flyKSU
09-10-2008, 01:44
SAS skal som kjent i løpet av Q1 2010 pensjonere alle sine Fokker 50 maskiner. (totalt 6 fly) Det har tidligere her vært diskutert hvilke følger dette får for de flyplassene som trafikkeres av typen, og hvilket materiell som skal settes inn på disse distansene. Widerøe har blitt pekt ut som en mulig arvtaker her, men jeg stusser litt på om de har kapasitet nok til å ta over såppas mange ruter. Sividt jeg vet er det...
BGO - KSU (4 gg. daglig)
BGO - MOL - (TRD) (2 + 2 gg daglig)
BGO - KRS (4 gg daglig)
BGO - HAU (2 gg daglig)
KRS - SVG - (KSU) (2 + 1 gg daglig)
...som pr. dags dato trafikkeres av typen. (F50 anløpene mellom KSU og OSL blir operert av B737 fom. 01.01.09.)
Altså 17 rundturer daglig etter hva jeg har regnet ut. Etter 2010 ser jeg tre mulige utfall for disse rutene:
1. SAS kjøper nytt materiell til å trafikkere kystrutene, som for eksempel CRJ-100/200.
2. SAS setter inn B737 på alle eller noen av rutene.
3. En aktør i SAS-Konsernet (som Widerøe) tar over alle eller deler av rutene.
Hvilket materiell tror follk her inne vil bli benyttet i stedet for F50 i fremtiden på de forskjellige rutene, og hvilke selskap er potensielle nye aktører? Vil alle tilbudene opprettholdes :)
BGO - KSU (4 gg. daglig)
BGO - MOL - (TRD) (2 + 2 gg daglig)
BGO - KRS (4 gg daglig)
BGO - HAU (2 gg daglig)
KRS - SVG - (KSU) (2 + 1 gg daglig)
...som pr. dags dato trafikkeres av typen. (F50 anløpene mellom KSU og OSL blir operert av B737 fom. 01.01.09.)
Altså 17 rundturer daglig etter hva jeg har regnet ut. Etter 2010 ser jeg tre mulige utfall for disse rutene:
1. SAS kjøper nytt materiell til å trafikkere kystrutene, som for eksempel CRJ-100/200.
2. SAS setter inn B737 på alle eller noen av rutene.
3. En aktør i SAS-Konsernet (som Widerøe) tar over alle eller deler av rutene.
Hvilket materiell tror follk her inne vil bli benyttet i stedet for F50 i fremtiden på de forskjellige rutene, og hvilke selskap er potensielle nye aktører? Vil alle tilbudene opprettholdes :)