View Full Version : 2 Nye ruter til Torp?
Bll spotter
20-10-2008, 20:39
Iflg. nogle tyske sider og pprune, er der yderligere 2 nye ruter på vej til Torp med FR, det drejer sig om Alghero og Bologna.
Helt topp hvis Bologna. Lenge siden jeg var på Torp. Får jeg den for kr. 1 inkl alle avgifter drar vi til Torp neste år........
PS: Kanskje EB blir med ??
Er det kun til Torp ? Får vel håpe at disse destinasjonene også kan nåes fra Torp !
Hvilke kriterier har Ryanair for å opprette base ? Det er vel snart på tide her ??
Bll spotter
20-10-2008, 21:18
Er det kun til Torp ? Får vel håpe at disse destinasjonene også kan nåes fra Torp !
Hvilke kriterier har Ryanair for å opprette base ? Det er vel snart på tide her ??
Det ser ud til at der er andre steder de satser mere, specielt Spanien og Italien har de rimeligt travlt i øjeblikket med nye ruter og specielt mange indenrigs.
Fra http://www.theairdb.com/news/2008-10-20-ryanair.html
New Routes
New:Alghero, Fertilia (AHO) to Paris, Beauvais-Tille (BVA)
New:Alghero, Fertilia (AHO) to Brussels, Charleroi Brussels South (CRL)
New:Alghero, Fertilia (AHO) to Genova, Cristoforo Colombo (GOA)
New:Alghero, Fertilia (AHO) to Oslo, Sandefjord (TRF)
New:Alghero, Fertilia (AHO) to Treviso (TSF)
New:Bologna, Guglielmo Marconi (BLQ) to Paris, Beauvais-Tille (BVA)
New:Bologna, Guglielmo Marconi (BLQ) to Dusseldorf, Weeze (NRN)
New:Bologna, Guglielmo Marconi (BLQ) to Oslo, Sandefjord (TRF)
New:Cagliari, Elmas (CAG) to Rome, Ciampino (CIA)
New:Cagliari, Elmas (CAG) to Brussels, Charleroi Brussels South (CRL)
New:Cagliari, Elmas (CAG) to Cuneo, Levaldigi (CUF)
New:Cagliari, Elmas (CAG) to Edinburgh, Turnhouse (EDI)
New:Cagliari, Elmas (CAG) to Karlsruhe/Baden Baden, Soellingen (FKB)
New:Cagliari, Elmas (CAG) to Genova, Cristoforo Colombo (GOA)
New:Cagliari, Elmas (CAG) to Manchester (MAN)
New:Cagliari, Elmas (CAG) to Marseille, Provence (MRS)
New:Cagliari, Elmas (CAG) to Dusseldorf, Weeze (NRN)
New:Cagliari, Elmas (CAG) to Sevilla, San Pablo (SVQ)
New:Cagliari, Elmas (CAG) to Trieste, Ronchi Dei Legionari (TRS)
New:Cagliari, Elmas (CAG) to Treviso (TSF)
New:Cagliari, Elmas (CAG) to Verona, Brescia Montichiari (VBS)
New:Rome, Ciampino (CIA) to Trapani, Birgi (TPS)
Hvilke kriterier har Ryanair for å opprette base ?
Kostnader....derfor er det ikke noe FR base på TRF. Norsk arbeidskraft er for dyr!
Bll spotter
20-10-2008, 22:06
Kostnader....derfor er det ikke noe FR base på TRF. Norsk arbeidskraft er for dyr!
Det er vel ikke meget dyre end svensk? Der er stor base i Skavsta.
Det er vel ikke meget dyre end svensk? Der er stor base i Skavsta.
La meg si det sånn. Det er en grunn til at det er 50% sjanse for å bli servert av en svenske hvis man går ut i Oslo. Det samme gjelder klesbutikker også.
Svensk arbeidskraft er merkbart billigere enn både norsk og dansk
Og hvis en setter beina innenfor OSL, så er sjansen nærmere 80% for at det er svensker en treffer på der!
Det er vel ikke meget dyre end svensk? Der er stor base i Skavsta.
Norge ligger langt over Sverige i gjennomsnittslønn. Sammenligner man Oslo med Stockholm, så er lønningene i gjennomsnitt 30% høyere i Norge.
Nordmenn gasser også forbi Danskene i forhold til netto lønninger og det faktum at vi har færrest arbeidstimer pr måned en Danskene.
Derfor har vi de høyeste lønningene i Norge.
http://www.dn.no/privatokonomi/article1359310.ece?jgo=dne&WT.svl=sistenyheter
So O'Leary klør nok neppe så veldig etter å etablere en base på Torp ;)
oyvind-t
21-10-2008, 10:33
Tror ikke dyr norsk arbeidskraft er hovedgrunnen. For man kan også ta litt høyere bilettpriser i norge, som kompangserer for dette. Men tror at Torp sine åpningstider, Norske fagforeninger, Norsk forbrukerombud, er større grunner.Markedet er ikke stort nok til at RYR gidder og ta opp kampen. De fyller jo flyene ved å fly inn fra andre baser også.
litt-amatør
21-10-2008, 11:05
Jeg tror neppe man kommer utenom at en viktig grunn er at kostnadene i Norge er betydelig høyere enn i Sverige. I tillegg er som nevnt ikke trafikkgrunnlaget stort nok til base. Egentlig skjønner jeg heller ikke hvorfor det er så viktig med base der.
I tillegg er som nevnt ikke trafikkgrunnlaget stort nok til base.
Og grunnlaget ditt for å si noe sånt er???
Da anbefaler jeg deg å ta en tur til torp for å se med egne øyne hvor mange som reiser med FR... Belegget er vel på noe sånt som mellom 70-80%(veldig ofte mer) stort sett konstant...
litt-amatør
21-10-2008, 11:25
Og grunnlaget ditt for å si noe sånt er???
Da anbefaler jeg deg å ta en tur til torp for å se med egne øyne hvor mange som reiser med FR... Belegget er vel på noe sånt som mellom 70-80%(veldig ofte mer) stort sett konstant...
Det var ikke sånn jeg mente.:)
Veldig bra hvis det går bra for FR på Torp. Det mener jeg virkelig. Men Skavsta har langt flere ruter enn Torp, og det er nå en gang slik at Stockholmsområdet er større enn nærområdet rundt Torp (også om vi regner med deler av Oslo). Og: Sverige har ikke en tilsvarende markedsaktør som Norwegian som tar veldig veldig mye av lavprismarkedet. Det er nok den aller viktigste grunnen.
Da er det bekreftet:
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2724773.ece
Bizflyer
21-10-2008, 12:57
Kan det virkelig være grunnlag for en rute fra Torp til Sardinia? Gjelder dette kun for sommersesongen neste år, og 2 ganger i uka?
Finner det litt merkelig at FR ikke starter ruter fra Torp til flere steder i Tyskland og Spania.
BF:cool2
litt-amatør
21-10-2008, 13:13
Kan det virkelig være grunnlag for en rute fra Torp til Sardinia? Gjelder dette kun for sommersesongen neste år, og 2 ganger i uka?
Finner det litt merkelig at FR ikke starter ruter fra Torp til flere steder i Tyskland og Spania.
BF:cool2
Vet ikke om markedet er til stede i Tyskalnd, men merkelig at de ikke satser mer på Spania. Et par ganger i uken mars-oktober til ALC og AGP hadde klart blitt suksess. Tror jeg.:)