PDA

View Full Version : Utfasing av F50 hos SAS: Følger og konsekvenser


flyKSU
09-10-2008, 01:44
SAS skal som kjent i løpet av Q1 2010 pensjonere alle sine Fokker 50 maskiner. (totalt 6 fly) Det har tidligere her vært diskutert hvilke følger dette får for de flyplassene som trafikkeres av typen, og hvilket materiell som skal settes inn på disse distansene. Widerøe har blitt pekt ut som en mulig arvtaker her, men jeg stusser litt på om de har kapasitet nok til å ta over såppas mange ruter. Sividt jeg vet er det...

BGO - KSU (4 gg. daglig)
BGO - MOL - (TRD) (2 + 2 gg daglig)
BGO - KRS (4 gg daglig)
BGO - HAU (2 gg daglig)
KRS - SVG - (KSU) (2 + 1 gg daglig)

...som pr. dags dato trafikkeres av typen. (F50 anløpene mellom KSU og OSL blir operert av B737 fom. 01.01.09.)

Altså 17 rundturer daglig etter hva jeg har regnet ut. Etter 2010 ser jeg tre mulige utfall for disse rutene:
1. SAS kjøper nytt materiell til å trafikkere kystrutene, som for eksempel CRJ-100/200.
2. SAS setter inn B737 på alle eller noen av rutene.
3. En aktør i SAS-Konsernet (som Widerøe) tar over alle eller deler av rutene.

Hvilket materiell tror follk her inne vil bli benyttet i stedet for F50 i fremtiden på de forskjellige rutene, og hvilke selskap er potensielle nye aktører? Vil alle tilbudene opprettholdes :)

LN-TIB
09-10-2008, 03:34
At SAS setter inn CRJ 200 på disse rutene tror jeg aldri vil skje. Ei heller at de setter inn 737. Skal de opprettholde noenlunde frekvens så vil dette være galematias rent økonomisk.

Vil tro, ettersom Widerøe allerde trafikkerer DHC8-3 og Q400 i Bergen, så er sannsynligheten stor for at du vil se en miks av disse to alt etter belegg.

Om dagens rutetilbud opprettholdes er det vanskelig å si noe om da jeg ikke har noen kjennskap til belegget her. Justeringer vil det uansett komme pga F50 har mye lavere hastighet en 300 og spesielt Q400.

Redcap
09-10-2008, 07:04
WF har planene klare i skuffa si for vestlandet, en kombinasjon av DH1,DH3 og DH4. Selv om planene er fra 2004 så skulle de kunne brukes med noen justeringer.

msil
09-10-2008, 09:07
SAS skal som kjent i løpet av Q1 2010 pensjonere alle sine Fokker 50 maskiner.

Eller tidligere !!

OJB
09-10-2008, 09:38
Eller tidligere !!

Tja , nå er jo F50 noen skikkelige "moneymakere" så man skal ikke være overrasket om de går en stund til utover Q1 2010. Noen endelig dato for utfasing er ikke satt enda.

LN-KGL
09-10-2008, 10:03
Og så må det vel også sies at F.50 - den er like rask som Dash-8-300, men med slike korte hopp som F.50 i dag benyttes til vil en Q400 bare være noen få minutter raskere så behovet for å endre tidstabellen er ikke av denne grunn.

FlightDeck
09-10-2008, 10:50
hehe... Det ender nok med at Denim leies inn med sine Fokker 50 inntil SAS kommer på noe bedre ;)