View Full Version : Forsvarets nye Herc
http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=167205
Testpilot Wayne Roberts har gjort det de norske Herculespilotene snart kommer til å gjøre. Han har fløyet Forsvarets nye kjempe
slutten av november kommer Frigg, Norges nye Hercules-fly, til Norge. Tre andre damer følger hakk i hæl.
Innen 2010 er alle de fire nye Hercules-flyene på plass i Norge. I tradisjonens tro får alle flyene norrøne navn. Selv om førstedamen fortsatt er i USA, er hun allerede på vingene.
– Jeg har fløyet Frigg, og det er et veldig bra fly, forteller testpilot Wayne Roberts, og bykser opp trappen til førstedamen.
Frigg har fått plass til venstre for en australsk C-130J, og hun er det eneste flyet på Lockheed Martin basen i Marietta, Georgia, som har fått sitt navn printet på kroppen. I tillegg er det printet Royal Norwegian Air Force. Frigg har absolutt fått smykket seg.
The Ticketor
13-11-2008, 14:41
Første er nå overlevert til FLO, skal komme til fedrelandet 25NOV:
Første fly i norske hender
Det første Hercules C-130J flyet er nå i norske hender. Forsvarets logistikkorganisasjon overtok i går flyet fra Lockheed Martin i USA.
Les resten her: http://www.mil.no/flo/start/aktuelt/article.jhtml?articleID=168262
ENGM RAMP
13-11-2008, 15:24
Steike, dette blir LITT av en overgang for gutta! De gamle Herc'ene var vel mere som en Lada å regne enn en Mercedes, mens disse blir jo virkelig en luftens Mercedes!
Det blir spennende å se når den kommer!
Dette flyet alene klarer vel like mange flytimer i 2009 som de gammle klarte tilsammen i 2007???
Kommer den til å fly rundt på de forskjellige flyplassene for å vise seg frem?
Tommy777
13-11-2008, 16:55
For en overgang. Regner med at folket har kameraene klare
Håper de tar en low-pass over de største byene også!
vil anta at det første store flyshowet i Norge vil være det naturlige første stedet å vise frem flyet til skattebetalerne. Hadde ikke vært dumt med Norgesturné men tipper det ville innebære byer med faste luftforsvarsinstallasjoner og flystasjoner
sail4fun
14-11-2008, 08:12
Presseinvitasjon: Dåpsseremoni 25. november, C-130J Hercules, Frigg
Luftforsvaret inviterer til dåpsseremoni av C-130J Hercules, Frigg, som er det første av i alt fire nye og høyteknologiske transportfly som Forsvaret tar i bruk. Flyene skal leveres i perioden 2008-2010.
Det er Forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen som selv skal døpe Frigg.
Regjeringen besluttet å gå til anskaffelse av nye transportfly i fjor.
- For å sikre at Norge disponerer egen transportflykapasitet både nasjonalt og internasjonalt er denne anskaffelsen meget viktig, og vi ser nå fram til å ta i mot det første flyet, sier Strøm-Erichsen.
Program:
11:40 Generalinspektøren for Luftforsvaret (GIL) ønsker velkommen
11:45 Formell overlevering ved sjef Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) og taler av Sjef FLO og GIL
12:00 Dåp av flyet ved Forsvarsministeren
12:10 Taler fra Lockheed Martin og amerikanske ambassade
12:30 Offisielt bilde, fotografering, intervju
12:45 Jomfrutur med nye Hercules C-130J
13:10 Overflygning Gardermoen flystasjon
14:10 Landing
Sted: Gardermoen flystasjon (militære)
Tid: Tirsdag 25. november
Oppmøte: Senest oppmøte i hovedport: Kl. 11:15
http://www.mil.no/start/aktuelt/pressemeldinger/article.jhtml?articleID=168268
1 time mellom overflygning og landing? Hva skal maskinen gjøre i mellomtiden?
sail4fun
14-11-2008, 09:15
Kan vi håpe på overflyvninger på Kjeller, Oslo, Rygge og Torp ?
1 time mellom overflygning og landing? Hva skal maskinen gjøre i mellomtiden?
Tja, den skal vel fly litt? Cirka en time kanskje?
Tja, den skal vel fly litt? Cirka en time kanskje?
Stått opp med feil bein først i dag?
Stått opp med feil bein først i dag?
Beklager, glemte den obligatoriske ^_^. Håper du ikke får varige men.
Har frigg ankommet osl enda? Ser at ofisiell dåp er i mårra, regner nesten med at hun alt har ankommet landet??
ENGM RAMP
24-11-2008, 11:11
Mener å ha hørt noe om at hun skal ankomme i natt jeg Petru.....Mulig jeg er på villspor, men tror det er i natt...
okei, takk skal du ha morten. Skal nok befinne meg på vollen i mårra, og håper så klart på at overflygninga er fra øst-vest ;-) det hadde blitt et sykt bilde
Så noe som kan ha vært en lang Herc ta av i mørket fra Dobbins da jeg kjørte forbi på vei hjem lørdag kveld ... kan det ha vært første etappe?
TigerBlack
24-11-2008, 20:31
Overflyvningen skal være ca kl 1400 ifølge kilder i Forsvaret.
Det skal flyes formasjon med C-130J + den siste av de "gamle" + 3 stk F-16.
Det er tatt værforbehold.
jeg kommer til å være på vollen fra kl 11 ca, Se etter en grå Nissan Primera (har fått ny blil)
Dette vil jeg ikke gå glipp av, tar med varme klær og kjører (rød excursion) en tur jeg også.
TK
reiser opp nå jeg.. hehe neida, men er nok der sånn omtrent samtidig med deg scanor :-) så da snakkes vi sikkert.