PDA

View Full Version : Hva skjer med SKs avganger til KEF?


audunn
16-10-2008, 14:55
Var inne på SKs sider nå for å booke reise til Island, men de har fjernet KEF som destinasjon, dette gjelder på alle de nordiske sidene. Hva har skjedd? Har det noe å gjøre med krisen på Island?

FlightDeck
16-10-2008, 15:00
Kanskje den bare skal gå på sommeren?

Someone
16-10-2008, 15:00
Ser ut som Island i helhet er fjernet fra kartet og det tyder på en data feil da OSL-KEF ligger inne med 3 ukentlige i vinter når man går inn på rutetabellen.

audunn
16-10-2008, 15:02
Ser ut som Island i helhet er fjernet fra kartet og det tyder på en data feil da OSL-KEF ligger inne med 3 ukentlige i vinter når man går inn på rutetabellen

Ja, trodde ruten skulle gå man-ons-fre, om jeg husker rett?

Someone
16-10-2008, 15:04
Ja, trodde ruten skulle gå man-ons-fre, om jeg husker rett?


Ja, og du får kjøpt billetter med SAS på disse dagene på wideroe.no

Så ut som det bare er SAS IT som har rotet det til

FlightDeck
16-10-2008, 15:06
Gikk ikke denne ruten på et tidspunkt også fra Stockholm eller København? Og så ble den nedlagt.

audunn
16-10-2008, 15:08
Gikk ikke denne ruten på et tidspunkt også fra Stockholm eller København? Og så ble den nedlagt.


Tror den gikk ifra Stockholm i en liten periode?

JoeW
16-10-2008, 15:10
Tror det er en stund siden den gikk fra Stockholm, denne har vel i stor grad kun gått fra OSL.

Wishmaster
16-10-2008, 16:42
:colgate:Har dere ikke hørt at Island har blitt solgt på auksjon,da? Nytt land, nye lover, nye avtaler og nye konvesjoner må settes igang.:colgate:

CK
17-10-2008, 10:03
grunne til at Island er fjernet har med problemene med ISK å gjøre.

Andrev
17-10-2008, 10:11
grunne til at Island er fjernet har med problemene med ISK å gjøre.

Så SAS flyr ikke dit på ubestemt tid, er det det du sier?

Someone
17-10-2008, 10:14
Så SAS flyr ikke dit på ubestemt tid, er det det du sier?

De flyr dit ihvertfall idag. Og jeg tror nok CK mener problemer med valutakursen siden ISK (Islandske Kroner) varierer veldig. Men hvorfor må du absolutt bestille billetter på sas.no når det finnes andre steder som faktisk selger billetter med SK til KEF?

LN-KGL
17-10-2008, 10:31
Men hvorfor må du absolutt bestille billetter på sas.no når det finnes andre steder som faktisk selger billetter med SK til KEF?

Someone, jeg tror vi får snu litt på flisa - det må stå dårlig til med webdesignet til SAS når de ikke kan selge sitt eget produkt på grunn av litt variasjonener i valutakurser. :drunk:

Someone
17-10-2008, 10:34
Someone, jeg tror vi får snu litt på flisa - det må stå dårlig til med webdesignet til SAS når de ikke kan selge sitt eget produkt på grunn av litt variasjonener i valutakurser. :drunk:

He he, nei, SAS sine internetsider kan vel neppe kalles ledene på så veldig mange områder:p

Andrev
17-10-2008, 10:34
De flyr dit ihvertfall idag. Og jeg tror nok CK mener problemer med valutakursen siden ISK (Islandske Kroner) varierer veldig. Men hvorfor må du absolutt bestille billetter på sas.no når det finnes andre steder som faktisk selger billetter med SK til KEF?

Islandske kroner varierer i realiteten ikke så mye akkurat nå, siden den islandske sentralbanken har tatt kontroll over handelen, og lagt sterke begrensninger på all veksling av ISK til annen valuta. De få handlene som skjer, skjer til en kurs rundt 150 ISK/EUR. (offisiell kurs hos Norges Bank er halvparten av det omtrent, men det er ikke mulig å kjøpe ISK til den kursen) Men jeg ser ikke helt hvorfor dette skulle skape problemer for å selge billetter dit for SAS sin del? Icelandair utnytter jo derimot situasjonen, og har kampanjer til Island som lavkost-destinasjon ;-)

MartinL
17-10-2008, 10:47
Svenskene kan jo vurdere transfer via OSL til KEF :rolleyes:

Savipix
17-10-2008, 10:56
Svenskene kan jo vurdere transfer via OSL til KEF :rolleyes:

You'd be surprised hur många vi har ARN-OSL-KEF

jb1
17-10-2008, 11:37
Det stemmer nok at mange fra ARN reiser via OSL til REK. Jeg fløy fra OSL-KEF med SK ifjor og vi ble litt forsinket p.g.a. transferpassasjerer fra et sent innkommet fly fra Stockholm.

Island er spennedne, kanskje man bør kjøpe alle julegavene i Reykjavik iår, med særdeles gunstig kronekurs, Islandske kroner har falt ca. 70 % i verdi mot norske kroner. Da kan vi støtte våre venner i vests økonomi i tillegg.

TOS
17-10-2008, 11:41
Island er spennedne, kanskje man bør kjøpe alle julegavene i Reykjavik iår, med særdeles gunstig kronekurs, Islandske kroner har falt ca. 70 % i verdi mot norske kroner. Da kan vi støtte våre venner i vests økonomi i tillegg.

Da må vi i så fall kjøpe islandskproduserte gaver. Så vidt jeg vet har islandske Sedlabanki (sentralbanken) et meget begrenset volum av utenlands valuta, og de vil prioritere import av særs nødvendige saker & ting. Det betyr vel at det kan komme til å bli knapphet på en del varer om man ikke finner en løsning, og vi bør da ikke kjøpe produkter som må importeres til Island....:)

jb1
17-10-2008, 11:47
Da må vi i så fall kjøpe islandskproduserte gaver. Så vidt jeg vet har islandske Sedlabanki (sentralbanken) et meget begrenset volum av utenlands valuta, og de vil prioritere import av særs nødvendige saker & ting. Det betyr vel at det kan komme til å bli knapphet på en del varer om man ikke finner en løsning, og vi bør da ikke kjøpe produkter som må importeres til Island....:)

Ja, eller kjøpe de importerte varer, som klær, som alt finnes der, det er vel grenser for hvor mye prisen kan settes opp, islendingenes lønninger går jo ikke opp, og de fleste venter sikkert med mange innkjøp til de vet hva fremtiden bringer. Uansett har hotellpriser m.m. i Reykjavik sunket dramatisk.

CK
17-10-2008, 11:58
det er faktisk ikke SAS' webløsning som er problemet i forhold til ISK, det er Amadeus som har hatt problemer med omregning av ISK til andre valutaer for priser filet fra Island. På flysas.com er det fremdeles mulig å booke reiser til Island på nett. Ettersom kursen på ISK vel har blitt halvert på noen måneder, er det vel bare å kaste seg på flyet til Island og bruke norske oljekroner - nå er ølen BILLIG i REK! Løp og kjøp!

Tidligere har vi vært nødt til å stenge flysas.is ettersom vår bankforbindelse ikke godtok betaling i ISK.

Andrev
17-10-2008, 12:15
Går en tråd på FT for tiden om kjøp av RTW-billetter ex-KEF. Største utfordringen er selvsagt å få tak i ISK til en fordelaktig kurs.

http://www.flyertalk.com/forum/showthread.php?t=875907

det er vel litt gribb-mentalitet over dette, å utnytte andres ulykke til egen vinning... Å handle islandske varer er derimot en god ting, selv om det ikke er så mye som er lokalt produsert av lokale råvarer.

litt-amatør
20-10-2008, 17:00
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=521256

Da ser det ut som VG har lest forumet...:rolleyes:

http://www.dagbladet.no/dinside/2008/10/20/550919.html

Og så har Dagbladet også kommet med dette, og de har attpåtil åpnet for debatt om artikkelen. Hvorfor det egentlig? Det ligger ikke an til å bli en kvalitetsdebatt...;)

CK
20-10-2008, 17:08
tror faktisk problemet er løst nå

LN-RRA
20-10-2008, 17:23
tror faktisk problemet er løst nå

Island står ikke på listen for betilling hos sas.no ennå nei....

storg
20-10-2008, 17:56
Men hvorfor er reisen priset i ISK i utgangspunktet?

CK
20-10-2008, 18:08
Island står ikke på listen for betilling hos sas.no ennå nei....

de er vel litt tregere i OSL.... sjekk flysas.com!