PDA

View Full Version : A319 versus 737-700 og 737-200


SQ 777
20-10-2008, 21:08
Om en uke eller to kommer jeg med både tripreports og omfattende reiserappporter Peru...

Men siden tripreporten er fra CUZ lurer jeg på om noen kan hjelpe meg
med et noe komplisert spørsmål...... Kommer tilbake til grunnen senere.

Hvor lang take-off distanse ( ca) trenger disse tre flytypene på en flyplass 3.300 m over havet, temp 20 C, null vind, 100 % load og skal ha airborne-time ca. 1 time med reserver etter gjeldende regler ??

Har en følelse at dette er noe Brendas kan ???:rolleyes:

En årsak til spørsmålet er at inntil noen få år siden var det kun flyginger morgen og ettermiddag med 737-200 grunnet varmen midt på dagen. I dag
flyr LAN skytteltrafikk hele dagen med A319/318. I spørsmålet ligger selvfølgelig om 737-700 kan matche dette. Pr. i dag flys ikke 737-700 på CUZ..

Dag Viking
20-10-2008, 21:24
73G både matcher og overgår 319 når det gjelder TO performance.
Hvis du er ute etter spesifikk banelengde for ulike vekter og temperaturer så kan du lete litt på siden til Boeing. Tror ikke Airbus har de samme grafene tilgjengelige på nett.

Kan vel si at 73G trenger ca 4700 ft, ISA+15C, 6000ft PA og en TOW på 55 tonn.
En 732 trenger ca 7500ft, ISA+15C, 6000ft PA og en TOW på 44 tonn

SQ 777
20-10-2008, 21:42
Topp, men 737G mot 732, litt relativt. Tenker på altitude....... :question:

brendas
22-10-2008, 23:34
Har en følelse at dette er noe Brendas kan ???
Jeg sitter nok ikke på software for å beregne denne typen ting, så det blir bare (gu)es(s)timates for min del.

Hvor lang take-off distanse ( ca) trenger disse tre flytypene på en flyplass 3.300 m over havet, temp 20 C, null vind, 100 % load og skal ha airborne-time ca. 1 time med reserver etter gjeldende regler ??
Det vil også komme litt an på hva 100% load er (altså avhengig av antallet pax maskinen kan ta,) og ting som lufttrykk, thrust setting og flap setting.
Men, en takeoff distance et sted rett i overkant av 6500ft vil jeg anslå for både A319 og 73G. Med en 732 snakker vi nok om ~8500ft.

En årsak til spørsmålet er at inntil noen få år siden var det kun flyginger morgen og ettermiddag med 737-200 grunnet varmen midt på dagen.
Ikke bare varmt, vi snakker om ca 3300meter over havet i tillegg :drunk:

I dag flyr LAN skytteltrafikk hele dagen med A319/318. I spørsmålet ligger selvfølgelig om 737-700 kan matche dette.
Det skal ikke være mye som skiller dem.

Tror ikke Airbus har de samme grafene tilgjengelige på nett.
Joda, men som med diverse annen info er ikke Airbus like flinke til å gjøre det tilgjengelig :( En finner dette her: http://www.content.airbusworld.com/SITES/Technical_Data/html/800x600_AC_main.html

Dag Viking
22-10-2008, 23:36
Ah, my bad. Jeg har ikke regnet med 100% load, jeg la til grunn ca 80% LF med dertil typisk ZFW.

Med linkene til Brendas ser det ut til at A319 bruker knapt 4500ft.