View Full Version : OT: Nye planer for godsterminal på Flesland
Da har det dukket opp nye planer for en fremtidig godshavn i Bergen, også denne gang Flesland .
Fra Fanapoaten...:
http://www.fanaposten.no/article644598.ece
Dette ser bra ut,- håper dette kan bli en realitet om endel år...
Maltwhisky
14-10-2008, 13:36
Ser ikke ut til å ha kommet noen endringer siden tidligere i sommer (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32677).
Kaien er større, den er fyllt mye mer uti sjøen..., og så er det tegna jernbaneterminal på land.... ;)
Dersom det blir jernbane forbindelse til Flesland, burde vel NSB eller en annen aktør kunne få til et flytog tilbud til Flesland? Det blir jo helt hull i hode å også grave ut trase for bybane utbygging til Flesland.
Dersom det blir jernbane forbindelse til Flesland, burde vel NSB eller en annen aktør kunne få til et flytog tilbud til Flesland? Det blir jo helt hull i hode å også grave ut trase for bybane utbygging til Flesland.
Om det noen sinne skulle bli bygget jernbare til Flesland, vil det sikkert det. Men kostnaden gjør at jeg ærlig talt har minimal tro på at det skjer. Vi snakker jo om bittelille Bergen...
Om det noen sinne skulle bli bygget jernbare til Flesland, vil det sikkert det. Men kostnaden gjør at jeg ærlig talt har minimal tro på at det skjer. Vi snakker jo om bittelille Bergen...
Bybanen vil ha samme skinnebredde som det NSB bruker, så det vil være mulig å kjøre "vanlige" tåg" på de skinnene.
-Og en ny terminal for godstrafikken på jernbanen tvinger seg frem... -Der terminalen nå er,- på Nygårdstangen er kapasiteten sprengt fo lenge siden.
Og der er det heller ikke areal for utvidelse.
-Muligheten for en jernbane-godsterminal nær Flesland har større sannsynlighet enn at den blir lagt ute på Sotra eller nær Os f.eks...
Og en umiddelbar nærhet til en ny stor havn for Bergen burde også tale for Flesland. ;)
Bybanen vil ha samme skinnebredde som det NSB bruker, så det vil være mulig å kjøre "vanlige" tåg" på de skinnene.
-Og en ny terminal for godstrafikken på jernbanen tvinger seg frem... -Der terminalen nå er,- på Nygårdstangen er kapasiteten sprengt fo lenge siden.
Og der er det heller ikke areal for utvidelse.
-Muligheten for en jernbane-godsterminal nær Flesland har større sannsynlighet enn at den blir lagt ute på Sotra eller nær Os f.eks...
Og en umiddelbar nærhet til en ny stor havn for Bergen burde også tale for Flesland. ;)
Dette er ikke helt riktig. Dog benytter men 1435mm standard spor både for Jernbane og Bybane, men avstanden til strømkabel, strømstyrke, vekt, hjulprofil og kurve begrensninger gjør en slik ting svært komplisert. Spesielt når tilpasningene må gjøres i etterkant. Dette er svært kostnadskrevende og så vidt jeg vet, er ikke vognene bestilt med disse spesifikasjonene.