PDA

View Full Version : OSL - FRA - AGP og tilbake igjen


ENGML4
20-10-2008, 20:28
Jeg har lest på forumet en stund, men dette er min første post. Jeg synes det er artig å lese tripreports, og tenkte jeg skulle prøve meg med en selv. Kameraet klarte jeg selvfølgelig å glemme igjen hjemme, så det er dessverre ingen bilder.


Årets guttetur/høstferie ble lagt til Marbella-området på Costa del Sol. Vi var en gjeng på fem gutter som skulle reise, og ettersom de andre hadde fått med seg at jeg er en del mer interessert i fly og slikt enn hva de er, fikk jeg i oppdrag å sjekke ut priser og reiseruter.

Ren automatikk førte meg til www.sas.no, men jeg fant fort ut at SAS ikke hadde avgang til Malaga på søndager. Da resten av reisefølget hadde sterke ønsker om å fly direkte, var Sterling neste selskap som ble sjekket ut. Jeg har tidligere hatt to forholdsvis trange opplevelser med Sterling, og ba en stille bønn for meg selv om at det ikke var avganger denne dagen eller at prisen ble for høy i forhold til hva vi hadde tenkt oss, og jeg hadde tydeligvis goodwill hos de høyere makter. Sterling ville ha, tatt fritt fra hukommelsen, rundt 4500,- tur/retur.

Etter å ha konferert med resten av gjengen fikk jeg godkjennelse til å sjekke opp alternativer med mellomlanding. Wideroe.no ble konsultert, og Lufthansa kom nest best ut, kun slått av SK/JK med mellomlanding i København og Barcelona (hvilket var uaktuelt for vårt vedkommende). Litt over 3000,- ville våre tyske venner ha for denne turen, og bestillingen ble gjort like etterpå.


5. oktober 2008 10.35
LH 3131
Oslo – Frankfurt
Boeing 737-500

Jeg hadde store planer om å sjekke inn på Internett dagen før, men til min overraskelse fikk jeg kun opp strekningen FRA – AGP da jeg forsøkte dette. Jeg ringte Lufthansas servicetelefon i Norge, og snakket med Niklas. Han kunne fortelle meg at innsjekk på Internett ikke var mulig på flighter fra Oslo (noen som vet hvorfor?).

Vi ankom OSL i god tid, rundt 08.50. Køer var ikke-eksisterende, og i løpet av et kvarter hadde vi sjekket inn, vært utenfor og tatt en røyk samt passert mine kolleger sikkerhetskontrollen. Bagene ble sjekket inn helt til AGP, men boarding pass for FRA – AGP måtte hentes i FRA. LH 3131 skulle gå fra gate 43, og Pizza Hut/Upper Crust – alt etter hva man har lyst på til frokost – er da et meget passende ventested.

En Boeing 737-500 kom etter hvert til gate, og jeg ble sittende å se på passasjerer gå av, Sodexho gjøre sitt, bagasje bli lastet på og mat levert. Boarding gikk greit, og ikke lenge etter satt jeg i sete 16A med DN og Aftenposten trygt plasser i lommen foran meg. Beinplassen var god nok for mitt vedkommende, men så rager jeg da heller ikke høyere enn 176 centimeter over havet…

Vi taxet mot rullebanen mens flyvertinnene gjorde sin sikkerhetsdemonstrasjon, og uten videre nøling var det klampen i bånn med kurs sydover. Så fort setebelte-lampene slukket var det klart for en liten snack. Baguett med ost eller skinke akkompagnert av en musli-bar stod på menyen. Helt greit, men ikke den store kulinariske opplevelsen.

Skippern kom på høyttaleren omtrent halvveis med informasjon om kurs, hvor høyt vi fløy samt at det kunne bli en ”bumpy ride” på vei mot FRA. Det ble ganske bumpy jo nærmere FRA vi kom, jeg registrerte flere rundt meg som virket ganske så bekymret. Flyvertinnene gikk opp og ned midtgangen helt til de fikk beskjed om å gjøre seg klar for landing, så jeg tok det som et tegn på at det antakeligvis ikke var så fryktelig ille allikevel.

Etter en noe vinglete approach, hvis man kan si det, traff vi rullebanen i Frankfurt ganske hardt første gangen, noe mykere neste gang hjulene tok bakken. Vi ble parkert på fjernpark, og busset inn til terminalen. Jeg tittet på store fly på alle kanter rundt meg, dette var jo noe helt annet en hva man er vant til fra OSL.

Jeg er kjent for å være ute i god tid, og var på forhånd noe bekymret for en drøy times connection i Frankfurt, men det var ingen grunner til å bekymre seg. Vi hadde landet litt før rutetid, og det gikk veldig greit å finne frem til neste gate, selv om vi måtte gå ned noen trapper til en forholdsvis lang underjordisk tunnel.

Noe som skulle vise seg å ta mye lengre tid var å skaffe boardingkort til neste flight. Som ”reiseleder” gikk jeg til den første transfer-skranken jeg fant. Der fikk jeg beskjed om å henvende meg i gaten, A19 tror jeg det var, boardingkort ville bli skrevet ut der. Damen i gaten hadde nok ikke sin beste dag på jobb, jeg fikk følelsen av at jeg forstyrret henne noe voldsomt da jeg, etter å ha stått ved skranken i noen minutter uten å oppnå kontakt, spurte om hun kunne være behjelpelig med å skrive ut boardingkort. Hun sukket oppgikk og spurte etter passene våre. Prosessen med å skrive ut disse kortene gikk sakte, jeg tror ikke jeg tar mye feil om jeg anslår at det tok 15 – 20 minutter. Innen jeg hadde fått boardingkort for hele reisefølget hadde det dannet seg en kø på 10-15 personer bak meg.


5. oktober 2008 13.55
LH 4518
Frankfurt – Malaga
Airbus 321

Damen i gaten hadde spredt reisefølget rundt omkring i hele flyet. Om dette var fordi jeg forstyrret henne så voldsomt eller at det rett og slett ikke var ledige plasser samlet, vites ei.
Jeg hadde uansett blitt tildelt 26D, og var i grunnen fornøyd med at jeg slapp midtsete. Jeg havnet ved siden av et tysk ektepar som også skulle oppsøke litt sol og varme. De var ikke videre stødige i engelsk, men litt av tysken fra skolen sitter fortsatt igjen, og vi snakket da litt underveis.

Vi pushet omtrent på tiden, men hadde litt kø foran oss. Etter litt ventetid var vi på vei mot AGP. Ut fra hva jeg klarte å oppfatte gjennom barnegråt og motordur fløy vi over Zurich, Marseille, Barcelona og Valencia, men jeg fikk ikke sett så mye annet enn blå himmel fra mitt midtgangsete.

Også på denne flighten fikk vi mat. Kylling med ris i en eller annen sursøt saus ble servert. Det smakte ganske så godt, synes nå jeg. Selvfølgelig klarte jeg å søle saus på min hvite genser allerede på min første bit. Sursøt sausflekk synes meget godt på hvit bakgrunn, og jeg følte meg i grunnen ganske dum der jeg satt med denne forholdsvis store flekken.

Etter maten strakk jeg beina ut under setet foran, satte i gang iPod-en og lente meg godt tilbake. Våknet av at en flyvertinne ba meg skru av ”ze electronische equipment”, og ikke lenge etter traff vi Malaga. Landingen denne gangen var heller ikke fløyelsmyk. Det er mulig det er jeg som er litt kresen når det kommer til landinger, men jeg er glad jeg satt fastspent i hvert fall.

Vi ankom bagasjehallen og gikk til båndet som var oppgitt for vår flight. Etter en stund med venting begynte det å komme bagasje, men ingen av bagene til vårt reisefølge dukket opp. Jeg var på nippet til å etterlyse bagasjen vår da jeg fikk se min koffert gå rundt og rundt på båndet ved siden av sammen med bagasje fra en Madrid-flight. Ikke akkurat hvor jeg hadde forventet å finne min bagasje, men den kom da i hvert fall frem…

ENGML4
20-10-2008, 20:29
13. oktober 2008 kl 17.40
LH 4519
Malaga – Frankfurt
Airbus 321

Let the fun begin!

Etter en deilig, men kanskje ikke veldig avslappende ferie (bra uteliv i Marbella og Puerto Banus…) var det på tide å sette kursen hjemover. Leiebilen ble levert, og oppgaven med å lokalisere innsjekk var i gang. Et kjapt blikk opp på tavlene tok umiddelbart bort mitt gode humør. ”Delayed 18.40” lyste mot meg, og jeg ante med en gang at vår forbindelse på 1 time og 15 minutter i Frankfurt ville ryke.

Etter først å ha stått en god halvtime i kø, kom vi frem til skranken. Mannen bak mente det ville være gode muligheter for å komme hjem til Oslo denne kvelden, det var visstnok problemer i Frankfurt som hadde skylden for forsinkelsen, og alle fly var forsinket derfra denne kvelden. Et nytt håp ble tent, og vi gikk på Burger King for å slå i hjel litt av ventetiden, som nå var på rundt 2,5 timer.

Etter et lite minneverdig måltid passerte vi sikkerhetskontrollen rundt 17.00. Noen av oss ville ha tid til å shoppe og sjekke ut flyplassens fasiliteter. Jeg følte ingen behov for å gjøre unna handlingen i Malaga, og fant meg en Häagen-Dazs-kiosk, hvor jeg bestilte en stor porsjon belgisk sjokolade-iskrem. Kan så absolutt anbefales!

En annen flott ting med flyplassen i Malaga er røykerommet helt i enden, med utsikt mot rullebanen. Jeg hadde orkesterplass til alt som skjedde, samtidig som jeg fikk tilfredsstilt mitt nikotinbehov.

Lufthansa kom inn litt over 18.00, og alt så ut til å skulle gå etter den nye avgangstiden. Jeg gikk mot gate B20 hvor jeg fant resten av reisefølget, samt en lang kø. Ingen grunn til å stå i den køen så lenge det ikke blinket ”boarding” fra skjermene, og ikke lenge etter kom det beskjed om at det hadde oppstått en ytterligere forsinkelse grunnet tekniske problemer.

Fra røykerommet ser man rett ned på gate B20, og veien var ikke lang tilbake til orkesterplassen. Der kunne jeg observere kapteinen og to andre i gul vest som stod og tittet opp i hjulbrønnen til nesehjulet. Litt etter kom en kar trillende med en slags tralle de kunne stå på så de kom høyt nok opp.

Klokken tikket i vei, og passerte 18.40. Rundt 19.15 kom beskjeden om at feilen var fikset og det var klart for boarding. Vi var blant de første til å gå om bord, og ble hilst velkommen av strålende blide flyvertinner. Det var en del snakk blant passasjerene om hva som var feil, og om det virkelig var fikset. En i reisefølget er ikke veldig glad i å fly, og mente det hadde vært en mye bedre ide å leie en bil i Malaga for å kjøre hjem til Oslo, noe han heldigvis ikke fikk støtte for blant resten…

Fra sete 30A hadde jeg god oversikt over hva som skjedde utenfor, og jeg oppdaget en brannbil som kom mot oss, og ble stående rett ved. Den fulgte etter oss da vi pushet og taxet mot rullebanen. Da jeg gjorde min mindre flyglade venn oppmerksom på dette var han overbevist om at vi kom til å falle ned et eller annet sted underveis.

Vi ble stående ved gate en liten stund etter at boarding var ferdig, vi hadde mistet slot-tiden vår, og måtte vente rundt 20 minutter på en ny. Til slutt var det vår tur, og vi var i luften rundt kl 20, nesten 2,5 time forsinket. Jeg hadde overhodet ingen forhåpninger om at vi skulle rekke flyet videre til Oslo, beregnet ankomsttid FRA var en halvtime etter avgangstid for flyet videre.

Etter hvert kom matserveringen i gang, også denne gangen stod det kylling på menyen. Denne gangen fulgt av poteter, en liten dæsj grønnsaksblanding og en slags saus. Det hele smakte egentlig ganske lite. Jeg ba pent om øl til maten, og en duggfrisk flaske ble servert. Meget velsmakende! Flaske nummer to smakte også like godt.

Resten av flyturen var jeg halvveis i drømmeland med avslappende musikk på øret. Å falle i søvn var ikke så lett, og det var to grunner til det. Turbulens var grunn nummer en. Det ristet en god del på vei mot Frankfurt, og denne turbulensen utløste grunn nummer to, min venn i 30C. Han var ganske sikker i sin sak på at dette ikke ville gå bra, og jeg brukte en del til på å fortelle han at vi med den aller største sannsynlighet ville lande trygt og at alle ville komme fra det uten en skramme.

Etter landing fikk vi beskjed om at alle som i utgangspunktet skulle videre hadde mistet sine forbindelser, og at representanter for Lufthansa ville møte oss ved gaten med informasjon om hvilke flighter vi hadde blitt booket om til, og hvordan vi skulle gå frem for å få hotellrekvisisjon etc.

Da vi gikk i land kunne en hyggelig mann opplyse om at vi var booket om til LH 3132 kl. 10.55 neste dag, og at vi skulle kontakte et servicesenter for overnatting. Vi fant veien til bagasjehallen, hvor nok en hyggelig og hjelpsom mann informerte oss om at bagasjen var rutet om til LH 3132. Han utstyrte oss også med disse nødmappene med toalettartikler samt en t-skjorte.

Ferden videre gikk ut gjennom tollen og opp til avgangsnivå. Her ventet, unnskyld uttrykket, køen fra helvete. Vi var tydeligvis ikke de eneste som måtte overnatte i Frankfurt. Vi stilte oss bakerst i køen, forberedt på lang ventetid. Out of nowhere kommer en dame i Lufthansa-uniform og spør om vi trenger hotell- og taxirekvisisjon. Jeg svarer ja, og hun geleider oss over til business-innsjekk hvor det er tre ledige kundebehandlere. Disse tre damene har tydeligvis gjort dette en gang eller to før, det går fort å få de nødvendige papirene. Boardingkort for neste dag får vi også. De beklaget virkelig at ikke alle fem fikk plass på samme hotell, tre av oss endte på Holiday Inn Nord mens to andre bodde på et hotell mye nærmere flyplassen. Husker ikke helt navnet, men det begynte på S…

Günther taxisjåfør kjørte oss de ti minuttene eller så det tok til Holiday Inn Nord, og der ventet nok en kø. Denne gikk langt utenfor inngangsdøren, men flinke folk i resepsjonen gjorde at det ikke tok mer enn et kvarters tid å få sjekket inn. Buffet hadde de også klar, selv om klokken begynte å nærme seg 01.00.


14. oktober 2008 kl 10.55
LH 3132
Frankfurt – Oslo
Airbus 320

Vekkingen kom som bestilt kl 08, og etter nødvendige tiltak for å gjøre seg presentabel var det på tide med frokost. Taxi kl 09 fra hotellet, alt for tidlig etter min mening – men noen følte for å shoppe også her...

Sikkerhetskontrollen gikk fint etter å ha fjernet belte og sko, og klokken var ikke mer enn 09.25. Altså 1,5 time uten noe særlig å ta seg til. Jeg satte meg ved et vindu for å titte litt på fly, og mottok en god porsjon godlynt mobbing for dette. Tidligere på turen hadde min flyinteresse også vært gjenstand for denne typen mobbing.

Et gjenglemt eksemplar av Financial Times ble lest fra perm til perm, hvilket fikk tiden til å gå, og før jeg visste ordet av det var det på tide med boarding.

Jeg tok plass i sete 16F, med en hyggelig norsk sjømann på vei hjem fra Houston i 16D. Midtsetet var ledig, det var på langt nær fullt om bord. De eneste stedene jeg observerte midtseter i bruk var det småbarnsfamilier.

Etter take off bladde jeg litt i Dagens Næringsliv, men trettheten tok overhånd. Lysten på Lufthansas sandwich var ikke så veldig stor, så jeg fant en god stilling i setet og våknet ikke før jeg ble vekket av en flyvertinne som ville forsikre seg om at jeg var fastspent og klar for landing.

Landingen var lite begivenhetsrik, og vi parkerte på gate 48 omtrent på rutetid, tror jeg. En lang spasertur nedover mesaninen endte opp i taxfree hvor en flaske Dalwhinnie 15 ble innkjøpt.

Bagasjen lot vente på seg, den hadde fortsatt ikke dukket opp da det stod ”last bag on belt” ved siden av vårt flightnummer. Jeg gikk bort til SGS-skranken for å etterlyse bagasjen mens de andre ventet for å se om den tilfeldigvis dukket opp. Det hadde nettopp blitt min tur, og damen bak skranken var i gang med å skrive rapport da en av mine kompiser kom løpende med gode nyheter. Bagasjen vår hadde kommet ut sammen med bagasje fra Warsawa, av en eller annen grunn.

Alt i alt er jeg meget godt fornøyd med tjenesten Lufthansa leverte på denne turen. Når uhellet først var ute og vi mistet connection synes jeg det hele ble håndtert på en måte jeg var godt fornøyd med. Jeg vil absolutt fly Lufthansa igjen ved senere anledninger.

Eriksan
20-10-2008, 21:41
Takker for innholdsrik rapport, godt å se at LH gjør det de skal når det først går skeis.

FlightDeck
20-10-2008, 21:49
Takk for omfattende og interessant rapport! Ser frem til å fly Lufthansa Manchester-Frankfurt-Oslo i morgen, og Oslo-München-Manchester på søndag. Ellers synes jeg det er rart at internettinnsjekk ikke går på reiser fra Norge.

Eirik
20-10-2008, 21:52
Fint og underholdende skrevet :-)

DonRuud
20-10-2008, 22:07
Stemmer med mitt inntrykk og erfaringer fra LH, Profesjonelle og serviceinnstilte. Når de i tillegg leverer et bra produkt så syns ikke jeg valget er så fryktelig vanskelig når jeg skal til/via Tyskland:)

Martin
20-10-2008, 22:12
Sånn apropos det med damen som ikke ville printe boardingpass: Har selv vært i FRA, og fått" Det-må-du-høre-med-gaten-om" som svar i en av disse transferskrankene.. Prøvde så i en annen skranke, og da ordnet det seg...

AirbusTrond
20-10-2008, 23:38
Flott rapport - akkurat passe saklig og morsom, etter min smak. LH er alltid et trivelig bekjentskap. Selv om ikke baguetten er verdens mest spennende, er den jo gratis. Og enda bedre: Øl på flaske, gjerne mer enn en om man vil, er gjør at man føler seg litt ekstra velkommen. Dessuten liker jeg det rene og grå interiøret.

EB
21-10-2008, 05:23
Flott rapport - som jo understreker fordelene ved de etablerte når det går galt.

SQ 777
21-10-2008, 14:50
Topp, velkommen til oss.

Viser at skal man til Tyskland ( og videre ) er LH førstevalget. Har hatt seks turer med LH i år .Hadde det samme i april fra Verona. Ble raskt plantet på Sheraton/FRA..

Det var sent og den hyggelige damen sa vi var bekreftet på første flight om morgenen etterpå, egentlig flott service, for de som må hjem til jobb etc.

MEN, jeg smilte og blunket til damen og sa. Vi er ikke våkne til å stå opp kl 0500 morgen og liker buffet frokost kl 1000 og da tar vi 16 flyet...... ;) Hun lo og ga oss ønsket boarding kort.

Aldri har noen savnet oss i Lillestrøm...:lol:

Eriksan
21-10-2008, 14:51
Jeg hadde store planer om å sjekke inn på Internett dagen før, men til min overraskelse fikk jeg kun opp strekningen FRA – AGP da jeg forsøkte dette. Jeg ringte Lufthansas servicetelefon i Norge, og snakket med Niklas. Han kunne fortelle meg at innsjekk på Internett ikke var mulig på flighter fra Oslo (noen som vet hvorfor?)

Glemte å kommentere denne. Det går fint å sjekke inn (evt. kun velge sete) på første strekning til Tyskland på LH flighter via www.sas.no, SGS på eget system håndterer disse flightene. På OSL pleier ofte både autumat og manuell innsjekk på videreforbindelser å ordne seg på ett stk. bar-coded BP. Ordnet seg fint for meg OSL-MUC-MRS med LH i sommer.

Someone
21-10-2008, 14:52
Flott rapport Samme inntrykk av LH som meg og mange andre


Aldri har noen savnet oss i Lillestrøm...:lol:

Trodde det heller var motsatt. At ingen savner Lillestrøm:p

SQ 777
21-10-2008, 14:58
Du har rett, Someone. En venn, nå avdøde Stein Ove Berg, hadde en sang som gikk i denne duren : " Lillestrøm er et sted du går av toget når du går av på gærn stasjon ".. :colgate:

Men det var jo lenge før det ble Norges sentrum, 11 min til Oslo og 11. min til OSL og ei messe for alt rart...:9:

Bizflyer
21-10-2008, 16:34
Ja, Reidar!

Dere gamle pensjonister må ha det greit!

BF:cool2

SQ 777
21-10-2008, 17:37
Fem år igjen med arbeid før pensjonsalderen.. ;) Men kona er mye yngre, så jeg kommer nok til å holde det gående lenger.:rolleyes:

Men jeg er ene-sjæf med mobil. Kona sekretær og en reserve pensjonist på 81 som passer sjappa når jeg er utenfor Europa. INGEN ansatte som kan bli syke, gravide etc.

Sjappa greier seg flott opptil tre mnd for oss ute av landet i året på Reidar-klasse. Kanskje lenger, men sommeren har vi aldri long-haul, bortsett fra en sporadisk firedager.. Da er det vanligvis kort LH i Europa etc. T.o.m. SK !!:colgate:

Lillestrøm er paradis om sommeren i vår hage...:nor:nor:nor

Discus
21-10-2008, 21:23
Gøy å lese!!

Sånn apropos det med damen som ikke ville printe boardingpass: Har selv vært i FRA, og fått" Det-må-du-høre-med-gaten-om" som svar i en av disse transferskrankene.. Prøvde så i en annen skranke, og da ordnet det seg...

Forrige gang jeg havnet i FRA med forsinkelse fikk jeg beskjed om at jeg var booket om og at jeg måtte gå til gaten (uten at noen sa hvilket fly og gate jeg var booket om til). Fant neste Oslo-fly med laaang kø av standby-pax, damen kikket på meg, dro frem et BP som lå klart og vips hadde "unge lovende Discus" (stryke unge forresten) fått sete 1F til tross for økonomi-billett! Tre selskaper var involvert i det. Austrian var forsinket inn så jeg ikke rakk LH, og de booket meg om til SK. Hurra for *A!