View Full Version : Ingen fordeler som EuroBonus Silver?
FlightDeck
19-10-2008, 19:03
Som EuroBonus Silver-medlem er jeg vant til å kunne sjekke inn 10 kg. ekstra bagasje, få 15 prosent mer bonuspoeng og ha muligheten til å sjekke inn på Business Class-innsjekken. Jeg skal reise med Lufthansa til uken og ble overrasket da ingen av disse fordelene gjaldt hos Lufthansa (og andre Star Alliance-partnere). Sånn som jeg leser det har man ingen fordeler som sølvmedlem i EuroBonus hos andre selskaper i Star Alliance, bare hos SAS. Det er too bad!
Hver enkelt selskap har egne regler for sitt bonusprogram sine sølv/gullkunder i tillegg til de som er fastsatt av Star Alliance.
Dessverre så har ikke SK*S noen store fordeler på Lufthansa slik som deres sine egne sølvmedlemmer har.
Star Alliance Silver Benefits
-Priority Reservations Waitlisting - when there aren't any seats left on your preferred flight, gives you priority should a seat become available.
-Priority Airport Standby - gives you top priority when standing by for a flight at the airport
(http://starallience.com
Bizflyer
19-10-2008, 19:32
Den gang jeg hadde sølvkort, hadde jeg ingen problemer med å sjekke inn på biz innsjekk både hos Lufthansa og hos Singaporre Airlines. Hadde heller ikke noe problem med å få akseptert 10 kg ekstra baggasje.
Men det er jo mulig jeg bare var heldig??
BF:cool2
FlightDeck
19-10-2008, 20:23
Men det er jo mulig jeg bare var heldig??
Mulig, men har man et Star sølvkort er de kanskje ikke like nøye som de ellers ville vært med henhold til f.eks. bagasje. Dessuten er det sikkert ikke alltid at handlingagenten husker forskjellen i regler på de ulike kortene til selskaper i alliansen. Nå er jeg heldigvis ikke så mange poengene unna gull, og da blir alt mye lettere...!
Bizflyer
19-10-2008, 20:41
Har man sølvkort hos LH kommer man inn i businessclass loungene til LH. Men jeg har enda ikke hørt om noen som har kommet inn der med et SK sølvkort. Vet heller ikke om man kan komme inn i andre Star A lounger med LH sølvkort, men tviler vel på det??
FlightDeck
19-10-2008, 21:34
Har man sølvkort hos LH kommer man inn i businessclass loungene til LH. Men jeg har enda ikke hørt om noen som har kommet inn der med et SK sølvkort. Vet heller ikke om man kan komme inn i andre Star A lounger med LH sølvkort, men tviler vel på det??
Tror bare du kan komme inn i lounger med SK sølvkort hvis du har en Air One-billett, eller er det noen som vet noe mer? Når det gjelder LHs sølvkort, kommer du inn i de fleste vanlige business class-loungene nesten over hele verden, men ikke i Skandinavia.
gardkarlsen
20-10-2008, 12:06
Nei, det er dessverre ikke så mange fordeler med Eurobonus sølvkort så du må nok jobbe deg opp til gullkort for å få litt mer fordeler. Og selv med det synes jeg ikke at fordelene tar helt av. De største fordelene med gullkort er nok tilgang til lounger og at man kan ha med seg mer bagasje :-)
Superhai
20-10-2008, 15:31
Star Alliance Silver, gir bare en ting i utganspunktet og det er prioritet på ventelister. Før i tida så fikk man 10 kg ekstra baggasje, men det er også blitt borte. Lufthansa sine Frequent Traveller, har lounge tilgang m.m. som LH har forhandlet seg til. SAS sin EBS har ikke så veldig mye annet enn 10 kg ekstra på baggasje. Det er ingen lounge muligheter. Jeg tror flyselskapene har satt kravet til å få "sølv" kort så lavt at fordelene har fått en inflasjon.
Tommy777
20-10-2008, 15:32
Hver enkelt selskap har egne regler for sitt bonusprogram sine sølv/gullkunder i tillegg til de som er fastsatt av Star Alliance.
Dessverre så har ikke SK*S noen store fordeler på Lufthansa slik som deres sine egne sølvmedlemmer har.
Star Alliance Silver Benefits
-Priority Reservations Waitlisting - when there aren't any seats left on your preferred flight, gives you priority should a seat become available.
-Priority Airport Standby - gives you top priority when standing by for a flight at the airport
(http://starallience.com
Bare tull. Det er greit at det staar i vilkaarene at dette er fordelene man har, faktum er at SAS har omtrent de verste vilkaarene for Star Silver medlemmer i Star Alliance. Hos LH faar du samme vilaarene som deres egne soelvmedlemmer bortsett fra at du ikke kommer inn i Business loungene til LH.
Fordelene er f.eks. innsjekk paa business, ekstra bagasje, egne priority security koeer, etc.
http://konzern.lufthansa.com/en/html/ueber_uns/allianzen/star_alliance/kundenvorteile/index.html
FlightDeck
20-10-2008, 18:22
Bare tull. Det er greit at det staar i vilkaarene at dette er fordelene man har, faktum er at SAS har omtrent de verste vilkaarene for Star Silver medlemmer i Star Alliance. Hos LH faar du samme vilaarene som deres egne soelvmedlemmer bortsett fra at du ikke kommer inn i Business loungene til LH.
Fordelene er f.eks. innsjekk paa business, ekstra bagasje, egne priority security koeer, etc.
http://konzern.lufthansa.com/en/html/ueber_uns/allianzen/star_alliance/kundenvorteile/index.html
Synes SAS bør oppdatere EuroBonus-sidene sine! De er ikke særlig freshe, den norske i hvert fall, og dessuten har de tydeligvis mangelfull/feilaktig informasjon... Takk for svar.
Flightdeck, har opplevd det samme ! En av mange grunner til at vi har droppet EB fullstendig.
Meg og min kone gikk fra henholdsvis sølv ( i over 15 år ) og hun sølv 14 år og gull siste året til året til Menig Blue på EB 1. oktober ..
Deilig å ha en vanlig blått EB-kort kort igjen som knapt aldri vil bli brukt i årene framover. Parkert i haugen av ex-kort.....( Har t.o.m TWA Ambassador !!:lol: ).
Må jeg fly STAR om vel et år, har jeg ristet liv i CO's OnePass med mange poeng fra tidligere..
Kom akkurat fra LIM/AMS som Flying Blue Gold med store fordeler. Oppgradert i dag fra AMS også.
Sølv hos FB gir samme fordeler som gull over hel verden, bortsett fra lounges ( herlig flotte i AMS ). Check-in på business hos alle Skyteam partnere, preboarding hos de samme etc. Ekstra bonuspoeng på 50 % mot EB 15 som sølv. EB er egentlig en stoor vits nå..:drunk:
Alliansen for røkla er helt topp !!;) Spesielt for oss som IKKE reiser i jobb..
FlightDeck
20-10-2008, 19:31
Joda, det er åpenbart at FlyingBlue er bra - men for min del hjelper det lite når jeg som regel flyr med SAS og er avhengig av SAS' rutenettverk. Om jeg skulle basere meg på å reise via Amsterdam eller Paris hver gang jeg skulle ut og fly, ville det blitt tungvint. Mitt reisemønster er helt avhengig av SAS - og da er det selvsagt kjipt at EuroBonus ikke er bedre...
Forstår deg så godt........ Omvendt for oss, men da får vi vel sette Tommy777 i arbeid..:rolleyes:
EDIT: He, he, Men for oss flygærne gjør vel en stopp i AMS eller CDG noe ?? AMS er definitivt den fineste flyplassen i Europa, spesilet hvis en har lang ventetid..
The Ticketor
20-10-2008, 20:44
Det kan man ikke si om CDG...
Tommy777
20-10-2008, 20:48
Flightdeck, har opplevd det samme ! En av mange grunner til at vi har droppet EB fullstendig.
Meg og min kone gikk fra henholdsvis sølv ( i over 15 år ) og hun sølv 14 år og gull siste året til året til Menig Blue på EB 1. oktober ..
Deilig å ha en vanlig blått EB-kort kort igjen som knapt aldri vil bli brukt i årene framover. Parkert i haugen av ex-kort.....( Har t.o.m TWA Ambassador !!:lol: ).
Må jeg fly STAR om vel et år, har jeg ristet liv i CO's OnePass med mange poeng fra tidligere..
Kom akkurat fra LIM/AMS som Flying Blue Gold med store fordeler. Oppgradert i dag fra AMS også.
Sølv hos FB gir samme fordeler som gull over hel verden, bortsett fra lounges ( herlig flotte i AMS ). Check-in på business hos alle Skyteam partnere, preboarding hos de samme etc. Ekstra bonuspoeng på 50 % mot EB 15 som sølv. EB er egentlig en stoor vits nå..:drunk:
Alliansen for røkla er helt topp !!;) Spesielt for oss som IKKE reiser i jobb..
Det er kun en ting som flying blues er bedre paa enn EB ifm de vilkaarene Flight Deck er ute etter og det er elitebonusen. Ellers er vilkaarene akkurat de samme.
Business innsjekk, Priority security, ekstra bagasje, prioritet paa venteliste etc etc. Er vilkaar selvsagt verdens ledende allianse har.
Tror ogsaa at du maa belage deg paa endringer I OnePass programmet ogsaa.
Og for aa vaere helt aerlig, jeg tror ikke SAS graater over at du har droppet dem.
Det er kun en ting som flying blues er bedre paa enn EB ifm de vilkaarene Flight Deck er ute etter og det er elitebonusen. Ellers er vilkaarene akkurat de samme.
Jeg vil tro at FlightDeck ville syntes det var kjekt med loungetilgang (som nevnes lenger oppe i tråden), noe som vel FB sølv gir.
FlightDeck
20-10-2008, 21:11
Jeg vil tro at FlightDeck ville syntes det var kjekt med loungetilgang (som nevnes lenger oppe i tråden), noe som vel FB sølv gir.
Det ville FlightDeck likt godt - men motivasjonen til EuroBonus Gold hadde samtidig sunket, og det ville ikke SAS like.
Tommy777
20-10-2008, 21:53
Poelsevev. Man faar slettes ikke loungetilgang med soelv hos KLM.
http://www.klm.com/travel/nl_en/flying_blue/elite_benefits/silver/index.htm?intcamp=flb.benefits&intchan=fb.silverbenefitsmenu&inttype=txt.benefit
Fant ogsaa en fin liten nugget of information: Extra baggage allowance
5 kg extra baggage allowance on KLM, Air France, Kenya Airways and Air Europa operated flights, in addition to your normal baggage allowance for the class of service.*
5 kilo er det KLM tillater ekstra, det er ihvertfall ikke noe aa skrive hjem om
Tommy777
20-10-2008, 22:01
Det ville FlightDeck likt godt - men motivasjonen til EuroBonus Gold hadde samtidig sunket, og det ville ikke SAS like.
Tror heller at FlightDeck liker aa komme seg hjem og ikke kaste bort livet sitt paa aa reise via Amsterdam eller CDG saa mye som han reiser rundt om i Europa. Makan til omvei skal man lete lenge etter. Hva Reidar styrer med i Amsterdam maa fuglene vite, er ikke fan av noen av de flyplassene og naar man reiser mye er det litt viktigere aa komme seg hjem enn aa strutne i en halvdaarlig lounge paa en flyplass som har en rullebane som ligger i Belgia :p;).
Og etter det jeg klarer aa observere, er det sjelden at Reidar reiser via AMS naar han skal ut i Europa. Det er vel helst naar han skal ut i verden at han stopper der.
En ting jeg ihvertfall vet er at veldig faa bestiller billettene sine ett aar i forveien. Tror ikke FlightDeck hadde satt pris paa 10 seter i bredden paa 777, og antall oppgraderinger man scorer paa KLM kontra SAS/Star langt, hvor mange er det, Reidar?? Hvor mange poeng koster det aa oppgradere til Economy Extra eller Business? Nei, stakkars, det har ikke KLM og skal man opp maa man ha en spesifikk bookingklasse og betale penger + poeng for aa komme seg opp mens man paa SAS kommer seg opp til en HELT levelig klasse for 10K poeng uansett hvor billig billetten er.
Og naar det gjelder hvor mange poenger man tjener, faar man bedre opptjening i alle programmene her i USA, saa selv om SAS er kjipe, kan man fortsatt tjene seg rik paa poeng i en skikkelig allianse (som Platinum bonusen til CO, 125% og UA 1k/Premier Exec bonus paa 100%)
Bizflyer
20-10-2008, 22:02
Et annet forhold med FD systemet er jo at turistklasse på KLM og AirFrance er helt rævva sammenlignet med iallefall enkelte Star A medlemmer.
Dag Viking
20-10-2008, 22:12
Business innsjekk, Priority security, ekstra bagasje, prioritet paa venteliste etc etc. Er vilkaar selvsagt verdens ledende allianse har.
FB ga noe som ingen andre europeiske bonusprogrammer ga, nemlig oppgraderinger på rekke og rad i US and A. Over 90% score som både gull og platinum. Helt topp når man bor i USA, men et elendig program når man bor i Norge og skyr KLM som pesten.
Jeg kommer til å holde liv i kontoen min til jeg får tømt de 240 000 poengene, men ikke mer enn det. Det eneste som egentlig kan være aktuelt er en tur med AF til SXM på biz.
Nå er vel hverken UA eller SK noe å hoppe i taket over for tiden, skal man tro diverse rapporter...
Jeg flyr ikke mer enn jeg må!
Poelsevev. Man faar slettes ikke loungetilgang med soelv hos KLM.
Så så, Tommy, ingen grunn til å bli så hissig...;) Jeg skrev mitt innlegg slik at jeg håpet at det skulle bli oppfattet som at jeg trodde at det var slik. Det var iallefall slik før i tiden når jeg reiste med KLM (men det begynner å bli noen år siden). Jeg ser av lenkene du viser til at FB er blitt dårligere enn det var før i tiden, og at loungetilgang ikke lenger er noe man får.
Tommy777
21-10-2008, 03:11
Ja ja, saann er det. er vel paa tide at noen begynner aa synge "The Flying Bluuuues" snart?? :P
Som vanlig glemmer man uttaksgrensene i de forskjellige bonusprogram. Har allerede vært på Tahiti i år for 80.000 poeng. Se på min øppkøømings, kun 60.000. Hvor mange Starmiles trenger man for å komme til samme plassen ? Godt over 100.000 . Noen som vet.
Over nyåret passerer vi 100.000 poeng igjen og tar vel ut en tur til Sydney.
Antar Star har en langt høyere grense dit.
Men fortsatt må vi brenne en god del EB poeng.. :rolleyes: Muligens MÅ vi fly SK for å passere en grense ??
For meg teller det å komme billigst i poeng til de plasser jeg liker. Dessuten
vil jeg aldri bruke poeng på turer i Europa. Som Tommy nevner, flyr jeg ikke via CDG eller AMS i Europa. Her blåser jeg i poeng og tar like gjerne SK eller LH med deres mikropoints. Bare pokker at FR ikke flyr på Rygge. Da hadde jeg blåst i alle allianser.:colgate:
Uansett en jævla dårlig forbindelse på sommertid i AMS er ikke å forakte og dra inn til byen !!
Vedr. Lounges så er jeg absolutt ingen ekspert på dette, men har vært i LH's FRA og MUC Gold lounges ( grunnet min kone :lol:). De er topp, men den nye Crown lounge til KL ved pier F i AMS slår alle. Ble heldigvis fortalt dette av en FB Platinum medlem/pendler i god tid. Den ved E skal ikke være så flott, og blir unngått.
AF-KLM (og alle andre flyselskaper) kan umulig tjene en eneste € på deg? Og det er nettopp slike 25% regelen hos mange selskaper er myntet på. Når du ikke bidrar til noe særlig kassa er du heller ikke ettertraktet som kunde (problemet er da også at 25% regelen ødelegger for endel andre også)
Someone, nettopp, er det ikke derfor vi BEGGE tok økonomisk utdannelse :exclaimation:colgate::colgate:
Man skal jo ha en mening med livet... Du har så rett, spesielt siden jeg blåser en lang marsj i C-klasse og heller ikke betaler poeng eller cash for oppgradering. Satt så godt i 10AB tur retur AMS-LIM ! :rolleyes:
Bizflyer
21-10-2008, 10:02
Satt så godt i 10AB tur retur AMS-LIM ! :rolleyes:
Da satt du vel å sparka i dass-veggen?:p
Absolutt ikke... God nok plass og jeg sover alltid med crossed legs. Mye bedre enn å ha en seterygg opp i trynet. Forresten har faktisk sittet foran gardina på samme maskin og sov ikke godt...... Tar heller tre turer til LIM på 10AB enn en tur foran. Kjekt med dassen rett foran også.^_^
Det er betegnende at SAS sliter voldsomt med å komme opp med fordeler i sølv-brosjyren. Det skjer ikke stort før man har EBG. Hadde forøvrig aldri problemer med å sjekke inn i business-skrankene hos LH. Jeg var virkelig ikke klar over at det egentlig ikke går an, og ble aldri minnet på det.
FlightDeck
21-10-2008, 12:07
Sendte en e-post til SAS ang. dette. Fikk dette svaret:
Hei,
Vi takker for henvedelsen.
På www.staralliance.com - benefits: Star Alliance Silver Benefits:
- Prioritet på reservasjonsventeliste for betalendebilletter - ikke poengbilletter.
(Reservasjonsventeliste: venteliste gjort gjennom bookingsystemet før du kommer til flyplassen).
- Prioritet som flyplass stanby.
www.sas.no:
På våre sider informerer vi om det vi har som fordeler.
For Star Alliance og andre selskap må man klikke seg inn på deres sider.
Det finnes link til www.staralliance.com fra våre sider:
www.sas.no- EuroBonus - Om EuroBonus - Sølv:
Helt nederst til høyre, under den grå streken, link: Star Alliance.
På forhånd takk.
Med vennlig hilsen
Med så få (ingen) fordeler, er jo sølv ingenting å trakte etter.
Jeg foretrekker å ha status i et program som gir meg noe, og med mitt reisemønster med flere longhaul turer i året med jobben, hovedsakelig til USA og noe til Asia, er BAEC perfekt.
Jeg føler at jeg får noe igjen for statusen jeg har der. Lounge-tilgang og fast track er det viktigste for meg. Uten dette er det meningsløst.
Som vanlig glemmer man uttaksgrensene i de forskjellige bonusprogram. Har allerede vært på Tahiti i år for 80.000 poeng. Se på min øppkøømings, kun 60.000. Hvor mange Starmiles trenger man for å komme til samme plassen ? Godt over 100.000 . Noen som vet.
Over nyåret passerer vi 100.000 poeng igjen og tar vel ut en tur til Sydney.
Antar Star har en langt høyere grense dit.
Men fortsatt må vi brenne en god del EB poeng.. :rolleyes: Muligens MÅ vi fly SK for å passere en grense ??
Krever ikke FB markant høyere avgifter for sine bonusreiser? Tok en liten svipptur nedover i Europa med KL på poeng i augst, kun 25.000 (absolutt lavere enn EB), men betalte vel omtrent 2000 kr i avgifter. Koster sikkert enda mer på IC-reiser? Til sammenligning betalte jeg 408 kr i skatter og avgifter tur/retur ORD på poengtur med SAS i april (og kun 20.000 poeng takket være Valentines-tilbudet ;) ).
Jeg synes for øvrig det er helt greit å fly med KL, men må være veldig slitsomt å måtte innom AMS hver bidige gang. Har heller ikke spesielt sansen for den ekstra "avhørsprosessen" man må igjennom i AMS når man skal over dammen. Det skjer aldri med SAS.
FlightDeck
21-10-2008, 13:43
Krever ikke FB markant høyere avgifter for sine bonusreiser? Tok en liten svipptur nedover i Europa med KL på poeng i augst, kun 25.000 (absolutt lavere enn EB), men betalte vel omtrent 2000 kr i avgifter. Koster sikkert enda mer på IC-reiser? Til sammenligning betalte jeg 408 kr i skatter og avgifter tur/retur ORD på poengtur med SAS i april (og kun 20.000 poeng takket være Valentines-tilbudet ;) ).
Interessant. Onkelen min har gullkort hos Flying Blue, og han reiser med KLM og Kenya Airways hver måned mellom Europa og Kenya/Tanzania. Han har sagt til meg at det stort sett ikke er så mye å tjene på bonusreiser med FB fordi han alltid må betale rundt 3000 kr. i avgifter. Da jeg reiste med SAS til Chicago på bonusreise i februar, betalte jeg også rundt 400 kr. i avgifter (i tillegg til 15.000 poeng). Noen som vet hvorfor man må betale så mye i avgifter hos FB?
Ellers: man velger det flyselskapet som passer reisemønsteret sitt best. Grunnen til at onkelen min flyr KLM er fordi de er mye bedre enn f.eks. Lufthansa på Afrika. For min egen del reiser jeg lite interkontinentalt, en god del rundt i Europa (stort sett fra Oslo) og litt innenriks. Dermed har jeg ikke så mye annet valg enn SAS, og evt. Norwegian ved noen tilfeller. Jeg kan liksom ikke begynne å fly med KLM og Air France fordi bonusprogrammet deres kanskje er bedre enn EuroBonus, det viktigste er jo tilgjengelighet, direkteruter, antall frekvenser og pris. Så får det heller være at SAS ikke har servering i Economy - sånne ting kommer uansett ikke først.
Jeg har sett det samme , spes. etter $ 147 oljen. Da har flere selskap lagt oljetillegget inn i taxes etc. som må betales på bonusreiser.
Der har SK en fordel . ( Dersom du da får tjent nok 25 % poeng til en reise ;) )
Men er du EB og tar ut en reise i Europa til MUC med LH , er flyprisen 110 kr og taxes etc 827kr den billigste varianten. Da er det tull å bruke bonuspoeng på en flyreise til kr. 110. Og det er vel fryktelig mange EB poeng som trengs dit..
Til Chicago har LH i dag taxes etc på 2446 kr. ( billigste sete kr. 2.550 ) Så honnør til SK for dette.
Man får håpe at snart dette blir reduserrt for alle selskap, uavhengig av allianse.
Tommy777
21-10-2008, 16:09
Man maa sammenligne epler med epler her. Flying Blues har tilpasset seg NWA sitt program i forbindelse med deres gode samarbeide. Derfor har Flying Blues mange likhetstrekk med mange av de amerikanske programmene.
Alle de amerikanske programmene krever 25K uansett intra Europa. Den store forskjellen er at ingen amerikanske flyselskaper krever fueltilleggene man gjoer her i Europa. Ser at du er voldsomt stolt over at du "kun" brukte 60K poeng til Hawaii med Flying Blues i signaturen din. Vel, ALLE de amerikanske programmene har det samme paa alle star partnere. Vi fly SAS i business hjem til jul, kosta 80K poeng t/r + MYE lavere skatter 60 dollar pp. Paa Reidarklasse koster det 50K t/r. Og det aa sitte paa kjipklasse hos KLM og AF til Hawaii er faen ikke verdt 60K poeng i min bok.
Saa for tusende gang, de europeiske programmene er for det meste gearet mot at folk som reiser mye paa dyrere billetter skal faa 3-6X saa mye poeng, mens de som reiser paa suverent billigste alternativ faar 25-50%. De amerikanske programmene gir 100% minimum, 100% i elitebonus, men kun opp til 150% for dyrere billetter. Og det er de Flying Blues gearer seg mot. Og dersom du sammenligner med de amerikanske programmene i Star (som jeg selvsagt er medlem i) blir Flying Blues en grunn til aa sing the blues.
Skal dog nevnes at det er jo opp til flyselskapene. Skal du f.eks. bruke EB poeng og ta ut reiser hos AC eller LH, maa du ogsaa ut med disse latterlige skattene.
Dersom man oensker aa tjene godt med poeng og reise paa billige billetter, samt tjene 100% hos de fleste, anbefaler jeg BMI Diamond Club. Poengene renner inn paa kontoen (1700 poeng pr. billeie hos Hertz bl.a.) og man kan ta ut reiser med cash & points, noe som er genialt. Billigst paa redemption er de ogsaa i Star.
Tommy777
21-10-2008, 16:16
J
Der har SK en fordel . ( Dersom du da får tjent nok 25 % poeng til en reise ;) )
.
Og BA, CO, UA, Lot, AA, Austrian, US, NWA etc etc etc. Kun KLM/AF, AC og LH selskapene som har disse tillegene paa bonus.
Ventet på utbruddet dit Tommy, minner meg om Kilauea på Hawaii , konstant og steady ^_^. Særlig når FB kommer opp....
Reidar elsker Reidarklasse ( faktisk et nytt flott uttrykk for oss forumister :lol:^_^ ) og er mye mer happy på KL/NW/AF enn UA/SK og har ikke råd til noe annet.Hverken cash eller poeng. Alle mine reiser er betalt etter over 55 % norsk marginalskatt.
Muligens kan jeg kaste bort noen ekstra 10K poeng på en tur i ny og ne for å ha litt bedre rundt meg et fåtall timer hvor jeg sannsynligvis er sovende, men finner ikke ingen verdi i det.
Men tilbake til spørsmålet. Vi vil til Hawaii minst en gang i året fraOSL. Hvor mange poeng koster OSL-HNL med EB-poeng ??. Vi har en del som må brennes før 30. juni.
Svaret vil sannsynlig vise at 60.000 poeng i Reidarklasse hos NW/AF/KL blir en skikkelig bargain...:rolleyes:
I tillegg har jeg en tur til over påsken neste år. To turer til HNL med Skyteam gir over 60.000 poeng, nok til en gratistur.. Jeg kaller dette skikkelig god deal..
Spesielt i selskaper jeg liker bedre...
Bizflyer
21-10-2008, 16:38
Reidar!
Du må være en sann Maschocist! :colgate:
Jeg er 185 høy, veier 95 kg og trives med 31 ".. Liten kone fra Asia som gjør plassen bedre og jeg kan strekke beina sidelengs også...:lol::cool:
Men tilbake til spørsmålet. Vi vil til Hawaii minst en gang i året fraOSL. Hvor mange poeng koster OSL-HNL med EB-poeng ??. Vi har en del som må brennes før 30. juni.
Svaret vil sannsynlig vise at 60.000 poeng i Reidarklasse hos NW/AF/KL blir en skikkelig bargain...:rolleyes:
Nå vet jeg ikke om de 60.000 poengene du betalte for denne turen er for en eller to personer, men på eurobonus.no, koster en bonusreise 60.000 EB-poeng fra Norge til USA.. Så om du betalte 60.000 FB-miles per person, så hadde det kostet det samme hos SAS. De nevner dog:
Vi gjør oppmerksom på at flygninger med mellomlandinger kan gjøre bonusreisen dyrere enn beskrevet i tabellen.
Per person, men USA blir mye høyere dersom en drar inn andre selskaper som UA. Tror det er mye over 100.000 . Det var det sist. 60.000 er bare til SK- destinasjoner.
Tommy777
21-10-2008, 17:04
Kanskje en ide aa sjekke SAS sine sider ;-)
Det koster med SAS, med andre selskaper koster det 70.000 t/r USA og central america.
http://www.flysas.com/upload/Eurobonus/Star/star_chart_may08.gif
Det stemmer som Reidar sier at det var voldsomt dyrt med partnere foer. Men det ble vedtatt endret. Men det ser ut til at de har beholdt Hawaii som meget dyrt. Det skal jeg faktisk ta opp med Eurobonus, det er alt for dyrt til Hawaii naar andre Star partnere tar 70K
Tommy777
21-10-2008, 17:06
Jeg kjenner Reidar og jeg vet godt hva hans strategi er naar det gjelder reiser. Han forsoeker aa reise mest mulig aa faa mest mulig ut av reisekassa, intet galt i det. Men vi kan fortsatt vaere uenig i hvordan den perfekte formelen er.
Diskusjonen er dog interessant og laererik
Takk, Tommy, tror det var 120.000 sist jeg så det. Sist jeg brukte EB til HNL, var en flott kombi fra LHR med NZ og det var billig . Tror det var 50.000. Men måtte kjøpe SK til LHR. Da fløy også NZ LAX-HNL. Har hatt den et par ganger med 763.
Sist for noen få år siden sto det et lavt poengtall i EB's brosjyre. Det var trykkfeil, husker ikke hvor lavt. EB ringte meg og sa det var 120.000 ( trur eg ) , men jeg fikk det for det lave fra OSL...
PS: Har sjekket Eurobonus sidene uten hell, også staralliance.com. Men gidder ikke mer hvis det er over 100.000 . Fruen har noe over 90.000. Jeg har bare nesten 50 K.
30.juni begynner ting å fly ut av kontoen automatisk.
Lar alt ligge noe. Må snart begynne på LAN-tripreport , dessuten laaang beskrivelse om å reise i Andesfjellene. Til uka får jeg tid. Nå må noen kr. tjenes til mer flybill.:8:
Takk, Tommy, det er litt greit med Kilauea-Tommy....:cool:
Uansett jeg elsker ordet Reidar-klasse........:colgate:
For de som er ukjent med Kiluaeas siste utbrudd de siste 25 år, se har. Anbefaler en reise hit, any airline, Star, Skyteam, One World..
http://volcanoes.usgs.gov/kilaueastatus.php
Tommy777
21-10-2008, 18:26
He he.. Blir tur til Hawaii i februar. Vi faar se om det blir Tommy vulkanbesoek.
Naar det gjelder hvordan du burde bruke EB poengene: Point bargains! Hva med India i Economy Extra til 37500 poeng t/r? Det tilbudet er dessverre utgaatt, men det kommer mer snadder hver 15.
http://www.flysas.com/en/EuroBonus/EuroBonus-Offers/Point-bargains/
Det er ingen tvil om at EBs opptjening er begredelig. Jeg kan ihvertfall si med haanda paa hjertet. Men det finnes gode alternativer :)
http://www.flyertalk.com/forum/showthread.php?t=823293
Har faktisk tenkt på point-bargains. Longhaul kun.
Passer egentlig først neste høst, og da legger jeg dette på is foreløpig. Tilbudene her er jo i ganske nær framtid til avreise.
India er en favoritt uansett og med svipptur til Taj Mahal:9::exclaimation
FlightDeck
22-10-2008, 02:19
Dersom man oensker aa tjene godt med poeng og reise paa billige billetter, samt tjene 100% hos de fleste, anbefaler jeg BMI Diamond Club. Poengene renner inn paa kontoen (1700 poeng pr. billeie hos Hertz bl.a.) og man kan ta ut reiser med cash & points, noe som er genialt. Billigst paa redemption er de ogsaa i Star.
Er det så lett? Reiser man på W,U,K,L,T hos SAS får man fortsatt bare 25 prosent hos bmi, jf.: http://flybmi.com/bmi/src/html/diamondclubhowtoearnmiles.html. Ser at de er snillere med f.eks. Lufthansa og Swiss, der man uansett får 50 prosent.
Hvordan kan man best sammenlikne poeng med miles? Tilsvarer SAS-poengene miles sånn ca.?
Drar opp igjen denne, som den eneste EBS-tråden jeg kunne finne.
I følge fordelsoversikten (http://www.sas.no/EuroBonus/Om-EuroBonus/Medlemsnivaer/) er en av de få fordelene med EBS "Ingen bestillingsavgift hos Medlemsservice for bonusreiser". Gjelder det også gebyrene for endring/avbestilling, eller kun bestilling?
Drar opp igjen denne, som den eneste EBS-tråden jeg kunne finne.
I følge fordelsoversikten (http://www.sas.no/EuroBonus/Om-EuroBonus/Medlemsnivaer/) er en av de få fordelene med EBS "Ingen bestillingsavgift hos Medlemsservice for bonusreiser". Gjelder det også gebyrene for endring/avbestilling, eller kun bestilling?
Gjelder bestilling og avbestilling av flybilletter, endringer koster 150 kr uansett medlemsnivå. http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Reisevilkar/Servicehonorar/
PS. Står faktisk 30 kr i gebyr for bestilling, samme som sas.no altså.