PDA

View Full Version : Estisk mot øst

Blubird
21-10-2008, 22:46
Har vurdert litt frem og tilbake hvorvidt jeg skulle skrible ned en rask report eller ei, tatt i betraktning at jeg ikke har knipset bilder og at det er relativt alminnelige flighter det dreier seg om. Kom i hvert fall frem til at jeg skriver litt, med formål å poengtere hvor gunstig Estonian kan være for de som reiser på weekendtur til Estland, og da først og fremst Tallinn. Kanskje noen til og med kan dra nytte av lesningen…

Selv har jeg stor sans for Baltikum og kulturen regionen byr på. Har litt problemer med å sette passende ord på det, men det er noe med folkene og livet der. Formålet med turen denne gang var kort og godt å ha det festlig, med mindre vekt på søvn.

Siden undertegnede og resten av reisefølget aldri eller sjeldent får tatt helt fri fra jobb, var ett av kriteriene å få mest mulig tid i Tallinn når vi først hadde fått skviset inn noen dager vekk fra kontoret. Skal man fly noenlunde fornuftig og tidseffektivt mellom Oslo og Tallinn, har man enkelt og greit to alternativer; Estonian Air eller Norwegian. Nå skulle det vise seg at Norwegian ikke er i nærheten av å kunne tilby det vi var ute etter; å ha føttene lengst mulig på estisk jord over en oval weekend. Valget ble enkelt. Ut med Estonian etter arbeid onsdag kveld, direkte til Ulemiste fra Gardermoen. Hjem med Estonian søndag kveld. Med andre ord kun 4 dager vekk fra kontoret, men 5 dager i Tallinn, om man ser litt stort på det.

OSL-TLL OV138 19:50 ES-ABD B737-5Q8

Helt tradisjonell og klassisk innsjekk i SAS-skranke, seter som ble reservert ved bestilling ble bekreftet. En onsdags kveld på Gardermoen byr jo ikke på mest trafikk, så security gikk smertefritt etter noen få minutters lett køgange. Foran i køen sto tilfeldigvis et annet forummedlem også, som skulle i en litt annen retning med Estonians stjernepartner SAS.

Det ble før boarding en matbit og en god pils på Kon-Tiki, med utsikt rett i snuta på maskinen vår. Forresten bør det nevnes at Estonian er flinke med utvendig renhold av flyene, rundt om i Europa har jeg vel aldri sett et av flyene deres skittent.

Vi var blant de siste om bord i en fullsatt og ryddig maskin, og tok plass bak forhenget ved nødutgang med eksellent beinplass, spesielt for meg uten noe sete foran. Etter å ha strukket beina helt ut kunne jeg nok fint fått plass til ytterligere 4-5 knyttnever foran føttene før jeg hadde dunket borti seteryggen foran. Slett ikke feil, selv på en ca. 1,5-times tur. Vi pushet på tid med utsikt til en rosenrød himmel i vest, og forlot asfalten på bane 01L 19:56.

Som hos konkurrenten på samme rute var det mat og drikke å få kjøpt, og det ble vel en runde med lys estisk pilsner på reisefølget. Mer eller mindre tørre sandwitcher og øvrig snack fristet ikke stort. For øvrig et smilende og hyggelig kabinpersonale, som besto utelukkende av den feminine arten.
Fine og rolige flygeforhold underveis, dog var det klink umulig å få med seg et eneste ord av hva som ble sagt fra cockpit, grunnet en god kombinasjon av klassisk snøvling, lavt volum på høyttalerne og overraskende ustødig engelsk.

Fortsatt skyfritt over Tallinn, og det ble en strak innflygning fra vest med visuell landing som innebar en nokså tight turn på finale. Landkjenning 3 minutter etter rutetid klokken 22:23 lokal, som skulle bli 1 time og 27 min i luften.

Piren på Ulemiste er som sikkert mange vet splitter ny, men har et retro-preg som hinter til at den er eldre. For øvrig oversiktlig og ryddig. I følge websidene til Tallinn Airport ble terminalen offisielt innviet kun få dager før vår ankomst.

TLL-ARN OV125 19:00 ES-ABD B737-5Q8

Dags for retur altså, etter en innholdsrik weekend. De oppmerksomme har kanskje allerede lagt merke til to ting; at vi skulle nedom Arlanda på vei hjem, og dét i eksakt samme maskin som på utreise. Litt tungvindt på en så kort tur vil noen kanskje si, og jeg er helt enig. Dog ble det nå en gang slik.

Det ble ganske raskt klart for oss at det var en aldri så liten okkupasjon av nordmenn på Ulemiste denne kvelden, vi fant senere ut at grovt regnet 90% av pax’en på TLL-ARN skulle videre til OSL, som oss. Dette i tillegg til at det gikk en fullsatt direkteflight med Estonian til Gardermoen 25 minutter før vår til Stockholm. Faktisk litt overraskende synes nå jeg.

Fortsatt bak forhenget og med dårligere beinplass enn på utreise, men heldigvis god utsikt for min egen del. Usikker på eksakt hvilken pitch Estonian har i sine ’500-maskiner, men mine lange legger hadde det faktisk ikke fullt så ukomfortabelt som jeg fryktet. Knyttneven ble dog erstattet med håndflaten, og fikk ikke bestått.

Takeoff etter noen minutters venting på en Saab 340 fra Estonian Regional, og vi var airborne 19:14, snaue kvarteret etter oppsatt avgangstid. Det blåste friskt fra vest denne kvelden, og sjeldent har jeg vært med på mer hissig og bratt utklatring med en 737.

Mellom TLL og ARN skulle det være noe sånt som omtrentlige 210 nautiske mil i luftlinje, noe som betyr få minutter på cruise. Landing ett minutt over planlag klokken 19:01 fra øst på en eller annen bane på Arlanda, altså 13 minutter før vi tok av om man ser vekk fra lokale tidsforskjeller.

Vår forbindelse videre med SAS til Gardermoen hadde oppsatt rutetid klokken 20:35 fra gate 10 A ytterst på piren, og ingen forsinkelser notert. Nok en gris ventet på oss, denne gang av nyere generasjon i ’700-serien.

ARN-OSL SK893 20:35 LN-RPJ B737-783

Tja, her er det vel ikke annet å si enn at man som alltid merker når man har kommet om bord hos SAS – i positiv forstand. Vil tippe noen-og-nitti prosent fullsatt, dog ble reisefølget splittet over flere rader og ikke plassert på forhåndsvalgte seter, noe som trekker litt ned.

En befrielse å omsider høre meget tydelig hva som ble sagt fra cockpit, og ikke minst en engasjert kar i venstresetet som kunne melde om underbemanning i Røyken og slot-tider. Fryktet umiddelbart det verste, men vi var i luften kun 9 minutter etter planlagt avgang. 51 minutter senere var vi på bane 19L og parkerte ved gate etter en noget hurtig taksing.

For å dra noen konklusjoner avslutningsvis bør det sies at Estonian tilbyr rutetider som ikke kunne vært mer skreddersydd for en langweekend i Tallinn. Utreise på kveldstid minimerer jobbmessig fravær og man våkner opplagt(?) til å få med seg en hel dag påfølgende morgen. Retur søndag kveld er også tidsmessig gunstig for oppholdet, og bør selvsagt gjøres direkte til OSL selv om det ikke var meg i mot med en ekstra landing og takeoff via ARN.

Estonian kan med fordel utdype sitt produkt rent merkevaremessig, og gjerne sprite opp om bord-menyen noget. Her ligger vel Norwegian noe foran. Sistnevnte ble som tidligere nevnt raskt utelukket for en weekend, da utreise torsdag ettermiddag og retur søndag formiddag langt fra legger til rette for å få mest ut av oppholdet.

Prismessig kom Estonian og Norwegian relativt likt ut da turen ble booket en måneds tid før avreise. Tidtabell avgjorde altså valget for denne turen.

Someone
21-10-2008, 22:58
Flott rapport og hyggelig du gadd skrive den. Enig at Baltikum er et bra sted å dra for slike turer:colgate:

Var de ferdige med bagasjehallen og hele terminalen på TLL nå, så broene på begge sider av piren kunne brukes? Da jeg var der i sommer var det fortsatt endel byggeaktivitet der.

som skulle i en litt annen retning med Estonians stjernepartner SAS.

Og siden det er tirsdag så får man feire det med litt flisespikking^_^ Estonian er ikke med i Star Alliance, av diverse SAS-barn og "ste-barn" er det kun Spanair og Blue1 (regional member) som er stjernekrigere. Estonian er som Widerøe og AirBaltic kun Eurobonus partnere

Blubird
21-10-2008, 23:09
Takker for god tilbakemelding. Av det vi fikk kjennskap med av pirer og terminalbygg var det ingen som var uferdige eller under konstruksjon, så byggingen er nok avsluttet siden du var der i sommer.

Er forsåvidt klar over manglende Star-medlemskap, hensikten var å peke på Estonians partnerskap med SAS, som igjen er medlem av alliansen. :)

Discus
22-10-2008, 16:57
Takk for skriveriene - greit å få med lokalturer i nærområdet og ikke bare eksotiske saker her på forumet, det gir gode innspill til mulige weekend-turer.

FlightDeck
22-10-2008, 23:38
Takk for fin rapport. Estonian er det eneste fornuftige valget mellom Oslo og Tallinn. Norwegian har en elendig tidtabell på denne ruten, til tross for at det nå er mulig å reise via Stockholm på interline. Ellers er jeg helt enig i at Baltikum er flott!