM til BJS den 20/21. Kommer tilbake med en tripreport senere i kveld

Falcon
27-10-2008, 14:40
Gleder meg til å høre mer, Concorde... Maskinen ble tydeligvis pos'et hjem etter flighten din. (Det var ikke du som tuklet med noe, vel? ;) )

Concorde
27-10-2008, 14:43
AHA!!! Da kommer det kanskje en bedre og mer logisk forklaring av final approach da.

Tommy777
27-10-2008, 15:55
Nu synes jeg ikke generelt at SAS IC har nogen problemer med regularitet. Min kone flyver i kabinen på disse og ud af de seneste 22 langture hun har været på er den største forsinkelse på 20 min - det synes jeg absolut ikke man kan klage over. I langt de fleste tilfælde er de landet på tid og meget ofte før rutetid.

Jeg ved godt det ikke er en statistik der dækker alt, men max 20 min forsinkelse på 22 flyvninger er absolut flot.

Siden Airbus 340ene kom inn i flaata til SAS floey jeg SK943 minst en gang i maaneden fra CPH frem til hoesten 2006. Det skjedde relativt ofte at vi ble timesvis forsinket fordi vi trakk det korteste straadet i krigen om hvem som skulle faa prioritet naar det var noe gaernt / maskiner kom inn sent i den meget pressede kabalen SAS legger opp til daglig.

At det er fler kanselleringer enn det konkurrentene har, er jeg ganske sikker paa.

Som sagt tidligere, dataen finnes, hadde vaert artig aa se om antakelsene stemmer eller ikke

FlyHi
28-10-2008, 09:54
Der er ingen tvivl om at SAS har haft store problemer med on-time-performance på longhaul, men mit indtryk er helt klart at det er blevet meget bedre det seneste års tid. Som nævnt har vi ikke oplevet nogen problemer i meget lang tid - tværtimod er ankomsterne ofte før tid.

Men, ja - det kunne være fint at se tallene for det og hvis min vurdering med at tingene er blevet meget bedre på det seneste, så burde SAS vel være interesseret i at fortælle det ;-)

Falcon
28-10-2008, 10:01
Jeg har fløyet en del mellom CPH og BKK (og videre til KUL) i år. En eneste gang har jeg opplevd at vi ikke har gått på tid, men da var det en sen avgang fra CPH som skjøv på min avgang fra Suvarnabhumi med gudhjelpemeg fire timer midt på natten. Årsaken var hviletid for crewet, noe de faktisk ikke turte å fortelle på PAen... Snodig.