View Full Version : Land dags ferd mot natt
...Sitter naa i en av "Tommy_stugu'ene" paa SFO...etter en svaert bra tur med Virgin America ned i fra Seattle. Det ble en tidlig start...fakir fergen 04:45 fra Bainbridge....og den lille italienerinnen leverte meg paa fergen 04:30 (Kiss and Ride tm) det er en dyp kjaerlighets erklaering fra en Italienerinne....aa staa opp 04:20 !!...Commuter Comforters var aapne og leverte dagens foerste Trippel Grande Latte....paa andre siden ventet en Limo, stretch....det koster mindre enn drosje....og vel var blunkende LED's i Rosa, Blaatt og Hvitt noe sterk kost 05:15....men dette er USA.....
Vel fremme paa SEATAC var det en kort koe hos Virgin America...men den forsvant fort...jentene bak skranken var baade effektive og hyggelige....og etter 4 minutter bar det videre gjennom sikkershetskontrollen....etter en tur innom Borders Bookstore fant jeg A6 hvor den samme gjengen var i full sving..>VX border i gruppper, selv hadde jeg 9F som gav Gruppe D....maskinen var vel 70% full og det var ikke mange i Gruppe ABC saa etter 5 minutter var det min tur...ombord var beslysningen satt til et behaglige og varmt roed/lilla skjaer (VX endrer fargene utover dagen) dette var i hvertfall en meget passende ambience klokken 0635 om morgenen....Maskinen virket ny og velstelt...mye Hvitt som er skinnende rent....gir et positivt inntrykk....liker ogsaa at de begynner ombordstigning tidlig...og var klare til Pushback 07:00 - 10 minutter foer tid....som gjorde at vi var i luften 2 minutter foer avgangstid.....
Glemte bildene fra Sjekkinn og ombord...knyttneve testen ble absolutt bestaatt, det er god plass og gode seter.
Virgin America RED....en rimelig stor skjerm med Filmer (gratis og betaling USD 7.00) Musikk - jeg lagde min egen "playlist" som varte hele veien til SFO, det er visstnok 3500 musikkfiler aa velge mellom...selv fant jeg en god kombinasjon av David Bowie, Zappa, INXS, Fleetwood MAC...VX selger Headphones til USD 2, men oppfordrer deg til aa bruke dine egne...og har dermed standard plug....meget bra...lydkvaliteten var bra med mine Bose InEar....RED kan ogsaa brukes til aa bestille drikke, snacks og maaltider og en betaler ved bestilling...effektivt....ned til SFO boed til de paa Kaffe og Brus (gratis)...
Vi startet i regn, men det bedret seg naar vi passerte inn over Oregon....og vi landet i straalende sol i SFO..etter en "haand innflygning fra syd...med 2 360 grader kurver for aa komme ned i i korrekt hoeyde.....
Virgin America leverte et meget godt produkt denne morgenen, flyr i konkuranse med United og Alaska og produktsmessig ligger VX et hestehode foran. VX har fortiden den nyeste flaaten av disse....Alaska flyr en kombinasjon av 737-400/800/900, United 737-300 og A319/20...alle tilbyr Foerste Klasse...men kun VX har et fullt Underholdnings anlegg og ikke minst alle VX ansatte hadde et "staa paa" humoer.....noen UA totalt mangler og som AS har on and off (mest off)...Ingen av de 3 har den helt store Gourmet servicen paa denne strekningen, det gaar i kaffe/te , brus og peanuts...
Allt i allt dette var et selskap som er villig til aa gaa nye veier: "Mood lights" "Stroemutak for PC i alle seter" "Underholdningsanlegg, som selv i Beta versjon er rimelig avansert (jeg lagret min"playlist") og jeg saa "komende plugins for aa bruke egne MP3 spillere" " Live Google Maps" (de var delvis i funksjon)
Som tidligere nevnt er utsikten straalende her i fra "Tommy_Stugu" ... mens jeg nyter en Sauvignon Blanc har jeg sett Air France, KLM, 2x Cathay Pacific, JAL, Virgin Atlantic, British Airways komme inn for landing...dette er Boeing land...alle unntatt JAL er her med 747-400, som ogsaa er flytypen som tar meg videre i kveld, JAL er her med en 777....
Det blir et nytt selskap i kveld, jeg er allerede plassert slik at jeg unngaar Konjakk =en som er vellagret i hansken til en Tyrkisk Lastebil sjaafoer (Sitat LN-MOW)...men i god Tommy stil sikter jeg hoeyere....det er tocuh and go...rimelig fullt oppe i dag...uansett blir det en ny opplevelse for meg og en trip rapport som vi ikke har i arkivet.....
Tid for aa forlate "Tommy_stugu" - denne har en svakhet, den ligger pa utsiden av sikkerhetskontrollen, noe som var greit i dag tidlig da jeg kunne komme inn foer jeg hadde sjekket inn.....men det betyr ogsaa at en maa legge i vei noe tidligere .... det er spennende om det blir neste steg i "klasseskillet" (hvis ikke er det muligheter baade hjem igjen og Thanksgiving helgen naar den lille Italienerinnen tar meg med paa tur vekk fra Kalkun....)
jeg er allerede plassert slik at jeg unngaar Konjakk =en som er vellagret i hansken til en Tyrkisk Lastebil sjaafoer (Sitat LN-MOW)...
Filtrert gjennom .... det er iallefall slik Virgin's egen kånjakk smaker ...
Så hva ble det?
Den lille italienerinnen er for flink!!, hun hadde klart aa selge ut Upper Class, en stor gruppe fra Sun Microsystems...buhu...sa det ble Premium Economy paa Virgin Atlantic som var en positiv opplevelse. Virgin lar foerst Upper Class og Premium E ombord, jeg hadde faatt 36D og setet ved siden av meg var ledig. Premium Economy har 2 4 2 paa 747-400 og setene var omtrent som SAS sine "gamle" Business First - god benplass og for meg mere enn bredt nok....det var 4 crew som tok seg av de 55 som satt paa P.E. Sevicen startet med et glass Champagne, et lite glass som de kom flere ganger med paafyll....Amenity Kit og Headphones ble delt ut mens resten av flyet gikk ombord, og besettningen kom sikkert forbi 4-5 ganger med tilbud om paafyll. Etter avgang paa rutetid og 10 minutter senere var i luften hvor de begynnte med en Cocktail hour med engang....jeg valgte en hvitvin, 2007 Narques de Caza Airen - Airen Druen blandet med noe Sauvignon Blanc. P.E. har en hvit og en roed vin, begge serveres fra Store Flasker i smaa glass, men besetningen kom rundt med tilbud om paafyll flere ganger...allt paa en hyggelig og profesjonell maate, smilene var ekte og satt lett.
Permium Economy Setene er som nevnt omtrent som SAS sine gamle Business First, med god ben plass, de har en stopr AVOD skjerm i seteryggen foran, noe som jeg personelig synes er et minus, da dette nok begrenser hvor langt setet kan lenes tilbake, min eneste klage paa komforten. Virgins Underholdning system er utmerket, det er On Demand, du kan spole frem og tilbake....og det var vel rundt 50 filmer, 30 TV programm, mangfoldige spill og musikk kanaler. Ingen problem aa finne noe som var interessant, system var ogsaa aktivt fra Push Back...
Hoved Maaltidet kom paa et stort brett, det var porselen og staal bestikk, null plastikk. Menyen var en Gresk Salat til forrett, som var god.
Hovedrett:
" Chicken breast with Mushroom Ragout, red bliss mashed potato, roasted carrots, asparagus and caramelized onions" (Mitt valg)
or
" Salmon Filet with Dill and mustard crust, green beans, sea salt roasted new potatoes and beurre blanc"
or
"Vegetable cannelloni with red pepper and mornay sauces with parmesan and parsley"
Rosemary olive roll.
Dessert:
Blueberry oat crumble
Cheddar with crackers.
Hovedretten smakte meget bra, servert paa en tiltalende maate og var ogsaa rimelig stor, Desserten var ikke allverden av smak og osten var direkte kjedelig.
Igjen var det den hvite vinen nevnt over, samt en Roed: 2007 Marques de Caza Tempranillo som ogsaa var et hyggelig bekjenntskap.
Etter middagen var det tilbud om Konjakk eller Baileys, en noksaa standard VSOP Konjakk (ikke Virgin Brand) igjen fra stoe flasker.
Saa delte de ut vannflakser noe jeg setter stor pris paa....og besetningen kom regelmessig gjennom kabinen og var hele tiden lett tilgjengelige om det var noe ekstra en oensket.
Noe jeg la merke til var et gjennomfoert hoeyere fokus paa sikkerhet fra besetningen gjennom hele flighten, har naa passert 100 forskjellige flyselskap, og uten tvil hadde Virgin et klart hoeyere sikkerhets fokus enn jeg tidligere har opplevd. Foer avgang var kabinen "ren" for loese gjenstander, selv tepper og puter oensket de ut av veien, dette ble gjort paa en myndig respektfull maate som gav et positivt inntrykk.
En blanding av litt hoey temperatur og et sete som ikke lot seg legge langt nok tilbake gav meg liten mulighet for aa sove, men underholdnings systemet veide opp for dette, saa de 9 timene gikk fort.
Frokosten var en skuffelse, en varm muffin med egg og skinke var ikke all verden, vi landet og parkerte paa gate 15 minutter foer rutetid.
Alt i allt var dette en svaert positiv opplevelse...rapport kommer ogsaa fra returen neste torsdag.
Jeg liker ikke LHR terminal 3...vaar gate var saa langt unna at den burde klassifiseres som egen terminal !....vi gikk og vi gikk trapper opp trapper ned, svingte til hoeyre svingte til venstre foer det ble lys i enden av den laaaange tunnellen...etter passkontroll bar det videre mot et gjensyn med SAS hvor jeg ble moett av 4 ansatte som ledet kundene til en av de 5 automatene de har, selv kvalifiserte jeg ikke til automat innsjekkning saa jeg ble henvist til en kombinert Bag Drop og Sjekkin som det stod Business Class paa....en hyggelig dame gav meg 14A paa SK806 til Oslo. Hun satte Priority Tag paa bagasjen min, hyggelig gjort selv om jeg paa ingen som helst maate skulle ha hatt det.
Igjen jeg liker ikke LHR Terminal 3 og spesiellt at en ikke faar vite gate nummer, men blir tvunget til aa oppholde seg i "sentral hallen" som baade er overfyllt, ingen sitteplasser ledig og ikke minst ingen mulighet til aa se ut....gruuumph...stoor nedtur i fra Tommy_Stugu paa SFO.....
12:30 ble hemmlighet avsloert og Utgang nummer 11 er den med kortest vei....og der slapp de oss ombord med engang, det liker jeg.....SAS hadde et godt utvalg med Aviser, og jeg sikret meg DN, Dagbladet og Aftenposten - gull verdt for en Nordmann som bor langt unna Norge...
14A paa en 737-800 hadde i hvertfall i gaar svaert god benplass, det var 5 rader Business, 5 rader Economy Extra...men jeg satt godt.....at vi takset ut et par minutter tidlig var en perfekt start....
SAS Trillevogn Selskap (STS) er ikke min favoritt, det bringer minner fra NSB's dagtog til Bergen og det er ikke noe en behoever aa minnes om.....en hyggelig besetning, men det foeles ikke som service selv om det er relansert.....
Saa jeg sov mesteparten av turen...og vi landet 20 minutter foer til paa OSL, noe som igjen er meget bra....og ikke minst poenget med Priority Taggen...det virket, min bag kom som nummer 3 paa bandet (de 2 foer hadde ogsaa Priority tags).
Tirsdag baerer det videre til Liverpool....
FlightDeck
18-10-2008, 18:43
Takker for rapport, morsomt å høre fra Virgin! Tror SAS feeder ganske mange Virgin-passasjerer.
Bizflyer
18-10-2008, 21:59
Fin rapport ja!
Synes det høres ut som at Virgin Atlantics PE overgår SAS Bizclass i service!!
De gangene jeg har flydd med SAS ut av Term 3 LHR har det gått fra de gatene som er nærmest SAS sin lounge. Så jeg har inntrykket av at det omtrent er faste gater for SAS sine avganger!
BF:cool2
SAS sine tre -800 Europaversjon er noe av det beste som finnes intra-eu, ingen tvil - 33" på brorparten av radene og meget komfortable seter som de også har på -800 domestic og ex-sk -700.
FlightDeck
19-10-2008, 16:39
SAS sine tre -800 Europaversjon er noe av det beste som finnes intra-eu, ingen tvil - 33" på brorparten av radene og meget komfortable seter som de også har på -800 domestic og ex-sk -700.
Men hvor lenge varer det? De nye setene er harde og vonde - og hives inn i stadig flere fly. Selv om SAS sier at benplassen ikke har blitt dårligere, har jeg problemer med å forstå det...
Det er bare aa ta knyttenevetesten. det. Den lyver ikke, den er personlig subjektiv og er konstant verdi iforhaald til dine knaer.
Bizflyer
20-10-2008, 09:35
Det er bare aa ta knyttenevetesten. det. Den lyver ikke, den er personlig subjektiv og er konstant verdi iforhaald til dine knaer.
Slik som forholdene er i dag, har jeg byttet ut knyttenevetesten med "skrubbsår på knærne" testen. Jo større skrubbsår, jo dårligere plass!:rolleyes:
BF:cool2