PDA

View Full Version : TRD-AMS-SEA-HNL-SEA-AMS-TRD (KLM/NWA)

O_K_
11-10-2008, 10:22
Har kommet meg til AMS nå, overlevde TRD-AMS bakerst i en trang Fokker 70.

Dagen startet så bra som den kunne, med tanke på at jeg måtte opp kl 03:45. Kom meg på bussen og til TRD. Litt for lang kø på innsjekk hos KLM, vi er vel blitt litt bortskjemmte med selfservice her i norge, tok vel 15 min å sjekke inn.

Jeg pep i security, for første gang på leeeenge. Ikke aner jeg hvorfor, for jeg hadde hverken belte, klokke, sko eller noe annet. Han som håndsøkte meg fant heller ingen ting. Jeg liker aldri å lage kø og forsinkelser for andre, så det fikk meg til å føle meg litt amatør, men når ingen kunne finne noe så...

Vel fremme ved gate startet boarding 30 min før tid. Jeg kom meg til 16F, men rakk aldri få klart kameraet før jeg var trygt plassert med to utenfor meg. Knyttnevetesten feilet til de grader. Håndflaten gikk så vidt i mellom, og når han forran lente ned setet så måtte jeg be han reise det litt igjen, for det gjorde vondt. (Jeg er ca 190 høy, så litt over middels, men ikke ekstremt)

Vel ombord var det frokost og drikke, to veldig hyggelige crew i kabin. En søt jente, og en smilende mann. De serverte drikke 2-3 ggr tror jeg, jeg prøvde å sove. Landet på AMS og kjørte buss i en evighet. Nå venter jeg på NW33 til SEA, håper jeg får noen bilder der.

Mer kommer neste gang jeg er på nett.

B777ER
11-10-2008, 10:41
Jeg pep i security, for første gang på leeeenge. Ikke aner jeg hvorfor, for jeg hadde hverken belte, klokke, sko eller noe annet. Han som håndsøkte meg fant heller ingen ting. Jeg liker aldri å lage kø og forsinkelser for andre, så det fikk meg til å føle meg litt amatør, men når ingen kunne finne noe så...

Securitas har innført noe så gøy som "quote"! 1 av 10 som ikke gir utslag skal likevel sjekkes.

3tflyer
11-10-2008, 12:52
"Har kommet meg til AMS nå, overlevde TRD-AMS bakerst i en trang Fokker 70".
Har prøvd denne ruten TRD-AMS 2 ganger og det er meget trangt og ubehagelig, nærmere kvegtransport er det vanskeligere å komme!

Maltwhisky
11-10-2008, 12:57
Securitas har innført noe så gøy som "quote"! 1 av 10 som ikke gir utslag skal likevel sjekkes.

Er vel ikke noe Securitas har innført, men et pålegg fra øverste luftfartsmyndighet for Norge (les: EU). Detektoren stilles inn på å ta ut 10% av passasjerene helt vilkårlig - piper og viser teksten "QUOT".

Southwind
11-10-2008, 15:39
"Har kommet meg til AMS nå, overlevde TRD-AMS bakerst i en trang Fokker 70".
Har prøvd denne ruten TRD-AMS 2 ganger og det er meget trangt og ubehagelig, nærmere kvegtransport er det vanskeligere å komme!

Ikke veldig vanskelig egentlig, er bare å ta flytoget eller bussen i rushtidene....

B777ER
11-10-2008, 20:50
Er vel ikke noe Securitas har innført, men et pålegg fra øverste luftfartsmyndighet for Norge (les: EU). Detektoren stilles inn på å ta ut 10% av passasjerene helt vilkårlig - piper og viser teksten "QUOT".

Du har nok helt rett i det. Feil formulering. Skulle bare gi en forklaring på hvorfor man piper selv om man er helt metallfri når man går gjennom portalen.

Tommy777
12-10-2008, 16:56
Ikke veldig vanskelig egentlig, er bare å ta flytoget eller bussen i rushtidene....

Visste ikke at KLM hadde begynt med staaplasser

Snakk om aa sammenligne epler med bananer :rolleyes:

O_K_
14-10-2008, 22:57
Litt mer rapport kommer nå, men blir nok ikke fullstendig før jeg er hjemme. Hotellet har ekstremt dyrt og dårlig internet...

For å komme på NWA i AMS så var det nye security, selv om vi allerede var på sikker sone. Her var det spørsmål om det ene og det andre. Hva hadde jeg av batteriting, var laptopen min egen eller jobben sin, hva var jeg blitt bett om å ta med for andre, hadde jeg sett bagasjen min hele tiden etter at jeg pakket, hvor pakket jeg osv. Og jeg slapp lett, vi hadde noen fra kina i reisefølget, og de brukte nesten 30 min før de fikk gå videre.

Vel ombord på NW33 var alt bra, setene var ganske like som SAS sine A330 seter, jeg hadde laptop strøm, det var AVOD i setet forran, og gratis alkohol. Be om vin! av øl får man ett glass (= 1/2 boks), av vin får man en 1/4 flaske. Synes det er dårlig å ikke gi en hel ølboks når man bestiller øl. Etter 2 1/4 flasker rødvin sov jeg ganske bra i setet (16J)

Når vi landet i seattle avsluttet kapteinen med å ønske oss velkommen tilbake til en anne "Delta Airlines flight", tok 2-3 sekunder før hele kabinen brøt ut i latter. Er Delta og NWA kommet så langt at de bytter på crew nå, eller har han bare fått ny jobb i det siste?

Bagasje kom nesten en halv time etter at Homeland security hadde tatt bilde og alle 10 fingeravtrykk. Det var vist vanskelig å få opp døren på flyet... Så var det 4 timer å vente i en trist NWA sattelitt i seattle....

LN-MOW
14-10-2008, 23:49
Hehe .. South Satelite er ikke så veldig spennende. Men du kunne jo tatt toget inn til sentralhallen, da. Alt er innenfor security og der inne er det jævlig fint.

BSSW
15-10-2008, 09:57
Når vi landet i seattle avsluttet kapteinen med å ønske oss velkommen tilbake til en anne "Delta Airlines flight", tok 2-3 sekunder før hele kabinen brøt ut i latter. Er Delta og NWA kommet så langt at de bytter på crew nå, eller har han bare fått ny jobb i det siste?

Hele det nye selskapet skal vel hete Delta.

O_K_
27-10-2008, 23:06
5 timer på NWA terminalen i seattle er ikke å annbefale, men vi orket ikke begi oss ut på ekskursjon heller. Så at det stod en SAS maskin der også, en A340. Hvorfor flyr SAS hit med A340, når NWA flyr fra AMS med A330? Det må da være billigere å operere A330. Nåja, SAS og UA var i alle fall langt dyrere for hele turen. Tror vi måtte opp i 13400 for SAS/UA, mens KLM/NWA kunne frakte oss TRD-HNL for under 10000.

På 757'en til HNL var det stappfullt, og ingen i reisefølget satt samlet, til tross for at vi sjekket inn nesten 20 timer tidligere i trondheim. Var spredd mellom rad 9 og 43. Jeg havnet på et vindussete med en marinesoldat i midtsetet. Han fikk raskt bestillt 7 Bud, og deretter 2 whiskey. Så sovnet han etter en stund. Jeg begynnte å kjede meg, ikke kom jeg til sekken for å hente noe av det jeg hadde der, og ikke var det mye underholdning på IFE systemet. Etter mer enn 5 timer i luften landet vi endelig.

Noen få bilder fra AMS. Fler bilder i neste post.

O_K_
27-10-2008, 23:32
Returen kom 9 dager senere. Før vi sjekket inn på HNL ble vi bedt om å veie bagasje, så vi kunne være sikre på å være innenfor grensen. Innsjekk var "automatisk". Vi gikk bort til en skranke og satte kofferten på vekten, og så måtte vi begynne å trykke og kløne på en TREG terminal. Dra passet gjennom en leser, velge å sjekke inn en bag til $0 (Vi hadde jo bestillt "KLM" billetter, tror NWA sine kunder må betale). Etter at alt det var ferdig kom en mann bort og satte tag på koffert, og sa god tur. Jeg fikk tilbudet om å oppgradere til biz for $185, og var dum nok til å takke nei... Jeg kom til å angre senere på turen.

Alle ble selvfølgelig spredt over hele flyet nå også. Sikkerheten på HNL var hysterisk. Vi hadde med oss to kinesere som bor og jobber i norge. Norsk adresse og Kinesisk pass var tydeligvis oppskriften på en halvtimes prat med sikkerhetspersonalet. Vi med norsk pass gled selvfølgelig greit gjennom. Siden flyet gikk i 9 tiden på kvelden, og det hadde vært en lang dag kunne jeg sove de 3 første timene. De to siste var underholdene på grunn av mye artig turbulens. Morroa ble litt dempet når det kom rare lyder, og begynnte å lukte stramt fra radene forran.

7 timer i SEA gikk greit, denne gangen var jeg uthvilt, og dro på oppdagelsesferd i de andre terminalene. Savnet virkelig ett bra sted å få byttet klær, men måtte nøye meg med et toalettavlukke. Ikke veldig trivelig, men det ordnet seg. Før boarding til AMS spurte jeg pent om jeg kunne bytte til midtgang, og på magisk vis ble mitt 16J til ett 16H sete i skranken. Jeg var utrolig glad når jeg kom på flyet. Helt fullt var det, og det å kunne røre litt på seg er utrolig godt.

Vi kom oss ombord på NW34, og av sted på tid. Maten ble servert med beskjeden om at AVOD ikke fungerte riktig. Reboot ville skje, bare biz passasjerene fikk stillt inn setene, for disse ville bli inop så lenge systemet bootet. Booting tok nesten 20min, og alle fikk se at NWA benytter linux i bunnen av sitt AVOD system (Bilder nederst i post). Etter maten hadde jeg mest lyst til å sove, og det gjorde jeg. Sov til vi var ca 4 timer fra AMS, og så var det bare å finne ipod og bok til siste delen av turen. Også denne A330'en så ny og fresh ut innvendig, med gode seter, selv for en på 190cm. Setene ser ut til å være av omtrent sammet type som SAS bruker på sine, men jeg hadde en følelse av at nakkeputen kunne skyves litt lengere opp her, mener det har plaget med at den har presset litt for mye på skulderene når jeg fløy til tokyo sist. Kan være bare innbillning, eller tilfeldige variasjoner, for seter og pitch virket veldig likt. En ting som man MÅ merke seg er at AVOD boksene hos NWA er STORE. De er plassert på tvers innerst i forbrønnen, og gjør at jeg ikke kunne rette ut bena når jeg satt på 16J fordi jeg støtte borti. Pass på å ikke havne på en plass der det er AVOD boks, forskjellen er STOR mellom 16J og 16H!

NWA skuffer derimot stort på renhold av toalettene, de så ut som toalettene på et utested når det nærmer seg stengetid. Jeg hadde virkelig ikke lyst til å gå inn en gang, men naturens kall ble etterhvert for sterkt så jeg ble nødt. Kan aldri huske at det har sett så ille ut hos SAS. Er det noen der som går innom og vasker halveis?

Vi landet i nærheten av AMS, og taxet i en halv evighet for å komme helt frem. Kapteinen slo av en motor mens vi taxet, dette påvirket strøm til kabinen, og alt ble helt svart i 1-2 sek. Dette førte selvfølgelig til at AVOD systemet rebootet.

Så var det 5 timer med frokost og venting på trondheimsflyet. Her satt som sist ubehagelig trangt, uten andre lyspunkter enn at flyturen bare skulle vare i 2 timer. Før avgang så fortalte kapteinen at vi hadde byttet ett dekk, og ventet nå på papirarbeide. Dette gjorde han stående i kabinen, snakkende i en mikrofon der. Hyggelig å se kapteinen for en gangs skyld. Så forsvant han ut for å prate med mekanikeren (og kanskje sjekke at julet faktisk var festet:-P ) Vi landet på tid i TRD, shoppet taxfree, og tok flybussen hjem mot en ventende seng...

Først 2 bilder fra bakerst i 757'en, og så noen bilder fra NW34 til AMS, med reboot av AVOD, og benplass. Beklager dårlig kvalitet, men det var mørkt i kabinen og jeg var ikke stødig nok til å få bra bilder etter så mange våkene timer.

Discus
28-10-2008, 18:21
Takker - da er vi litt oppdatert på NWA. Tipper betaling/ikke-betaling for bags i HNL kom av at du skulle fly til AMS og ikke kun domestic.