View Full Version : Ukens scanavin på scanair.no - bobler!
I dag har jeg lyst på bobler - mange bobler. Så ukens scanvin er:
Veuve Clicquot, sec fra Champagne i Frankrike. Denne koster NOK 359,90 på Vinmonopolet - men du finner den billigere i tax-free hylla på en flyplass nær deg.
Det beste med champagne er at du kan drikke den absolutt hele døgnet - tidlig på dagen blandet med ferskpresset appelsinjuice eller uten resten av døgnet. Denne gule enken smaker frsikt av epler, sitrus og vannmelon.
Nyt!
Bizflyer
09-10-2008, 09:20
Nå vil jeg først understreke at jeg enda har tilgode å smake en champagne jeg ikke synes smakte godt. Men det finnes jo forskjellige grader av godt.
Gul Enke hører ikke med til favorittene. Den er dessuten overpriset og selger på navnet og at den er kjent.
Prøv heller Drappier Carte Blanc Brut (varenr 30532) til kr 235,- på Vinmonopolet. Til den prisen kan man drikke Champange mye oftere!! Gul enke koster omtrent det samme på Taxfree.
Jeg håper inderlig at du får en bedre Champagne enn dette i First Class loungen på FRA som du har skrytt av at du skal innom. Vi er flere som lurer på hvem du har siklet på for å slippe inn der?:colgate:
Og for å si det som de gjør i Dysleksiforbundet: Sklå!!! :cheers:
BF:cool2
Dag Viking
10-10-2008, 00:56
Her er jeg nok enig med Bizflyer. Gul enke (brut vel å merke, ikke sec) er god, men det finnes bedre valg til prisen.
Sist kjøpte jeg Taittinger og Lanson black, som gir mer for pengene. Guy Charlemange er også et sikkert kort. Prøv f.eks. Cuvée Charlemagne Blanc de Blancs Brut 2002 som koster 40kr mer enn gul enke, men som er i en annen divisjon. Blanc de Blancs Réserve Brut er noe billigere.
I morgen blir det indrefilet av rein (fra Ultra) med en flaske Barbaresco fra 1999 som jeg har hatt liggende i kjelleren i 4 år.
Det blir nok en del vilt utover vinteren, siden jeg har sikret meg mye av både rein og hjort fra naturens eget spiskammer.
Tommy777
10-10-2008, 01:24
Sec?? Nei, det vet jeg naa ikke...
Dette er dog en setning jeg stiller meg 100% bak (meget godt sagt, Eivind!!) Det beste med champagne er at du kan drikke den absolutt hele døgnet - tidlig på dagen blandet med ferskpresset appelsinjuice eller uten resten av døgnet.
Gul enke (brut) er en mye bedre Champagne enn de som nevnes over. Her i USA er prisene paa Champagne mye lavere enn i Norge og en flaske Gul Enke koster det samme som disse mye billigere Champagnene nevnt over med mye lavere kvalitet. Hadde det vaert casen i Norge, hadde nok vaare venner paa postene over gaatt for gul enke regner jeg med. (30-35 dollar ligger dem alle paa, inkludert Moet Chandon non vintage)
I samme prisleia finner man ogsaa Laurent Perrier Brut fra er mitt favoritt Champagne hus
I First Class terminalen i Frankfurt er utvalget meget bra og jeg gleder meg til aa besoeke terminalen igjen i mai.
PS! Loungen som ligger i hovedterminalen er ofte steike tom fordi alle er i terminalen. Har man tid, stikker man innom der foerst!
og Gul Enke er det samme som Veuve Clicquot?
Bizflyer
10-10-2008, 01:50
Yepp! Kjært barn har som kjent mange navn! :cheers:
BF:cool2
FBU 4EVER
10-10-2008, 07:29
Jepp! Veuve er fransk og betyr enke. Etiketten er gul. Altsaa "gul enke". Skal du virkelig sette en bartender paa proeve, saa spoer du etter en Yoko Ono.;)
hehe.. får prøve det her i byen da ;)
saa spoer du etter en Yoko Ono.;)
Er ikke det en drink med Malibu, Vodka og Solo da Stein ?
Nei, jeg fortrekker en Adios Motherfucker i stedet :colgate: (1 del vodka, 1 del rom, 1 del tequila, 1 del gin, 1 del blå Curacao-likør, 4 deler sweet&sour mix og litt 7Up eller Sprite til glasset er fullt)
Meget god, men det er virkelig nødvendig oppfatte faressignalene her, ellers så blir det adios tidlig på kvelden.
Dag Viking
10-10-2008, 15:38
Gul enke (brut) er en mye bedre Champagne enn de som nevnes over. Her i USA er prisene paa Champagne mye lavere enn i Norge og en flaske Gul Enke koster det samme som disse mye billigere Champagnene nevnt over med mye lavere kvalitet. Hadde det vaert casen i Norge, hadde nok vaare venner paa postene over gaatt for gul enke regner jeg med. (30-35 dollar ligger dem alle paa, inkludert Moet Chandon non vintage)
At jeg velger vekk gul enke pga pris stemmer ikke, Tommy. Lanson har samme pris som gul enke, Taittinger er litt dyrere, mens Piper Heidsieck som jeg kjøpte sist (husket feil i farten) er et par tiere billigere. Så nei, det har ikke noe med pris å gjøre at gul enke ikke er favoritten. Om jeg bruker 250 eller 350kr på en flaske champis er totalt likegyldig, så lenge den er god. Det fineste med gul enke er votten som fulgte med en gang jeg kjøpte ;)
Tommy777
10-10-2008, 15:58
At jeg velger vekk gul enke pga pris stemmer ikke, Tommy. Lanson har samme pris som gul enke, Taittinger er litt dyrere, mens Piper Heidsieck som jeg kjøpte sist (husket feil i farten) er et par tiere billigere. Så nei, det har ikke noe med pris å gjøre at gul enke ikke er favoritten. Om jeg bruker 250 eller 350kr på en flaske champis er totalt likegyldig, så lenge den er god. Det fineste med gul enke er votten som fulgte med en gang jeg kjøpte ;)
Jeg husker ikke prisene fra Norge, kjoepte utelukkende Moet Chandon paa polet naar jeg maate handle der, da jeg bodde i Norge var det Champagnen som ga mest for pengene.
Naa vet jeg ikke hvilke typer du har kjoept (bortsett fra Black Labeln), alle Champagne hus har mange forskjellige varianter.
Her i USA, er Lanson Black Label blandt det billigste du kan kjoepe. Piper'n med roed etikett det samme. Dette er billig Champagner uten saerlig personlighet. Er ikke saerlig fan av noen av dem. Taittinger (Lafrancaise Brut) koster det samme som Gul Enke og kan vel med godvilje vaere like bra i kvalitet.
Det aa si at Gul Enke er overpriset pga at den er mest kjent er bare tull
Gul enke kommer vanligvis meget godt ut paa de fleste tester dersom du kikker litt rundt paa nettet
Tror Dag Viking snakker om Lanson Gold Label (vintage). Da/når man får tak i den koster den det samme som enka. Det gjorde ihvertfall 96-årgangen de solgte i sommer.
Gul Enke er mye bedre enn Lanson Black Label, det er jeg helt enig i, men når ikke opp til Gold Label
Jeg kan forøvrig melde om at ukas øltips utgår, på grunn av en "jeg skal aldri mer drikke"-opplevelse i går kveld, litt sein start på dagen i dag og lite lyst til å tenke for mye på alkohol akkurat nå.
Jeg kan forøvrig melde om at ukas øltips utgår, på grunn av en "jeg skal aldri mer drikke"-opplevelse i går kveld, litt sein start på dagen i dag og lite lyst til å tenke for mye på alkohol akkurat nå.
Godt at jeg var såpass forutseende at jeg kjøpte inn endel ekstra av forrige ukes tips da, slik at jeg slipper å gå tom:p
Tommy777
10-10-2008, 16:26
Sist kjøpte jeg Taittinger og Lanson black,
Staar Black i posten over
Dag Viking
10-10-2008, 18:30
Gul enke kommer vanligvis meget godt ut paa de fleste tester dersom du kikker litt rundt paa nettet
Jeg pleier alltid lese litt omtaler før jeg handler, og gul enke har ikke kommet spesielt bra ut hos aperitif, dn eller vinforum.
Dn's store champagnetest i desember i fjor satte gul enke sec på sisteplass, mens de jeg nevnte kom høyt opp. Jeg har ikke noe i mot gul enke, men nå er det snart ett år siden jeg har drukket den.
http://www.dn.no/vinguiden/article1276887.ece
10590 Cuvée Charlemagne Blanc de Blanc Brut 2002
Guy Charlemagne
Champagne
397,30 kroner
93 poeng
Nafstad fine wines as
Flott, aldeles herlig floral duft med en vanvittig jordsmonnspreg i form av mineraler som minner om sjø, også sitrus og epler. Stram, flott vin med god friskhet. Tørr, lang, tiltalende. Nå til 2012. MB/TM
30689 Charlemagne Blanc de Blancs Réserve Brut
Guy Charlemagne
Champagne
259,40 kroner
90 poeng
Nafstad Fine Wines
Guy Charlemagne er en pålitelig slager som du bør finne i absolutt alle polutsalg. Denne vinen fra Guy Charlemagne er forbløffende pålitelig. Denne siste tappingen er intet unntak. Fin frukt av lime og sitrus, gjær og sjø/kalk. Frisk, stram, elegant og mineralsk smak som etterlater en lang ettersmak av kalk og sjø. Dette er kanskje den mest klokkerene og friske champagnen du kan oppdrive. Noen polutsalg har den også på magnum og dobbeltmagnum. De smaker enda bedre. TM
891 Lanson Black Labell Brut
Lanson Pere et Fils
Champagne
319,90 kroner
83 poeng
Stenberg & Blom
Det er kjekt når noen av de klassiske champagnehusene faktisk leverer anstendig vare. Dette er en frisk, lett og energisk champagne med flott friskhet, intensitet og mineralpreg. TM
881 Veuve Clicquot Brut
Veuve Clicquot Ponsardin
Champagne
339,90 kroner
83 poeng
Moët Hennessy Norge
Det er i grunn rart at denne er så god som den er. Her er produksjonen stor, men likevel smaker dette bra. Rik aroma av eple, sitrus, bacon og aprikos. Fyldig, myk og snill smak med god syre og noe mineralpreg og lengde. Godkjent. TM
882 Veuve Clicquot Sec
Veuve Clicquot Ponsardin
Champagne
359,90 kroner
75 poeng
Moët Hennessy Norge
Ikke bra dette, søtlig, diffus og platt smak.
Men som ellers, smaken er som baken, champagne er alltid godt!:lol:
Serveres det fremdeles gul enke i PC? De hadde det på IAH sist jeg var der.