PDA

View Full Version : Kina


B777ER
16-10-2008, 13:27
Det blir tur til PEK via CPH i dag. SK1877 og SK995. Prøver å ha rapport klar til morgendangen hvis det er interessant.

jcnorway
16-10-2008, 13:45
Ja takk! :) Ser fram til rapport!

AirbusTrond
16-10-2008, 14:14
Ja! Hygg Dem med Polarbrød og Twist hvis du sitter blant vanlige folk. :-)

FlightDeck
16-10-2008, 14:49
Og legg gjerne ut noen bilder også.

Concorde
17-10-2008, 00:57
Tar du en øl på flyplassen? Kommer ned 21. med SK993.

B777ER
17-10-2008, 13:32
Da var jeg ankommet Peking.

Bilder er tatt og skal intenjonelt være med i denne tråden. Imidlertid er min tekniske innsikt ikke helt på topp, så om de ikke havner her, må jeg ha hjelp siden.

Turen startet fra SVG. kom til Sola i god tid og fikk drukket noen øl før det var klart for SK1877 med avgangstid 1600 fra gate 11. Ruten flys enda av Atlantic Airways BA 146-200. I dag OY-RCW som jeg har fløyet en gang før. Jeg personlig synes flyene er grufulle. Lufthansa sine maskiner som trafikkerer SVG-FRA er langt mer stilfulle. Vet dere forresten hvorfor BA 146-200 har 4 motorer? Det er ikke plass til 8........

Boarding på tid. Satt meg i sete 2F som en av de siste ombord. Kabinen tror var mellom 60-70% full med de fleste passasjerene i Flex. Flighten fikk slot, 1432Z (1632 lokal). I det vi takset ut kom Norwegians KKO (eller Q) Henrik Ibsen inn. Rett etter på kom LB-BUC som jeg antar skulle ut som 4184. Vi takset forbi R18 og ventet i skammekroken til vi fikk ta av. Ventet likevel ikke lenge, var airbourne en stund før 1622. Turen ned var ikke særlig begivenhetsrik. Fikk det vanlige tamme rugbrødet med en sitronfromasj. Ble litt snurt da jeg så at passasjeren på 2A fikk sjokolade også. Det er slik SAS gir ut på business Europa og er langt bedre enn fromasjen.

Landet på 22L på CPH 1720 lokal. Etter bussing til gate ble det mer øl mens vi ventet.

Rundt en time før oppsatt avgangstid (2050) bar det bort til gate som i dag var C29. LN-RKF, Godfred Viking stod på plass, og vi gikk ombord en snau halvtime før avgang. Champagne ble delt ut. 1999 Henriot. Fikk vel 1/4 fylt glass uten påfyll. Setet mitt i dag var 6G. Jeg har alltid vindussete om det er jeg som får bestemme, men i dag var det umulig. Fant etterpå ut at kabinen var full. Tror forøvrig også at flyet gikk bortimot stappfullt. Det som var ekstra irriterende var at passasjeren ved vinduet faktisk sov HELE turen, kun avbrutt av personalet for å fikse setet i forbindelse med take off og landing. Ekstra irriterende siden jeg hadde planer om å ta litt bilder.

Flyet (Airbus 340-300) ble stående en time ekstra i kveld. Teknisk. Cockpit var flinke til å oppdatere med når de regnet med å forlate gate, men hver gang de skulle forklare hva som faktisk var grunnen til teknisk, ble det bare mumling. Vi fikk ekstra forfriskninger siden vi ventet så lenge på bakken. Dog ikke Champagne. Det synes jeg er for gjerrig. For det første får jeg knapt en munnfull ved ombordstigning, uten påfyll. Når vi i tillegg må vente, spanderer de kun vann eller OJ.

Crewet var en blanding av norske, danske, svenske og kinesiske, kanskje med noe overvekt av nordmenn. Dette er forøvrig det sureste og minst oppmerksomme crewet jeg noen gang har hatt på noen SAS-flighter. Følelsen min var at de var kun på jobb. Unntaket var faktisk den norske kapteinen som gikk forbi mens vi enda stod på bakken. Han var iallefall i virkelig humør og snakket med flere av passasjerene inkludert undertegnede. Tror faktisk jeg snakket mer med ham før vi tok av enn resten av kabinen tilsammen.

Endelig i luften kom kabinen rundt og delte ut amenitykit. Ikke lenge kom forrett.

Menu:

A snack with your drink?
Chorizo, green olive, caperberry and wild onion

The big deal:

Our menu for this flight offers these choices

Green leaf salad with dressing of the day

First course
Platter with turkey chorizo, artichokes, wild onions and sun-dried tomatoes

Selection of breads
Organic country loaf, danish rye bread, selected Scandinavian crisp breads served with organic butter

Main Course

1 Halibut fillet with jasmine and parsley rice, a salad of mixed olives and tomato sauce

2 Sweet and sour pork with pineapple and jasmine rice

3 Beef tournedos with Lyonnaise potatoes sugas snap peas and a demi-glace sauce

4 Tomato and leek salad with boiled potatoes, sauteed red peppers and mushroom in creme fraiche sauce

Cheese
Goats' cheese with quince and almond

A sweet finish
Petit fours

WINE

White wine

Val de Vid Verdejo 2007

Anselmi San Vincenzo 2005

Red Wine

Maranges Premier Cru Clos des Roussot 2006

Tim Adams Shiraz 2005


Forretten var ok, høydepunktet var faktisk brødet. Noe av det beste jeg noen gang har smakt, være seg på bakken eller i luften. Synes det er ekstra spesielt siden brød i 8000 fots høyde pleier å være totalt smakløse.

Hovedretten falt på Svinet. Angret umiddelbart da jeg så hvordan det så ut. Var imidlertid ikke så ille. Men risen var altfor tørr.

Desserten hoppet jeg elegant over, da jeg var stuptrøtt. Fikk siden høre at desserten var skikkelig god.

Ble vekket til frokost, noe som betydde nesten 6 timers søvn. frokosten var helt ok, gode croisanter, grei pølse, men pannekaka var kjempegod. Desserten, noe ananas med krem. Kremen smakte katastrofe.

En liten kuriositet for oss kranglefanter. SAS reklamerte med bonuspoeng på skjermene den siste halvtimen før landing

Business 9000 points
Economy Extra 6750 points
Economy 4500 points
Economy discounted 1225 points

Det skal da vitterlig være 1125 (altså 1/8 av biz eller 1/4 av Economy) for Economy discounted? Eller er jeg på jordet?

Landet 1236 lokal rundt 45 minutter forsinket. Var i utgangspunktet veldig snytt fordi jeg ikke fikk vindusplass, men vi så ikke bakken før rett før vi landet. Beijing er full av tåke/forurensing så det er minimalt med sikt. Terminalbygget var en opplevelse i seg selv. Vanvittig stor og blant de vakrere flyplassene jeg har vært på. Fikk tatt et bilde av SK993 fra Stockholm som taxet inn til gate i det vi var kommet inn i terminalbygget. Rett ved siden av stod Lufthansen med en av de flottere maskinene som er laget, A340-600 bound for Frankfurt.

Alt i alt synes jeg dette var en skuffende tur. Jeg har alltid vært en stor SAS-fan, men dette likte jeg ikke. Selv om dette var min første tur til Asia, har jeg fløyet mange ganger til USA med både SAS, Lufthansa og United. Selv om den turen jeg har hatt best opplevelse med, var SAS (CPH-SEA sept 07) kommer denne inn som den dårligste interkontinentale opplevelsen jeg har hatt. Crewet får hovedskylden for det. Sure og uoppmerksomme var stort sett kjennetegnet for hele turen. Jeg tror generelt ikke at jeg er den mest kravstore, men det må da iallefall gå an å oppnå øyenkontakt EN -1- gang i løpet av de 107 gangene de passerte kabinen mens jeg var våken. Maten var heller ikke det store, selv om den definitivt hadde sine høydepunkter.


Vi får håpe det bedrer seg til returen. Rapport lages gjerne om interesse

MountainDew
17-10-2008, 13:52
Takker så mye for rapporten. Forrett og frokost så veldig god ut, men pork så litt tørr ut.
Du får nok triveligere crew tilbake, tror du var bare litt uheldig på denne flighten.
Siden du sov så fikk du vel ikke tid til AVOD systemet?

Hickok
17-10-2008, 14:11
Det er absolutt interesse for rapport fra returen. Flott rapport forresten!

litt-amatør
17-10-2008, 14:38
Takk for bra rapport! Synd med crewet ombord, håper det bedrer seg på tilbaketuren. Fine bilder, hovedretten så meget tørr ut!! Det er absolutt interesse for en rapport fra returen!

B777ER
17-10-2008, 16:22
Ang middagen så smakte den bedre enn den så ut. AVOD ble ikke benyttet nei. Var så trøtt at jeg faktisk sovnet under taxing og våknet ikke før vi hadde passert sverige. Våknet heldigvis av serveringen så jeg fikk med meg noe av moroa. ;)

Jeg registrerer også at jeg faktisk fikk til bildene og at det trolig blir mer bilder til neste gang ;)

AirbusTrond
17-10-2008, 17:44
Takk for flott rapport! Jeg setter umåtelig stor på pris på matbilder (og mat). Håper de er mer rause med champangnen neste gang.

Bizflyer
17-10-2008, 19:16
Takk for rapport.

Det var skuffende å se at SAS fortsatt ikke har forbedret seg! Du setter fingeren på de samme punktene som jeg gjorde i min tripreport etter min BKK tur i mars.

Husker jeg skrev at glasset var 1/3 fullt, så det høres ut som at det går feil vei i forhold til oppfyllning. Da jeg klaget til SAS over servicen var svaret at slik skulle det ikke være, og at jeg måtte ha vært utsatt for tilfeldigheter. Det er tydelig at det enten var en hvit løgn, eller at SAS ikke har noe kontrollsystem for å sjekke at servicen er i henhold til det konseptet de har lagt opp til.

Jeg klaget også på vinserveringen var mangelfull. De serverte halve glass (som i utgangspunktet ikke var store) slik at man hadde halvannen munnfull vin før glasset var tomt. Og det tok jo mer enn en halvtime før de kom med påfyll. Også det påstod SAS at ikke var i henhold til deres konsept. Hvordan opplevde du dette?

Og så forstår jeg ikke hvorfor de på død og liv skal vente til flyet er i lufta før de deler ut amenity kit og headphones. Hadde de gjort det før avgang, kunne de heller brukt den tida på å servere en drink før maten istedet. Det gjør alle andre flyselskap.

Ser også ut til at SAS fortsatt serverer mat med plastikk på. Det er også for dårlig synes jeg! Og hvorfor kan ikke SAS komme rundt med en ostevogn med litt utvalg i stedet for å servere et bitte lite stykke ost til hver. Det er også elendig!!

Da jeg reiste hadde de buffet style servering på frokosten som var meget bra. Hvorfor kan de ikke gjøre det samme til middag? Det hadde det vært stil over. Den lille skåla med hovedrett man får er så kjedelig og dårlig at det er flaut. Hadde vært stiligere med flate tallerkner og at man kunne velge hva og hvor mye man ville ha.

Det SAS scorer på for mitt vedkommende er Z priser på biz, store toaletter og 25% ekstra poeng som gullkortinnehaver. Ellers er det andre selskaper som er bedre på de andre tingene man setter pris på når man flyr biz interkontinentalt.

Enig med dem som sier at vi setter pris på bilder av mat og drikke og gjengivelse av menyer!

Gleder meg til rapporten fra tilbaketuren!

CK: Håper du hinter til de produktansvarlige på firmaet ditt om at de burde lese rapportene herfra!!

BF:cool2

LN-MOW
17-10-2008, 19:53
Og så forstår jeg ikke hvorfor de på død og liv skal vente til flyet er i lufta før de deler ut amenity kit og headphones. Hadde de gjort det før avgang, kunne de heller brukt den tida på å servere en drink før maten istedet. Det gjør alle andre flyselskap.



Det der stusset jeg også på ... Jeg kan ikke huske å ha reist med andre selskaper gjør det slik ...

Eriksan
18-10-2008, 12:24
SAS har drinkservering før matserveringen på intercont (kommer sammen med snacken), desverre er unntaket sene kveldsavganger slik som CPH-BKK-CPH og ORD-CPH der det i tillegg er 3 hovedretter å velge mellom mot normalt 4. For at de uinnvidde ikke skal sitte igjen med feil bilde kan du være forsiktig med å generalisere bizflyer.

Bizflyer
18-10-2008, 12:47
Vel! Du glemte å legge til CPH-PEK også da. Så da er det jo ikke så rent få av SAS sine ruter hvor de følger dette opplegget.

Da jeg reiste tok det 1,5 timer før vi fikk servert noe som helst. Det er for dårlig. Da burde de ha klart å servere en drink først iallefall. På en tur fra BKK til MNL med TG i biz, klarte de å komme med 2 runder drinker, 4 retters middag inkl ostetralle og deretter kaffe avec på de samme 1,5 timene som SAS måtte ha på å forberede den første serveringen.

Synes forøvrig ikke jeg generalisererer. Jeg sammenlignet bare mine opplevelser med B777ER sine og konkluderte med at det var for dårlig av SAS.

Det må jo være lov?

BF:cool2

Eriksan
18-10-2008, 15:45
Helt enig at det er alt for dårlig å ikke ta en runde med drinker før maten også på sene kveldsavganger! Ser på bildene mine fra ORD-CPH tidligere i år at det gikk 1t40m mellom pre-dep sjampisen og serveringen av mat/drikke.

Når det gjelder CPH-PEK så har denne 4 hovedretter og snack/drink før maten, det fremgår av menyen gjengitt av B777ER ovenfor.

Av 26 segmenter SAS International opererer på vinterprogrammet så er det altså kun 3 av disse som har noe redusert servering. Da forutsetter jeg at CPH-DXB som går samtidig som CPH-PEK har fullt opplegg. Håper på en tur til DXB i C-cl i november, da blir det i tilfelle full avrapportering her. =)

TG923
18-10-2008, 16:46
Betyr det at serveringen er bedre ARN-BKK enn CPH-BKK?
Flyet fra Stockholm går jo et par timer tidligere.
(Jeg finner jo forsåvidt ut selv hvordan det er om en drøy uke...)

Bizflyer
18-10-2008, 19:55
Jeg synes uansett at det er for dårlig at de har ulike service tilbud ombord. Hvis man bare vil sove, er det jo bare å legge seg. Serveringen tar jo lang tid i utgangspunktet, og de gangene jeg har reist med SAS i C interkont, så har så og si alle ville ha full servering. Kanskje 1 eller 2 som har lagt seg til å sove av en full kabin, og det er jo ikke mange. (Min erfaring er på CPH-BKK-CPH, og ellers andre sent-om-kvelden flighter med andre selskaper)

BF:cool2

B777ER
19-10-2008, 10:43
Jeg klaget også på vinserveringen var mangelfull. De serverte halve glass (som i utgangspunktet ikke var store) slik at man hadde halvannen munnfull vin før glasset var tomt. Og det tok jo mer enn en halvtime før de kom med påfyll. Også det påstod SAS at ikke var i henhold til deres konsept. Hvordan opplevde du dette?

Og så forstår jeg ikke hvorfor de på død og liv skal vente til flyet er i lufta før de deler ut amenity kit og headphones. Hadde de gjort det før avgang, kunne de heller brukt den tida på å servere en drink før maten istedet. Det gjør alle andre flyselskap.


Da jeg reiste hadde de buffet style servering på frokosten som var meget bra. Hvorfor kan de ikke gjøre det samme til middag? Det hadde det vært stil over. Den lille skåla med hovedrett man får er så kjedelig og dårlig at det er flaut. Hadde vært stiligere med flate tallerkner og at man kunne velge hva og hvor mye man ville ha.

Det SAS scorer på for mitt vedkommende er Z priser på biz, store toaletter og 25% ekstra poeng som gullkortinnehaver. Ellers er det andre selskaper som er bedre på de andre tingene man setter pris på når man flyr biz interkontinentalt.



BF:cool2

Når det gjelder vinservering opplevde jeg ikke dette. Det ble 2 raske rom og cola før søvn. Nå skal det jo sies at SAS også har self service cafe som også kan brukes.

Når det gjelder amenitykit spiller ikke det så stor rolle for meg. Jeg pleier aldri bruke noe av det før vi er i luften likevel. Kitet var nydesignet og hadde mer innhold enn det jeg er vant med fra tidligere.

De hadde et buffetlignende opplegg fra frokoste. "Kokken" kom rundt og man kunne velge blant pølser, omelett, pannekake, tomater, ratatouille, bacon og sikkert et par ting til som jeg ikke kommer på i farten. Jeg synes i utgangspunktet det var et bra konsept sånn bortifra at han kun serverte EN gang.

Toalettene til SAS er de beste som er i luften.

Savipix
19-10-2008, 10:47
Vänta nu styrde inte Stein kaptein (FBU4EVER) SK995 den 16e?

B777ER
19-10-2008, 13:43
Det var en svensk kaptein ombord

FlightDeck
19-10-2008, 21:22
Det var en svensk kaptein ombord

Du skrev at han var norsk i rapporten: "Unntaket var faktisk den norske kapteinen som gikk forbi mens vi enda stod på bakken."

Uansett, takk for interessant lesning. Synd at SAS skuffet - det verste som finnes er crew med dårlige holdninger til jobben. Håper returen blir bedre!

B777ER
20-10-2008, 04:12
De flyr vel med en besetning på 4 i cockpit da, gjør de ikke? Jeg trodde de skiftet midtveis under overfarten, tar jeg feil?

Nordmannen var uansett kaptein, 4 striper.

Martin
20-10-2008, 04:42
Vänta nu styrde inte Stein kaptein (FBU4EVER) SK995 den 16e?


Fri nesten hele uken, nå er det fredag og jobben kaller: 995 til PEK, hjem søndag kveld.

Hentet fra God-fredag-tråden, den 17de.. Altså dagen etter at B777ER fløy samme ruta..

FBU 4EVER
22-10-2008, 11:32
De flyr vel med en besetning på 4 i cockpit da, gjør de ikke? Jeg trodde de skiftet midtveis under overfarten, tar jeg feil?

Du tar feil. Vi har ikke fløyet med fire piloter siden 767 på BKK. Vi er tre mann i cockpit, hvorav en er reliefpilot. Vi har vanligvis to pauser underveis. De varer fra 1:00 til ca. 1:25, litt avhengig av hvor lang flytiden er.

DUB og DEL går med to piloter.

FBU 4EVER
22-10-2008, 11:44
Den norske kapteinen fløy "lower rank", dvs. som styrmann. Kapteinen var svensk og supervisor. Det var en norsk relief pilot som hadde sin årlige supervision tur.

Concorde
22-10-2008, 16:05
Det var en sinnsykt lang finale paa sk 993 pga lite sikt. Vi laa paa 2000 ft i ca 20 min.