View Full Version : Nashville
I morgen bærer det avgårde til Nashville på konferanse.
Tenkte å skrive rapport fortløpende... Blir SAS til Chicago, deretter en United Express ERJ145 ned til Nashville. Så opp til New York på torsdagen, og hjem med SAS neste søndag.
Economy er stappfullt, men jeg plukket opp et tips fra Tommy777 om første rad, og klarte nettopp å sikre oss 23AB. Stort mindre ille blir det vel ikke der bak? ;-) (virker som det er god plass lengre fremme, men det var det med de edle kortene da)
to be continued :-)
FlightDeck
19-10-2008, 16:49
Ser frem til rapport!
Så mye for rapporter under veis... Ble visst litt for hektisk til det. Men her kommer det da noe. :-)
18OCT SK2865 BGO-CPH
Innsjekk på Flesland (med en bra bunke papirbilletter) gikk som ventet smertefritt, også denne gangen var man gjennom sikkerhetskontroll og alt innen 10 minutter fra man gikk ut av taxien. Skulle vel bare mangle. Atlantic Airways fløy for SAS, og jeg hadde vel ikke akkurat store forventninger til plass. Avro er i det minste en type jeg ikke flyr så ofte. Flyet var litt forsinket inn fra CPH, men de snudde den raskt, og var vel avgårde ca. 10 minutter etter rutetid. Vi hadde sikret oss en av 2-seterne bakerst, et godt valg. God plass er det nemlig ikke. Men benplassen er ikke så verst, heldigvis. Overhodet ikke noe spennende å rapportere fra denne turen. Ankom CPH på rutetid, men med fjernparkering ble det nok litt vel spennende for de som skulle videre med SK909/925. (er man på rute, er det 50 minutter connection) Ganske intim busstur også, for å si det mildt. Vi skulle ta SK943, og hadde veldig god tid. Spaserte litt rundt, fant oss litt øl og mat, og dro ganske tidlig ut til gaten. Det viste seg å være ganske lurt, for der var det stille og fredelig.
18OCT SK943 CPH-ORD
Her hadde vi sikret oss 23AB (raden bak Y), noe som var et forbausende godt valg. Mye bedre benplass enn ellers der bak! Setet mitt hadde en litt løs sittepute, følte den holdt på å gli fremover hele tiden, men egentlig er disse setene ganske ok, man får ikke vondt i ryggen av dem. Utvalget av filmer var helt greit, selvsagt hadde det vært bedre med AVOD, men det gjør nytten. Ruten vestover tok oss eksakt samme vei som vi fløy ned til Bergen (føles jo deilig etter å ha ventet 4 timer i CPH), deretter nord for Island, over Grønland, og nedover Canada. Dagens middag var de berømte kjøttbullarna med potatismos, og det er faktisk ikke helt dumt. Personlig tar jeg det ikke så tungt at man "bare" får alkohol til pre-dinner snacks og middagen, men jeg tror SAS ville blitt oppfattet som mindre kjipe om de også ga bort en liten en til kaffen. Selv om det var helt fullt så langt jeg kunne se, synes jeg fikk bra service. En annen fordel med disse setene er forsåvidt at det er helt fremst i economy, så man får jo mat først også.
Kom til Chicago litt før rutetid etter et fint overblikk over en skyline som vekker gode FlightSim-minner, og hadde rett og slett ganske god tid, men det gjorde jo ingenting at det ikke var nevneverdig kø i immigration. (nok en fordel med å sitte langt fremme). Fingeravtrykksleserne de brukte her fungerte langt bedre enn de jeg ble utsatt for sist jeg var i USA. En liten tur med monorailen over til riktig terminal, gjennom security, og vi hadde fortsatt en god time igjen til avgang.
18 OCT UA7884 ORD-BNA
Nytt selskap (United Express), ny flytype (ERJ 145). Alltid spennende ;-) Flyet var overbooket, og de tilbød gratisbilletter hvor som helst innenfor de 48 statene. Vi skulle rekke konferanse neste dag, så en natt på ORD fristet ikke så mye. Vel ombord gjaldt det å passe hodet, her er det lavt under taket! Regner med høyde er fremste utvelgelseskriterie for flyvertinner i de ulike -express selskapene. Vi hadde enkeltseter på venstre side, noe jeg vil si er å foretrekke her. Men setene er ganske gode, og benplassen helt akseptabel. Rutetiden ORD-BNA er 1:29, men vi forventet flytid var bare 0:50. Ikke så leit når man har vært på tur noen timer allerede. Flyvertinnen var et kapittel for seg. En ganske stor og livlig dame, som tullet og vitset hele turen. Hadde ikke forventet noen servering, men hun kom faktisk rundt med drikkevognen. Igjen, her kan man ikke være stort over 160 cm, da ødelegger man nok ryggen i en slik jobb. Innflygningen til Nashville gikk i en temmelig krapp sving, ERJ er tydeligvis litt mer "sportslig" enn jeg er vant til. Kjente godt g-kreftene i sving her! Så var det bare å plukke opp bagasjen, finne en taxi, og komme seg i seng. BNA er ingen stor flyplass, så det gikk fort.
mer følger... og kanskje noen bilder også. (ikke så mye av fly, riktignok)
Fløy ERJ145 med CO for en stund siden - synes det var helt greit med et A-sete der. Litt mye vindsus og støy, men på kort tur helt ok.
Vi venter i spenning på resten.
Bizflyer
29-10-2008, 20:50
Var selv i Nashville for 8-9 år siden. Bodde på Opryland Hotel. Et enormt hotell med stor konferanseavdeling. 3000 rom fordelt på 4 etasjer gjorde det til et enormt område, så man fikk eget kart for å finne frem til rommet!
BF:cool2
Har netop fløjet med LH fra LAX til FRA....Underholdningssystem ??????
OVerhovedet ikke på den B747......Sad 2 sæderækker fra en miniskærm i loftet, som stort set ikke virkede....var rød i øverste del af skærmen.....Meget skuffende
Hilsen
Ole
Bizflyer: Opryland ja, vi shoppet litt på et outlet mall der ute, og så det digre hotellområdet. Sentrumsområdet i Nashville er forresten litt, uhm, lite variert. Går mest i cowboyhatter og boots. Og live country hele tiden, selvsagt. Men jeg tror egentlig byen sånn generelt har mer å by på enn vi fikk med oss. Det er jo som ellers i USA - alt er avhengig av bil.
SK931: skjermer i seteryggene er absolutt noe av det som teller til SAS IC sin fordel. Ikke minst at de har det på hele (mini-) flåten sin. Strøm til bærbar PC vinner uansett, riktignok.
23.10 CO2882 BNA-EWR
Etter en liten uke i country-byen, som forøvrig er et litt underlig sted å være når man ikke er så interessert i den slags, var det tid for å ta en helg i New York City. Ingen av oss som dro sammen hadde vært der før, så vi hadde store forventninger. Med hodene fulle av faglig påfyll, tok vi taxi fra konferansehotellet midt i det man skulle tro ville være den verste rushtiden, men det var ingen kø overhodet, og vi var plutselig på flyplassen. En av oss hadde bestilt i september, og hadde den tvilsomme gleden av å bli avkrevd $15 for kofferten. Typisk ikke noe man blir informert om når man booker andre steder enn hos Continental.
BNA er en ganske stille og fredelig flyplass, i alle fall det hjørnet der Continental Express sine avganger går fra. Så en god del fly fra Southwest, det er visst en slags hub for dem? Ellers er det jo mye ditt og datt express. For vår del ble det nok en tur med ERJ 145. Også hos Continetal betydde det helt ok benplass. I følge ruten skulle flytiden være 2:18, men forventet flytid var bare 1:40. Hadde absolutt ikke forventet noe servering utover drikke og kanskje en håndfull nøtter, men CO disket faktisk opp med et snacks-brett med kjeks, ost, salami, og potetgull. Alltid greit å bli positivt overrasket. Ellers ble det lite overraskelser, og vi kom inn fra feil side til å få noen bra utsikt over New York. Men altså landing en god halvtime før rutetid. Vel nede på Newark var det heller sparsomt med informasjon om hvor bagasjen skulle komme, men den dukket kjapt opp på det mest sannsynlige båndet, og vi var klare for å finne en taxi. Vi var 4 stykker som skulle til Manhattan, et dårlig tall viste det seg, tenkte ikke over at den typiske taxi i USA bare har plass til 3 personer og bagasje. Etter litt ventetid ordnet det seg også, og vi var på hotellet før klokken var blitt 23. Det som skulle være en kort tur ut for å se oss om, endte opp i en nattlig tur til toppen av Empire State Building - det kan anbefales. Ingen kø om natten, og flott utsikt i mørket. Stenger klokken ett vanligvis.
Mye kan sies om New York, men jeg skal fatte meg i korthet - wow! Hit skal jeg tilbake. Ble bare en liten smakebit denne gangen, inkludert en utrolig bra hockeykamp i Madison Square Garden. Svenskene reddet kvelden, kort fortalt.
26.10 SK910 EWR-CPH
Siden vi bodde nesten rett ved Penn Station, valgte vi å ta toget ut til flyplassen. Det gikk kjapt og greit, men jeg kan ikke si at stasjonen var så veldig tilrettelagt for flyplassreisende som aldri har vært der før. Det var heller ikke så god plass til store kofferter. Vi var heldige med rutetidene også, ellers kunne det blitt litt lenge å vente. Sjekket inn drøye 2 timer før avgang, og fikk et glimt av en oversikt som sa at M var overbooket med 17, med tilsvarende like mange ledige i Y og C. Pleier det å være sånn, er det ikke rart butikken går dårlig mens flyene er stappfulle. Lett urutinerte gikk vi gjennom security, burde nok ha spist først ja... (sist jeg var på EWR hadde jeg ikke tid til å legge merke til sånt) Med gode erfaringer fra sist, prøvde jeg å logge inn og fikse bedre seter kvelden før. Av en eller annen grunn lot det seg ikke gjøre denne gangen, så vi var stuck med 34AB. Merkbar forskjell på benplassen, vil si det er én vs. to knyttnever. Nok en gang var sitteputen løs, denne gangen nesten helt løs, slik at den gled fremover. Ikke bra!
Dro litt før rutetiden, men havnet i kø for takeoff slik at vi endte opp omtrent på rute likevel. Fløy rett over Manhattan, før vi fortsatte nordvestover. Kabinpersonalet (i alle fall noen av dem), virket litt mer gretne enn sist, uten at det gikk ut over meg personlig. Serveringen synes jeg ikke det er så mye å si om, verken bra eller dårlig, men denne gangen var det i det minste to hovedretter å velge mellom (da er det vel til overs fra Y?) Ble laks med pasta på meg, smakte greit og garantert bedre enn den til vanlig uungåelige kyllingen. Mitt sete hadde et litt kranglete IFE-system, som typisk hang seg opp og begynte å virke igjen på uforklarlige tider. Det sluttet beleilig nok å virke da de slo av lysene, så jeg prøvde å få litt søvn i stedet. Trøtt som jeg var etter en lang helg, funket det faktisk, og jeg halvsov et par timer. Rekord for min del ;-) Da vi nærmet oss Skottland, kom lysene på igjen, og det ble frokost. Ingen overraskelser her heller, typisk frokost ut av USA med syltetøy og amerikansk yoghurt. Rundstykkene er i det minste gode. Setter også pris på hot towels. Vi landet i 7-tiden, så var det den obligatoriske sikkerhetskontrollen, heldigvis uten noe nevneverdig kø denne gangen.
Konklusjonen må bli at SAS IC på economy er helt greit: trygt, forutsigbart, kanskje litt kjedelig. Man vet hva man får, det er ikke voldsomt bra på noen måte, men ikke spesielt dårlig heller. At SAS har skjermen i seteryggene på alle sine IC-fly er et pluss synes jeg, selv om det ikke er AVOD. Prisen ble denne gangen det utslagsgivende. Men det er kanskje det economy handler om? Best mulig pris og minst mulig dårlig? :-)
27.10 SK2862 CPH-BGO
Siste leg, så er man hjemme. Ute av stand til å velge sete før innsjekk, havnet jeg ved siden av en hyggelig, men bråkete motor. Altså fløy vi MD. Flyet var stappfult, og de fleste ombord så ut til å være fra Polen, Litauen, osv. sikkert på vei tilbake på jobb etter en helg hjemme. Igjen, en tur CPH-BGO uten noe som helst servering er det minimalt spennende å fortelle om, men vi kom frem på rute. Godt å være hjemme også. Jo, nå kom jeg på noe, fikk gleden av å bruke trappen bak. Lenge siden sist jeg gikk ut den veien :-)