PDA

View Full Version : Hvem skulle trodd det!


FBU 4EVER
20-10-2008, 13:30
Det ble gate- og flybytte for SK472 igår kveld. Byttet ble en A321 med en A319, samt gate fra A23 til B19. Ikke noe uvanlig i og for seg, men mens jeg sto nær gate'n og ventet, kom en ung dame bort til meg. Nesten på gråten spurte hun meg om det var jeg som skulle fly flyet til Oslo. Nei, det skal jeg ikke. Så begynte hun å gråte, fortalte at hun hadde stor flyskrekk og lurte på hvorfor man satte inn sååå gamle fly som det som sto utenfor. Der sto nemlig Christian Valdemar Viking i all sin prakt!
Fikk fortalt at flyet var et av de nyeste og mest moderne i SAS-flåten, og at det var malt slik for å feire SAS 60-års jubileum. Det roet henne ned en god del. Flyet var overbooket pga. flybyttet, så det ble ikke mulig å sitte ved siden av henne til OSL, men iflg. purseren, så gikk det greit med henne under flyturen takket være alt jeg hadde fortalt henne før avreise.
Det er faktisk ikke alle som jubler over retroschemes slik som oss!:cry:

atck
20-10-2008, 13:59
Det er ingen tvil om at det er masse detaljer vi flyfreaks gleder oss over, og som av andre blir ignorert, eller som i dette tilfellet, medfører økt flyskrekk.
Med særdeles hardt rammet flyskrekk i nær familie har jeg etter hvert lært meg å si de rette tingene og fokusere på hva som er bra - og heller glatte over det som ikke er bra. Flyskrekk er ikke rasjonelt og derfor gjelder ikke sunn fornuft. Det er bare "trygghetsfakter" som gjelder.

Det å høre en myndig og engasjert purser er viktig. En kaptein som informerer med autoritet er også særdeles nyttig for å roe gemyttene.

MartinL
20-10-2008, 14:15
Det ble gate- og flybytte for SK472 igår kveld. Byttet ble en A321 med en A319, samt gate fra A23 til B19. Ikke noe uvanlig i og for seg, men mens jeg sto nær gate'n og ventet, kom en ung dame bort til meg. Nesten på gråten spurte hun meg om det var jeg som skulle fly flyet til Oslo. Nei, det skal jeg ikke. Så begynte hun å gråte, fortalte at hun hadde stor flyskrekk og lurte på hvorfor man satte inn sååå gamle fly som det som sto utenfor. Der sto nemlig Christian Valdemar Viking i all sin prakt!
Fikk fortalt at flyet var et av de nyeste og mest moderne i SAS-flåten, og at det var malt slik for å feire SAS 60-års jubileum. Det roet henne ned en god del. Flyet var overbooket pga. flybyttet, så det ble ikke mulig å sitte ved siden av henne til OSL, men iflg. purseren, så gikk det greit med henne under flyturen takket være alt jeg hadde fortalt henne før avreise.
Det er faktisk ikke alle som jubler over retroschemes slik som oss!:cry:


Du ikke undervurdere din egen rolle her FBU4EVER. Dette syne jeg var fantastisk bra gjor av deg. Ikke alle som tør å gå inn i situasjoner der folk har fått sterke reaksjoner!

DonRuud
20-10-2008, 14:28
Og nettavisen har laget tips til dem som har flyskrekk....

http://www.side2.no/helse/article2299320.ece

OJB
20-10-2008, 14:38
Bra initiativ Stein , ikke alle ville ha gjort det samme.

Airbus 330
20-10-2008, 14:47
Meget bra gjort av deg Stein, står respekt av dette. :devot:

Bizflyer
20-10-2008, 15:10
Minner meg om en tur jeg hadde fra KRS til OSL for noen år siden. Satt ved siden av en ung dame som kaldsvettet og klamret seg til armlenene på setet sitt og var tydelig preget av flyskrekk. Flyvertinnen var stadig bortom og lurte på hvordan det gikk.

Jeg kom så i prat med henne og hun kunne fortelle at det av take-off og landing som var det værste. Når man først var oppe var det forsåvidt greit.

Så da vi nærmet oss Oslo fortalte jeg henne gangen i hva som skjedde. Betydningen av at flapsen kommer ut, speed på flyet osv, når hjulene kommer ned, og så videre frem til flyet tar bakken. Hun fulgte interessert med og i det vi tok bakken utbrøt hun: "Er vi nede alt?" Da hadde hun glemt flyskrekken sin for den stunden iallefall.

Hun takket pent for foredraget da vi gikk av flyet og følte seg bedre tilpass! Følte at det var dagens gode gjerning!

BF:cool2

B777ER
20-10-2008, 15:18
Veldig bra gjort ;)

Har en lignende historie. Skulle til DUB via OSL for et par år siden og fikk beskjed om at vindussete til Oslo (og videre til Dublin forsåvidt) var umulig å oppdrive. Fikk tildelt 4c og boardet som en av de siste ombord. Da jeg kom ombord spurte passasjeren på 4b om jeg kunne bytte med henne, noe jeg absolutt ikke var interessert i. Jeg fikk ikke vindussete, noe jeg alltid vil ha. Å bytte til midtsete var helt uaktuelt for mitt vedkommende. Etter vi hadde pushet, sa hun til meg at hun hadde flyskrekk og det var kun fordi hun "MÅTTE" fly at hun var ombord. Hadde du sagt det til meg før pushback, hadde jeg selvfølgelig gjort det med en gang sa jeg. Da vi kom opp i marsjhøyde, ga jeg henne ipoden min med headsetet som inneholder en del rolig/avslappende musikk og sa hun kunne høre på det resten av turen. Hun tok raskt imot det, og det var herlig å se at tårene hennes forsvant veldig raskt!

Savipix
20-10-2008, 15:18
Bravo Stein!

Detta är någonting som vi möter ofta i checkin och gate också. Två frågor som brukar tyda på räddsla är "vilken flygplanstyp är det?" och "hur sitter vi i förhållande till nödutgångarna?" andra gånger så kan man se det tydligt och ofta är frågan "skall det bli skönt att komma iväg på resan?" nog för att få det bekräftat. Min tröst brukar vara att jag har två föräldrar med 42 resp 14 år i luften och bägge kom hem varje gång utan nåra (större) incidenter. Vid tekniska delays brukar jag säga att jag gärna följer med ombord själv då jag är säker på att ingen signerar några papper innan flygplanet är flygdugligt. Sen är det en fördel att ha uniform.

Värsta casen jag har råkat ut för var en dam som skulle resa till Monastir i våras och som började gråta när vi checkade in henne klockan 0230. Då detta var en dag när vi hade gott om folk bjöd jag henne på kaffe och pratade igenom hennes problem och vad hon skulle möta tills att hon kom till gaten. Bad att få den aktuella gaten och lämnade över henne till kabinpersonalen som välkomnade henne ombord med en stor kram och "Vad roligt att du är med oss idag". Träffade henne för ett par veckor sedan och då hade hon en lysande glad blick när hon berättade att hon skulle iväg igen.

Summan av det hela är LYSSNA och stressa inte igenom förklaringarna. Tyvärr är det väl så i dagens samhälle att ingen tycks ha tid att lyssna längre.

Superhai
20-10-2008, 16:20
Som Savipix sier så merker vi det relativt ofte på gate. Som regel så hjelper det å snakke med de og fortelle og svare på alle spørsmål de måtte ha.

LN-KGL
20-10-2008, 16:30
Bruker ofte modifikasjoner av de to spørsmålene Savipix nevner, men jeg tror ikke det er flyskrekk som er årsaken ;)

ENGM RAMP
20-10-2008, 17:20
Kjempeflott dette Stein! Jeg har selv ved ankomst på hotellet på Svalbard en natt fått en stor flaske sjampis på rommet etter at jeg pratet med en dame med flyskrekk hele veien oppover.....Stakkar, dama skalv virkelig......

Det må være grusomt å slite med den skrekken...

LN-MOW
20-10-2008, 18:03
Det må være grusomt å slite med den skrekken...

Det er det. For 25-30 år siden slet jeg med det selv. Kan takke dårlige kamerater som på død og liv ville ha meg med på fylleturer til AMS, LON og andre plasser mellom vaktene for at det ble 'slitt vekk' .. For det ble det .. ingen annen måte å forklare det på. Jeg fløy så mye at flyskrekken bare ble svakere og svakere. Men jeg kan fortsatt få et lite tilbakefall .. spesielt hvis jeg er bakfull ..

Men følelsen er ganske spesiell .. du sitter der klar i toppen og hodet sier at dette er helt ufarlig og at ingenting vil skje, mens resten av kroppen knyter seg sammen i uenighet. Logikk har ingenting med det å gjøre.

Dag Viking
20-10-2008, 18:03
Opplevde noe lignende på en flight OSL-AMS for ca ett år siden. En ung jente ved siden av meg forklarte at hun led av flyskrekk, og spesielt syntes hun at turbulens var ille. Hvordan kan man best mulig forklare at turbulens kan være ubehagelig, men svært sjelden farlig? Jeg gjorde i alle fall et forsøk, og hun virket litt bedre til mote.
Spørsmål om værfenomener og flyging får jeg fra tid til annen fra kjentfolk, og det virker som svært mange (damer) sliter med litt angst for å oppholde seg i lufta, og spesielt når været er typisk norsk på denne årstiden.

ENKB
20-10-2008, 18:09
Nå er det vel ikke spesiellt naturlig for oss mennesker å tilbringe tid et par km til værs kun omgitt av et tynt aluminiumsskall.. så det er vel ikke så rart at ur-instinktene dukker opp med ujevne mellomrom.

JetBlue
20-10-2008, 18:37
Nå er det vel ikke spesiellt naturlig for oss mennesker å tilbringe tid et par km til værs kun omgitt av et tynt aluminiumsskall.. så det er vel ikke så rart at ur-instinktene dukker opp med ujevne mellomrom.

Det har du i og for seg rett i, men det henger nok også sammen med at man ikke har kontrollen over situasjonen. Uansett bra jobbet av FBU 4EVER.

Hun syntes flyet (A319) så gammelt ut? Utviklingen går jo utrolig fort innen luftfarten :colgate:

BSSW
20-10-2008, 19:33
Dette er bra gjort av deg FBU 4EVER, og dere andre for den saks skyld.

Ett spørsmål bare; hvordan kan man gå frem, i en slik sammenheng, hvis flyet hadde vært en MD80/Classic?

ENTO
20-10-2008, 22:38
Noen gjør noe med det.

Hvorfor kan det ikke trykkes opp en folder som kan være tilgjenglige på gate, flyplasser, eller i flyene om "alle lydene" osv. osv. i et fly fra avgang til landing ?
Hadde folk visst mere, så tror jeg mange utrygge (redde) pax hadde vært mer rolige.


http://www.sb.no/article/20081015/NYHETER/735483713

http://www.sb.no/article/20081015/NYHETER/821563827

http://www.sb.no/article/20080930/NYHETER/841106820

FBU 4EVER
20-10-2008, 22:53
Min tröst brukar vara att jag har två föräldrar med 42 resp 14 år i luften och bägge kom hem varje gång utan nåra (större) incidenter.
Sen är det en fördel att ha uniform.
Summan av det hela är LYSSNA och stressa inte igenom förklaringarna. Tyvärr är det väl så i dagens samhälle att ingen tycks ha tid att lyssna längre.

Jeg brukte også en sånn situasjon: Jeg har en far som i år feiret 61 år bak spakene på fly, og flyr fremdeles. Samt en bror som i en årrekke har underholdt på flyshow og i filminnspillinger, og at jeg selv har fløyet fly siden jeg var 9 1/2 år gammel. Uten noen form av incident av betydning.

Uniform er et viktig instrument. Jeg tenker med gru på hvordan det nye uniformsforslaget fra -98 ville ha fungert. Minst mulig autoritet og synlighet i det opprinnelige forslaget. Dette gjaldt i særdeleshet det opplegget man hadde for cabin crew.

Å lytte er en kunst i seg selv, kunsten kommer virkelig til seg selv i slike situasjoner. Samt når man treffer folk som stammer. Ikke "jump to conclusions" og avslutt setningen(e) deres på egen hånd.

Nå er det vel ikke spesiellt naturlig for oss mennesker å tilbringe tid et par km til værs kun omgitt av et tynt aluminiumsskall..

Hun brukte uttrykket 12000 meter.

Ett spørsmål bare; hvordan kan man gå frem, i en slik sammenheng, hvis flyet hadde vært en MD80/Classic?

Ved gate'n til venstre sto det en MD-82. Da den pushet, sa hun: Det var et sånt fly Spanair crashet med, var det ikke? Det hadde hun fått med seg. Det var da kapteinen fikk utfolde seg om favorittflyet sitt! Need I say more! Skulle ønske at SAS.DK hadde satt inn en MD på turen. Jeg fikk snakket litt om Airbus og Boeing-filosofi vedr. flykonstruksjon og operasjon, men med 16 år på DC-9/MD-80 fikk jeg egentlig sagt det meste.

Dessverre var flyet overbooket så jeg måtte sitte på klapp i cockpit for ikke å skvise ut en betalende pax til, og derfor fikk jeg ikke anledning til å sitte ved siden av henne under turen, men jeg fikk "overrakt" henne til purseren som overtok på en utmerket måte. Damen skulle videre til TRD. Prøvde å finne ut hvem som skulle fly den flight'en, men da jeg omsider fant ut, var flyet allerede på vei. Litt ergerlig.

Nå utartet denne tråden seg til en mer flyskrekktråd i seg selv. Det var vel egentlig min mening å rette oppmerksomheten på et punkt som er mer relevant for oss flyinterresserte, nemlig det at det som er naturlig og interressant for oss, kan ha en radikalt annen innvirkning på andre i vår "sfære".

Savipix
21-10-2008, 00:18
.

Nå utartet denne tråden seg til en mer flyskrekktråd i seg selv. Det var vel egentlig min mening å rette oppmerksomheten på et punkt som er mer relevant for oss flyinterresserte, nemlig det at det som er naturlig og interressant for oss, kan ha en radikalt annen innvirkning på andre i vår "sfære".


Jag tycker om den här tråden, mest för att det behandlar ett ämne som är som du själv säger lika naturligt som luft för oss då vi jobbar nära med det och att som du själv skriver inte skall tas lätt på bara för att vi älskar det. Hade en kollega som kom i kontakt med en flygrädd tandläkare. Hörde i diskussionen att passageraren var rädd för att flyga och min kollega var rädd för tandläkare. Diskussionen slutade med att jag tror att han fick en behaglig flygning och hon nästan sprang till tandläkaren (hon bokade i alla fall en tid samma dag).

Ang 98 förslaget på uniformen: Då hade jag nog inte arbetat på SAS ;)

Northrider
21-10-2008, 07:57
Utrolig flott gjort Stein, ingen tvil!" :)



Ved gate'n til venstre sto det en MD-82. Da den pushet, sa hun: Det var et sånt fly Spanair crashet med, var det ikke? Det hadde hun fått med seg. Det var da kapteinen fikk utfolde seg om favorittflyet sitt! Need I say more! Skulle ønske at SAS.DK hadde satt inn en MD på turen. Jeg fikk snakket litt om Airbus og Boeing-filosofi vedr. flykonstruksjon og operasjon, men med 16 år på DC-9/MD-80 fikk jeg egentlig sagt det meste.



:devot:

Falcon
21-10-2008, 09:49
En venninne av meg pleier alltid si fra til cabin crew før avgang, og blir nesten uten unntak fulgt opp på en veldig fin måte. Pre-9/11 pleide hun veldig ofte å bli invitert foran, og satt gjerne på klapp mesteparten av turen. :)

Men - denne tilnærmingen krever at man selv har et avklart forhold til angsten sin, og tør å innrømme det. Hun er forresten den jeg kjenner som har fått best service hos KLM - med klar margin.

Fellowship
21-10-2008, 10:50
Hyggelig lesning dette her. Selv er jeg jo av de som for egen del flyr altfor sjelden, men jeg har erfart at samtale og informasjon har hatt betyndning for kolleger jeg har reist sammen med og som har vært redde underveis.

Angst er ikke noe man kan løpe bort fra eller forklare bort. Men å gi av sitt nærvær og sin forståelse ved å lytte og være til stede med den tiden det tar, det er å gå noen skritt med et medmenneske som trenger deg!