Flyprat >
Flyforum > Ryanair planlægger flyvninger til CPH inden for 6-12 måneder
View Full Version : Ryanair planlægger flyvninger til CPH inden for 6-12 måneder
Ryanair er nu første selskab til at melde konkret ud efter CPH's SWIFT LCC udspil - det har ligger i luften at SWIFT i stor udstrækning var rettet mod et selskab som Ryanair.
Fra Børsen:
Selskaberne på det danske luftfartsmarked bliver snart udfordret af endnu en spiller i Kastrup. Europas største lavprisflyselskab Ryanair planlægger afgange fra Københavns Lufthavn inden for seks til 12 måneder, og dermed intensiveres konkurrencen.
Som det altid er med Ryan vokser træerne selvfølgelig ikke ind i himlen og Michael Cawley (viceadm. direktør og driftschef i Ryanair) udtaler da også følgende til Børsen:
"Vi ser med stor interesse, at ledelsen i København har fokus på at ekspandere, for det er på lavprisområdet, at der for alvor er mulighed for vækst. Men vi har behov for lavere udgifter i Københavns Lufthavne for at kunne tilbyde vores billige flybilletter. Det taler vi med lufthavnen om nu."
Vi på ser hvad der sker i denne sag - Personligt har jeg intet behov for Ryanair på CPH, da de flyver til sekundære lufthavne og jeg ikke er en fan af deres forretningsetik. Men for København som by og region kan det være vigtigt, da Ryanair trods alt er gode til generere "incoming" turister de steder de flyver.
Nu med link fra business.dk:
Ryanair lander i Kastrup (http://www.business.dk/article/20081009/nyhedsoversigt/810090478/)
Mon tro de ligger som gjedda i sivet og venter på at Sterling forsvinner.....
Hva sier de andre selskapene til dette mon tro? Jeg tror ikke at stemningen kommer til å så i taket hos SAS dersom Ryanair kommer på grunn av sterke rabatter!
De posisjonerer seg trolig ut fra en antagelse om at NB går over ende i løpet av vintersesongen vil jeg tro.:rolleyes:
Har de trukket seg helt ut av Malmö?
Har de trukket seg helt ut av Malmö?
Jep - det skete vel for ca. et års tid siden.
Så ingen Ryanair flyvninger der pt. dækker København/Øresundsregionen - med mindre man anser Billund som "CPH west".
Jep - det skete vel for ca. et års tid siden.
Så ingen Ryanair flyvninger der pt. dækker København/Øresundsregionen - med mindre man anser Billund som "CPH west".
Var det ikke snakk om å fly fra Roskilde?
Var det ikke snakk om å fly fra Roskilde?
Jo, men det har været for svært for CPH at få tilladelse til drive rutetrafik på RKE. Så derfor er disse planer formentlig helt droppet, hvilket præsentationen af CPH SWIFT bl.a. er et udtryk for.
Se bl.a. nedenstående om udvidelsen af Roskilde lufthavn:
Alvorligt tilbageslag for udvidelse af Roskilde Lufthavn (http://www.erhvervsbladet.dk/article/20080228/news02/702270011/)
FlightDeck
10-10-2008, 11:13
Det er strategisk lurt av Ryanair å posisjonere seg og være første mann ut med CPH Swift. København er en stor by med stort nedslagsfelt, så her kan det nok bli en ny Ryanair-base på sikt. Og Ryanair kan ta NB med et jafs - det er ikke til å utelukke at vi får se Ryanair også på intraskandinaviske ruter.
Koncepter SWIFT ser i mina ögon ut som en enda sak. Se till att Ryanair börjar flyga här för att skapa mer volym!! Bäva månde SAS på CPH. I Stockholm klarar man sig hyfsat då det är långt till Skavsta från Arlanda och Nyköping har ju också ett eget upptagningsområde!
FlightDeck
10-10-2008, 14:42
Dette er en droemmesituasjon for Ryanair i og med at man faar tilgang til den mest sentrumsnaere flyplassen, der alle konkurrentene opererer, samtidig som man betaler langt mindre enn de andre...
Fysikeren
03-02-2010, 15:25
Ikke for noget, kære Ryanair, men synes de 6-12 måneder er gået nu? Bliver svært at tage det alvorligt næste gang I siger, at I vil til CPH.
Lars
Ikke for noget, kære Ryanair, men synes de 6-12 måneder er gået nu? Bliver svært at tage det alvorligt næste gang I siger, at I vil til CPH.
Lars
Men nu er det jo langtfra første gang Ryanair siger noget der ikke har hold i virkeligheden. Venter også stadig på deres longhaul billetter til 75 kroner...
...eller i virkeligheden så lever jeg fremragende uden deres tilstedeværelse i min nærhed.
MD80Kristian
03-02-2010, 17:16
Jeg er SÅ træt af Ryanair. Efter min mening er det et useriøst flyselskab der udelukkende bruger billige kneb for at komme i forbrugernes og pressens lommer. Super frustrerende er det da også at netop forbrugeren og pressen hopper på den hver gang.
Helt ærligt CPH, hvad vil i med dem??
Har forøvirgt også svært ved at se hvad BLL får ud af at satse så massivt på FR. FR er efterhånden så dominerende i BLL, at lufthavnen vil få svært ved at undvære dem. Det betyder samtidig at BLL fremadrettet er tvungen til at lystre FRs krav ellers lukker de bare ned igen.
Hatten af for de få lufthavne i Europa der har "turde" trodse Ryanair.
Har forøvirgt også svært ved at se hvad BLL får ud af at satse så massivt på FR. FR er efterhånden så dominerende i BLL, at lufthavnen vil få svært ved at undvære dem. Det betyder samtidig at BLL fremadrettet er tvungen til at lystre FRs krav ellers lukker de bare ned igen.
Hatten af for de få lufthavne i Europa der har "turde" trodse Ryanair.
Ja vi så jo hvad der skete i MMX, som faktisk havde fin fremgang og et par gode Ryanair-ruter, men da Ryanair blev for griske og lufthavnen ikke ville have dem til under kostpris, så lukkede de alle ruter og trak sig...
Som lufhavndirektøren i MMX sagde i et interview: "They gave us an offer we could refuse"...
Hatten af for MMX i denne sag... Men mon ikke specielt BLL kommer til at sidde i samme klemme inden længe med alle de nye ruter FR har startet op. Så kan Jørgen Krab, se om hans holdninger passer sammen med de udtalelser han tidligere er kommet med ifm. FR's operationer i EBJ og AAR. Man kan håbe for ham, at hans efterfølge er tiltrådt inden det sker - for det skal nok komme til at ske på et tidspunkt.
Bliver også spændende at se hvad der sker med Swift i CPH. Personligt synes jeg det er en svinestreg CPH er ved at begå mod deres største kunder gennem mange år. Men der er åbenbart ikke grænser for hvad nogle vil gøre for at tiltrække LCC's.
De får vel tibud om lavere avgifter i to år, gjør de ikke? Fair enough. Så får vi se om CPH har baller nok til å forlange full pris når perioden er over ...
Joker7913
03-02-2010, 19:21
Det er faktisk bevist af en der har analyseret deres regnskab, at de taber penge på at have FR flyvende på Billund.
Analysen var oppe på et dansk spotter site, men forfatteren blev "overtalt" af lufthavnens ledelse til at tage den af.
ikke overraskende. Ryanair föler presset fra de andre aktörer og dersom de venter for lenge, vil easyjet og Norwegian dele opp marked fra CPH og den eneste steg inn i CPH ville vaere a kjöpe Cimber, noko som vil betyr at man betaler dyrt for an darlig 737 op som man egentlig ikke trenger.
Swift eller ikke spiller ikke den helt store rulle. Ryanair har alrede tidligere vist at de vil komme til dyre flyplasser dersom det finnes seg nok passajerer. Husk at de ogsa flyr en del ruter fra LGW...
Bll spotter
03-02-2010, 23:55
Det er faktisk bevist af en der har analyseret deres regnskab, at de taber penge på at have FR flyvende på Billund.
Spørgsmålet var om den analyse var rigtig. Analysen var kun lavet på 2008. Prøv og kig tilbage på årene inden FR kom. Der var underskuden væsentligt større. 2007 var positivt. 2008 var kun negativt p.g.a Sterlings krak. 2009 er også positivt. 4-5 år inden de kom var der store underskud. Prøv og fjerne over 500000 FR passager fra Billund og man står igen med et anlæg der ikke engang er udnyttet 50%. Idag er det vel oppe på 65-70% Der er vel ingen der ved sine fulde fem tager en kunde ind, hvis de regner med at det vil give evig underskud, med mindre man som andre(Esbjerg) har haft det offentlige til at betale for underskuddet.
På lang sigt er det vel vurderet, at de kan tjene penge på dem. Der er nok mange ting der spiller ind her.
Men der er selvfølgelig mange måder at læse et regnskab på.
Spørgsmålet var om den analyse var rigtig. Analysen var kun lavet på 2008. Prøv og kig tilbage på årene inden FR kom. Der var underskuden væsentligt større. 2007 var positivt. 2008 var kun negativt p.g.a Sterlings krak. 2009 er også positivt. 4-5 år inden de kom var der store underskud. Prøv og fjerne over 500000 FR passager fra Billund og man står igen med et anlæg der ikke engang er udnyttet 50%. Idag er det vel oppe på 65-70% Der er vel ingen der ved sine fulde fem tager en kunde ind, hvis de regner med at det vil give evig underskud, med mindre man som andre(Esbjerg) har haft det offentlige til at betale for underskuddet.
På lang sigt er det vel vurderet, at de kan tjene penge på dem. Der er nok mange ting der spiller ind her.
Men der er selvfølgelig mange måder at læse et regnskab på.
Den ny terminal er dimensioneret til max. 3,5 mill. pax., dvs
udnyttelsesgrad er ca. 63%, hvis FR repræsenterer 500.000 snakker vi 49%
udnyttelse.
Rent regnskabteknisk kan man nok læse det som man vil, pensonligt
tror jeg det er en god langsigtet ide at forsøge at udnytte den
installereede kapasitet DOG havde jeg gerne set det via andre end FR !
Ydemere må man forvente at 500.000 pax trods alt ligger nogle penge
i BLL og dermed fortynder de faste omkostninger.
Herudover er måske lidt nemmere at påvirke divese politikere såfremt
man har stor aktivitet mht. etablering af forbedret infrastruktur,
selv om det endnu ikke er lykkedes tilstrækkeligt !
Man må vel forvente at Easyjet går over til Swift-delen. Norwegian har jo et konsept som ikke helt passer Swift(=transfer) - Transavia er kanskje også en mulig Swift-kunde, men husker jeg riktig har du en max turnaround-tid for å benytte Swift, og den overholder ihvertfall ikke Transavia i dag.
Spør du meg viser det at "low-cost"-initativet i Swift er blitt litt vel snevert, og passer for få flyselskap...
Spør du meg viser det at "low-cost"-initativet i Swift er blitt litt vel snevert, og passer for få flyselskap...
Swift er vel primært designet til at trække Ryanair til og måske allervigtigt, at sørge for at stikke en kæp i hjulet på iniativet fra Terminal A om en selvstændig terminal.
Uanset synes jeg det er et dårligt og mærkeligt koncept, som passer meget dårligt ind i CPH
Hvad angår CPH SWIFT så handler det jo i bund og grund om at tilbyde differentierede ydelser til forskellige kunder - og differentierede ydelser kan prissættes forskelligt. Vi ser dette i AMS som har en decideret lavpristerminal, det samme i MRS og BRU er også på vej med en LCC terminal. Jeg er sikker på at vi i fremtiden vil se rigtig mange eksempler på deciderede LCC terminaler forskellige steder rundt om i verden.
At CPH samtidig her for nyligt har indgået en partnerskabsaftale med SAS, viser vel at det er muligt at tilgodese forskellige kunder med forskellige behov.
Hvad angår Terminal A, så var det er godt initiativ som blev præsenteret på den forkerte måde, på det forkerte tidspunkt, med den forkerte placering og af de forkerte mennesker. Og når jeg skriver var et godt initiativ, så skyldes det at Terminal A i mine øjne er stendød og aldrig kommer i nærheden af at blive realiseret.
Hvad angår Ryanair på CPH, så er det hovedsageligt Novia som er "skyld" i at det endnu ikke er sket, da det ikke har været muligt at blive enige om en aftale. Hvad rygterne siger så skulle en del af årsagerne til dette findes i fagforeningernes indflydelse (3F) som ikke ønsker Ryanair ind på CPH. Men lad os se hvad der sker på sigt. Jeg er alt andet end Ryanair fan, men for København ville det være positivt med den inbound turisttrafik som Ryanair er ganske gode til at generere.