PDA

View Full Version : BGO-ABZ og GLA-LGW-BGO.

Hickok
13-10-2008, 13:13
Var en liten tur i Skottland i helgen for å titte på en mindre viktig fotballkamp. Tenkte jeg skulle lage en liten tripreport derfra, siden turen inneholdt innenriksflyging i UK. Det er dårlig med blider, så det får dere bære over med. Here we go..

10.10.08 kl.16:05 BGO-SVG-ABZ SK4167/4615. B735 LN-BUG
Opprinnelig skulle turen gått med Widerøe BGO-ABZ kl. 17:35, men noen dager før avreise ringte WF og spurte om det var greit om vi endret til SK via SVG kl. 16:05. Dette var jo selvsagt helt greit, så vi stilte derfor opp 3 glade lakser på BGO for innsjekk kl. 15:00. Dette gikk greit og vi fikk ombordstigningskort. En av oss endte opp med oppgradering og dermed også prioritytag på baggen. Som seg hør og bør var det selvsagt ikke den av oss med EBG som fikk dette. :) Turen til SVG gikk i en knapt halvfullt fly, og med 20 minutters flytid, så forbigåes denne i stillhet.

Videre fra SVG var det samme maskin som gikk. Denne gang var det nesten fullstendig fullt. Hørte tallet 109 passasjerer, og med to rader buisness og elleve rader Eco Extra, så var det ikke mange ledige seter totalt. Faktisk stilte SAS med 4 personer i kabinen, noe som strengt tatt var nødvendig. Jeg satt på rad 18, og fikk ikke noen som helst form for servering før vi var langt over halvveis. Da fikk jeg en Ciabatta som jeg hadde gledet meg lenge til, men ikke den "gamle" sorten. Denne var fullstendig druknet i finoppkuttede sylteagurker, som dermed var umulig å fjerne. Lang historie kort, jeg har aldri vært så skuffet! Klarte akkurat å tvinge denne i meg før landing, og skylte den ned med en GT. Det hjalp litt. Det var bare så vidt jeg fikk den, og måtte plinge på servering for i det hele tatt å få noe som helst.

Alt i alt, så var vel turen grei nok, men jeg synest jo strengt tatt at SAS kan bruke mindre tid på reklame, og mer tid på å få servert det de driver å reklamerer for.

Kommer tilbake med returen litt senere.

FlightDeck
13-10-2008, 17:16
De burde klare å komme gjennom kabinen med fire stykk i kabinpersonalet! Hvor lang er flytiden? Håper returen var bedre.

Hickok
13-10-2008, 18:04
Referat fra returen kommer litt senere i dag. Flytiden er rundt 1 time, så det er ikke lange biten, så når det er 13 rader som skal ha mat og annen servering, og en av de 4 mer eller mindre er avsatt til C, så tar det tid.

Tommy777
13-10-2008, 20:52
Hmm.. Saa du fikk aapenbart ikke oppgradering. Siden du ble re-routed hadde jeg nok spurt pent om aa faa en oppgradering som takk for hjelpen. Siden det var fullt gikk det kanskje ikke?

Hickok
13-10-2008, 21:03
Tja, kom jo frem tidligere, så det var for såvidt helt i orden å endre. Hadde ikke noe i mot dette.

Hickok
13-10-2008, 21:11
Oops. Endret :)

Hickok
13-10-2008, 22:54
12.10.08 17:35 GLA-LGW BA2965 B734 G-GBTA
Etter å ha kommet seg på beina igjen etter en hektisk dag/kveld dagen før, gikk turen ut til GLA. Ny flyplass, og faktisk nytt selskap også for min del. Var tidlig på plass på flyplassen for å sjekke inn, og gikk deretter over til BMI for å prøve å få sjekket inn til SAS flygningen videre fra LGW, men dette gikk som forventet ikke. Vi hadde i utgangspunktet god tid (1:30) mellom landing og neste avgang, så dette bekymret meg ikke all verden.

Vi gikk kjapt gjennom sikkerhetskontrollen, og skjønte ganske raskt at dette ikke var et smart valg. Der inn var det valg mellom to cafeer og en bladsjappe. At cafeene var helt lik gjorde vel ikke utvalget særlig bedre. Dermed ble det til å nilese et par aviser frem til avgangen nærmet seg. Det første som slo meg ved gatene er at det går ganske mange fly mellom GLA og de forskjellige flyplasser i LON. Jeg har et inntrykk av at briter stort sett tar toget, men noen tar tydeligvis også fly... Uansett, så var vårt fly heldigvis i rute, og vi kom oss avgårde på rute med denne 737-436 fra 1994. Inni var det skinnseter, som begynte å bli noe slitt, men var veldig gode å sitte i. Det var kun en klasse, og flyet var helt fullt. Serveringen kom kjapt i gang, og vi fikk servert drikke av fritt valg og en kake. Svært hyggelig besetning i kabinen var det også, alltid et pluss. Flyturen videre forløp uten noe tull, og vi landet på rute kl. 19:00.

12.10.08 20:35 LGW-BGO SK4624 B736
Kom oss raskt fra nordterminalen til sørterminalen med toget, og fikk sjekket inn med SAS. Ingen kø i innsjekk er alltid et pluss, og jeg måtte smile litt når jeg så på køen hos DY i naboskranken. Dette var køen til SVG og BGO flightene, og den var lang! Etter å ha kommet seg gjennom en sikkerhetskontroll helt uten kø :o, bar det rett inn i loungen for noen forfriskninger. Der var det nesten ingen folk og dermed fred og ro.

Ventet til etter at boardingen hadde startet med å gå over til gaten. På LGW starter boarding lenge før de har planer om å slippe folk ombord, og jeg hadde derfor ingen behov for å være der før høyst nødvendig. Boardingen gikk usedvanlig effektivt, og vi var dermed i luften på rute(!). Dette har jeg ikke opplevd fra denne flyplassen før. Flyturen gikk helt uten noen form for overaskelser. Jeg hadde håpt å få sove litt på turen, men ettersom jeg satt på rad 9, var det ikke mulig å legge ned setet. Med SAS sine nye seter ble derfor denne planen vanskelig å gjennomføre. Jeg kan ikke si annet enn at jeg definitivt foretrekker BU sine gamle Recaro seter. Denne gang var det ingen rader buisness og to rader Eco Extra. Flyet var så vidt jeg kunne se helt fullt.

Oppsummert vil jeg si at BA var et veldig positivt bekjennskap, spesielt til £60. SAS leverer akkurat som forventet. Det blir sjelden noen overaskelser der i gården, verken positivt eller negativt. En får et reinspikka LCC konsept, med någo attåt enkelt og greit.

MountainDew
14-10-2008, 13:17
Når jeg fløy med DY fra LGW til OSL i sommer var det også lange køer.
Dårlig at ikke Servisair kan starte innsjekk tidligere....

Savipix
14-10-2008, 15:16
Når jeg fløy med DY fra LGW til OSL i sommer var det også lange køer.
Dårlig at ikke Servisair kan starte innsjekk tidligere....

DY kanske inte betalar för att incheckningen skall öppna tidigare?